Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan

Gestart door AnalogDriver woensdag 09 juli 2014, 23:41:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan

Hallo mede forummers,

Op deze plek starten wij een draadje over de modulebaan ?Niedertalbahn?. Bedoeling is om hier af en toe wat te posten over onze voortgang en beurs optredens. 

Niedertalbahn is een 3-rail gebaseerde H0 modulebaan. Niedertalbahn bestaat uit een klein (besloten) groepje modelspoorders met diverse interesses, kunde en inbreng.






Met de Niedertalbahn hebben wij ons gericht op en beperkt tot Ep III, Duitsland. Doel is ?zo veel mogelijk? een voorbeeld getrouw beeld en treinverkeer te tonen. In treinsamenstellingen, scenery en rijsnelheiden.

?Eenheid van tijd, plaats en handeling?. Dat houdt ook in grensoverschrijdend verkeer. Wellicht dat wij ons kleine uitstapjes qua tijd veroorloven binnen een bepaald thema. Maar ons Ep I, late IV of later en Amerikaans of ander prachtige materieel laten wij thuis voor optredens met deze Modulebaan.






Niedertalbahn gebruikt digitale trein- en baanbesturing en voor het grote station een PC voor het inleggen en beveiligen van wisselstraten. De treinen bedienen we echter nog zelf (Intellibox). Dit vinden wij leuker en dit is ook mogelijk omdat er nooit erg veel treinen tegelijk op onze modulebaan rijden.


Niedertalbahn is, zoals de meeste modelbanen, nooit echt ?af?. Wij realiseren elke keer weer grote verbeteringen en uitbreidingen, inclusief verdere detaillering van de bestaande modules. De baan heeft momenteel eenlengte van rond 22 meter.


Niedertalbaan is eind 2013 ontstaan. De meeste van ons rijden echter al jaren op modulebanen.  Enkele zijn actieve of minder actieve 3rail forummers.

Er rijden sommige loks met sound, sommige met rokgenerator. Soms komt een heuse 40-wagens Lange Heinrich langs met 2 44ers of een andere trein met vorspan lok. Prachtige auto-slaap en moderne Touropa treinen, afgewisseld met zeer gemeleerde treinen bestaande uit een allegaartje van oud -en vies- vooroorlogs materieel getrokken door de helaas ook nog niet weg te denken  52-ers. Goederenvervoer kent nog een diversiteit in wagens, belading en treinlengtes.


Niedertalbahn was eerder al te zien in

Bremen (German Rail 2014),

Zutphen modelspoorbeurs dit voorjaar,

Dort in Stoom 2014


Bineenkort volgen posts met meer foto?s van eerdere optredens met Niedertalbahn en binnenkort een lijstje waar naar verwachting komende maanden Niedertalbahn weer te zien is.


Hierbij al vast enkele foto's gemaakt tijdens Dort in Stoom 2014.








Het oude vooroorlogse seinhuis en een stukje van de de brug naar de groot-BW uitbreiding die wij eind dit jaar hopen te kunnen tonen.













Een 44er op een wachtspoortje bij een stationnetje en haventje.




Zoveel leuke detailfoto spotplaatsen. Hier een wachtende 52-er. De vroege DB wilde ze maar wat snel weg hebben, maar ze moesten toch nog gebruikt worden.



Nog eentje langs de baan...





Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Mooie bijdrage, Hajo !

Ben benieuwd naar de volgende foto's.

Grtz Tony
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Hallo Hajo,

Mooi om op dit forum een baan te zien die je ook zomaar "in het wild" op een beurs tegen kunt komen! Ik heb in Zutphen al kunnen genieten van deze baan en nu hopelijk vanaf hier van de vorderingen.

Ik hoop jullie vaak "ergens" tegen te komen.

Succes!
Re: S.T.A.R. update - Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan

Dit weekend 20 en 21 september is de Niedertalbahn te zien in het noorden in Stadskanaal bij de S.T.A.R. Bij hun jaarlijkse evenement.

