Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

droogzwemmen

Gestart door RuudH0 maandag 07 juli 2014, 19:20:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Ruud,
we zijn zeer benieuwd naar je volgende creatie
en blijven je (achter)volgen. :P ;)
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
hoi luitjes,

Voor nu ff de aanpassing van de BW.
Ik wil nog wat meer rommelen en als dat klaar is, kan ik evt een kleine uitleg  >:-D geven over hoe de baan nu eigenlijk gaat werken  :P

gr. Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: droogzwemmen
Hi Ruud,

Sporen in een BW zijn vaak eenrichtingsverkeer behalve soms eentje om erin en/of eruit te rijden.
Hoe rij je er bij jou in, naar beneden richting draaischijf, dat zou ook het meest logische zijn.
Kolen, water, onderhoud draaischijf en de loods in .....  :idea:
Je opstelsporen daarnaast kunnen dan alleen via de hoofdlijn bereikt worden.

Ik ben benieuwd naar je nieuwe tekening.

groet
Harald
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
Hoi Harald,

Die loc met dat geluidprobleempje gaat als een tierelier.. :thumbup:
De locs rijden inderdaad van boven naar beneden naar de ringlocloods en daartussen de verzorging.

De opstelsporen zowel in en buiten de ringlocloods gaan via draaischijf, dat is normaal bedrijf toch?

gr. Ruud 
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: droogzwemmen
ja dat klopt, maar waar zij die andere sporen vanaf boven?
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
De grijze sporen is rangeer
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

offline
Re: droogzwemmen
Ik denk dat twee sporen van en naar draaischijf voldoende zijn. Iedere richting een spoor dus.
Veel is niet altijd beter.
De twee kopsporen die niet aan de brug zitten, zijn dat sporen om kolen aan te voeren en slak af te voeren?
Prima idee, maar niet om locs neer te zetten. Die staan nl bij de brug.
De extra ruimte die krijgt met het verwijderen van de sporen kun je heel goed gebruiken voor het plaatsen van gebouwen, lantaarns en bomen.

Verder begint dit een erg mooie layout te worden!

Groeten Maarten
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
even de sporen genummerd.

1, vlampijpreinigerspoor
2, omloopspoor , in en uitrij
3 en 4 verzorging, kolen, water en zandbelading
5, kolenbunker
6, kolentoevoer/overslag
7, opstelplaats voor wat rangeerlocs
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

offline
Re: droogzwemmen
Kijk nu wordt het mij duidelijk. Mooie indeling!

Spoern 7 kunnen eventueel iets krom gelegd worden waardoor er iets meer ruimte ontstaat tussen bw en sporen 7.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
Harald,

Nog een vraag over de BW.
Werden er naast de stoomlocs ook diesellocomotieven in een ringlocloods gestald en waar werden diesel eigenlijk onderhouden.
Denk ook het tanken van diesel.

gr. Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: droogzwemmen
Dag Ruud,


Ja er werden ook diesellocs gestald. De diesel moet tanken en daarna zand innemen, dus zal eerst langs een tankplaats rijden,
wat meestal een apart opstelspoor is (soms een opstelspoor aan de draaischijf). Daarna richting de draaischijf waar hij nog even zand inneemt, keert en de loods inrijdt.
Uiteraard worden (zover ik weet) diesellocs en stoomlocs beide in dezelfde werkplaats behandeld, die hoeven niet verschillend te zijn...


Gr Simon
Re: droogzwemmen
Pjedro
gast

Re: droogzwemmen
Hoi Ruud,

Kijk dat bedoelde ik met schuine sporen,
Mooi hoor. Ziet er goed uit, jammer dat je nu dat je nu dat directe verbindingsspoortje met je station kwijt bent.
Hoewel je waarschijnlijk opstelspoor 7 zou kunnen verbinden met het onderste spoor van je station.

Het begint nu mooie vormen aan te nemen, ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: droogzwemmen
Hi Ruud,

Je kan je voorstellen dat de diesel- de stoomloc- langzaam verdrongen heeft, waardoor op een BW de diesels gewoon tussen de stoom stonden.
Vaak werd er "gewoon" een diesel-tappunt op een kolenloc-behandelingsspoor geplaatst (dus ook waar de stoom-locs hun kolen kregen) als er genoeg ruimte was werd er ook vaak een extra spoor of kopspoortje aangelegd. Maar er werden ook kopsporen via de draaischijf gebruikt.
Hieronder een voorbeeld met de duidelijke een richting "behandelings-sporen".
(Kijk eens in mijn index voor een foto en je kan je e-mail adres aan mij mailen via een pb-tje en ik stuur je wel info)

groet
Harald
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
Hoi luitjes,

Volgens mij komen we aan het eind van dit draadje :-(, maar nog ff de puntjes op de i.
Alvast iedereen bedankt voor z'n aandeel en raad. :thumbup:

Het idee van aparte garageloods bij of naast de BW is geschrapt.
Volgens mij is de indeling van de BW redelijk ingedeeld, al heb ik nog genoeg leesvoer.
Zit alleen nog met de deze indeling linksonder.
Al aanwezig een goederenloods en een DB kantoor en het plan om wat industrie neer te zetten, of zit er meer in?.

gr. Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Maar ja, dat is ook het begin van een nieuw draadje over de bouw van deze baan, die we uiteraard ook op de voet zullen volgen. :P :P

Of je maakt een inhoudsopgave op de 1e pagina van je topic dan blijft alles bijelkaar, gemak voor jezelf en voor ons.

