Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoe maakt u uw wegen?

Gestart door JanPieter maandag 20 augustus 2007, 07:03:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe maakt u uw wegen?
JanPieter
gast

Hoe maakt u uw wegen?
Beste mensen,
Ik sta op het punt om mijn verharde wegen te gaan aanleggen, maar ik heb nog niet de beste manier gevonden om dit te doen...
Ik wilde graag klinkerpaatjes aanleggen. Die vond ik erg leuk passen bij de sfeer van mijn dorpje.
En nu het volgende...
Wil diegene die dit leest even zeggen waarvan hij/zij zijn wegen heeft gemaakt? Zo kan ik wat ideeen opdoen voor mijn wegen.

B.v.d.
Jan-Pieter
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Heey,

Je kan ook wegen maken van gips/klei.

Groetjes Antal.
Re: Hoe maakt u uw wegen?
JanPieter
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
Citaat van: kippenlijntje op maandag 20 augustus 2007, 11:38:02
Heey,

Je kan ook wegen maken van gips/klei.

Groetjes Antal.
Mag ik een uitleg?  :)
Re: Hoe maakt u uw wegen?
modelspoorlover
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
stopverf???
Citaat van: kippenlijntje op maandag 20 augustus 2007, 11:38:02
Heey,

Je kan ook wegen maken van gips/klei.

Groetjes Antal.

halo iedereen,ja kan weggetjes van gips maken daar eerst het weggetje neer te leggen en daarna er met een mesje lijnen in te trekken
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Hoi

ik maak mijn wegen met gips



dit is een kleine proef geweest maar zo ga ik ze wel maken

Groeten Martin
Re: Hoe maakt u uw wegen?
JanPieter
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
Oke, en wat voor gips gebruiken jullie? En wat is de prijs?
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Rotband verkrijgbaar bij elke bouwmarkt
de prijs weet ik zo niet

Groeten Martin
Re: Hoe maakt u uw wegen?
JanPieter
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
Citaat van: Marklinbaan.nl op maandag 20 augustus 2007, 13:05:05
Rotband verkrijgbaar bij elke bouwmarkt
de prijs weet ik zo niet

Groeten Martin

Bedankt, Martin!
Ik zal binnenkort eens gaan kijken.
Maar nog één vraagje: Breekt dit soort gips snel?
B.v.d. voor het antwoord...

Jan-Pieter
Re: Hoe maakt u uw wegen?
het is best stevig maar als je 2 verschillende soorten ondergrond hebt
is de kans heel groot dat het gaat scheuren op de naad tussen de materialen
en als je het op een plaat materiaal plakt smeer er dan wel ff
witte houtlijm onder dan heb je een betere hechting met de ondergrond

Groeten Martin
Re: Hoe maakt u uw wegen?
ERIK SALDEN
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
Dag JP.

De goedkoopste en mooiste manier om wegen te maken is als volgt:
Neem een wc rolletje en knip dit in de helft door.
Plak aan de binnenkant reliefmuur ( kleine steentjes) van bv het merk Heki.( de zijde van de steentjes natuurlijk naar binnen)
Laat dit een dag drogen en giet in dit halve wc. rolletje de was van een kaars ( wel oppassen met smelten in een pannetje!!) zodat het rolletje geheel gevuld is. Onderzijde vantevoren natuurlijk dicht plakken zodat geen was eruit kan lopen.
Laat de was een dag stollen en verwijder het omhulsel. Steek door de lengteas van de "afdruk"een oude breinaald en knip of zaag deze af zodat aan beide zijden ongdeveer 4 centimeter uitsteekt. Smeer je weg van gips en laat deze ongeveer 30 sec. drogen. Rol nu met je "afdrukrol "over het natte gips. Je zult zien dat de afdruk van de was perfect wordt weergegeven in het natte gips. Laat 1 dag drogen en verf het geheel met betonverf van Heki. Laat ook dit weer 1 dag drogen en breng vervolgens met bruin/zwarte waterverf vervuilingen aan zodat de donkere verf in de verdiepingen van de "klinkers"loopt.
Klinkt ingewikkeld, is het echter NIET. Zo heb je voor altijd een perfecte mal om mooie wegen te maken.
Succes ermee!

Erik :lol: :lol: :lol:
Re: Hoe maakt u uw wegen?
modelspoorlover
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
Citaat van: Erik Salden op maandag 20 augustus 2007, 20:21:11
Dag JP.

De goedkoopste en mooiste manier om wegen te maken is als volgt:
Neem een wc rolletje en knip dit in de helft door.
Plak aan de binnenkant reliefmuur ( kleine steentjes) van bv het merk Heki.( de zijde van de steentjes natuurlijk naar binnen)
Laat dit een dag drogen en giet in dit halve wc. rolletje de was van een kaars ( wel oppassen met smelten in een pannetje!!) zodat het rolletje geheel gevuld is. Onderzijde vantevoren natuurlijk dicht plakken zodat geen was eruit kan lopen.
Laat de was een dag stollen en verwijder het omhulsel. Steek door de lengteas van de "afdruk"een oude breinaald en knip of zaag deze af zodat aan beide zijden ongdeveer 4 centimeter uitsteekt. Smeer je weg van gips en laat deze ongeveer 30 sec. drogen. Rol nu met je "afdrukrol "over het natte gips. Je zult zien dat de afdruk van de was perfect wordt weergegeven in het natte gips. Laat 1 dag drogen en verf het geheel met betonverf van Heki. Laat ook dit weer 1 dag drogen en breng vervolgens met bruin/zwarte waterverf vervuilingen aan zodat de donkere verf in de verdiepingen van de "klinkers"loopt.
Klinkt ingewikkeld, is het echter NIET. Zo heb je voor altijd een perfecte mal om mooie wegen te maken.
Succes ermee!