Stationsstraat 3 Stadskanaaal, in de grote nieuwe wagon/lokloods links van het station.

Dit keer een langgerekte opstelling van rond 23 meter.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
De baas zelf in aktie tijdens Stadskanaal onder stoom,



Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
BHf Nord, dank voor plaatsen van deze foto's. Overigens ben ik maar een van de mannen hoor, niet 'de baas zelf' ;) 
Heb je er toevallig nog meer, ook van publiek langs de baan? Zijn we een beetje vergeten te maken dit keer.

Onze STAR deelname was mooi wat mij betreft, in een heerlijke, lichte en rustige hal.

Mooi ook de hele dag die Diesels en Stomers die langs de loods reden, precies als extra als achtergrond voor onze baan.  :D Top geregeld door de S.T.A.R.:  Zag je een trein op onze baan rijden, en op de achtergrond een 1:1 trein. Was erg mooi.



Volgende keer is Eurospoor 2014, met groot-BW Ep III.

Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Hoi Hajo,

De enigste foto die ik nog bij jullie heb gemaakt is deze,



Maar ik ga gewoon in de herkansing bij Eurospoor  :-)

                                                                   Mvg. Bernard
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan

Paar detail foto's geschoten met een kleine camera afgelopen weekend in Stadskanaal, deels met mooi zonnetje over de baan.

De V100 rangeert af,



... en de 64-er die op het naburige spoor even daarvoor een goederentrein (met Donderbus als Guterzugbegleitwagen) heeft gebracht neemt de trein over.



In de bagagewagon wordt even druk opgeruimd




Hier is mooi te zien hoe de Niedertalbahn er mooi bij stond met veel naturlijk daglicht.
En hier is zelfs enige tijd een Ep IV loccombi te zien voor een Ep III trein, maar wel met prachtige sound dubbeltractie.






Druk overleg wat nu wel en niet mee moet.




Hier staat de oude maar met 90 km/u nog kranige BR 71 voor de buurttrein.






Even later passeert een moderne 23-er (niet in beeld) met een vrijwel gloednieuwe stam 4 assige Umbauwagens.




Doorkijkje met combinatie scenery en achtergrond.




Als bezoekers aan de S.T.A.R. afgelopen weekend nog andere foto's van deze baan hebben, graag hier posten!

Datums Niedertalbahn - Ep III 3rail Modulebaan


De Niedertalbahn 3rail H0 Modulebaan is dit jaar nog op de volgende evenementen te zien:


Eurospoor, Utrecht

vrijdag 24 oktober tot en met zondag 26 oktober

Met als beurs-Primeur van ons:  uitbreiding met een groot-BW Bahnbetriebswerk.
Dit uitgevoerd in typische Duitse na-oorlogse opbouw toestand, waarbij op vele locaties slechts een deel van het oorspronkelijke BW weer werd opgebouwd omdat de aankomende tractie-wisseling naar Diesel en Electrisch zich al duidelijk aftekende.

http://www.eurospoor.nl/

Status: bevestigd



Keulen IMA, Internationale Modellbahn-Ausstellung

Donderdag 20 november tot en met zondag 23 november 2014 

"Europas größter Modellbahn-Event: die Internationale Modellbahn-Ausstellung (IMA) in Köln. "
http://www.modellbahn-koeln.de/modellbahn-koeln/

Status: bevestigd



Modelspoorbeurs Zutphen

zaterdag 20 december en zondag 21 december 2014, Zutphen

http://www.modelspoorbeurszutphen.nl/

Status: bevestigd



Voor 2015 hebben wij al enkele uitnodigingen en inschrijvingen, daarover later nog meer.

