Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Naam van de baan:?; Volop aan het testen

Gestart door Rocky maandag 30 juni 2014, 00:48:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje niks gepost. Dit betekend niet dat ik niks aan de hobby doe  :D

Hieronder een aantal foto's van mijn Köf II die ik vervuild heb. Dit onder leiding van iemand die dit al heel lang doet.

Eerst de "voor" foto's









Na:











Wat vinden jullie ervan?

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Ik vind het vreselijk! Maar niet speciaal dit locje. Vervuilen mag dan wat realistischer ogen, in mijn beleving beschadig je je modellen. Maar ieder zijn ding. Laat je vooral niet weerhouden om te doen wat jij leuk vindt.

vr.gr.
Jurrien
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Ik ben van het tegendeel overtuigd. Een goede veroudering is een verrijking van het model.
Deze Köf ziet er geweldig goed gelukt uit voor mij. :arrow: :thumbup:
Veel plezier ermee. ;)
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Het zal de mensen die mij kennen niet verbazen, ook ik denk dat patinering,of weathering zo je wil, een model kan verrijken en zeker niet beschadigd.

Veel wagons ontberen nog wel eens kleur details die eenvoudig zijn aan te brengen, dat is ook verrijking en geen beschadiging, de fabrikant had het ook kunnen doen. En ze doen dat ook steeds vaker.
De patinering/vervuiling verheft een model van een stuk plastic tot een realistischer model, model als in vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid.


Over deze Köf:  ik schrok wel een beetje  8o

Wel erg zwart uitgevallen. Met name op het rood. Het dak daarentegen, mooi met die roestsporen, maar ook naar mijn idee nog te veel nieuw glans. Dat verweerd toch echt wel, zou daar een laag mat licht beige of zo op zetten als basis. En wat meer donker bruin vuil rond die oneffenheden op het dak.


Heb je voorbeeld foto's van dergelijk zeer zware vervuiling? Met name dat zwart zo?


Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Ik vind het tijd dat iemand dat köfje eens gaat kuisen.  :thumbup:
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hoi JP.
Altijd bijzonder mooi om zo'n metamorfose te kunnen volgen! :thumbup:
Op de eerste foto zo'n mooie en nog vrijwel nieuwe Köff en daarna een serie van een Köffje na zware werkzaamheden.

Natuurlijk zijn er altijd nog verbeter punten (Hajo is echt een meester op dit gebied) maar voorlopig is deze Köff getekend door zware arbeid.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Rocky,

Het schoonkamaken van dit lokje zal wellicht beste resultaat geven: er blijft dan altijd vuil achter en dat zit er uit als een wetwash behandeling.

Voor verouderen van een rode Köff komen eigenlijk geavanceerde verblekingstechnieken kijken.

Hier een voorbeeld foto:
(google image gebruikt om te vinden)


Bron: Wikipedia

en


brond: Bahnbilder.de


Hiervoor moet je proberen exact dezelfde rood te mengen als het lokje was,
dan een paar druppels van een wittige lichte verf er doorheen.

Je krijgt dan een 'fade', een verbleking van de originele kleur. Tegenovergestelde van een 'shadow'

En dat met kleine airbrush opbrengen. DUN.
Wel kapje loshalen (2 schroefjes) en teksten en nummer masken met Microsol of andere masking vloeistof.


Kijk zelf eens met Google images


Ik kan zo snel geen totaal zwarte vieze rode Köff II vinden. Wellicht in foto boeken wel ergens gespot?


Mijn advies: met de airbrush cleaner (watergedragen verf) of wasbenzine/terpentine (email verf) je lok weer schoonmaken, dan spoelt het zwart in de richels en randen, dat laat je zitten.
Dan een airbrush stoflaagje op dak en onderste helft.


En die geavanceerde fade verblaking techniek eerst eens op goederenwagons uitproberen.


Toon je je resultaat wel weer hier??



Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

Wat leuk om alle reacties te lezen en hoe iedereen er over denkt. Ik moet zeggen dat de foto's, zonder flits zijn gemaakt en eigenlijk de loc geen goed doen. Ik zal van het weekend overdag foto's maken, dan ziet hij er wat minder donker uit.

Of de loc in het echt ook zo eruit zag of niet, dat weet ik niet. De loc komt op mijn baan te staan, op het rangeerterrein waar veel met kolen wordt gewerkt. Vandaar het vele zwart.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

op dit moment wordt er weinig gedaan aan de bouw van de baan. Ik rijd nog alleen rondjes op mijn tesbaantje = ook leuk  :D
en ben bezig met de M83 om te kijken hoe ik de lampjes kan laten flikkeren volgens de Insider boekjes. Dit lukt helaas nog niet  :(

De reden waarom er weinig gebeurt is, omdat ik aan het wachten ben op de nieuwe S88 van M*. Deze zou in november leverbaar zijn. Het is nu december en jullie raden het al, geen S88. Volgens mijn berekeningen wordt/is deze het goedkoopst? ?54,99 voor 16 ingangen, is ?2,89 per ingang  ;)

Zodra deze binnen is, kan ik echt gaan testen met blokken en een begin maken met de bouw van mijn nieuwe baan. Niet dat ik me nu verveel met het rondjes rijden.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
JP

Er zijn wel goedkopere S88 modules verkrijgbaar, bijvoorbeeld van Rosoft (gebruik ik ook)
? 25 voor 16 uitgangen = ? 1,56 per uitgang en dat scheelt nogal in prijs: twee Rosoft voor de prijs van een M

Cees
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Citaat van: Rocky op maandag 08 december 2014, 12:59:59

?54,99 voor 16 ingangen, is ?2,89 per ingang  ;)


Rosoft: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1098879/S88-n.html

?18,50 is ?1,16 per ingang. ;)

Gr, Ben.
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Ben,

Ik doel op de uitvoering met diodetruc. Deze wordt tegenwoordig geleverd in een behuizing, zie:
http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-17445739/S88-n-met-diode-truc.html

Cees
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo heren,

dank jullie wel voor de info! Echter roept dit natuurlijk weer wat meer vragen op. Welke moet ik nu als eerste kopen om aan te sluiten op mijn CSII? Is dat de "gewone" S88-n met diode truc? Of is het de s88SD16-n?

Staat de "n"voor de RJ45? Want ik zal ook de adapter moeten hebben voor flat-kabel naar RJ45, die hebben ze ook bij Rosoft, dus dat scheelt.

Wat is beter de diode truc of zonder?
Wat is beter de diode truc in de S88 of onder de rails?
Oh ja werkt het met Itrain?

Vragen, vragen, vragen?

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Beste JP

De antwoorden op e vragen zijn op dit forum en/of de Wiki terug te vinden.
Enige moeite mag je zelf ook wel nemen en het verrijkt gelijktjdig je kennis
Desalniettemin:
a. met diodetruc geeft betere massageleiding
b. de n staat voor RJ45 aansluiting; gebruik van netwerkkabels is minder storingsgevoelig dan de oorspronkelijke flatkabels
c. de module beschikt ook over een normale flatkabel aansluiting
d. diode in rail of S-88:daarover zijn de meningen verdeeld
e. natuurlijk werkt dat met I-Train

Cees
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Citaat van: Rocky op donderdag 06 november 2014, 21:45:18
Wat leuk om alle reacties te lezen en hoe iedereen er over denkt. Ik moet zeggen dat de foto's, zonder flits zijn gemaakt en eigenlijk de loc geen goed doen. Ik zal van het weekend overdag foto's maken, dan ziet hij er wat minder donker uit.
JP,
Hoe staat het met de beloofde foto's? :D

Ik weet niet of ik mijn loks van een verflaagje durf te voorzien. Ik weet wel dat ik eerst ga oefenen op oude goederenwagonnetjes om de techniek een beetje in de vingers te krijgen.
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

Vandaag mijn eerste Rosoft S88-N binnen gekregen  :D Alleen mijn vraag is nu, aan welke kant van de printplaat moet nu de flatkabel komen? Ik moet deze nog kopen. Die van M* ga ik niet kopen is veel te duur. Dus ga ik hem bestellen bij Conrad. Met ik een flatkabel kopen met twee vrouwelijke aansluitingen of iets anders?

