Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

droogzwemmen

Gestart door RuudH0 maandag 07 juli 2014, 19:20:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
droogzwemmen
hoi luitjes,

Nadat heel wat baanontwerpen in de prullenbak zijn beland komt het ontwerp nu in een definitieve fase.
Maar alles ziet in er in het eggie er toch iets anders uit.
Dus een stukje droogzwemmen....dus een screenshot gemaakt van een deel van de baan, namelijk het locdepot c.q onderhoud en dit stuk uit de losse pols op de vloer uitgelegd.
mmmwha ik ben wel tevreden.



gr. Ruud

Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: droogzwemmen
Hallo Ruud,

Even een vraagje. Waarom heb je om het loc depot een ovaaltje gelegd? Is dat om een complete trein te draaien of om loks om te draaien. Daar heb je toch de draaischijf voor?

Verder ziet het er wel ok uit. Alleen, maar dat weet ik niet precies moet je voor het verzorgen van je loks altijd gebruik maken van je draaischijf.

Groet, Jasper
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
 Hoi Jasper,

De ovaal is een in feite een keer lus.
De baan gaat uit 4 nivo's bestaan en nivo 3 is de stationsbaan incl. locdepot.

gr. Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

offline
Re: droogzwemmen
 Vreemd depot.....
Totaal niet efficient ingericht. Alle kolenbelading moet via de brug geschieden. En hoe gaat de bezanding?  Ook via de brug?
Ik zou eens op zoek gaan naar info hoe zo'n draaibrug icm van een depot gebruikt werd.

Kijk eens naar de layout van een echt station / depot. Er zijn er genoeg te vinden op internet. Je zult versteld zijn hoe doordacht ze zijn ontworpen.

Groeten Maarten

Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Maarten,

Gezien de ruimte die ik heb vind ik het zeer efficient ingericht, tís een modelbaan zoals ik hem wil hebben.
Trouwens middels de draaischijf kunnen locs achterwaarts naar de kolenbunker en bezanding.

groet,

Ruud
Re: droogzwemmen
Spoorman
gast

Re: droogzwemmen
Citaat van: RuudH0 op maandag 07 juli 2014, 19:20:33

mmmwha ik ben wel tevreden.


Ik vind het niks. :D

Kijk voor wat inspiratie eens bij Huib Maaskant. Op een relatief klein oppervlak maakte hij een aardig depot zonder al te veel fratsen.

http://www.floodland.nl/aim/wberg_sporenplan_1.htm

Of bij Ralf Bueker met veel foto's:

http://www.ralf-bueker.de/xy_BW_im_Detail.htm

Gr, Ben.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: droogzwemmen
Hallo Ruud !

Ik begrijp de keerlussen en de aangrenzende rail-driehoeken niet, zeker niet, wanneer je het over 4 niveaus hebt.
Het wordt er allemaal niet mooier (en echter) van. Op deze manier wordt het scenery-proppen.
Denk de lussen en driehoeken eens weg en vul dan de plek eens in.

Ben gaf 2 hele mooie links (thnx Ben, vooral de 2e is een juweeltje) , zoiets krijg je op jouw plan nooit voor elkaar.
Natuurlijk is het jouw baan en moet je vooral maken wat je zelf leuk vindt, ik ken jouw uitgangspunten en voorliefdes niet.
Maar als je hele baan klaar is en je denkt dan, had ik het maar anders gedaan........ook met droogzwemmen kun je nat gaan .

Welgemeende overweging....grtz Tony

Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
zal ik nu wel of zal ik nou niet reageren....ff gedacht en goed toch maar een reactie.
als eerste allen dank voor het (ongevraagd) advies en ideeen.
Ik begrijp de enthousiaste reacties maar het draadje was eigenlijk bedoeld voor de vergelijking tussen een PC ontwerp en een stukje realiteit.
En ja ik ga nog ff goed nadenken om de kolenbunker en bezanding op een apart spoor te zetten...maar mede lotgenoten ik heb wel diverse H0 voorbeelden gezien waar inderdaad een kolenbunker op een draaischijf opstelspoor stond opgesteld, dus zo vreemd blijkt dat ook weer niet te zijn.
Op basis van een klein deel kan je toch echt geen beeld vormen van het totale banenplan en ja het plan is wat afwijkend wat normaal gebruikelijk is.
Kopzorgen heb ik er trouwens wel van gehad....doe ik het wel goed....wat zijn de valkuilen....je wilt first time right en perfecte baan.......
Zo dat heb ik ff van me afgeschreven...shoot!!!

gr. Ruud

 
Re: droogzwemmen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: droogzwemmen
Naast de opmerkingen over je ontwerp, denk ik dat je helemaal gelijk hebt om je ontwerp even 'droog' op een vloer uit te leggen. Heb ik ook gedaan en dan zie je naast eventuele fouten in je ontwerp ook hoe het eruit zou kunnen zien.

