Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.

Gestart door 3rail zondag 06 juli 2014, 22:04:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Hallo
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Ik ben tevreden over de rij-eigenschappen van mijn Piko-Hondekop. De detaillering van het model is wat minder, maar daar is de prijs ook naar.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Hoi Edward,
Zelfde positieve ervaring als Gerard over mijn piko hondekop. Rustig rijgedrag en maakt minder lawaai dan de meeste Marklin locs :D. Gr Matje
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
is niks mis mee, prima rij eigenschappen van mijn ACTS G1206 en Benelux hondekop.

Gr, Jan
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Ik heb een Piko hondekop, Portfeeders G1206 en een 186 Fyra, alleen de portfeeders maakt zo nu en dan een ouderwetse bokkesprong bij het wisselen van rijrichting, verder rijden ze uitstekend. Prijs -kwaliteit verhouding lijkt me goed!
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Heb er meer dan 20 momenteel van Piko.
Uiterst tevreden , alleen op de sleper na dan.
Die willen vaak herrie maken (vooral op C-rail) .
Vaak kun je ze nog wel lichterlijk bij buigen om het geluid te minderen.
Maar dat wil niet altijd lukken.

Volgen Piko zelf hebben ze er weinig klachten over gehad.
In Duitsland hebben ze hier weinig tot geen last van......
Nee , daar hebben ze zeker andere C-Rail dan hier..... >:-D >:-D >:-D
Da's nu weer jammer he.
Maar verder uiterst tevreden mee.

Bij Hobby In Praktijk hebben we de Velsenbaan , met nu uitsluitend alleen maar Piko loks.
En er komen er nog meer bij.
Speciaal voor mensen te laten zien dat Piko nu iets anders is dan enkele jaren geleden.
En dan hebben we het over de prijs verhouding - techniek - uitvoering .
De electronica is zeker met grote stappen vooruit gegaan.
Er zijn wat verschillen tussen de Hobby en Expert serie.
Vaak heeft het Hobby model een goedkopere decoder aan boord dan de Expert.
Niet altijd kun je bij het Hobby model een geluids module aansluiten , en die aansluiting zit weer wel bij de Expert serie. Ik heb 1 G1206 omgebouwd met geluids modulle van Uylenbrock , en ben daar uiterst tevreden mee.
De sound is beter van dit type , dan met ESU geluidsdecoder.
Want die heb ik namelijk ook.
Vooral het optrekken/afremmen is bijzonder mooi te noemen.

Uiteraard kan het altijd beter , het zijn nu niet van die wereld decoders die er in zitten.
Maar ik heb daar weinig klachten over.
Wissel je de decoder voor een ESU , dan kan hij wat rustiger zijn kwa motor geluid....maar is geheel afhankelijk van het type motor.
De laatste nieuwe type die oa in de V200/V220 zitten hoor je namelijk niet meer.
Hier zitten ook andere type decoders in. En doen mijn inziens niet onder voor een ESU decoder.
Anderen kunnen nog al is zoemen als je ze net aanzet.

Sorry als het draadje weer is te lang geworden is.....maar dit is mijn mening...en die is helaas soms wel is iets te lang..... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Hallo Edward,

Citaat van: 3rail op zondag 06 juli 2014, 22:04:18
Sind kort ben ik in het bezit van een Br 95 van Piko. Daar dit mijn eerste Piko lok is was ik benieuwd naar jullie ervaringen met de kwaliteit en de rij eigenschappen van dit merk.

En wat vind je er zelf van? Aangezien je nu zelf ervaringsdeskundige bent met dit merk? Waarom zou je anderen dan nog vragen naar de kwaliteit en rijeigenschappen? Wat als iedereen hier nu roept: "Het is niets, helemaal niets.... Gooi het ding maar op de brandstapel, het verkeerde merk, enzovoort....". Ren je dan als een haas naar de winkel om je geld terug te eisen omdat je gehoord hebt dat het een slecht ding is?

Dus zet maar eens hier neer wat je zelf van de kwaliteit en rijeigenschappen van Piko vindt. Jij hebt een Piko dus jij kan uit eigen ervaringen vertellen wat je er van vindt.

Groet Ronald.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Edward,

De BR 95 van jou zit in de Classic serie en is onvergelijkbaar met alle Poki lokkies die hier langs komen. Het is een klasse hoger in detail en kwaliteit. En dus zullen er weinig reacties komen.

