Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Naam van de baan:?; Volop aan het testen

Gestart door Rocky maandag 30 juni 2014, 00:48:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Naam van de baan:?; Volop aan het testen
Hallo allemaal,

Ik bekijk dit forum meerdere keren per week. Soms log ik in, soms niet. Ik probeer zoveel mogelijks draadjes bij te houden, zoals die van Fredje, Tony's simpele banen (maar oh zo leuk om te zien!) en nog vele anderen. Topics die over elektronica en die over scenery gaan. Soms lees ik verhalen over mensen die al jaren bezig zijn met een baan, en ook mensen die al twee of meerdere banen hebben gemaakt. Voordat ik mijn eigen baan maakte heb ik (dacht ik) genoeg en goed nagedacht over wat ik zou willen en wat ik niet zou willen.

Zo wilde ik graag een klimspiraal, een draaischijf, rangeermogelijkheden en treinen gewoon hun rondjes laten rijden. Vooraan een station en niks via de pc, want ik heb immers een CSII. Nu het houtwerk zo goed als af is, mijn decoders geplaatst zijn kom ik toch tot verschillende aandachtspunten waarvan ik nu denk, hmmmmm dat had ik misschien toch anders moeten doen. Na een aantal bijna aanrijdingen in mijn schaduwstation, m'n ontevredenheid over de bouw van mijn houtwerk, mijn klimspiraal die niet helemaal perfect is, waardoor mijn treinen links rijden ivm de R1- en R2-bochten in mijn spiraal. Ben ik voor mijn vakantie tot de conclusie gekomen dat ik toch alles ga afbreken en opnieuw ga beginnen.

Maar voordat ik dat ga doen, wil ik eerst een inklapbare proefopstelling maken. Dit wordt een ovaal met 2 wissels en mogelijkheden om de treinen hun rondjes te laten rijden en gewoon dingen uit te proberen. Ik wil in mijn nieuwe baan gaan werken met terugmelders en omdat ik mijn locs met geluid en licht werkend wil hebben bij een rood sein heb ik de keuze uit afremmodules of te gaan rijden met de pc. Hier ben ik nog niet helemaal uit. Ik laat me graag inspireren op dit forum en misschien probeer ik beide in mijn proefopstelling. De terugmelding zal gebeuren via de massa door te knippen. Lijkt mij de beste oplossing, dan kan ik dit doen op de rails waar het mij uitkomt. Geen mechanische stukjes rails die storingen kunnen veroorzaken. Met reedcontacten werken is volgens mij een duurdere oplossing die hetzelfde bewerkstelligd als de massa-detectie.

Voor degene die mijn oude draadje willen zien klik hier

Zoals jullie misschien hebben gezien heb ik een profielfoto geplaatst. Onze terugreis van Toscane naar huis zijn we onderweg gestopt in Freiburg voor een overnachting. Ondertussen mijn vriendin overgehaald dat Göppingen maar een uurtje van de A5 lag. Dit klopte ook, alleen was de terugweg vanwege files en wegwerkzaamheden twee uur terug naar de A5  :( Dat vonden de twee kids achterin niet zo leuk. Maar wat hebben mijn zoontje en ik een leuke tijd gehad in het museum. Vandaar ook de profielfoto.

Binnenkort post ik wat foto's van een paar nieuwe aanwinsten.

Groeten,

JP


Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hi Rocky (JP?)

Het is een mooi verhaal dat hebt je geschreven, ik denk dat dat op heel veel "soortgenoten" betrekking heeft.
Zeker het gedeelte dat je opnieuw gaat beginnen met een nieuwe baan. Iedereen heeft vaak eigen ideeën en mogelijkheden.
Heb zojuist je oude draadje eens gelezen en denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Een foutje is snel gemaakt dus wil iedereen alles perfect in orde hebben maar ik zeg "heb er plezier in" aanpassen kan altijd en een baan is nooit af.
Maar goed bij bepaalde zaken die je wilt doen moet je dingen van te voren weten en regelen.
Zeker als je moet beslissen of je wel of geen PC aansturing van je baan gaat gebruiken en uiteraard is alles uit te drukken in eurootjes maar niet je hobby plezier.
Informeer je goed wat je wilt daarom wil ik best eens met je sparren als klankbord. Ik weet niet of je wel eens naar de treinenbeurs in Houten gaat of ga eens kijken bij "Hobby in Praktijk" te Werkendam.

groet
Harald

p.s.
Goed idee in je oude draadje nr: 23 met die lier, zo wilde ik het ook doen alleen niet voor de CV maar om de trap te kunnen gebruiken.
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo JP !