Erik :lol: :lol: :lol:

hallo erik
dit is inderdaad een goede en goedkope manier
heb je mischien ook foto's van het resultaat???
in ieder geval bedankt,hier heb ik mischien ook wat aan
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Hallo Erik


Dat is wat je noemt een te gekke tip zeg  :idea:

Het klinkt inderdaad als erg moeilijk / ingewikkeld
Maar als je het nogmaals leest valt het mee
Als ik zo ver ( ooit eens ) ben, zal ik dat zeker eens proberen

en wat hiervoor ook al gevraagd wordt : heb je daar een foto van misschien ?


mvg Frans
Re: Hoe maakt u uw wegen?
ERIK SALDEN
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
Dag,

helaas heb ik hier geen foto's meer van. Mijn vorige modelbaan is afgebroken. Momenteel heb ik de ruwbouw van mijn nieuwe reeds staan doch aan het maken van wegen ben ik voorlopig nog niet toe.
Nogmaals..... het klinkt misschien ingewikkeld, is het echter niet.

Mvrgr.

Erik
Re: Hoe maakt u uw wegen?
JanPieter
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
Erik Salden,

Hartelijk dank voor de tip! Ik ga het zeker uitproberen.
Bedankt!

Jan-Pieter
Re: Hoe maakt u uw wegen?
woopietrein
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
Nog een tip.

Ik schilder het wegtraject met matte zwarte verf van bijvoorbeeld Histor, en als het nat is strooi ik daar Schottersteentjes van Busch op in de kleur van de c-rail.
Nadat het droog is, zuig ik het weg met een afgedekte kruimeldief, en klaar is het.
Waar je ook mee kan strooien is kleine schotter van Busch wat ook voor kolen kan gebruikt worden, maar dan wordt het iets minder fijn van structuur.
Maar beide oplossingen werken prima, vooral op stukken waar je geen weg/baan kan plakken van Busch...
Succes.
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Heb ik ook nog een tip, zoals ik 'm zelf gebruik pak een strook hardboard en draai de ruwe kant naar boven dan heb je al een klinker motief, pak vervolgens latex verf en meng zwart en wit tot je een juiste grijs kleur hebt en zet dit vrij dik op de hardboard en wacht een minuutje haal er vervolgens een doek over en je hebt je klinkerweg je kunt er vervolgens met latex mengkleuren nog wat bruin en groen in aanbrengen maar dat is naar eigen inzicht

Mvrg
Janus
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Maurice_B
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
Wegen maken? Met de treinbaan(tje) ben ik er nog niet aan toe maar bij m'n militaire diorama's gebruik ik gewoon gips of andere modelleer pasta (er is ook een grijs goedje op de markt dat al min of meer de kleur van wegen heeft) en dat met acrylverf op kleur brengen.

Je kunt er zelf de gewenste structuur in aanbrengen, verweren zoals je wilt. gebruik evenyueel als ondergrond (voor de gehele baan) piepschuim, breng dit in de juiste vorm en smeer daar een dunne laag gips overheen. Het eindeffect is vele malen mooier dan die strookjes schuimrubber of karton van Busch en Noch enzo.
Re: Hoe maakt u uw wegen?
martinmack
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
Citaat van: kippenlijntje op maandag 20 augustus 2007, 11:38:02
Heey,

Je kan ook wegen maken van gips/klei.

Groetjes Antal.

Hey Jan Pieter

Dat artikel van Antal vind ik een beetje krom :?
Ik doe het met verf,  maar dan wel met speciale.
Niet met hoogglas of mat :!:
Dan vraag je je zeker af met wat dan wel??
Nou let op:  grondverf,  grijze kleur :D

Dat werkt prima.

Hier heb je een foto:



Veel plezier,

Groeten,
Martin Nuij
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Jan Pieter
Ik heb zelf op een van mijn vorige banen op de volgende manier asfaltwegen gemaakt.
As uit b.v. de BBQ maar asbak is ook goed, wel filteren zodat alleen heel fijn as overblijft
Behanglijm (poeder)
Plantenspuit.
De as mengen met het poeder van de behangerslijm, ongeveer 70/30, ligt ook een beetje aan de ondergrond hoe de lijm pakt. Dit mengsel op de plaats strooien waar de weg moet komen, eigenlijk net als dat groene spul en vervolgens op ruime afstand met de plantenspuit natmaken. Het ziet er niet uit als het nat is maar na opdrogen krijgen je een mooie asfaltweg. Het leuke is dat door het drogen kleine scheurtjes onstaan welke je kan bijwerken met zwarte verf en zo wegreparaties na kan bootsen. Na wat oefenen op losse stukjes zal je zien dat het resultaat erg leuk wordt.
succes Gerard
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Heey Martin,

Met alle respect wat vindt je er krom aan?
Je kan er prachtige wegen maken.
Je moet het dun op de baan leggen en als je het met bijvoorbeeld een deegroller heel vlak maakt heb je prachtige wegen.
Hierbij kan je bijvoorbeeld ook een stempeltje gebruiken om er een steentjesweg van te maken.
Ikzelf vind het niks krom aan en bergrijp de reactie ook niet echt...

Groetjes Antal.
Re: Hoe maakt u uw wegen?
martinmack
gast

Re: Hoe maakt u uw wegen?
Hey Antal,

ik heb je even een pb gestuurd met uitleg :wink:

Groeten,
Martin Nuij
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Hoe maakt u uw wegen?
Heey Martin,

Ik heb terug gePBt.

Groetjes Antal.