En uiteraard loop je, als je hier foto's plaatst, dat je de nodige opmerkingen kunt verwachten :D
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
frenkievee,

Zonder dat ik de rest van je ontwerp weet, ziet je opstelontwerp er mooi uit,
en ik zie dat je nederlands rijdt, inschatting tijdperk 5.
ook over nagedacht maar toch gekozen voor duits tijdperk 3, ach als we maar rijden  8)

gr. Ruud
   
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: droogzwemmen
Hallo Ruud !

Ik denk heel vaak , zal ik reageren of niet, want wie ben ik om commentaar te leveren?
Maar dan zit ik als scenery-liefhebber naar het plan en de uitgelegde rails te kijken en gaat het plaatje in mijn hoofd vorm krijgen.
Ook rijd ik in gedachten over de baan en probeer me voor te stellen, hoe dat dan gaat.
Je schreef over definitieve fase in het begin en toen dacht ik ; laat me toch even horen.
Zeker als je in 4 niveaus een baan plant, betekent dat een flinke hoeveelheid werk, materiaal ,geld en niet te vergeten tijd.
Het kan zomaar 2 jaar later zijn, dat je echt aan de scenery toe komt. Veel mensen die dan denken, dit is het eigenlijk niet, gaan toch door vanwege de reeds gedane arbeid (want dat is anders zonde van het werk, materiaal en tijd). Dat gebeurt overal trouwens.

Ik denk trouwens ook, dat verreweg de meeste forummers heel serieus en met de beste bedoelingen commentaar leveren.
Ik weeg mijn woorden zorgvuldig en lees mijn bijdragen altijd ook nog eens goed door, heb helemaal geen zin om mensen tegen het hoofd te stoten. Als ik in mijn ogen iets 'heel ergs' zie, reageer ik meestal niet of ik stuur een pb-tje.

Ps. over dit stukje heb ik 3 kwartier gedaan....grtz  Tony



Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Hallo Ruud,
Weet even niet of het bij ons was of bij de buren. maar er is een topic, waar telkens twee foto's worden getoond. Een situatie op schaal die onrealistisch lijkt en vervolgens een  grootspoor foto met een gelijke situatie. M.a.w. het komt in de praktijk weldegelijk voor.
Citaat van: RuudH0 op dinsdag 08 juli 2014, 20:50:59
maar mede lotgenoten ik heb wel diverse H0 voorbeelden gezien waar inderdaad een kolenbunker op een draaischijf opstelspoor stond opgesteld, dus zo vreemd blijkt dat ook weer niet te zijn.
Wel zou ik, voor ik ga bouwen aan een lokdepot, bestuderen hoe een depot "normaal" is opgebouwd en werkt.
Kijk bv ook eens bij N-Project.org: http://www.nproject.org/nl/diversen/het-stoomdepot.html

Succes
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

offline
Re: droogzwemmen
Citaat van: RuudH0 op dinsdag 08 juli 2014, 20:50:59
...
als eerste allen dank voor het (ongevraagd) advies en ideeen.
Ik begrijp de enthousiaste reacties maar het draadje was eigenlijk bedoeld voor de vergelijking tussen een PC ontwerp en een stukje realiteit.
En ja ik ga nog ff goed nadenken om de kolenbunker en bezanding op een apart spoor te zetten...maar mede lotgenoten ik heb wel diverse H0 voorbeelden gezien waar inderdaad een kolenbunker op een draaischijf opstelspoor stond opgesteld, dus zo vreemd blijkt dat ook weer niet te zijn.
...

Het feit dat je publiceerd op dit forum betekent, denk ik, dat je reacties verwacht. En dan niet alleen van ohh, ahh wat is het mooi. Juist doordat er kritische opmerkingen en meningen gegeven worden krijg je uitwisselingen van ideeen.