Eerst maar even zeggen , dat ik me zeer gevleid voel......

Ik had je vorige draadje al eens bekeken en kreeg plaatsvervangend pijn aan mijn knieën en rug. Maar snappen doe ik het wel, de plaats die je hebt, optimaal benutten. Jammer dat het niet zo werkte, als bedoeld. Maar ja, Rocky II was ook beter dan Rocky I  :P

Ik heb in paint een idee voor je gemaakt, op zen Tony's gedacht. Hoef je ook niet meer te takelen.
Ben er van uitgegaan dat er boven je trap genoeg ruimte is. Daar zou je een klimspiraal kunnen maken.
Die verbindt dan een onderbaan met (jawel!) een bovenbaan. De groene streep is een blauwe scheidingswand op de onderste baan.
Op de bovenste hoeft zoiets niet. Je zou onder de onderste aan kant een een schaduwstation kunnen maken en aan de andere kant omhoog/omlaag gaan.

Zo zou je 2 banen hebben, die van 2 kanten te berijden en te bekijken is. Het kruipen blijft wel, maar met een zachte mat eronder is dat wel te doen.

Tis altijd leuk om mee te denken (graag gedaan !)en ik hoop dat je er iets mee kan.....grtz Tony
Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2012

offline
Ook ik moet er aan geloven
Hallo allemaal,

Ondertussen ben ik druk bezig met het fotograferen van mijn aanwinsten, deze staan onder de tekst. Daarnaast ik ben ik begonnen met het soldeerwerk voor de aansturing van een aantal servo's. De bedoeling is dat ik de deuren van de locloods ga bedienen via deze servo's. Ergens op dit forum heb ik gelezen dat iemand dat gedaan heeft en het leek mij een leuk idee om dat ook te gaan doen. Ik had keuze uit twee opties. Namelijk een kant en klaar printje te kopen. Of de printplaat en componenten los en zelf te gaan solderen. Dat laatste leek mij leuker, dus heb ik dat gedaan. Zie hieronder het resultaat tot nu toe.

@Harald:
Ik wil dit weekend een kleine start maken met mijn proefopstellingtafel te maken. Van daaruit ga ik verder kijken hoe ik het wil gaan aanpakken. Tevens gaat deze proefopstelling ervoor zorgen dat mijn treinen nog wat rondjes kunnen rijden zodra ik mijn huidige baan ga afbreken. Tot die tijd mogen ze hun rondjes op de grote baan blijven maken. De bedoeling is wel dat ik eens ga kijken in Houten. De eerste datum dat ik kan zal 30 augustus zijn.

@Tony:
Super dat je meedenkt. Ik ga je punten zeker meenemen in het nieuwe baanplan! Die takel was van begin af aan geen goed idee  :-( Nadat ik het houtwerk klaar had, deed ik een test met de takel. De takel bleef hangen, het houtwerk kraakte maar bleef ook intact. Totdat 1 van de lijnen niet goed vast zat en de boel 10cm lager terecht kwam op de grond. Ik had er al weinig vertrouwen in, vandaar dat ik hem maar 10cm had opgetild. Toen heb ik het takelen maar gelaten voor wat het is.

Hieronder de beloofde foto's:

Ik had een Köf III periode V in 2012 gekocht. Omdat ik graag een rangeerloc wilde hebben die telexkoppelingen had. Aangezien ik toen nog niet echt een periode in gedachte had, maakte me dat niks uit. Ondertussen ben ik me meer en meer gaan toeleggen op periode III. Dus julie raden het al, die Köf moest weg en een nieuwe moest er voor terug komen. Lang leven M*plaats en verkocht met een klein verlies. En toen heb ik deze gekocht:







Hier kan ik mooi nog een machinist in zetten en deze word nog vervuild zoals een Köf vervuild hoort te zijn. Samen met een goede kennis ga ik dat doen. Uiteraard volgt dan ook de fotoreportage.

Zoals hierboven beschreven zijn hier de foto's van de printplaat:

De componenten:



De servo's:



De eerste solderingen:



Alle IC houders gesoldeerd:



Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

JP
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hi JP,

Leuk kofje heb je daar.
Bij montage van onderdelen op een print is het vaak handig om met de kleinste onderdelen te beginnen.

groet
Harald
Re: Ook ik moet er aan geloven
JP,

Ik ga je volgen! Leuk!!