Mogelijk staat de Niedertalbahn 3rail modulebaan in 2015 ook op

Sinsheim Faszination Modellbahn, in Sinsheim Messe. 
vrijdag  6 maart 2015 tot en met zondag 8 maart 2015

Internationale Messe für Modelleisenbahnen, Specials & Zubehör ?Faszination Modellbahn?
http://www.faszination-modellbahn.com/faszination-modellbahn/

Status: nog te bevestigen.


En najaar 2015, datum nog niet bekend, mogelijk ook bij een van de grote Nederlandse grootspoor museum-spoorwegen, maar daarover moeten nog afspraken definitief gemaakt worden.


Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lekker bezig! Hou je nog wel tijd over om te bouwen?????

Waltr
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Altijd te weinig, maar dat is het leuke van modulebaan: iedereen levert op een of andere manier een bijdrage.

BW is door iemand anders gebouwd. Ik heb dit wel enkele keren mogen zien tijdens de eindfase van de bouw, dit voorjaar tijdens proefrijden al en in de zomer.
Mooie staaltjes modelbouw in o.a. een [spoiler] seinbrug, met details in fraaie seinen en wissel inclusief weergave van de aandrijving tussen het ballastbed.
Enige bijdrage van mij was het spuiten van een +/- 80 cm viaduct-brug.
Totale bouw van een dergelijke uitbreiding vergt heel wat inspanning, ervaring in modelbouw en meerjaren-planning.

Of het tijdens Eurospoor al lukt moeten we nog afwachten, maar mogelijkheid is er om o.a. de Lange Heinrich kolentrein over en via die brug door het station te leiden als de perronsporen even bezet zijn door een reizigerstrein.
Zeker de bedoeling is om regelmatig de stoomers te wisselen en naar het BW te laten rijden en de service daar uit te beelden.


Zo nieuwschierig genoeg gemaakt? :) Kom naar Eurospoor of op een van onze andere evenement-optredens kijken.

Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Reken maar dat ik kom kijken, kom je ook bij ons kijken?
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Zo Hajo,

Dat ziet er mooi uit.
Wist niet dat jij zo in de modulebouw zat.

Tjeerd
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan

En op Facebook: https://www.facebook.com/groups/joswillebrand/permalink/645707742215169/


Tjeerd: In het modulerijden. Vooralsnog. En opbouwen/afbouwen natuurlijk, hoort er bij. Bouw hebben anderen tot nu toe gedaan.
Ook plannen richting ? spoor?  Of kom je liever eens in Keulen buurten?
Eurospoor en de Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan met BW première
Hallo allemaal,

Eurospoor zit er op, voor de Niedertalbahn de eerste keer met groot-Bahnbetriebswerk (BW) uitbreiding.

Daar is hij dan:



Nog even zonder loks. Het BW is langs een boog in de hoofdbaan gebouwd.




   




Op Eurospoor stonden enkele fraaie treinbanen, ieder met zijn eigen accenten. Naar onze eigen indruk was er in elk geval relatief veel belangstelling voor de Niedertalbahn en werden er erg veel foto?s gemaakt bij ons. Altijd leuk om te zien hoe iemand details van je baan of materieel vastlegt.

Helaas hebben we zelf niet heel veel foto?s; mijn kleine camera deed het niet goed en leverde super korrelige foto?s in verschillende instellingen. De mooiste detail foto?s hier zijn gemaakt met een nieuwe smartphone.

Bij deze dan ook een oproep: zijn er mensen hier die fraaie detailfoto?s van Niedertalbahn tijdens Eurospoor hebben gemaakt, en deze willen delen met de rest van de wereld: plaats ze hier, of stuur ze ons op (PB, dan volgt email) zodat wij ze in een webalbum kunnen plaatsen.


Zo heb ik nog geen goede foto van de bebouwing rond de lokloods. In typische werkwijze na WO II is slechts een dele van het oorspronkelijke BW hersteld, Een ander deel van de sporen rond de lokloods liggen nu in de open buitenlucht.




