Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130

Gestart door Wheels zondag 06 juli 2014, 20:52:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Lezers,
Regelmatig vliegt het middelste wielstel van mijn Artitec DE 2 uit de C-rail 24130 R1.
Dit komt doordat de beide bakken op de hoeken elkaar dan raken.
Herkenbaar?

Is er een mogelijkheid de afstand tussen de twee bakken iets te verlengen? Bv 2 tot 3 mm

Groet Matje
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Artitec schrijft hierover in de gebruiksaanwijzing , als het stel rijd met motor voor zal je geen last hebben,
maar motor achter (duwend dus) dan KAN het gebeuren dat de bakken elkaar mogelijk raken, aldus Artitec.
De DE2 rijd hier ook en heb er geen hinder van met de 24130 of wissels
Ik heb er geen oplossing voor helaas.

Gr, Jan
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Hallo Matje,

De DE II rijdt niet lekker of juist helemaal niet door R360mm. De enige juiste oplossing is door R360mm niet meer te gebruiken en te vervangen door minimaal R420mm.

Groet Ronald.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Ik heb een DEII en dat is een drama in R1 bogen, maar ja dat ligt niet aan de DEII maar aan die belachelijke radius.
Gewoon niet gebruiken, ik heb nu als kleinste radius de 24330 en daar loopt hij redelijk doorheen, het is nog niet fraai maar dat komt omdat Artitec als doel had om de radafstand van de Jacobs draaistellen echt op schaal te maken.
En hierdoor komt zo'n draaistel wel een beetje raar in een (model)boog te staan.

Maar ja daar kies je voor, een mooi model met mindere rijeigenschappen of een model met goede rijeigenschappen en veel concessies aan de getrouwheid.

grt Piet.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Hmmm vreemd, ik rij met 3 stellen door een r1 spiraal. Geeft wat gepiep en gekraak maar ontspoord nooit.....
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Tja, technisch gezien heeft men blijkbaar toch enige concessies gedaan.
Het is nl wel mogelijk een oplegging met Jacobsdraaistel te construeren voor een R1 radius.
Dit weet ik, daar ik een klein jaar geleden een oplegging op Jacobsdraaistel met schaargeleiding heb gemaakt voor een kleinspoorfabricaat uit de 70-er jaren. Het is veel werk, maar wel mogelijk.

In jouw geval kan slijtage van de schaargeleiding de bakken in duwende bedrijfsvoering dichter bij elkaar brengen.

Gr. Marcel
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
@Wijbe: Je hebt dan veel geluk :)

Citaat van: loc1200 op maandag 07 juli 2014, 01:05:40
Tja, technisch gezien heeft men blijkbaar toch enige concessies gedaan.

Nee Marcel, men heeft gewoon niet ontworpen voor R1. Dat doen meer fabrikanten. Ze willen geen rekening meer houden met de krappe bogen van Märklin. Dit omdat de meeste modelspoorders echt 1:87-modellen willen hebben.

Citaat van: loc1200 op maandag 07 juli 2014, 01:05:40
Het is nl wel mogelijk een oplegging met Jacobsdraaistel te construeren voor een R1 radius. Dit weet ik, daar ik een klein jaar geleden een oplegging op Jacobsdraaistel met schaargeleiding heb gemaakt voor een kleinspoorfabricaat uit de 70-er jaren. Het is veel werk, maar wel mogelijk.

Het is zeker mogelijk, maar weer op het punt: Het is weer: de lengteschaal.  Märklin gebruikt met opzet geen lengteschaal 1:87 omdat ze rekening moeten houden met R1 (360mm). Anders moeten ze heelveel technisch aan het model aanpassen.

Groet Ronald.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Je roept wat stellend maar het loopt allemaal wel los Ronald. ;) Veel DE-II rijden namelijk ook door R1.

Als opgemerkt, het piept en kraakt een beetje maar veel DE-II piepen en kraken ook door R5. Het is nu eenmaal een typisch Artitec modelletje waar je aan moet sleutelen om het netjes rijdend te krijgen. Je kent de voorbeelden van het BNLS forum (motoren, cardan etc.) en ik heb er ook een 2-tal onder handen gehad van 2-rail medespoorders.

