Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Is dit haalbaar?

Gestart door Remmert vrijdag 04 juli 2014, 21:45:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is dit haalbaar?
Remmert
gast

Is dit haalbaar?
Goedenavond,

vandaag weer tegen een ontwerp van iemand aangelopen en wat dingen aangepast.
Ik wil graag een L voor en kwam voor mezelf met onderstaand idee.

Ik zit net over de 3% en waar de rails elkaar kruisen kom ik op 63 mm. Is dit genoeg? Mag ik nog meer procenten gebruiken?







Groet,
Remco
Re: Is dit haalbaar?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Is dit haalbaar?
ligt eraan wat je plannen zijn. Rij je met kortere treinen, dan kan iets meer als 3% wel ja. Maar kun je de helling niet wat eerder beginnen? Als je bijvoorbeeld de wissel rechts van de driewegwissel vervangt door een kruis, kun je daar al beginnen met je helling. Scheelt weer een raillengte.

Roy
Re: Is dit haalbaar?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Is dit haalbaar?
Je kun natuurlijk ook een extra wending toevoegen zodat je een klimspiraal krijgt. Dan haal je je hoogteverschil makkelijker.
Re: Is dit haalbaar?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Is dit haalbaar?
En die extra wending zorgt er dan gelijk voor dat je makkelijker bij je schaduwstation kunt. Wellicht is het daarom beter om zelfs 2 extra wendingen te maken.

Ga jij rechts of links rijden?
Als je rechts gaat rijden ga je namelijk stijgen in de binnenbocht en daar is het stijgingspercentage hoger als de buitenbocht.

Re: Is dit haalbaar?
marklinmanus
gast

Re: Is dit haalbaar?
Andere vraag.
Bij rechts rijden hoe ga je dan vanuit je schaduwstation met de klok mee rijden op je boven baan?
Re: Is dit haalbaar?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Is dit haalbaar?
Ik zou het onderste deel 180gr draaien, en het spoor naar onder naar de linkerkant doorlaten draaien, dan hoeft dat deel er niet nog eens extra onder door.

Groetjes
Re: Is dit haalbaar?
Remmert
gast

Re: Is dit haalbaar?
Bedankt voor alle suggesties.

Ik denk dat ik voor 90% ga voor de oplossing van @BR66. Deze lijkt voor mij het meest logische en makkelijk uit te voeren.

@Marklinmaus, ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Ik rij toch rechts en kan dan toch niet met de klok mee rijden op de boven baan? Ik rij tegen de klok in.

Groet,
Remco
Re: Is dit haalbaar?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Is dit haalbaar?
Hallo Remco !

Als ik naar het zichtbare gedeelte kijk, vraag ik me af of er ook een station komt en zo ja , waar dan ?
Op deze manier gaat dat niet lukken, ben ik bang.

Het kan natuurlijk best zijn, dat je baan met goederenloodsen/bedrijven wilt maken.

Grtz Tony
Re: Is dit haalbaar?
Remmert
gast

Re: Is dit haalbaar?
Haai Tony,

Ik heb niet zo heel veel ruimte, maar zou je daar een ander idee hebben voor een station?

Groetjes,
Remco
Re: Is dit haalbaar?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Is dit haalbaar?
Hallo Remco !

Ik heb in paint wat liggen rommelen.

Als je het plan zo houdt, kun je een station ter grootte van een bierviltje maken  :P

Ik heb met rood een station gemaakt, als je dat zo zou maken is het groen gemaakte stuk ongeveer 70 cm. Dat is al erg kort, daar past een grote loc met één rijtuig op. Probeer het maar eens uit met wat je hebt. Op de sporen eronder heb je wel meer plek.
Met blauw heb ik in ieder geval doorgestreept, wat op die plek zeker weg zou moeten, om een beetje plaats te krijgen.
Met zwart is ongeveer aangegeven waar je met je rangeersporen naar toe kunt
Het gele stuk rechts, heb ik naar links gelegd. Aan- en afkoppelen gaat dan veel beter, lukt bijna niet in een bocht.

De mogelijkheden zijn nogal beperkt, maar dat had je zelf ook allang gemerkt, denk ik.
Ik hoop je een beetje op het goede spoor  :D gebracht te hebben.

Grtz Tony
Re: Is dit haalbaar?
Remmert
gast

Re: Is dit haalbaar?
Haai Tony,

het is inderdaad in de ruimte wat beperkt, maar helaas laat de ruimte dit niet toe. Financieel gaat het even niet.
We hopen een gezinslid te verwachten, dus andere prio's :)

Ik ga het eens even uitwerken.
Bedankt voor de suggesties.

Groet