Groetjes,
Remco
Re: Ook ik moet er aan geloven
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hoi JP.
Uitstekend idee en ook gelijk een "nieuw" tijdperk gekozen! :thumbup:
Eigenlijk zou iedereen met een kleine testbaan moeten beginnen maar ja, we zijn enthousiast en geduldig en willen gelijk een flinke baan bouwen.
Vervolgens levert dit allerlei (on)verwachte problemen op en het oplossen is niet altijd eenvoudig.

Tijdperk III is een pracht tijdperk waar veel in te vinden is en waar je op HSL's na (bijna) alles kunt laten rijden.

Veel plezier en succes met je nieuwe plannen! :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ook ik moet er aan geloven
@Albertjan:

Citaat van: AlbertJan op woensdag 02 juli 2014, 08:12:48
Eigenlijk zou iedereen met een kleine testbaan moeten beginnen maar ja, we zijn enthousiast en geduldig en willen gelijk een flinke baan bouwen.

Gewoon stront eigenwijs willen zijn :) Veel mensen geven aan bij al het ontwerpen van de baanplannen: Let op bereikbaarheid, let op vervoeren, enzovoort... En iedere keer hoor je: Ik kan er wel bij, ik heb armen van 1,50m dus geen probleem, ik kan onder de baan door kruipen, mijn deuren en trapgat zijn 2 meter breed. Ik kan wel 50 kilo in mijn eentje dragen.... Tuurlijk... En andere mensen op het forum zeggen dan: Het zal wel meevallen. jullie zijn doemdenkers jullie boren de plannen de grond in... Nee, leuke plannen maar denk er eens over na en wuif het niet zo weg... En dan na een tijdje bouwen: De boel ligt stil... vindt het allemaal niet meer leuk, rugpijn e.d.  En dan tot afbraak komen. En ja ik heb ook uitgebreid ervaring ermee.

@JP:

Citaat van: Rocky op dinsdag 01 juli 2014, 20:54:38
De bedoeling is dat ik de deuren van de locloods ga bedienen via deze servo's. Ergens op dit forum heb ik gelezen dat iemand dat gedaan heeft en het leek mij een leuk idee om dat ook te gaan doen.

Denk bij het draaibaar maken van de deuren niet te moeilijk... Het heeft mij wat hoofdbrekens gekost om het netjes te krijgen, Update 32 Lokloods.

Over het nieuwe baanplan: Ga werken met segmenten en modulebakken en probeer op hoogte te bouwen. Met modules en segmenten kan je altijd de baan nog netjes afbreken en verhuizen. Eventueel nog op andere locatie gaan bouwen. Het werkt gewoon fijner. Een beetje goed uitkienen dan kan je toch nog een leuk baanplan maken. Daarnaast denk meteen aan de verlichting boven je baan en aan de achtergrond van je baan. Neem dat meteen mee in je plannen. Het is een kleine moeite en iets meer werk maar je wint er zoveel mee. Neem dit draadje maar eens door: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"

Groet Ronald.
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo allemaal.

Ondertussen ben ik druk bezig met het solderen van de printplaat. Dit gaat gestaag omdat dit de eerste echte keer is dat ik zoiets doe. Ik volg de instructies en de volgorde van de site. Dat is ook de reden dat ik begonnen ben met de IC houders en niet met de kleinste componenten. Ik neem dit wel mee voor een volgende keer natuurlijk.

@AlbertJan, ik heb gekozen voor periode III. Dit tijdperk kenmerkt zich oa door de vele jaren. Ik ben er nog niet over uit of ik me zelf toeleg op een aantal jaren uit deze periode of toch d hele periode gebruik.

@Ronald, de bedoeling is dat de servo's bovenin de locloods komen. De deuren zijn enigszins mechanisch vanuit het origineel, ik moet alleen de draadjes inkorten en via de servo's laten lopen.

Door een druk weekend ben ik er nog niet aan toe gekomen om eea op papier te zetten voor de proefopstelling. Via dit forum en andere sites ben ik erachter gekomen dat Koploper geen optie is voor mij ivm de CSII. Ik wil deze graag behouden omdat ik MFX+ locomotieven heb. Ik ga me ondertussen meer verdiepen in Itrain. Tenzij iemand nog opties heeft.

Nu weer snel voetbal kijken, ben benieuwd wat het wordt vanavond.