Verder ken ik de lok niet en voeg dus niets toe. Maar er valt wel wat over te googelen.

Gr, Ben.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Verschillende Piko locs en treinstellen in mijn collectie. Ben zeer tevreden over de rijeigenschappen op 3-rail van de nieuwe modellen.
2 beneluxhondekoppen, een captrain br 185 uit een startpakket, 2 traxxen nmbs, 1 br 185, een duitse diesel, 1 Connex br 185, ...
Enig nadeel: koppelingen Piko zitten een beetje hoger dan de andere merken, wat soms eens een probleempje kan opleveren bij gecombineerd gebruik.

Decoders niet altijd te programmeren met CS1, maar een goedkope multimaus aangeschaft! Kan zo wel adres snel veranderen.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Inmiddels 5 piko's rond rijden en bij mij is het zelfs zo dat ik geen Marklin meer wil .. zo bevallen me meer als prima !

Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Citaat van: 3rail op maandag 07 juli 2014, 20:09:50

Aangezien dit een 2 railer is ,was het voor mij de vraag naar ervaringen van anderen.


Piko levert de lok ook in 3rail dus een sleper monteren zal geen probleem zijn, al of niet door wat onderdelen te vervangen. Verder zul je wat aan de wielafstand moeten prutsen.

Zie ook hier voor een vergelijk met je Fleischmann: http://www.dreileiter-magazin.de/html/body_95_flm___piko.html

Gr, Ben.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Edward,

Wij 2 railers zijn niet aan 1 merk gebonden en dat zouden jullie 3 railers ook eens moeten doen.
De van oorsprong 2 rail fabrikanten leveren prima 3 rail producten af en van bagger is geen sprake meer.
Er is een gezegde en dat luidt: onbekend maakt onbemind, en dat gaat hier ook op.
Ga er gewoon mee aan de slag en schrijf je bevindingen hier neer want zoals mijn naamgenoot al zei, alleen jij kan hier over oordelen want jij hebt hem getest.

Grt, Ronald.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Hallo Edward,

Citaat van: 3rail op maandag 07 juli 2014, 21:12:10
Allereerst ben ik totaal geen Marklin fan, beter nog,het gros aan loks is bij mij van een ander fabrikaat.
Kunnen we elkaar de hand geven.:D. De meeste locomotieven die hier staan en rijden zijn niet van de fabikant Marklin maar o.a. Fleischmann, Roco, Brawa of Piko.
Daarnaast in de vitrine een hele partij 2-railers.


Mvg,
Peter
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Citaat van: 3rail op maandag 07 juli 2014, 21:12:10
Met ander woorden, als je niets te vertellen heb waar een ander wat aan heeft, blijf dan WEG.
Het gaat weer lekker jongens,........last van de warmte?
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Heren,

Laten we maar weer on Topic gaan en van de warmte gaan genieten!

Gr. Fred.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Sinds kort in het bezit van drie Piko loc,s ze rijden prima op mijn baantje en zien er ( gezien de prijs ) erg goed uit.
Alleen de ratelende sleper is een min puntje, hier is trouwens al veel over geschreven.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Weet niet of dat een Piko probleem is, heb er ook weer niet zo veel Piko locomotieven, maar laatst sloeg er 1 volstrekt op hol tijdens testrijden op het testovaaltje.
Reageerde helemaal nergens meer op, alleen de noodstop werkte nog.
Ben verder wel content met de Piko's, behoorlijk waar voor redelijk weinig geld.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Dit euvel kwam inderdaad nog al eens voor.
En kwam meestal tot stand tijdens een korte kortsluiting hier of daar.
Het zijn de uylenbrock decoders en zeker die van de allergoedkoopste versie's die dit nog wel eens hadden.
De loks (de meeste uit de Expert serie) die ik bezit hebben dit euvel totaal niet meer.
En nogmaals , de laatste nieuwe modellen hebben een prima decoder aan boord.
Ben het er wel mee eens dat er niets boven ESU decoders gaat , maar ook daar kun je probleem gevallen onder hebben.

Mvg: Alex
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Even de decoder op alleen digitaal zetten ( meestal cv29 op 2 zetten) probleem meestal opgelost, behalve bij mijn plan T van Roco dan.

Groet René
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Citaat van: 3rail op maandag 07 juli 2014, 20:09:50
Aangezien dit een 2 railer is ,was het voor mij de vraag naar ervaringen van anderen.