Een andere modelspoorbaan als voorbeeld nemen is niet zo handig.  Er wordt wel vaker iets ontworpen binnnen onze hobby wat totaal niet aan de werkelijkheid kan tippen.  Vooral fabrieksbanen van firmas zijn vaak voorzien van enorm veel rails maar absoluut geen idee uitgewerkt waarom die treinen er rijden... (Het liefst iedere 40s hetzelfde rondje rijden. )

Er een aantal mooie voorbeelden gegeven, bestudeer die eens.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Maarten,

Ik heb niet gezegd dat ik een modelbaan als voorbeeld heb genomen, de baan is een eigen ontwerp.
Ik wel gekeken naar voorbeelden van locdepots.
Relevante kritische opmerkingen en meningen worden ter harte genomen, alleen niet gelijk van beeld- naar oordeelvorming.

gr. Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Ruud,
Een lokdepot neemt toch, vind ik, een bijzondere plaats in op een modelbaan.
Een plaats waar zeer veel bedrijvigheid heerst. Heerlijk om erbij te hebben. Je kunt er veel creativiteit in kwijt.
We kennen niet precies je situatie vwb beschikbare ruimte en oppervlakte van je baan (vorm, lengte, breedte en diepte). Maar we proberen wel, zo goed als mogelijk mee te denken.
In het grootspoor, afhankelijk van de situatie kwam je ook de meest vreemde constructies tegen van depots, die tegen alle logica ingingen. Dus veel is mogelijk.
Vraag je eens af, of de mogelijkheid bestaat om het depot (iets) anders aan te leggen, zodat in tegenstelling tot nu, niet alle handelingen via de draaischijf dienen te worden afgehandeld.
Als voorbeeld een kleine aanpassing gemaakt. Heb je in ieder geval een omloopspoor.

Succes, en ik blijf je volgen.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Hoi Cees,

Citaat van: RuudH0 op woensdag 09 juli 2014, 08:05:28
Relevante kritische opmerkingen en meningen worden ter harte genomen, alleen niet gelijk van beeld- naar oordeelvorming.

Een meningsverschil is niet erg, ergo soms beter anders was het maar saai en was er geen creativiteit, maar wat vind je van de (voorlopige) aanpassing?

gr. Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Ruud,
Dat zou ik zo niet doen, ik bedoel die wissel op het spoor naar de draaischijf, op dat spoor horen geen wissels. Een 2e spoor naar de draaischijf geniet de voorkeur. Misschien kan je in het kopspoor recht boven de draaischijf, de gebogen rails vervangen door een wissel?
Langs beide sporen dan uiteraard waterkranen, daar kun je er niet genoeg van hebben.
Aan de draaischijf kun je dan nog sporen kwijt.
Ik weet niet waarvoor je de twee kopsporen recht boven de draaischijf hebt gepland maar met nog een gebogen rails in het onderste spoor, direct na de wissel die ik voorstelde, kun je misschien op het onderste spoor de aanvoer van de kolen doen.
Succes.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Cees,

De 2 kopsporen boven de draaischijf zijn bedoeld voor de kolenbunker.
De 2 sporen rechts van de draaischijf voor bezanding + water.
Als ik het goed begrijp wil je 2 aan/uitsporen naar de draaischijf, incl waterkranen.dat is een goed plan.
Het is jammer dat de aan/uitsporen te kort zijn voor de kolenbunker, dus daar moet helaas een apart spoor voor komen.
Dat kan boven of rechts van de draaischijf.

Daarnaast ben ik een alternatief banenplan aan het ontwerpen wat de hele boel omgooit.Of dat gaat lukken is nog maar de vraag.

gr, Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Ruud,
Voor water gebruik je dus de twee in- en uitrijsporen. Dat is winst. (geen wissels in deze sporen)
De kolen bunker: Ga je op die sporen de locomotieven voorzien van kolen? In dat geval moeten deze locs steeds over het hoofdspoor om op het BW gedeelte te komen.
Plaats bv je kolenbunker (welke heb je trouwens) boven het bovenste spoor aan de linkerkant van de draaischijf. Van de 2 kopsporen boven de draaischijf maak  je de onderste als uitrijspoor (zoals al voorgesteld)en de bovenste laat je lopen richting bovenste spoor links van de draaischijf. zodat je de locomotief die op het bovenste linkerspoor van de draaischijf van kolen kunt voorzien. (als je me nog kunt volgen)
Succes met je planning
Ik heb je een PB gestuurd.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Cees,