Heb je al gekeken of je kopspoor 7 op de draaischijf kunt aansluiten met dank aan Pjedro voor deze goede tip. ;)

Succes
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
hoi luitjes,

ff tussendoor hoe maak ik een topic inhoudsopgave aan? O:-D
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
hoi luitjes,

Toch nog ff een ietsie pietse verandering aan het BW
op spoor 2 en 3 worden de loc met kolen beladen, 4 is de kolenbunker.
spoor 5 is de aanvoer en overslag van de kolen.
Als ik nu spoor 1 als rangeerterrein opoffer voor alleen kolenrangeer en overslag.
Dan is het BW merendeels bereikbaar voor in- en uitgaand verkeer.

Als ik te ver doorschiet dan gelijk zeggen.....(tell bad news straight away) >:-D


Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Er gaat iets mis Ruud je verhaal staat er nu 4x teveel in
ff verwijderen

Dat heb je snel hersteld. :arrow: :thumbup:

Nu nog even het onderste spoor 7 aan de draaischijf vastmaken. Geeft nog net even wat xtra's. ;)
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
Hoi Cees,

Spoor 7 naar de hoofdbaan geleid, op zich best mooi en praktisch.
Jammer dat een stukje van de paradebaan verloren gaat.


Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Ruud,
wat Pjedro eigenlijk bedoelde
"7" stond voor de 2 kopsporen.
Verander het onderste kopspoor, in een spoor naar de draaischijf.
Dan gaat er ook niets van je paradespoor verloren, toch?
Heb je ook geen driewegwissel nodig.
Maar zoals jij het hebt getekend gaat het ook. En je hebt wat met wissels. ;)
Succes :arrow: :thumbup:
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
:D ik heb nieteens wisselende kontakten  >:-D   

Het onderste kopspoor is dan alleen met R1 bocht bereikbaar......en R1 bochten is het zicht is niet favo.
Geprobeerd om de aansluiting te maken in R2 bocht maar dan moet te veel overhoop gehaald worden
en wordt de baan nog groter. en dat gaat niet  :-(


Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

offline
Re: droogzwemmen
Verbinding van 7 naar draaischijf zou ik weglaten. Heeft toch geen extra waarde? Ben je ook meteen de lelijke 3weg wissel kwijt. (Ziet er toch niet uit zo vlak onder je neus?)

Verder prima indeling die bw.

Groeten Maarten
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
hoi luitjes,

Begon met een stukje droogzwemmen maar uiteindelijk is het baanontwerp grotendeels gewijzigd en stukken beter en realistischer geworden.
Soms zag ik het advies en/of de opmerkingen een beetje te negatief, maar ik moet zeggen ...ben er wel blij om ......thx  :thumbup:
Het blijft soms moeilijk om wat je wilt zeggen in woorden en zinnen neer te zetten...je kan het herlezen en dan is de betekenis heel anders.
Nogmaal dank ..want m'n ontwerp is nu eindelijk klaar en het gevoel is goed.
Ik ben niet zo chatter of forum-prater maar ik vind het leuk om de bouw van de baan (regelmatig) hier te posten,  ergens in de herfst is het startschot.

mvg,
Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Hoi Ruud,
hehe rust in de tent het ontwerp is klaar ;)
ook de bouw zal ik zeker volgen, veel succes daarmee.
Voor je inhoudsopgave kijk eens in het probeerhoekje bij: even een testje
als je vragen hebt hierover hoor ik het wel.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: droogzwemmen
Hi Ruud,

Leuk dat je ontwerp klaar is maar ik weet uit ervaring dat er vast nog wel iets ergens gaat veranderen.

groet
Harald
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
Hoi Harald,

Klopt als een bus, elke keer weer een finetuning.
Met name de BW probeer ik nog te optimaliseren.
Langere spoorlengtes om alle aktiviteiten er neer te kunnen zetten, zo komt er ook voor de oliegestookte stoomlocs ook een olietankstation.
Deze komt naast de kolenbunker.
Op papier ziet er alles nu goed uit, dus weer een keer droogzwemmen, zal een foto posten als de rails en bijbehorende items uitgelegd zijn.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: droogzwemmen
Dag Ruud,


Ik volg je draadje niet in detail, maar wil wel even een tip meegeven:
zet je  gebouwen (deels al hebt) van het depot neer om te kijken of alles een beetje past.
Dat heb ik eergisteravond gedaan, mij viel het vies tegen, ik blijk veel meer ruimte nodig te hebben :(


Succes!


