Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

spuiten van dak van metalen wagon

Gestart door blauweengel vrijdag 04 juli 2014, 12:54:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
spuiten van dak van metalen wagon
Ik heb een vraag.
Ik heb een paar oude metalen wagons waarvan het dak niet meer zo mooi is.
Die wil ik overspuiten met een spuitbus.
Weet iemand van jullie hoeveel lagen ik moet aan brengen na het ontvetten en schuren?

Tony :help:
Re: spuiten van dak van metalen wagon
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: spuiten van dak van metalen wagon
Hoi,

Persoonlijk zou ik de wagon eerst in de thinner oid kaal maken, zodat alle verf verdwenen is.
(eventueel met kwast en/of schuursponsje. Pas goed op met krassen)

Daarna licht NIETS meer ziet (en dat is best moeilijk) dan eerst met grijze primer (hoeft niet geheel te dekken) en dan met zilvermetailc* spuiten.
Zie je nog wel onregelmatigheden, dan zal je moeten plamuren en schuren, en (deels) nogmaals met primer aan de gang moeten.

Maar alle oneffenheden wat je ziet in de primer, zie je extra goed in de metalic laag terug.
Dus een dak met kras in het metaal, roestputjes moeten echt helemaal worden weggewerkt.

Ook goed ontvetten, en handen wassen, zodat je daken optimaal schoon blijven.

* Zilvermetalic in de juiste korrel is best lastig te vinden. Märklin gebruikt een bijzonder fijne versie.
Spuit ook eens op een conservenblikje als proef.

Succes, Marcel
Re: spuiten van dak van metalen wagon
Hoi Marcel

Heel hartelijk bedankt voor je duidelijke uitleg. :thumbup:

Tony
Re: spuiten van dak van metalen wagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: spuiten van dak van metalen wagon
Je moet spuiten in meerdere lagen, dus met tussenpozen. Als je te nat spuit, gaat de laklaag te veel glanzen. Als je steeds een beetje spuit en het laat drogen, word het niet zo'n glimmende laag, want dat is ook niet echt realistisch. En bedenk goed wat je wilt, als je metallic lak gebruikt, krijg je ook weer meer glans. En de spuitbus echt goed schudden voor gebruik, 2 tot 3 minuten.
Als die al een tijdje in de winkel staan, vooral metallic lak, moet het goed worden vermengd.

Dirk-Jan
Re: spuiten van dak van metalen wagon
Hoi Dirk Jan

Ook bedankt voor je uitleg.

Tony