Als er inderdaad werd geroepen dat het een bagger lok is, is het voor mij niet de moeite om haar om te bouwen naar een 3 rail lok.
De set waar zij in zit heb ik eigenlijk gekocht voor de wagons, de lok heb ik namelijk ook al van Fleischmann. ;)

Ah...  Dat werpt een iets ander licht op de situatie. Dat geef je in je eerste post niet aan. Je eerste post lezende was ik er vanuit gegaan dat je gewoon de standaard 3-rail-variant gekocht had.... ;) Ik had zoiets van "meneer koopt een lok voor 3rail en gaat dan pas vragen naar ervaringen met het merk.... Dat is gewoon idioot. Dat is dus niet het geval.

Je wilt hem dus ombouwen. dan nog een tip: Koop een tweedehands gelijkstroomtrafo en een ovaaltje rails ( Radius minimaal 420mm, 480mm is mooier bv  Piko A-gleis of Roco-line, zonder bedding). Laat dat ding eens rijden. Als je digitaal gaat rijden: Koop een losse decoder; Prik/Bouw de decoder in en sluit het ovaaltje aan op je centrale en ga dan eens testen. Dan zie je de rijeigenschappen e.d. Als ze niet bevallen hoef je hem ook niet om te bouwen. De decoder kan je zo weer ergens anders gebruiken.

Groet Ronald.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Op je c - rails of k - rails kun je Prima 2 - rail rijden zolang het een ovaaltje is. Ideaal om 2 rail locs te testen :-) (en of 3 rail)
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
@wijbe: Weet ik maar je moet toch ergens beginnen met "normale" rails ;) Dan wordt de overstap steeds kleiner en gemakkelijker ;)  :D  :P

Maar een testbaan is altijd handig.

Groet Ronald.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Citaat van: ronaldk op dinsdag 08 juli 2014, 11:23:44
Dan wordt de overstap steeds kleiner en gemakkelijker ;)  :D  :P
Van 2- naar 3-rail. Geheel met je eens Ronald. :D

Gezien je ervaringen nu al met 3-rail zal het me niet verbazen dat je binnenkort je handeltje de deur uit doet en overstapt naar 3-rail  :mrgreen:


Mvg,
Peter
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Maak een ovaaltje van K (.u.t.) rails, plak hier een paar draadjes en een schakelaartje tussen.
Je kunt nu makkelijk schakelen tussen 2 en 3 rail, dit heb ik hier gedaan met een testspoortje van een meter of 2.
Maar een foto zegt soms meer dan ik. ;)

Rob
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Citaat van: Robtrein op dinsdag 08 juli 2014, 12:20:16

..... plak hier een paar draadjes en een schakelaartje tussen.


Inventief. Kun je een schema posten? :D

Gr, Ben.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
ben ook benieuwd naar dat schema.
gelijk en wisselstroom door elkaar op een schakelaartje
moet kunnen toch ??
of toch niet en gaat het verhaal alleen op voor digitaal rijden

cees
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Het is zowel geschikt voor digitaal als analoog, je hoeft alleen maar de juiste centrale/trafo aan te sluiten.

Ik heb hier gebruikt gemaakt van een 3 standen schakelaar, aan-uit-aan.
Op de middelste 2 pennen zitten de draad die naar de centrale/trafo gaat.
Dan heb ik op iedere spoorstaaf een draad gesoldeerd en deze op de linker pennen gezet.
Op de puco heb ik een andere kleur draad gesoldeerd en op 1 der rechter pennen gesoldeerd, de vrije/overgebleven min pen heb ik door verbonden met met de min pen voor het 2 rail gebruik.
Wel goed opletten dat de min op de min zit. ;)
Heb een paar foto's gemaakt ter verduidelijking, komen wel uit m'n programmeerkoffer, maar de werking is hetzelfde.

Rob 
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Beste Rob

Maar dan heb ik dat hele schakelaartje toch niet nodig ?
Als ik nog trafo's moet wisselen heb ik aan drie gekleurde stekkertjes genoeg:
1 x + wisselstroom  (rood)
1 x + gelijkstroom  (zwart of eender welke kleur)
1 x gezamenlijke massa (bruin)

Cees
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Cees,

Ik ben een verstokte 2 railer en heb dit gemaakt omdat ik nog wel eens een 3 railer mag afstellen voor een ander. :D
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. ;)
Daar ik alleen digitaal gebruik heb ik voor deze manier gekozen en in mijn eerdere post ben ik ook van digitaal uit gegaan.
Op deze manier hoef ik niet steeds te wisselen met stekkertjes.