Groeten JP
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik even wat tijd gehad om mijn printplaat af te maken. Met een gezinnetje (m'n vriendin en onze 2 kids) en een baan is het niet altijd makkelijk om tijd vrij te maken voor de hobby. Maar als die tijd er is, dan maak ik ook stappen (hoop ik :P)

Allereerst een foto van de printplaat toen die helemaal af was (op twee transistors na, per ongeluk één verkeerd om gesoldeerd en bij het losmaken gesneuveld. De andere had ik nodig om te kijken dat ik een goede vervanger kocht).



Toen testen. Via de multimeter ergens de bij een component de "+" opzoeken en bij een ander component de "-" opzoeken. Stroom erop van ongeveer 12V~ en dan zou de multimeter 5V= moeten aangeven. Zie foto.



Vind ik goed genoeg!

Toen kwam het hekel punt. Als er stroom op de printplaat stond en je sloot de servo's aan dan zouden deze moeten trillen of een stukje draaien. Bij alle 8 de poorten gebeurde er niks  :(

Goed, dan maar door met stap 3. Namelijk aansluiten op de Com-poort van de pc. Maar ja, welke huidige pc heeft nog een Com-poort. Gelukkig ooit een keer een USB naar Com-poort kabel gekocht. Aangesloten, programma gestart. Foutmelding! Het programma kreeg een foutieve waarde terug van de module. Hmmm zou dit dan in lijn liggen met het feit dat de servo's al niks deden?

Eens goed nagedacht en alle opties opengehouden. Ook de prullenbak. Voor alle zekerheid m'n hele oude laptop te voorschijn gehaald met een Com-poort. De poorten aan elkaar gesloten. Ik heb geen Com-kabel, dus de print zit echt tegen de laptop aan. Niemand aan de tafel stoten graag  :D

Programma geïnstalleerd en werkt. Geen foutmelding deze keer. Echter geen enkele poort werkte  :?, maar dan ook geen enkele 8o Die prullenbak kwam steeds dichter bij. Misschien dan toch de polariteit die ik verkeerd had bij de eerste servo, die de das om gedaan had bij de printplaat? Andere servo's proberen. Niks, niks, niks, draait. Huh wat nu. Er draait er één! Deze op alle poorten geprobeerd. En ja hoor EUREKA. Op poort 1 na dan. De andere servo's weer aangesloten. Deze deden het nu ook. Nou ja, krijg wat. Dus resumé, van de 8 poorten werken er 7! Terwijl ik er 6 nodig heb. Ik ga wel kijken of ik poort 1 nog aan het werken krijg. Misschien toch een soldering niet helemaal goed.

Nu bekijken of ik dit ding ook op de CSII krijg aangesloten. Heeft namelijk een DCC protocol. Dit krijgt natuurlijk een vervolg.

Dan puntje 2. Namelijk mijn testtafel. Dit idee wordt steeds meer uitgewerkt in mijn hoofd. Echter het idee om de huidige baan nog zolang in ere te houden, is echter gestrand. We (mijn vriendin en ik) hebben besloten om in september de schilder te laten komen. Die wilt graag ook het kozijn achter de baan schilderen aan de binnenkant en de kasten waar de baan tegen aan staat. Dus zal ik in augustus moeten beginnen met de ontmanteling van de huidige baan  :-( Iets eerder dan verwacht.

Maar goed, zodra de kozijnen geverfd zijn, hoeft dat voor de aankomende 100 jaar niet meer aan de binnenkant  :D

Zo nu verder met het afstellen van de servo's, zodat ik verder kan met de locloods.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo allemaal,

Vandaag begonnen met de ontmanteling van mijn baan  :-( Zoals eerder in dit draadje aangegeven, ga ik wel weer bouwen :-) Daarvoor moet ik eerst afbreken. De seinen die nog in gebruik zijn gaan de deur uit. Het houtwerk word vele malen beter. Geen klimspiraal meer en nog een aantal veranderingen.

Dat allemaal na de reclame schilder. Nu eerst een foto zoals het was. De locs stonden al in de vitrine, omdat we op vakantie zijn geweest. De wagons stonden al zielig alleen en nu mooi opgeborgen in hun dozen in een krat.



Oh ja, bijna vergeten. Mijn module om 8 servo's aan te sturen werkt via de CSII  :thumbup: Nu nog mooie icoontjes op de CSII van deuren of zoiets dan wordt het helemaal mooi.

