Hallo allemaal,
Eurospoor zit er op, voor de Niedertalbahn de eerste keer met groot-Bahnbetriebswerk (BW) uitbreiding.
Daar is hij dan:
Nog even zonder loks. Het BW is langs een boog in de hoofdbaan gebouwd.
Op Eurospoor stonden enkele fraaie treinbanen, ieder met zijn eigen accenten. Naar onze eigen indruk was er in elk geval relatief veel belangstelling voor de Niedertalbahn en werden er erg veel foto?s gemaakt bij ons. Altijd leuk om te zien hoe iemand details van je baan of materieel vastlegt.
Helaas hebben we zelf niet heel veel foto?s; mijn kleine camera deed het niet goed en leverde super korrelige foto?s in verschillende instellingen. De mooiste detail foto?s hier zijn gemaakt met een nieuwe smartphone.
Bij deze dan ook een oproep: zijn er mensen hier die fraaie detailfoto?s van Niedertalbahn tijdens Eurospoor hebben gemaakt, en deze willen delen met de rest van de wereld: plaats ze hier, of stuur ze ons op (PB, dan volgt email) zodat wij ze in een webalbum kunnen plaatsen.
Zo heb ik nog geen goede foto van de bebouwing rond de lokloods. In typische werkwijze na WO II is slechts een dele van het oorspronkelijke BW hersteld, Een ander deel van de sporen rond de lokloods liggen nu in de open buitenlucht.
Een 44-er zonder windleiplaten op de nieuwe draaischijf
Tja, niet een werkelijk kloppend en hedendaags gedetailleerd uitgevoerd model in H0 van een BR 44, maar toch lekker en passend vervuild met vet onderstel en rokend op de draaischijf.
Twee iconen van Ep III: de rode brommers en een BR 23 met nieuwe Silberlingen, passeren beide de andere BW ingang, rechts. Op een doorschiet-spoor er tussenin staan een Z-gestelde (Zerlegung, sloop) 78er en een nog te repareren 43er zonder zijn tender.
Met op de achtergrond het BW, een P8 met defect 3e front licht naast een nieuwe V100 die met o.a. twee pas verschenen modellen ketelwagens wacht voor een spersein.
Merk ook op de hekjes die het ene spoor van de hoofdbaan afschermen. Het andere spoor van de hoofdbaan ligt aan de andere kant van de helling naar het viaduct.
Andere einde van het viaduct, het verbindingsspoor BW<>Station. Merk op de wisselbedienings-betongotenlangs de baan zijn zelfs weergegeven..
Machinistenzicht ná passage van dit spoor onder het viaduct
Voor ons was Eurospoor ook de gelegenheid om eens drie dagen achtereen te rijden, meestal tot nu toe hadden we twee dagen rijden, 1 dag opbouw.
De eerste rijdag hadden we, zoals te verwachten viel met een complexe nieuwe sectie, wat aanloopproblemen. Zo bleken alle wissel opeens tegenovergesteld te werken op het BW en seinen die het in test deden, weigerde of werkte maar half. De tweede dag liep het echter al als, tja, een trein.
Ook hebben wij de voedingen van de baan verbeterd zodat nu meer teinen met werkende rook en geluid konden rijden. Veel publiek vindt dit prachtig, zo merken wij uit de reakties. Dit roken van de loks blijkt in de praktijk best veel stroom te vergen. Voor de kenners: een H0 rookgenerator trekt volgens specificaties 0,125 A per stuk. Dus 8 loks rokend trekt al 1 ampère. Hoeveel een full-sound ESU lok per stuk aan stroom trekt bij geluid aan ben ik nog niet achter. Dit alles naast de rijstroom van enkel zware treinen, de wissel en sein besturing, leds en lampjes, en Loconet plus digi regelaars.
Sfeer plaatje. De Umbauwagen-trein op de achtergrond zoals ik hem toch ook van foto?s ken: met nog een oude Gepackwagen, en ook nog aan de achterkant van de trein. Dat terwijl de Umbauwagens ook een bagagedeel hadden. Waarschijnlijk gedaan vanwege wendebetrieb, zodat er altijd aan de voorkant van deze middellange trein een bagagedeel zit.
De buurttrein met BR 64 rijdt over het viaduct over het ?BW verbindingsspoor? het station in. Op de achtergrond het oude in onbruik geraakte (?spook?) seinhuis. Goh, in die brug alleen al zitten heel wat modelbouw- en verfuurtjes
Wat opstelsporen tussen station en BW. Hier zie je de uitloper van het ?BW halte? perron. Een klein perron dat diende als halte voor de BW dienstpersoneel-treinen
De overtuigend vervuilde ertswagon is meen ik met zeer eenvoudige maar blijkbaar ook zeer effectieve techniek gemaakt: bruin-roest poeders er overheen en flink inwrijven en boenen, zo heb ik mij laten vertellen. Zelf wil ik dit ook eens gaan proberen zo (Jos: corrigeer het maar als dit niet een van die wagons is).
De rode brommer maakt zijn stop op een van de kleinere stationnetjes terwijl een D-zug in de andere richting net langskomt.
? om even later op het grote station aan te koomen.
De flink rokende Märklin BR 64 met buurttrein, met licht en reizigers.
Het was al redelijk druk met kijkers, met de meesten aan de andere kant bij het BW.
Er zijn weer heel wat foto?s gemaakt. Ik heb echt alles gezien, van smartphones en mini camera?s tot professionele foto en video apparatuur.
Een zware goederentrein met 52er met voorspan lok, is zojuist het BW gepasseerd.
Een
album met al onze foto?s vind je hier.De Niedertalbahn is in november te vinden in Duitsland, in Köln/Keulen, op de
IMA, Keulen.
Je vindt ons op
stand 1538 in Halle 4.1. Deze modelbahnausstellung is een van de belangrijkste van de Europa.
Keulen Internationale Modellbahn-Ausstellung
Donderdag 20 november tot en met zondag 23 november 2014
"Europas größter Modellbahn-Event: die Internationale Modellbahn-Ausstellung (IMA) in Köln."
http://www.modellbahn-koeln.de/modellbahn-koeln/ Hier vindt je naast modelbanen ook de belangrijkste fabrikanten. Omdat deze beurs maar enkele maanden voor de de Nurnbergerspielwaren Messe wordt gehouden kun je hier al vaak nog onaangekondigde nieuwe modellen bewonderen of in ver gevorderde handgemaakte studie modellen bewonderen die op in Nurnberg als nieuw aangekondigd worden.
In de directe omgeving van onze modelbaan vind je de fabrikanten Marklin, Viessmann, Brawa, Herpa en Weinert. Iets verder weg van ons vindt je Bemo, Faller, Noch, Zimo, Busch, Heki, en Auhagen.
Naast deze fabrikanten zijn in de hal nog talloze andere grote namen, maar ook veel kleinserie fabrikanten aanwezig.
Modelspoorgroep Niedertalbahn verheugt zich op je aanwezigheid in Keulen.