Simon
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
Hoi Simon,

je tip die ga ik zeker doen.
Was in eerste instantie ook het doel van het droogzwemmen, ontwerpen blijft 2D en in 3D zien de dingen er toch anders uit.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
hoi luitjes,

In detail het BW ontwerp.
Een kleine toelichting;
A, is de paradebaan op niveau 0
B, is de stationsbaan incl BW op niveau 12+( blauw spoor)
spoor 1 = in/uitrijsspoor
spoor 2 = kolentoevoer/overslag
spoor 3 = (K) kolenbelading en (S) stookoliebelading
spoor 4 = (UG) inspectieput en (O) ontslakkingsput incl waterkranen
spoor 5=  (V) vlampijpreiniger

Z = bezanding en W = water
Een loc moet helaas van spoor 3 achteruit naar spoor 4, dit ivm de beperkte ruimte.

In relatie met de beperkte beschikbare ruimte lijkt mij dit voor H0 een redelijk realistisch BW.
Toch sta ik geheel open voor suggesties en adviezen.
   
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: droogzwemmen
Hi

Spoor 5 zou ik nu als een rangeer- of omloop spoor gebruiken, als daar een loc staat lukt dat niet meer.
Meestal wordt er voor de pijpen-reiniger een draaischijf spoor gebruikt.

groet
Harald
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Hoi Ruud,
voor Harald's opmerking is wel wat te zeggen, indien realiseerbaar.
Ben je er al uit met het maken van een inhoudsopgave maken?
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: droogzwemmen
Dan zou ik spoor 5 laten eindigen op een werkplaats, terwijl de vlampijpreiniger, zoals Harald al aangaf, vanaf de schijf te bereiken is.
Waarom zou een lok achteruit van 3 naar 4 moeten?


Verder ziet het er wel al goed uit!


Simon
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
hoi luitjes,

De vlampijpreiniger gaat naar een apart opstelspoor  vanaf de draaischijf  :)
Spoor 5 zit nog niet lekker.

Harald;

Je gaf aan om dit als rangeer/omloopspoor te gebruiken, maar spoor 1 heeft die functie al...ik zie iets over het hoofd.

Simon;

De kolenbunker kan spoor 3 en 4  bedienen, dus als een loc op spoor 3 staat en ook moet ontslakken, dan achteruit spoor 4 op.
hehe ...nu zie ik het ook. gelijk spoor 4 op. spoor 3 voor alleen kolen, water en zand innemen
Een werkplaats bij spoor 5 spreekt me wel aan  >:-D

Cees,

Bij een volgend topic ga ik een index proberen




Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
hoi luitjes,

Net zoals dit draadje begon..... het ontwerp op de vloer uitgelegd.
De andere lagen in het ontwerp even weggefilterd.
Sommige dingen moeten er nog komen , zoals wat K rail en bijbehorende baangebouwtjes en spulletjes.

Wat er nu ligt is het meest haalbare in relatie met de baan afmetingen en het overige ontwerp. >:-D
Ben best wel in m'n nopjes want het BW heeft een metamorfose ondergaan dankzij jullie hulp, advies en opmerkingen.

mvg,

Ruud


Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: droogzwemmen

Dat ziet er goed uit Ruud  :thumbup:
Grtz Tony
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Hoi Ruud, dat ziet er leuk uit zo.

Vraagje, wat is de opp van je "BBW terrein"
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: droogzwemmen
Soow, dat ziet er lekker strak uit!


Is dat de slakkendumpplek, daar aan dat opstelspoor helemaal rechts?


Gr Simon
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

offline
Re: droogzwemmen
Ziet ergoed uit. Groot zwaar depot waar heel veel actie is.  Maak van papier de grondplaten van alle gebouwen die je nog niet hebt.  Nu kun je nog zien of er iets verschoven oet worden, straks ben je te laat.

Groeten Maarten
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2010

offline
Re: droogzwemmen
Hum, ziet er goed uit  :thumbup: Een opmerking over het kruiswissel / engels wissel bij het opstelspoor voor de kolenbunker. Deze laten vervallen en vervangen door een gewone wissel. Een engels wissel is duur en zal daar nooit gebruikt zijn. De kans dat je hem volledig gebruikt zal ook klein zijn :) De tip van maarten is een goede, een goede methode om het een en ander visueel te krijgen en nog lekker te kunnen passen en meten.

Groet Ronald.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
Hoi luitjes,

De ontslakkingsputten met daarvoor de inpectieputten staan voor en na de kolenoverslag,
en de vlampijpreiniger aan het eind van het spoor links van de locloods.
Wat er nog moet komen zijn wat baankeetjes, kabelhaspels ed.

De rails met toebehoren is inmiddels weer opgeruimd maar gelukkig hebben we nog de foto's  :o)
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: droogzwemmen
Dag Ruud,


wat is de functie van de bovenste (kleinste) bokkraan daar?


Simon
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: droogzwemmen
Hoi Simon,

heb eigenlijk een bokkraan teveel en die stond daar meer voor de sier, moet daar ook niet staan..