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Groeten JP
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo allemaal,

De baan wordt langzaam maar zeker afgebroken  :-( Doet toch wel een beetje pijn. Ondertussen ben ik wel bezig met het ontwerp van een nieuwe baan. Hier volgt een ontwerp. Allereest mijn lijstje. Een draaischijf, rangeermogelijkheden, wisselstraat en een rondje om de treinen te laten rijden. Het liefst geen klimspiraal. Opbouwende kritiek altijd welkom  :-)



Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo JP !

Vraagje, ga je in een andere ruimte bouwen of maak je dit op dezelfde plek ?
Als dat laatste het geval is, zou ik het zaakje zo hoog mogelijk maken.

Het railplan begrijp ik als ik naar je wensen kijk, maar het is wel erg vol zo.
Vooral de wisselstraat bij de draaischijf (rangeerterrein?) ligt wat ongelukkig, lijkt me zo.
Als je wil, denk ik graag weer mee.

Grtz Tony





Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo Tony,

De ruimte is op dezelfde plek. Ik heb nog nagedacht over je idee om boven de trap een stuk baan te maken. Echter wordt via de balustrade de cv-ketel bereikt. Dus dat ging helaas niet. De maximale lengte is 3 meter en de breedte is 2 meter. Op het stukje van 40cm na. Want die ruimte heb ik weten te claimen.

Ik ben nog aan het denken om de rechterkant voor de draaischijf, het dode spoor weg te halen. Zoals je ziet heb ik een Köf gekocht en zag ergens ook leuke kleine Köf-loods, die zou leuk op de baan staan. Ben nog aan het kijken naar een plaats hiervoor.

Ik heb bedacht dat de locatie van mijn baan gelegen is tussen de Duitse en Zwitserse grens. En voornamelijk goederenvervoer. Heel misschien een klein stationnetje bij de voorste wisselstraat, mits dit niet het zicht gaat blokkeren.

En ja echt de hoogte ingaan, klinkt leuk. Ik heb al meer dan 3 meter strekkende rails nodig om 10cm te dalen. Dan mogen er geen dwarsbalken boven liggen, anders moet ik naar 14cm diepte gaan kijken. Stijging is iets lager dan 3,5%. Ik zou een niet weten hoe ik hoger zou moeten komen met de beschikbare ruimte en het liefst geen klimspiraal. Omdat die veel ruimte nodig heeft voor een R2 en R3 radius

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven

Hallo JP !

Ik bedoelde met de hoogte in gaan, het nul-nivo van de bovenkant. Dat, wanneer je zit, alles op ooghoogte is. (als je dat fijn vindt, tenminste ). Als ik dat bij mezelf doe , kom ik op 1.25 mtr.
Ik schreef het met de gedachte, dat je dan meer kruiphoogte hebt  :P

Grtz Tony
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Ha Tony,

Nu snap ik wat je bedoelt. Ik ben nog helemaal eruit hoe hoog het 0-niveau wordt. Ik ben benieuwd wat de andere formuleren als hoogte hebben gehanteerd? Ik ga hier eens goed over nadenken.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven
JP

Bij ligt het 0-niveau op 1,00 meter.

Cees
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Nog maar es , Jp.

Je zou zelfs zittend vanaf een barkruk kunnen meten.
Bij onze clubbaan zitten we ook op barkrukken.
Er zijn er zelfs met rugleuning, draaibaar en in hoogte verstelbaar.
En het hangt natuurlijk ook van je eigen lengte af.
Mijn bovenbanen tekende ik af met mijn neus tegen de muur en een waterpas.

Nog een tip, dikke mat eronder , goed voor de knieën en het vangt stof (volgens nieuwste onderzoeken is dat veel beter)

Denk ze, grtz Tony
Re: Ook ik moet er aan geloven
Wil Tweeendrie
gast

Re: Ook ik moet er aan geloven
Dag jongens,

Bij mij is de standaard hoogte grotendeels 104 cm. Ik zit dan op mijn burostoel en kijk dan net iets hoger dan de pantografen over de baan. Daardoor kan ik nog de treinen zien op de achterste sporen.
Ik gebruik 2 klimspiralen, diam. 120 cm, en  tussen het hoogste en laagste punt van de baan zit 50 cm.

Dan nog een tip voor JP: je kan natuurlijk een gedeelte van je baan wegneembaar maken, zodanig dat toch makkelijk de CV bereikt kan worden.
Een aantal van de segmenten van mijn baan zijn ophijsbaar, verrijdbaar, draaibaar, opklapbaar, wegneembaar en vast. Alleen maar om te zorgen dat je altijd overal bij kan.
Misschien toch een idee om bij de balustrade wat te maken?