Een 44-er zonder windleiplaten op de nieuwe draaischijf



Tja, niet een werkelijk kloppend en hedendaags gedetailleerd uitgevoerd model in H0 van een BR 44, maar toch lekker en passend vervuild met vet onderstel en rokend op de draaischijf.


Twee iconen van Ep III: de rode brommers en een BR 23 met nieuwe Silberlingen, passeren beide de andere BW ingang, rechts. Op een doorschiet-spoor er tussenin staan een Z-gestelde (Zerlegung, sloop) 78er en een nog te repareren 43er zonder zijn tender.




Met op de achtergrond het BW, een P8 met defect 3e front licht naast een nieuwe V100 die met o.a. twee pas verschenen modellen ketelwagens wacht voor een spersein.

Merk ook op de hekjes die het ene spoor van de hoofdbaan afschermen. Het andere spoor van de hoofdbaan ligt aan de andere kant van de helling naar het viaduct.




Andere einde van het viaduct, het verbindingsspoor BW<>Station. Merk op de wisselbedienings-betongotenlangs de baan zijn zelfs weergegeven..



Machinistenzicht ná passage van dit spoor onder het viaduct



Voor ons was Eurospoor ook de gelegenheid om eens drie dagen achtereen te rijden, meestal tot nu toe hadden we twee dagen rijden, 1 dag opbouw.
De eerste rijdag hadden we, zoals te verwachten viel met een complexe nieuwe sectie, wat aanloopproblemen. Zo bleken alle wissel opeens tegenovergesteld te werken op het BW en seinen die het in test deden, weigerde of werkte maar half. De tweede dag liep het echter al als, tja, een trein.

Ook hebben wij de voedingen van de baan verbeterd zodat nu meer teinen met werkende rook en geluid konden rijden. Veel publiek vindt dit prachtig, zo merken wij uit de reakties. Dit roken van de loks blijkt in de praktijk best veel stroom te vergen. Voor de kenners: een H0 rookgenerator trekt volgens specificaties 0,125 A per stuk.  Dus 8 loks rokend trekt al 1 ampère. Hoeveel een full-sound ESU lok per stuk aan stroom trekt bij geluid aan ben ik nog niet achter. Dit alles naast de rijstroom van enkel zware treinen, de wissel en sein besturing, leds en lampjes, en Loconet plus digi regelaars.



Sfeer plaatje. De Umbauwagen-trein op de achtergrond zoals ik hem toch ook van foto?s ken: met nog een oude Gepackwagen, en ook nog aan de achterkant van de trein. Dat terwijl de Umbauwagens ook een bagagedeel hadden. Waarschijnlijk gedaan vanwege wendebetrieb, zodat er altijd aan de voorkant van deze middellange trein een bagagedeel zit.




De buurttrein met BR 64 rijdt over het viaduct over het ?BW verbindingsspoor? het station in. Op de achtergrond het oude in onbruik geraakte (?spook?) seinhuis. Goh, in die brug alleen al zitten heel wat modelbouw- en verfuurtjes 




Wat opstelsporen tussen station en BW. Hier zie je de uitloper van het ?BW halte? perron. Een klein perron dat diende als halte voor de BW dienstpersoneel-treinen



De overtuigend vervuilde ertswagon is meen ik met zeer eenvoudige maar blijkbaar ook zeer effectieve techniek gemaakt: bruin-roest poeders er overheen en flink inwrijven en boenen, zo heb ik mij laten vertellen.  Zelf wil ik dit ook eens gaan proberen zo (Jos: corrigeer het maar als dit niet een van die wagons is).


De rode brommer maakt zijn stop op een van de kleinere stationnetjes terwijl een D-zug in de andere richting net langskomt.



? om even later op het grote station aan te koomen.




De flink rokende Märklin BR 64 met buurttrein, met licht en reizigers.




Het was al redelijk druk met kijkers, met de meesten aan de andere kant bij het BW.




Er zijn weer heel wat foto?s gemaakt. Ik heb echt alles gezien, van smartphones en mini camera?s tot professionele foto en video apparatuur.