Ik heb die van Kibri de H0 39420.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Die heb ik ook. ;)
Samen met de draaischijf en de zesdelige locloods, heb je het niet meer over een klein Bw, maar minstens over een middelgroot Bw. Daarvoor lijkt me de toebedeelde ruimte wat te klein.
Je moet je dan ook afvragen hoe belangrijk dit thema voor je is.
Misschien moet je overwegen om het baanplan nogmaals (drastisch) te herzien.
Nog wat vergeten te melden in mijn vorige reactie:
Indien je de kolenbunker plaatst boven dat bovenst linkerspoor van je draaischijf, dan zou je boven de kolenbunker nog een aanvoerspoor kunnen leggen voor de kolen.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Cees,

Het gehele ontwerp wordt nu drastisch herzien, als je het leuk vind kan ik het plan (anyrail) of jpg naar je mailen.

gr. Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Ruud,
dat is een goed plan.
Doe beide maar, zal ik anyrail ook eens uitproberen.
heb je mijn beide pdfjes al binnen gehaald?
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Hoi Cees,

de bestanden zijn aangekomen...ff lekker genoeg leesvoer

gr. Ruud
Re: droogzwemmen
Opa-Bullcat
gast

Re: droogzwemmen
HAllo Ruud, zou ik ook de any file en jpg kunnen krijgen, ik was al een stille volger van je baan plan :)
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: droogzwemmen
Dag Allen,


heb thuis wat internetproblemen, dus kon niet eerder reageren, maar goed.
eerst even over het depot. het klinkt inderdaad raar, maar het komt zeker voor dat locs naar een apart spoor moeten voor bekoling.
wel is het aan te raden om bijv bezanding, water en slakken bij elkaar te houden, zodat de loc niet voor alles naar een ander spoor hoeft.
in werkelijkheid zijn er ook bizar veel soorten bw's, dat is heel leuk om te ontdekken. Ook daar moet soms ivm de ruimte een aantal keer van spoor worden gewisseld.


dan nog een opmerking: waarom heb je daar vlak boven je depot 2x een kruiswissel achter elkaar? volgens mij kan eentje toch worden vervangen door een normale kruising?
(of vervangen door een rechtse wissel en dan die tweede wissel op het opstelspoortje laten vervallen)

Gr Simon
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Hoi Simon,

Linksboven zie je een bruin en blauw spoorbocht.De bedoeling is dat dit doorrijsporen, zowel rechts als links rijden.
Het bovenste blauwe rechte spoor is een stationspoor voor buurtverkeer.
Het onderste blauw rechte spoor is een allergaartje, of een opstelspoor of een doorgaan spoor.
maar goed,
Met al die kruiswissels is er genoeg variatie om alle sporen van beide kanten te berijden.
en ik ben gek op wissels  >:-D

gr. Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: droogzwemmen
Hallo Ruud !

Wat ik nog steeds niet begrijp, is het nut of doel van de blauwe keerlussen links- en rechtsonder.
In mijn eerste reactie vroeg ik me dat ook al af, maar daar ging je daarna niet op in. Ben der wel heel benieuwd naar.
Zeker als je die linkse lus bij het depot weglaat, heb je daar veel meer mogelijkheden en ruimte, om het depot gestalte te geven ( met lekker veel wissels als je dat mooi/leuk vindt ).

Grtz Tony
Re: droogzwemmen : het roer om
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen : het roer om
luitjes,

Na alle feedback was het tijd om het roer om te gooien.
Bijgevoegd een nieuw (ruw) banenplan, hier en daar nog finetunen en eventueel nav adviezen nog wat aanpassen.
Het mooiste vind ik nu toch wel een volwaardig BW en klein rangeerterrein.

gr. Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2009

online
Re: droogzwemmen
Hey Ruud,

T.o.v. van je eerste plan is dit echt een super stap voorwaarts, de BW bij je draaischijf klopt nu beter en je hele plan biedt nu veel meer mogelijkheden. Ben benieuwd hoe je bouw er uit gaat zien.