Enne Tony, die mat is niet nieuw hoor, dat was 20 jaar geleden al bekend. Ik heb daarom tegelvloerbedekking op mijn treinenzolder. :D

Denk ze Jp,

Wil Tweeendrie
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo allemaal,

Een nieuw weekend, een nieuwe update  :D

Zoals eerder vermeld heb ik een print gesoldeerd voor de aansturing van de servo's. Echter aansluiting 1 werkte niet. Omdat ik geen kabeltje voor de Com-poort had heb ik er zelf 1 gemaakt. Ik had een tijd geleden al een keer een com-poort mannetje en vrouwtje gehaald. Nu nog wat kabeltjes ertussen solderen en klaar. Nu hoeft de printplaat tenminste niet tegen de laptop aan te zitten en kan ik wat makkelijker de servo's wisselen van poorten.



Dit heeft geleid dat ik wat makkelijker kon kijken wat met poort 1 aan de hand was. Blijkbaar had ik op een pootje te weinig soldeertin gebruikt. Dit gedaan en nu werken alle 8 de poorten  ;)

Nu komt de klus om de servo's te installeren in de locloods. Ook hier was ik doorgeschoten in mijn enthousiasme en onervarenheid in het in elkaar zetten van gebouwen. Ik had deze wel een beetje geweatherd maar niet goed genoeg naar mijn zin. Helaas zaten ook enkele dingen wat scheef. Na wat tips van mijn lokale modeltreinen winkel heb ik besloten om de locloods de demonteren.



Na een tijdje was dit het resultaat:



Alles, maar dan ook alles wordt geschilderd. De kozijnen, het dak krijgt "dakleer". De muren zullen niet meer zo plastic-achtig eruit zien enz. Ik zal foto's maken en posten.

Ondertussen ben ik ook bezig de baan af te breken. Alle kabels zijn los, de rails voor de helft al verwijderd. Nog even en ik kan beginnen met mijn testbaan.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten JP
Re: Ook ik moet er aan geloven
Opazwitserland
gast

Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo JP,

Was ook in hetzelfde bedje ziek.  Je nieuwe baanplan ziet er schitterend uit, maar ik durf zo een oppervlakte niet meer aan.  Op sommige plaatsen is de reikwijdte voor mij te ver.  Vooral in de afwerkingsfase begon ik problemen te ondervinden.  Veel succes nog
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo JP,

Jammer dat je de bestaande baan hebt moeten afbreken, maar er komt natuurlijk weer een nieuwe voor in de plaatst met de ervaring van de andere baan.

Ga je zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo JP

Hoe heb je de loods gedemonteerd?

Tom
Re: Ook ik moet er aan geloven
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven
Hallo Tom,

Voornamelijk met een breekmesje. Gelukkig waren de onderdelen niet over de hele lengte gelijmd. Ik heb lijm gebruikt die een chemische reactie opwekt, waardoor de plastic-onderdelen als het ware samen laat smelten. Op 1 klein stukje na is alles intact gebleven.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

Ondertussen heb ik weer eea gedaan aan de locloods. Allereerst een foto van de modificatie van mijn servo motoren. Ik heb hier de draden door midden geknipt en voorzien van stekkers. Dit maakt het verlengen van de kabels wat makkelijker.



Gisteren en vandaag ben ik verder gegaan met de locloods. Eerst heb ik alle oneffenheden weggehaald. En vandaag begonnen met het eerste schilderwerk. Ik ben begonnen met de raamkozijnen. Zie de foto's


Links is beschilderd, rechts nog niet


Hier zie je nog duidelijker het verschil. Van de middelste gevel zijn de kozijnen geschilderd en van de andere twee nog niet.

Ik heb de locloods na de aankoop al een beetje verweerd met wat zwart, zoals jullie kunnen zien. Echter heeft dit niet geleid tot het resultaat wat ik graag wilde zien.

Ik houd jullie op de hoogte.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hoi JP,

leuk bezig.
De lokloods wordt wel wat.

Voor het verlengen van je servo aansluitsnoeren, zou je ook onderstaand kunnen gebruiken.
http://www.dx.com/p/anti-interference-servo-extension-cord-for-rc-servo-white-black-red-100cm-10-pcs-282257#.U-JqQfl_sp4
Werkt ook erg makkelijk en goed.