Een zware goederentrein met 52er met voorspan lok, is zojuist het BW gepasseerd.




Een album met al onze foto?s vind je hier.



De Niedertalbahn is in november te vinden in Duitsland, in Köln/Keulen, op de IMA, Keulen.

Je vindt ons op stand 1538 in Halle 4.1. Deze modelbahnausstellung is een van de belangrijkste van de Europa.



Keulen Internationale Modellbahn-Ausstellung

Donderdag 20 november tot en met zondag 23 november 2014

"Europas größter Modellbahn-Event: die Internationale Modellbahn-Ausstellung (IMA) in Köln."
http://www.modellbahn-koeln.de/modellbahn-koeln/



Hier vindt je naast modelbanen ook de belangrijkste fabrikanten. Omdat deze beurs maar enkele maanden voor de de Nurnbergerspielwaren Messe wordt gehouden kun je hier al vaak nog onaangekondigde nieuwe modellen bewonderen of in ver gevorderde handgemaakte studie modellen bewonderen die op in Nurnberg als nieuw aangekondigd worden.

In de directe omgeving van onze modelbaan vind je de fabrikanten Marklin, Viessmann, Brawa, Herpa en Weinert. Iets verder weg van ons vindt je Bemo, Faller, Noch, Zimo, Busch, Heki, en Auhagen.

Naast deze fabrikanten zijn in de hal nog talloze andere grote namen, maar ook veel kleinserie fabrikanten aanwezig.


Modelspoorgroep Niedertalbahn verheugt zich op je aanwezigheid in Keulen.

Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Hoi Hajo,

Enkele foto's die ik hebt gemaakt van jullie modulebaan:




Groeten,
Ton.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Prachtige baan zeg met een berg details.
Mooi gemaakt mensen.
Hoop deze baan ooit een keer in het echt te kunnen bewonderen.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Ik had een stille hoop deze baan ook in Veendam te kunnen zien voor de intocht van Sinterklaas, maar ik begrijp hieruit dat die kans er niet in zit in 2014.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Jullie hebben een zeer mooie baan opgezet!
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan

Dit weekend is de Niedertalbahn te zien in Nederland, in Zutphen op de modelspoorbeurs, sporthal Fanny Blankers Koen straat.


Verslagje met wat foto's van de schitterende IMA Keulen is er bij ingeschoten, volgt nog.
Deel van onze foto's zijn al wel hier te vinden http://niedertalbahn.weatheringman.nl/#!album-11
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Mooie modulebaan Hajo! Leuk je ook even nog gesproken te hebben :thumbup:
Ik had het fototoestel thuis gelaten, maar wel enkele opnamen gemaakt
met de mobiel, dus van mindere kwaliteit:


Een wachtsein met op de achtergrond een mooie vierasser.


Fraai armsein voor een uitloopspoor.


De puko's t.p.v. een overweg vervangen voor een metalen strip (aluminium?).

Groeten,

Erik.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 20 december 2014, 16:41:06
De puko's t.p.v. een overweg vervangen voor een metalen strip (aluminium?).

Ja, ik was er ook zaterdag. En ik had m'n camera mee. Het licht in de zaal was bedonderd voor fotografie, tl of zo met een nare trillingsfrequentie. Gewone instellingen werkten niet; ik heb een sportinstelling moeten gebruiken, en dat was het ook niet helemaal. Ik heb alle foto's moeten nabewerken, en dan nog. Ik heb medelijden met de fotografen van sportwedstrijden in deze zaal.


Ik heb me natuurlijk niet beperkt tot de 3e rail alternatieven, maar ....