Rob

EDIT: Ik heb alleen maar de vraag beantwoord om hiervan een schema te plaatsen. ;)
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Je schakelt dus tussen de puko's en een spoorstaaf. Maar dat heeft niets met AC/DC te maken.........

Edward zal blij zijn met al deze bijdragen. O:-D

Gr, Ben.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Ach het is but weer en vakantietijd, dus moet je de dag toch rond zien te komen. ;)
Dit heet toch door de bomen het bos niet meer zien, dus gelijk een cursus scenery erbij gedaan.  >:-D
Ik heb dit ook toegepast op m'n programmeerkoffer.
En als je het gebruiken wilt voor een ovaaltje dan ziet het er ongeveer zo uit.

Rob
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Ik heb 3 Piko's, een Captrain BR185 (MTE special) en twee GTW's. Het zijn leuke modellen, en qua rijden ben ik er tevreden over. Groot probleem was dat de verlichting van alle drie de modellen bleef branden en zelfs weer opnieuw ging branden (ook al waren ze niet geselecteerd) na het opstarten van de ECOS II. Dit probleem was er ook op banen met een CS II of met Mobile stations. De Vlaardingse leverancier weigerde elke medewerking om dit op te lossen. Uiteindelijk is dit euvel via de importeur opgelost. Probleem is de originele decoder. Nadat er door een andere winkelier een ESU ingezet is, werkt de verlichting wel naar behoren. Nog geen nieuwe Piko's gekocht, maar ik zal voortaan altijd eerst de werking van de verlichting testen, en eventueel er een andere decoder inzetten.
Groeten
Lex
P.S.
De Vlaardingse leverancier is een klant kwijt geraakt.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Controleer je dat dan bij alle merken Lex?
Immers heb ik dit bij andere modellen anders dan Piko namelijk ook......mij irriteert het geheel niet , maar dat is mijn mening.... :D
Eerlijk gezegd heb ik me daar totaal nog niet in verdiept.

Bij de Hobby modellen zal dit probleem vaker voorkomen dan bij de Expert modellen.
Maar 100 procent kan je dit nooit van te voren checken.
En zeker voor de Hobby modellen zijn er decoders bij die je heel graag wilt omwisselen voor een ESU....., maar de een is de andere niet.....
Ik heb ook Hobby locs die het prima met de standaard decoder doen.

Mvg: Alex
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Alex,
Ja sinds mijn ervaring met de Piko's controleer ik dat.  Ik vind het storend als er opeens lichten branden die niet horen te branden.
Groet,
Lex
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Piko is prima, maar de decoders van Uhlenbrock wordt ik niet altijd even blij van.
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Ben ik het mee eens.
Modellen zijn goed, alleen die flutdecoders die erin zitten hoeft echt niet van mij.
Dit is zowel bij de hobby serie als de expert serie.

Snap ook niet dat ze de decoders niet gewoon bij ESU inkopen.
Zelf de ESU basic is nog beter dan die Uhlenbrocks.

Groeten Sander
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Ik begrijp hier weinig van hoor.
Ik herken dit namelijk niet zo.
Kijk is op de Velsenbaan , rijd dat niet goed dan?
Tuurlijk zijn er verschillen tussen Huilenbroek en ESU.
En als ik mag kiezen koos ik ook voor ESU , daar ik een programmer heb en het instellen dan makkelijker gaat zoals de snelheid en verlichting dimmen.
Verder ben ik echt niet ontevreden .
De expert decoders daar is weinig mis mee.
Ik herken jouw problemen er mee namelijk niet zo.
Geef wel zonder meer toe , dat de ene decoder heel erg kan verschillen met een andere van het zelfde type.....dat heb je zonder meer niet zo erg bij ESU.
Ik eik ze namelijk altijd , en dan zie je goed de verschillen ook onderling.
Tja , en heb je er problemen mee.....ESU rules....dat weten we allemaal...... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ervaringen met Piko 3 rail gevraagd.
Gefeliciteerd.

Klinkt me bekend in de oren: een stukje van het gewicht afvijlen.
Alles beter dan een caravan erachter hangen voor de  decoder  O:-D