Gr, Ben.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Citaat van: Spoorman op maandag 07 juli 2014, 10:31:35
Je roept wat stellend maar het loopt allemaal wel los Ronald. ;) Veel DE-II rijden namelijk ook door R1.

Het loopt ook wel los... Daar ben ik ook niet bang voor... :) Het is alleen typisch dat men hier veel R1 heeft en dan verwacht dat alle merken er netjes door heen rijden.... Terwijl er gewoon voor gewaarschuwd wordt. Iedere keer is hetzelfde liedje... ;)

Citaat van: Spoorman op maandag 07 juli 2014, 10:31:35
Als opgemerkt, het piept en kraakt een beetje maar veel DE-II piepen en kraken ook door R5. Het is nu eenmaal een typisch Artitec modelletje waar je aan moet sleutelen om het netjes rijdend te krijgen. Je kent de voorbeelden van het BNLS forum (motoren, cardan etc.) en ik heb er ook een 2-tal onder handen gehad van 2-rail medespoorders.

Klopt. Die van mij kraakt en piept ook nog... Geen zin en tijd gehad om er eens rustig naar te kijken.

Groet Ronald.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Citaat van: ronaldk op maandag 07 juli 2014, 10:39:51

Het is alleen typisch dat men hier veel R1 heeft en dan verwacht dat alle merken er netjes door heen rijden....


Dat is niet zo typisch. Dit is het Marklin forum en Marklin is de enige die z'n boogstraal 360mm R1 noemt. Onder andere Roco heeft die boogstraal ook maar noemt dat R2. :D Maar feitelijk is daar dezelfde problematiek.

Gr, Ben.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Citaat van: Spoorman op maandag 07 juli 2014, 11:38:18
Dat is niet zo typisch.

Toch wel :) Ik zie dat men hier meer klaagt over de krappe stralen en andere merken. Dat kom ik niet vaak tegen op de andere fora. Daar zie je het een stuk minder. Wel zeuren over andere zaken zoals een streepje wat niet goed staat of de prijs... maar meestal niet over dat het niet rijdt door R360mmm :)

Groet Ronald.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Citaat van: ronaldk op maandag 07 juli 2014, 13:29:36
Toch wel :) Ik zie dat men hier meer klaagt over de krappe stralen en andere merken. Dat kom ik niet vaak tegen op de andere fora. Daar zie je het een stuk minder. Wel zeuren over andere zaken zoals een streepje wat niet goed staat of de prijs... maar meestal niet over dat het niet rijdt door R360mmm :)
Voor zeuren en zeiken over afmetingen, streepjes, prijzen, kleurtjes en noem maar op daar is het Beneluxforum voor  :D.
Maar ik snap even niet waarom 2-railers zich overal druk om maken.


Mvg,
Peter
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Citaat van: Freak op maandag 07 juli 2014, 13:38:02
Voor zeuren en zeiken over afmetingen, streepjes, prijzen, kleurtjes en noem maar op daar is het Beneluxforum voor  :D.

Ach... dat is ook maar een beperkt groepje mensen (wat ook steeds minder wordt)... Dat is met alles zo.... En het zijn dezelfde mensen die hard op diverse fora roepen: "het model is niet goed, ik zou hem niet kopen ..." maar ondertussen naar de winkel rennen om het model te kopen omdat ze het toch heel graag willen hebben. :) dus ik kijk er al niet zo meer van op. Dat hoort blijkbaar bij de Hollandse mentaliteit.

Citaat van: Freak op maandag 07 juli 2014, 13:38:02
Maar ik snap even niet waarom 2-railers zich overal druk om maken.

Ik maak mij niet meer zo druk.... Of spul nu door R360mm rijdt of niet... maakt mij toch niets uit :) Ik heb er geen last van  :D

Groet Ronald.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Citaat van: Freak op maandag 07 juli 2014, 13:38:02
Voor zeuren en zeiken over afmetingen, streepjes, prijzen, kleurtjes en noem maar op daar is het Beneluxforum voor  :D.
Sorry Peter dit vind ik nou een onzin reaktie van jou.  :thumbdown:
Citaat van: Freak op maandag 07 juli 2014, 13:38:02
Maar ik snap even niet waarom 2-railers zich overal druk om maken.
Ik verdom het als 3-railer ook, om me zonder kommentaar bij alle grillen van Märklin neer te leggen.
En het wordt ook eens tijd dat ze daar in Göppingen zich gaan realiseren dat klantjes voor hun goede geld best gehoord mogen worden.
Want ze hebben daar nog steeds last van het monopolisten gedrag, wat ze zo sterk ontwikkeld hebben in de jaren 50-70 van de vorige eeuw.