Groeten Sander
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

Dit weekend weer gewerkt aan de altijd leuk blijvende hobby! Gisteren alles wat groen geverfd moest worden geverfd. Alle raamkozijnen en deuren van de loods zijn geverfd. Vandaag samen met mijn zoontje weer een stuk afgebroken van de bestaande baan. Hij heeft me meegeholpen met het verwijderen van de rails en stekkertjes op kleur gesorteerd. Heel leuk om te zien. Volgens mij vond hij het leukste dat hij op de bovenste platen mocht lopen  :? Nu mag dat nog, als straks de nieuwe baan ligt dus niet meer. Hoe ga ik dat een jochie van drie wijsmaken??

De volgende fase is nu eerst de baan helemaal af te breken, voordat ik verder kan met de loods. Omdat ik voor de opbouw van de loods een stuk plaat nodig heb waar de draaischijf in moet. Zo kan ik de loods perfect positioneren en de stukken goed neerleggen, verven en laten drogen. Daarna lijmen en vastzetten.

@Sander: ik wist dat dit soort kabeltjes bestonden. Nu kan ik de kabels op lengte maken zoals ik ze nodig heb, vandaar deze keuze.

Keep you posted.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

Ik had afgelopen week al op het topic van Tony aangekondigd dat ik vandaag naar de uitverkoop ging van mijn M*-winkel. Zo gezegd zo gedaan  :D

Ik heb me toch wat moois gekocht (vind ik zelf), namelijk een railbus periode II. Zie de foto's


Met machinist




Achterkant van de tweede wagen







Met licht en geluid. Helaas dat de baan is afgebroken. Binnenkort eens laten rijden op een testbaantje.

Ik vind dat hij echt een dieselgeluidje heeft. Ik zag ook een Periode III staan. Deze was in één kleur en om een of andere reden was het geluid harder? Jammer dat je het volume nog niet kan regelen via de CSII. Of vergis ik me hierin?

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering

Wow JP !!!

Da's heel mooi spul.
Goede motivatie om een heel mooie baan voor te maken  :P

Grtz Tony
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hoi JP,

Als het een mfx decoder aan boord heeft moet het zeker lukken om in CS2 het geluid aan te passen.
Aan de rechterkant zie je een aantal opties en daar kan je het geluid harder of zachter zetten
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

even een kleine update:





Nu nog opruimen, zuigen en een beetje uitzoeken.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering

MIKADO ?  :P
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Ja Tony,

Ik dacht, laat ik dat spel eens upsizen. Zo'n ondergewaardeerd spel  ;)
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
De latjes nog een kleurtje geven en je kan beginnen met het spel.
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering

De schroeven liggen gelukkig fijn gesorteerd in het bakkie  :P

Maar ff serieus JP, kun je niet met je baan een eind in die schuifkasten ?
Deurtjes eruit , lichtlijstje bovenin....of is het een no-go-area ?

Grtz Tony
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Ha Tony,

Dit is inderdaad een no-go-area  :( wel ben ik aan het azen dat ik de CV-ketel en het W2W-apparaat (die toch nooit aanstaat) op een soort van vide kan gaan plaatsen. Dus een meter of twee hoger, die muur is in totaal 4 meter hoog dus plaats genoeg.

Eens kijken hoe ik de eega zo ver kan krijgen.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering

Bloemen, bonbons, stofzuigen.........succes JP !!

Maar ja , leg daar de noodzaak maar eens van uit.
Zal ook niet goedkoop zijn.....

Weer benieuwd naar de volgende stap

Grtz Tony
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

Een kleine update. Ik heb vandaag het houtwerk gehaald voor mijn proefopstelling. Dit wordt een klein ovaal van 200cm X 80cm, verdeeld in twee stukken van 100cm. Dit zal verrijdbaar en inklapbaar worden. Hopelijk morgen resultaat en foto's.

Helaas zal ik mijn bovenstaand baanplan moeten aanpassen. Die 40cm recht onderaan is toch teveel van het goede. Ik heb te weinig ruimte voor het controlecentrum :( Morgenmiddag misschien even naar Venlo. De speciale 1252 van M* komt dan aan, als slaaptrein.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

Vandaag toch weer eea kunnen doen. Laat ik maar beginnen met het tonen van de opgeruimde zolder.





Ik kan bijna niet wachten totdat de schilder is geweest en ik weer een baan kan opzetten. Tot die tijd heb ik mijn testtafel, die ik kan gebruiken. Dit is een tafel van 200cm x 80cm. Genoeg voor een ovaal.


