Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018

Gestart door Fred67nl zaterdag 05 juli 2014, 20:35:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Goeden dag.

Vandaag op de beurs voor een heel zacht prijsje een mooie Belgische E-Lok gekocht.
Na thuiskomst bleek dat de lok niet digital is.
Na het verwijderen van de kap en het inspecteren van de platine en bedrading kwam ik tot de conlusie dat het mogenlijk zou zijn om een ESU 54610 in te bouwen.

Alle nodige zaken gereed gezet en vol goede moed begonnen.
Na het aansluiten van de rode en zwarte draad heb ik de decoder getest.
Het stuurapparaat (Tams Easycontrol) gaf, nadat er drie keer een gezoem te horen was in de decoder, aan "Fout". :?
Na een aantal keren doormeten leek het er op dat het probleem gevonden was.
Weer de lok op het programeer-spoortje gezet een weer geprobeerd de decoder uit te lezen.
Ook nu weer helaas het zelfde resultaat; "Fout"  :(
Ik kan geen reden vinden waarom het niet werkt. Er is geen kortsluiting op de platine of de bedrading aanwezig.
Ook heb ik een adere decoder geprobeerd. (Had namelijk stekkertjes gebruikt) maar die gaf het zelfde probleem.

Iemand ervaring met het probleem? :(
Terugbouwen naar Analoog kan ff niet omdat ik niet meer weet hoe het printplaatje met o.a. het omschakelrelais aangesloten was.  :-(

Groetjes,
Fred



Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Heb je er helemaal geen rondje analoog mee gereden?
Wie weet wel een fout in de motor en was ie daarom ook maar een zacht prijsje.
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Let er op dat het lokhuis verbonden is met de baanspanning. Daar zal het wel ergens fout gegaan zijn.

Gr, Ben.
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Hallo

De lok is voor de ombouw getest en reed prima.
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Oke dat scheelt natuurlijk al een hoop.

Ligt het in ieder geval niet daaraan
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018


Was dit uw layout? Is een Ac versie met roco stroomwisselschakeling. Moet ook nog worden gedigitaliseerd.
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Fred, meet eens of de aansluitingen van motor niet nog elektrisch verbonden zijn met het chassis of sleper.
Er zal een diodebrug in gezeten hebben, is die verwijderd?
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Goedenmorgen.

Als ik de bovenstande foto bekijk dan is die gelijk aan de layout van mijn lok.
Als ik weet waar de zwarte draadjes van het relais naar toe lopen dan kan ik de lok weer analoog laten rijden.

Alvast bedankt.
Fred
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018


Fred, hierbij een foto met de draadjes uit elkaar. Als ik het goed herinner, dan lopen de zwarte draden naar de plaatsen van de stroomopname. Een naar de wielen en een naar de sleper. De korte naast het relais is verbonden met de draadjes van de wielen. De lange draad loopt over de motor heen naar de sleper of naar de pantograaf. In beide gevallen het contactpunt waar de draadjes van de wielen of van de sleper/pantograaf toekomen. In deze foto staat de stroomopname op de sleper.
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Hallo

Hartelijk dank voor je hulp. Ik zal de komende week de lok weer terugbouwen naar Analoog.

Iemand nog interesse in de lok?  :D
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Jammer dat het niet lukt.
Als je wilt kunnen we misschien samen even naar het probleem kijken.
Dit zou mooi kunnen tijdens onze workshop.
http://www.hobbyinpraktijk.nl/agenda/onderhoud-en-digitaliseren-locomotieven-18-oktober/

Maar anders heb ik zeker wel interesse in de lok, voor een mooi prijsje >:-D.

Groeten Sander
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Beste Fred,

Jaren geleden heb ik de Roco 43974 NMBS 2023 omgebouwd met een ESU LokPilot V1.3.  Zie foto van de bedrading onder de kap.


Willy

Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Hallo Willy

Ziet er goed uit!  :)
Bij mij had ik alleen de zwarte en de rode draad vastgemaakt en daarna getest, helaas kreeg ik toen de foutmelding van de decoder. :?

Had het een reden waarom je Lok pilot 1.3 genomen hebt? 
Kan je mij een schema van de bedrading bezorgen?
Heb je nog ander dingen aan de printplaten gedaan?
Kan de LOPI 4.0 54610 wel gebruikt worden voor deze lok of moet ik een andere decoder hebben?

Alle tips zijn welkom.

Groeten,
Fred
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Fred,

Waarschijnlijk wordt de foutmelding veroorzaakt doordat de motor niet is aangesloten en de decoder niet belast wordt.