Dus ook 3-railers zijn niet overal te vreden over.

grt Piet.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Citaat van: Spoorman op maandag 07 juli 2014, 11:38:18
Marklin is de enige die z'n boogstraal 360mm R1 noemt.
O.a. Fleischmann noemt z'n kleinste boogstraal (profi-rails 6120) óók R1. Zie o.a. ===> klik
Naar beneden scrollen voor meer info.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Hoi Matje,

Dat juist jouw middelste wagon eruit loopt, kan weleens een mankement aan de schaargeleiding hebben.

Het hoeft maar een braampje te zijn, en die schacht gaat niet verder......wat weer ontsporing veroorzaakt.

De wagon is waarschijnlijk ook lichter dan de niet aangedreven zijde, en mogelijk lost dan ook wat gewicht extra dit op.

Maar zoek dat gewicht in grammen en niet in kilo's, anders slijten je lagers weer teveel.

Zet ze voor mijn part op de keukenweegschaal, en voeg dan het verschil toe.

Helaas was ik even in de war, en je hebt een treinstel met een jacobs draaistel, maar ook hier zou ik naar kijken, of die alle vrijheidsbeweging heeft die ie ook nodig heeft.

Dank aan iedereen die me er even op wees :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
rare vraag misschien, maar staan die artitecwielen op 14mm tussenafstand afgesteld?
Roy
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Hoi Hans,

Een DE2 bestaat uit 2 delen. Er kan dus nooit sprake zijn van een middelste wagon.  Beide delen zijn gekoppeld op 1 draaistel.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Mannen,

Het is een bekend probleem:

Citaat van: 44er op zondag 06 juli 2014, 21:24:04

Artitec schrijft hierover in de gebruiksaanwijzing , als het stel rijd met motor voor zal je geen last hebben,
maar motor achter (duwend dus) dan KAN het gebeuren dat de bakken elkaar mogelijk raken, aldus Artitec.


Gr, Ben.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Beste allemaal,

bedankt voor de reacties.
Ik heb nu de motorwagen voorop geplaatst en inderdaad blijft hij nu met af toe wat gekreun op de rails.

Ik had bewust de motorwagen laten duwen omdat de wielen met tandwiel geen Marklin wielen zijn en die heb ik vanwege het rijden met iTrain als detectie juist wel nodig.
Met de motorwagon voorop is de reactie pas zodra het middenstel (heb ik voorzien van Marklin wielen) gedetecteerd wordt. Maar goed wie weet misschien nog een oplossing voor dit probleempje.
Voorlopig heb ik het treinstel bepaalde sporen de toegang ontzegd zodat er geen problemen ontstaan indien dankzij de late detectie het treinstel iets te ver doorschiet na het te laat afremmen.

groeten Matje
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Je kunt met sroomgeleidende verf de isolatie overbruggen.
Heb ik ook gedaan.
ik heb een potje van busch gebruikt.

Robin
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Citaat van: Roy op maandag 07 juli 2014, 17:48:40
rare vraag misschien, maar staan die artitecwielen op 14mm tussenafstand afgesteld?
Als het 2-rail wielstellen zijn, kun je de afstand beter op 14,1 mm zetten. Dit in verband met de dunnere flenzen.
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
Beste lezers,

Bedankt Robin voor de tip met stroomgeleidende verf.
Vervolg m.b.t. deze verf zie ander draadje  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50877.0

Groet Matje
Re: Artitec DE 2 problemen Marklin rail radius R1 24130
De eerste stellen zijn geleverd met maar aan 1 zijde stroomafnemers waardoor het stel alleen links of rechts massa heeft.  Stel heeft prima wielen maar geïsoleerde Assen. 

Heb zelf op mijn stellen extra stroomafnemers geprutst.