Groeten Jan Willem
Re: droogzwemmen
Pjedro
gast

Re: droogzwemmen
Hoi Ruud,

Echt een hele grote verbetering met de eerdere plannen.
Nog een kant tekening, als je nu rechts een locloods plaatst, kan je er niet inkijken, je kijkt tegen de achterkant aan.
Misschien moet je het rangeer gedeelte en de BW sporen omdraaien, en dan de loods spiegelen.
Dan heb je en een goed zicht, op je loods, maar de loods verhult ook niet je rangeer sporen, want die zouden nu voor het BW liggen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Hallo Ruud, wat een verbetering zeg. Leuk dat je BW nu veel beter tot zijn recht komt.
Ik sluit me volledig aan bij het advies van Peter vwb het verplaatsen van de lokloods. Je hebt zicht op de draaischijf dan en op de voorkant van de loods
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Hoi Pjedro, ceess,

Goed punt qua omdraaien locloods.
Probleem zit echter in de beschikbare ruimte, want het ontwerp zit al aan z'n maximale afmetingen.
Ik ga kijken of spiegelen binnen de huidige ruimte past.
Oja, de baan staat links en boven tegen een wand, dus je kan rechsom "kijken".
De baan wordt wel verrijdbaar im toegangelijkheid.
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

offline
Re: droogzwemmen
Idd veel beter.
Je schreef dat je de baan ook van rechts kan bekijken, heb je mobiel regelaars? Dan kun je dus eventueel omlopen wanneer je in het depot bezig bent. ( er van uitgaand dat je handmatig de locs bestuurd.)
Het leuke van rondlopen is dat je de baan steeds vanuit verschillende hoeken bekijkt.

Groeten Maarten
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Als ik naar je onderste tekening kijk, bestaat dan de mogelijkheid, de "rechterpoot" van je U wat breder te maken (aan de linkerkant).
Geeft dat genoeg ruimte voor het spiegelen?
En als je van rechts ook kunt kijken is het misschien een optie om de loods met de achterkant naar de onderkant te draaien?
In het programma kun je alles mooi uitproberen.
Succes
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Hoi Maarten,

Het plan is om met Train te gaan rijden (veeal routes en automatisch rijden) en als doorgeefluik een CS2.
En  met een MS2 inderdaad het locdepot handmatig besturen en misschien later wel  zelfs met iTrain.
Zat ook te denken aan op soort hoog burostoel lekker zittend rond de baan te pendelen
gr. Ruud 
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
luitjes,

Nog wat aanpassingen gedaan (rood) maar er is helaas geen ruimte meer :-( om het locdepot te spiegelen.
Of ik moet het stationspoor gaan inkorten en dan worden de perrons te kort voor een loc met 4 of 5 personenrijtuigen.

onderste afbeelding, allemaal rails
Re: droogzwemmen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: droogzwemmen
Ruud, als je die drie "vertikale" grijze sporen, rechts van de draaischijf verwijderd, komt er toch genoeg ruimt vrij om de draaischijf om te keren?
Of zijn die drie sporen deel van een tweede station?
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Ad,

Hieronder je plan uitgewerkt.
Je hebt wel iets meer inkijk op de loods maar heeft ook minpunten qua rangeerspoor en ruimte
Ben er nog niet uit... >:-D

Nog wel het bergstationnetje iets verdraaid
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Hoi Ruud,
weer een overweging
Citeer
Of ik moet het stationspoor gaan inkorten en dan worden de perrons te kort voor een loc met 4 of 5 personenrijtuigen.
Hoe groot is het verzorgingsgebied van het station? Misschien hoeven er alleen maar kortere personentreinen te stoppen en de langere personentreinen kunnen gewoon doorrijden.
We zijn weer in afwachting van de voortgang. :P
Succes. :arrow: :thumbup:
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Hi Cees,

ik las ergens dat rails er ligt met de gratie van de dwarsliggers....goed he... in die trant ....de grootte van een station is niet het gebouw maar haar perrons. :-)
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: droogzwemmen
Hi Ruud,

Kom toevallig nu pas hier op je draadje en heb je vordering (en alle opmerkingen) in je BW met interesse gelezen.
Ziet er al goed uit. Zelf ga ik geen "treinbaan" bouwen maar alleen een "Bahn-Werk" dus heb mij er al heel wat jaartjes in verdiept.
(Dus ook veel fot's en documentatie)
Je moet proberen alles op een bahnwerk (en de rest) commercieel te benaderen.
Een BW is er (vaak) niet alleen voor eigen locs maar ook om gast locs van water kolen ect. te voorzien uiteraard ook nakijken en smeren (evt. kleine reparaties)
Ze mogen elkaar nooit hinderen d,w,z, als er eentje kolen krijgt mag deze nooit eentje "hinderen" die alleen maar gedraaid hoeft te worden. Dus vaak (zelfs in de kleinste BW's) meerdere sporen naar een draaischijf.