Een van de andere dingen waar ik op gelet heb, is het verschil tussen 2272, 2273 versus 22715, 22716.
Zowel de Niedertalbahn als de M-track baan, gaven voldoende shots en ervaringen om te zien wat de tips waard zijn. Beide modulebanen zitten vol met oude types, nieuwe types, en herkenbaar verbouwde types.
Ze werken goed, worden met ondergrondse aandrijving omgezet, op beide banen zo te zien digitaal bestuurd, er vinden geen bedrijfsongelukken op plaats, ook niet met niet-Marklin loks, en er zijn 3 aandachtspunten de moeite waard: de extra puko, het ballasten, en de lengte van de strijkregels.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
De wissels komen bij het wisselverhaal terug, de plaatjes van deze baan bij de baan:

Complexe seinbeelden (en een dubbel stootblok):


Een van de draaischijven:






Het spel met voor- en achtergrond:


De simpele onderdoorgang:


De nooduitgang van de zaal:


Het water:




Een geballaste wissel (nieuw stijl 22715/22716):


En bizarre details:


Ongelooflijk hoe breed een spleet tussen twee modules kan zijn
(zolang er maar geen wiel in kan zakken, gaat het nog goed,
en voor de zuiderburen: let op de veisjes):
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
B) Mooie plaatjes met mooie details. :thumbup:
Alleen bij de foto "Het spel met voor- en achtergrond" is het weggetje grijs en op de achtergrond geel. Als dat aangepast zou worden, ziet het er gelikt uit.

Dirk-Jan
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Dat ben ik met je eens, het viel me trouwens pas op, op de foto, omdat ik het contrast daarvan wat moest aanscherpen. Maar wat me verbaast is zo'n dure oplossing voor een passage van paard en wagen (3 bruggen), dat zou Prorail vandaag de dag er niet voor over hebben.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Jan22 en Nieuwenhuis, dank voor het plaatsen van jullie foto's hier!

Erg leuk om te zien en te lezen op welke details gelet wordt.


Voor wat betreft de railovergangen: ja, zolang het naar recht tegenover elkaar ligt. Verder kan ik hiervoor verwijzen naar experimenten uit WO2, zie deze Amerikaanse film: http://youtu.be/D-8gV4DJZUw
Gaat prima. Ligt echter door werking van hout een spoor niet recht tegenover elkaar, maar verzakt of lateraal verschoven, dan gaat het wel mis. Eerste rijdag in de ochtend, altijd wel wat stelwerk hier en daar.

De weg en aansluiting achtergrond-module. Ja, dat kan daar nóg beter, goed gezien. Denk wel dat we momenteel andere prios hebben, aankleding BW (zondag ochtend vroeg al aan gewerkt, dus wie daar zondag foto's heeft gemaakt ziet meer details) maar ook de niet meer werkende seinen hertellen. Ach, het is natuurlijk nooit helemaal af. Eens kijken of de achtergrond zich met wat grijze verf en drybrush techniek een keer laat aanpassen.

Die 'bizarre details', ja hoor eens, dat is aan de achterkant van 'het einde van de wereld', de scheiding tussen baan en keerlus. Wellicht dat de bouwer er van kan verklappen hier hoe die dikke bouten er in kwamen.


Overigens is dat stukje metalen strip in de weg bij de haven inderdaad alu, geleid voldoende stroom, ik heb er zondag middag gerangeerd, de diepladers opgehaald.


Behalve de vele details, die trouwens ook de reden zijn van de foto's die aan de voorkant van de baan hangen, proberen we ook zo veel mogelijk railbedrijf in beeld te brengen. Binnenhalen en inhalen van treinen, rangeerbewegingen, opspliten van treinen, natuurlijk veel beweging in het BW.

Dit weekend waren we met wat meer bemanning waardoor er ook op meer plekken beweging was. En mooi opgemerkt dat er 'geen' storingen waren. Uitaard wel af en toe maar daarvan was dus niet zo veel meer te merken als op eerdere optredens soms helaas wel. Dankzij een andere stelwerk computer onder andere hadden we veel minder verstoringen dan eerst. Ook een lastige weigering van een blokbeveiliging die soms voor kop-staart zorgde, zagen we niet meer. In elk geval weinig totale en langdurige stilstand meer op momenten dat het publiek er was.