Citaat van: Fred67nl op maandag 07 juli 2014, 08:59:50
Kan de LOPI 4.0 54610 wel gebruikt worden voor deze lok of moet ik een andere decoder hebben?
Deze decoder is prima en kan in elke loc met een gelijkstroom motor worden toegepast, maar dat geldt eigenlijk voor alle decoders.
De keuze van de decoder wordt eerder bepaald door het gebruikte protocol en of er geluid in moet.
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Citaat van: Fred67nl op maandag 07 juli 2014, 08:59:50
Ziet er goed uit!  :)
Bij mij had ik alleen de zwarte en de rode draad vastgemaakt en daarna getest, helaas kreeg ik toen de foutmelding van de decoder. :?

Had het een reden waarom je Lok pilot 1.3 genomen hebt? 
Kan je mij een schema van de bedrading bezorgen?
Heb je nog ander dingen aan de printplaten gedaan?
Kan de LOPI 4.0 54610 wel gebruikt worden voor deze lok of moet ik een andere decoder hebben?


Je moet natuurlijk m.i. wel de motor aansluiten op de decoder anders "vindt de decoder niets" en krijg je waarschijnlijk een foutmelding (moet ik zelf eens uittesten).
De LokPilot V1.3 was het beste dat er toen beschikbaar was van ESU... heb hem onlangs nog ge-update met de nieuwe firmware.
Ik heb helemaal niets aan de printplaten gedaan, alleen wel gekeken wat waar aangesloten was voor analoog bedrijf (maar als je goed kijkt naar de printplaten ligt e.e.a. voor de hand).
Natuurlijk kan je LokPilot V4.0 gebruiken.  Wel even controleren of de decoder niet te dik is (dat verwacht ik niet) anders sluit de kap niet meer goed aan op het chassis.


Willy
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Hallo Willy.

Ben wat wijzer geworden door een kennis.
Wat zijn de 2 groene dingen die je aan de motorpunten heb gesoldeerd? Weerstanden of smoorspoeltjes?

Groeten,
Fred

Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Citaat van: Fred67nl op dinsdag 22 juli 2014, 21:53:45
Wat zijn de 2 groene dingen die je aan de motorpunten heb gesoldeerd? Weerstanden of smoorspoeltjes?

Smoorspoeltjes (vaak denkt men dat het weerstanden zijn, maar die hebben een andere kleur, en zijn m.i. nooit groen...).

Willy
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Hallo

Afgelopen zaterdag heb ik de lok met succes omgebouwd.  :)
Bedankt voor alle tips daarvoor.

Het enige wat nog aangepast moet worden is de verlichting die te fel brand. Een goede kennis, met aardig wat ervaring met digital en het ombouwen,  heeft gisteren de gebruiksaanwijzing doorgespit, maar kon niet wijs worden hoe je de verlichting dimt in de decoder. :|
Tip was dan ook om weerstanden tussen de decoder en de lampjes te plaatsen.

Groeten,
Fred
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Als het een V4 is , dan cv 262 voor en cv 270 achter .
Deze gaan van 0 tot 31 .


Mvg Jan
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
motor aansluiten is inderdaad nodig om de decoder te kunnen benaderen.Of een weerstand 2 watt 100 ohm.
Als de originele lampjes erin zitten hoef je enkel de CV's te minderen.Anders wel instellen op LEDS.
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Bedankt voor de tip. Ik zal het eens proberen.
Daarbij moet ook nog gemeld worden dat de sluitverlichting op F1 en F2 zijn aangesloten.

Groeten,
Fred
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Hoi ,

F1 is geloof ik cv 278 en F2 cv 286 maar van die weet ik het niet zeker .
Kan het ook niet nakijken nu .
Maar beiden zijn ook instelbaar van 0 tot 31 .

Mvg Jan .
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Hallo,
Moet ook de ombouw doen van deze loc met een esu locpilot v4.0 decoder.
Kan je mogelijks eens uw schema doormailen naar -knip-
Alvast bedankt
Jean

Edit Looney Tunes: emailadres weggehaald om spam te voorkomen, gebruik de PB optie.
Re: Probleem!! Digitaliseren Roco 43974 AC NMBS 2018
Een tip voor het programmeren van functies bij de Lokpilot4. ESU heeft een Lokprogrammer. Die kan je natuurlijk kopen, maar je kan ook alleen de bijbehorende software downloaden. Daarin vul je dan in wat je wilt veranderen en de software kan dan een lijstje cv?s produceren die je daarvoor moet aanpassen.