Op onderstaande foto de volgorde zoals een stoomloc "behandelt" wordt.

groet
Harald
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Hoi Harald,


Van een forumlid heb ik een oude Faller folder over bahnbetriebwerke gekregen met heel veel info.
De systematiek van zo'n locdepot is me nu duidelijk. 8)
In het ontwerp lopen er nu ook 3 sporen naar de draaischijf, 1 als in- en uitrijspoor en de andere 2 voor inname water, kolen en zand.
Moet alleen nog passen en meten of ook de inspectie-slakken er nog bij kunnen.
De vlampijpreiniger komt op een apart opstelspoor en er komt een nog een extra spoor bij voor een loc-garage.
Als het ontwerp + inrichting klaar is zal ik dit nog posten en vanzelfsprekend ben ik dan benieuwd naar je reactie.

mvg,
Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: droogzwemmen
Hi Ruud,

Ik begrijp je overwegingen maar nog een opmerking.
Je paarse spoor naar boven toe aangesloten aan je blauwe (neem ik aan) hoofdspoor is onrealistisch, waar komen die losse loc's dan vandaan ?

groet
Harald
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
Hoi Harald,

De locs komen zegmaar vanaf het stationsgebied "waldbrunn"  en moeten inderdaad "linksaf omrijden naar de BW.
Als het kon stond de BW aan de achterzijde van de baan maar ook hier moet ik concessies doen in relatie met m'n thema en de beschikbare ruimte.

gr. Ruud
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Hoi Ruud,
Je reactie begrijp ik niet zo goed
Citaat van: RuudH0 op dinsdag 15 juli 2014, 22:12:34
ik las ergens dat rails er ligt met de gratie van de dwarsliggers....goed he... in die trant ....de grootte van een station is niet het gebouw maar haar perrons. :-)
Ook de lengte van de perrons is vaak om economische redenen aangepast aan de grootte van het verzorgingsgebied. Zodat alleen korte reizigerstreinen stoppen en langere doorrijden.
Dus door iets kortere spoorlengte kun je toch wat ruimte creëren voor je BW
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: droogzwemmen
Ruud,
een "locgarage" is prima als je er de ruimte voor hebt, maar gezien je 6-delige locloods niet strikt noodzakelijk (komtie weer "economische redenen")
Locloodsen werden niet alleen als stalling gebruikt maar indien nodig deels ingericht voor onderhoud.
Een aardig voorbeeld van een dergelijke locloods, met interieur, en meer dan volledige bouwbeschrijving, vindt je bij onze Nieuw-Zeelandse hobbygenoot "Dale Schultz".
Neus daar maar eens rond, krijg je vast wel de nodige kriebels en inspiratie van.
Zijn oude website, is er nog maar wordt niet meer aangevuld.

http://modeltrain.servehttp.com/layout.nsf/

nieuwe website van na zijn verhuizing wordt wel bij gehouden.

http://modeltrain.servehttp.com/cabinlayout.nsf/

Zo houden we je wel bezig niet waar :P
En ieder ander die dit meeleest en uitpluist. :P ;)
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: droogzwemmen
Hi Ruud,

Probeer zo realistisch mogelijk te bouwen (en te rijden) dan komt het meestal wel goed.
Uiteraard moeten we in de modelbouw vaak een compromis sluiten maar ach het zij zo.
Wat mij ook opviel is die vele kruiswissels ook die worden in het eggie zo min mogelijk gebruikt i.v.m. het dure onderhoud.
Maar zijn die allemaal op dat station (in het blauw) nodig?

groet
Harald
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: droogzwemmen
luitjes,

terug naar de tekentafel  :-( :P :thumbup:
Re: droogzwemmen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: droogzwemmen

het komt allemaal goed......   :thumbup: :thumbup:

groet
Harald