Overigens had ik voor mijn materieel dit keer het thema 'landbouw' aangehouden met graanwagens, veel traktorvervoer per trein en een suikerbietentrein. Verder reed beide dagen een lange en zo veel mogelijk periode correcte reizigerstrein rond van ik meen iets van 10 of 12 wagons. Allemaal 30 cm of in elk geval 1:87 lengte schaal. Ze een van de foto's hierboven, daar staat hij in volle lengte op.


En er was iemand die een 360 graden foto heeft gemaakt, link ga ik nog krijgen, zag er erg mooi uit op zijn telefoon.


Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Citaat van: AnalogDriver op maandag 22 december 2014, 18:00:48
En er was iemand die een 360 graden foto heeft gemaakt, link ga ik nog krijgen, zag er erg mooi uit op zijn telefoon.

Ja dat was ik ,ik had je de link al gestuurd via het email wat je had opgegeven maar hier in het volgende filmpje zitten de 3d beelden verwerkt hoop dat je het leuk vind.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Kom er net achter dat , ik deze bahn dus op laatste beurs in zuthen heb gezien  :D

Morgen is die nog te bekijken in zwolle , bij zwolsemodelspoorclub , eens kijken of ik morgen daar even tijd voor vrij kan maken .

Meer info zie hieronder .

http://www.vvmrz.nl/

http://www.facebook.com/vvmrz
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Citaat van: AnalogDriver op maandag 22 december 2014, 18:00:48
Die 'bizarre details', ja hoor eens, dat is aan de achterkant van 'het einde van de wereld',
Vat het niet op als kritiek. Deze foto's waren puur nieuwsgierigheid naar constructies.
En zelfs de achterkant, en de keerlus zelf zitten vol trucs. Die dikke bouten zouden iets met transport of opslag te maken kunnen hebben.

Ik heb met veel plezier het filmpje nog eens bekeken. Wat je al niet moet doen om een trein uit de rails te krijgen. Leuke link.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Eey Hajo,

Kom ik d'r net achter dat ik jou natuurlijk gewoon van het forum ken. Mooie module baan hebben jullie daar! Echt een puik stukje scenery rondom de baan. Had ik dit geweten, dan was ik gisteren op m'n fietsje ook even langs gekomen. Gelukkig heb ik van jullie een visitekaartje gekregen anders had ik dit topic misschien niet eens gevonden.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Ja klopt, de Niedertalbahn was weer in Zutphen te zien vorig weekend. Dat is een half-jaarlijkese beurs.

En afgelopen weekend in het kader van de Landelijke Modelspoordagen (diverse locaties, open dag), waren wij te gast in Zwolle. Iets kleinere en andere opstelling, ook wat ander publiek dan op treintjesbeurzen. Weer veel complimenten gekregen over achtergronden en de eenheid in tijd (periode). Erg leuke reacties.

Wij hebben weer genoten met veel teinbewegingen. Binnennemen in grote station, rangeerbewegingen, lokwissels, loks naar BW. Zondag einde dag ook nog een prachtige lange olie trein samengesteld, typisch periode III voornamelijk twee assers en allemaal verschillende wagen types. Beide dagen reed er een vakantietrein met autowagons en rokende sound 01.10. Sowieso heb ik weer veel met de rookvloeistofspuit loks laten roken. "Oh, echte stoom!", altijd leuk die reacties. En de vragen hoe dat rookt en hoe het geluid maakt. Leggen we natuurlijk graag uit.

Ook is er veel waar we amper aan toe komen, zoals de Railbus vaker laten rijden en stoppen bij kleine stations, Haus zu Haus meer laten rangeren en wisselen, wagons ophalen/brengen in de Havenmodule en bij een goedenoverslag, nog meer BW bedrijf, wat altijd publiek trekt. De baan heeft in huidige omvang veel rijmogelijkheden waar we wel het materieel en de baan voor hebben, maar nauwelijks tijd.
Idem Lok wissels van voor naar achter de trein en trein de andere kant op weer laten vertrekken, en post wagens er aan- en afkoppelen. Gebeurt nog weinig.