Heb internet afgezocht, de Wiki en gezocht op het forum. Helaas geen uitsluitsel.

@Basjh: morgen worden de foto's geplaatst.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
De gebruiksaanwijzing staat op de website van Rosoft:
Als je het verschil kent tussen mannetjes en vrouwtjes is het antwoord op je vraag over de flatkabel niet zo moeilijk.
Ik begrijp evenwel niet dat je die storingsgevoelige flatkabels wilt gebruiken.
Maak gebruik van een verloop S-88/RJ-45 (zie http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2683194/S88RJ45.html) en gebruik de patchkabel die bij de Rosoft S88-N is geleverd.
Dergelijke kabels zijn in vele lengten te verkrijgen en ook nog eens stukken goedkoper
Cees
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

Via deze weg wil jullie allemaal prettige Kerstdagen wensen.

Ik heb een mooi pakketje onder de boom zien liggen  :-)

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering

Jou ook fijne feestdagen en goed 2015 gewenst, JP !!!

Grtz Tony
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo JP,

Ik voor jou en je familie prettige kersdagen en een gelukkig 2015.

En is het pakje al uitgepakt?

Gr.
Piwie.
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Ha Piwie en de rest,

Uiteraard is het pakketje uitgepakt. Na alle standaard zaken rondom Kerst. Heb ik wat tijd gevonden om foto's te maken en wat te rijden

Het is een hele mooie BR01 met MFX+ dedocer. Check de kolentender  :D









Vol:



Iets minder vol:



Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
JP

Prachtige lok.
Veel suc6 ermee.
De zakkende kolen in de tender is een extra dimensie op je baan.
Groeten vanuit Antwerpen.
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hoi JP
leuk kerstcadeau
veel rijplezier ermee
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering

Mooi cadeau JP !

Heb je er ook een zakje kolen bij gekregen ?

Grtz Tony
Re: Ook ik moet er aan geloven. Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2015
Hallo allemaal,

Ik wens jullie de beste wensen, een gelukkig en gezond 2015!

Dat al jullie (modelspoor) dromen mogen uitkomen.

Grt JP
Re: Naam van de baan:?; Volop aan het testen
Hallo allemaal,

Afgelopen en aankomende weken staan in het teken van het testen op de tetsbaan. Zo ook gisteren. Ik ben volop bezig met het aanmaken van rijwegen op de CSII. Dit als voorbereiding om alles automatisch te laten rijden.

Helaas ging het gisteren mis  :eek: en goed ook. Een aanrijding bij een wissel. Twee MaK's tegen elkaar. Dat was nog niet het ergste. Één van de twee viel van de baan.

Vandaag de nodige reparaties uitgevoerd. Gelukkig geen schade aan de buitenkant. Je ziet er niks van. Wel was een H profiel tussen de wielen uitgeschoten, waardoor rijden niet meer ging. Nu heb ik dit gerepareerd. Het H stukje er tussen gezet. Zometeen de sleper er onder zetten, dan moet het goed komen.

En dan weer verder met testen. En de seinen bij de wissel goed in de gaten houden!

Grt JP
Re: Naam van de baan:?; Volop aan het testen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Naam van de baan:?; Volop aan het testen
Hoi JP, het is hier erg stil, hoe staat het met de vorderingen?
Re: Naam van de baan:?; Volop aan het testen
Hallo Ceess en alle andere modelspoorders,

Op het forum ben ik inderdaad stil, op zolder gelukkig niet!

Van het weekend maak ik wat foto?s en zet ik online.

De update zal plaats vinden in het nieuwe draadje dat ik een tijdje geleden gestart ben  dit draadje

To be continued......

Grt JP