Vragen die we ook veel krijgen zijn 'wat voor merk is dit nou?' De 3rail rails worden soms niet eens gelijk herkend als Märklin. En het materieel is natuurlijk heel divers. Modelspoorders, de typische herstarters, vragen veel naar baanbesturingskeuzes en baan ontwerp.

De keerlussen en afscheidingen, 'einde van de wereld', trekken ook veel interesse op een of andere manier.
Die uiteinden willen we nog eens herzien en beter en mooier bouwen.



Updates hier zijn er even bij ingeschoten en komende datums zijn nog niet bevestigd. We krijgen veel interesse, vorig jaar uit Denemarken, Schotland zelfs en meer Duitse interesse, nu ook een Belgische interesse. Natuurlijk komt niet alles tot een bezoek en duurt het even voordat e.e.a. gerealiseerd kan worden. Nog geen datums bevestigd om hier te publiceren.


Qua vernieuwingen en verbeteringen hebben wij afgelopen twee opstellingen op proef gewerkt met een set geleende portofoons en één-oor headsets voor communicatie. Dat werkt een stuk makkelijker met een baan van 21 meter of meer. Vooral als er iets fout gaat en wij snel iemand aan de andere kant moeten bereiken. En belanrijk ook: ik heb zelf geen vermindering gemerkt in publiek communicatie en open staan voor vragen.

De stationsmodules revisie om onder andere de armseinen weer werkend te krijgen en de massa op de wissels te verbeteren zodat alle loks er zoepel en zachtjes overheen kunnen rijden, staat nog hoog op onze ToDo, maar tijd, tijd, tijd. Ook de PC vervanging van de centrale seinpost moet nog, lukte eind vorig jaar niet. Weer een dagje met PC en softwre stoeien.
Ondertussen is de nieuwe versie van WinDigipet vertraagd, dus alleen tablet bediening van wissels en rijstraten als een van onze mensen met een meer recentere WinDigipet versie mee kan, wat hem helaas weinig lukt. En anderen bouwen rustig verder aan nieuwe modules en weer anderen denken over verbouw van oude nu ongebruikte oudere modules. Maar dat is nog verre toekomst. En het moet ook nog te behappen zijn om het elke keer op te bouwen en af te bouwen. En te rijden/gebruiken.


Zodra we weer datums bekend kunnen maken, melden we het hier.
En dank voor de reacties en foto's hier!


Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Dank voor het interessante verslag. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Dikke klasse hoor. Ik ga zeker in de gaten houden wanneer jullie weer in de buurt de baan opbouwen.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Ik heb wat bewegende beelden geschoten als ik daar filmpje van bewerkt heb plaats ik link hier wel .
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Filmpje  :D

Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Bedankt Ruud voor het plaatsen, heb m een paar kunnen bewonderen , erg mooi modulebaan


Gr. Jan
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Mooie film Ruud. :thumbup:
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Mooie Film van een mooie baan !  :thumbup: :)
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gr.  Charlie
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan

Een video van de Niedertalbahn door een zekere 'ru103di' op YouTube gevonden.

www.youtube.com/watch?v=9yk4yPLW9kQ

Gemaakt in Zwolle tijdens de Nederlandse Modelspoordagen.
Helaas licht omstandigheden voor de gebruikte camera wat lastig, maar wel mooie treinen en details die voorbij komen.
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
Ik weet wel wie 'ru103di' is. Dat is namelijk Ruud/Jumbo, die dit zelfde filmpje een paar reacties hierboven al gelinkt heeft...   :D

Groet, Marc
Re: Niedertalbahn Ep III 3rail Modulebaan
 :D