Ingeklapt


ingeklapt


uitgeklapt


uitgeklapt

Deze testbaan komt erop



Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
En nu een klein beetje off-topic:

Vanmiddag met m'n zoontje naar Venlo geweest om te kijken hoe de 1252 zou vertrekken met de slaaptrein. Een klein nadeel van het echte werk, ze kunnen wel eens vertraging hebben. In dit geval 2 uur. Zo lang hebben we niet gewacht. Wel konden we foto's maken van de 1252 die stond te wachten op een opstelspoor:







Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

Hier weer een kleine update. Ondertussen heb ik mijn testbaan neergelegd op de testtafel. Wat rails afgezaagd en een klein beetje afgeweken van mijn plan. Zodat de rail-uiteinden beter uitkwamen voor het afzagen.

Zie de foto's:


Ingeklapt


Uitgeklapt

Zo nu nog wat draadjes aansluiten. Wachten op de nieuwe S88 van M*, terugmelders plaatsen en we kunnen goed gaan testen  :P

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering

Ik mis nog wat (detail)foto's, JP !!!

Hoe heb je de c-rail op de scheiding bewerkt, hoe fixeer je het zaakje en hoe zit dat aan de onderkant van die tafel ???
I'm very nosy.........

Grtz Tony
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Ha Tony,

Hier de detail-foto's. De rails heb ik overigens bewerkt met mijn Proxxon-tool. Ging super makkelijk. Ik heb eigenlijk alleen de railuiteinden afgezaagd. De kabels die je nu ziet lopen zorgen ervoor dat op alle baanvakken stroom staat.

Allereerst de foto met de bewerkte rails:


Het fixeren van de platen was redelijk eenvoudig. Ik heb de platen op poten gezet en gaten geboord in de poten van het verrijdbare deel en de platen erop. De gaten in de platen heb ik groter gemaakt dan de kop van de schroef die in de poten zit en zo heb ik de boel gefixeerd.







Als je nog meer vragen hebt, ik beantwoord ze graag.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Beste JP

Indien de gekozen methode voor het fixeren van de platen ook steeds moet dienen voor het vastzetten van de platen wanneer de baan in bedrijf is, dan zal dit na verloop van tijd tot problemen leiden.
Ik zie dat je vezelplaat gebruikt en dat is niet de meest duurzame platensoort. Op den duur zullen door het steeds in een uitdraaien van de schroeven de gaten in de platen maar ook de gaten in de verrijdbare poten steeds ruimer worden.
De platen - beter gezegd de rails- zullen dan niet meer goed aansluiten met kans op ontsporingen.
Ik zou kiezen voor een stabielere oplossing met deuvels.

Groeten
Cees
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
In mijn baanontwerp (zie Walbrun baan) heb ik eveneens een klimspiraal met R1 en R2 bochtstukken (24130 en 24230). De R1 gaat omhoog, de R2 omlaag. Ik heb alleen nog maar met kleine locs / korte wagens getest (inmiddels de baan afgebroken / ingepakt ivm verhuizing). Vanwara de problemen die je met de klimspiraal meldt?
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Citaat van: BR98-10 op woensdag 03 september 2014, 22:52:02
Beste JP

Indien de gekozen methode voor het fixeren van de platen ook steeds moet dienen voor het vastzetten van de platen wanneer de baan in bedrijf is, dan zal dit na verloop van tijd tot problemen leiden.
Ik zie dat je vezelplaat gebruikt en dat is niet de meest duurzame platensoort. Op den duur zullen door het steeds in een uitdraaien van de schroeven de gaten in de platen maar ook de gaten in de verrijdbare poten steeds ruimer worden.
De platen - beter gezegd de rails- zullen dan niet meer goed aansluiten met kans op ontsporingen.
Ik zou kiezen voor een stabielere oplossing met deuvels.

Groeten
Cees

Hallo Cees, de schroeven worden er niet steeds in- en uitgedraaid. De schroeven blijven zitten in de poten. De gaten van de planken zijn iets groter dan de koppen van de schroeven. Ik laat de plaat als het ware over de schroeven vallen. Wel klopt het dat dit niet de platen zijn van het meest duurzame hout. Maar ja, aan de andere kant het blijft een testbaan  :)

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

De schilder is klaar en alles is geverfd. Ik kan verder met de bouw van mijn nieuwe baan!

Ondertussen niet stil gezeten en begonnen met ideeën voor mijn nieuwe baanplan. Ik heb verschillende opties geprobeerd, rekening gehouden met stijgingspercentage, ruimte om te zitten en alles te besturen en natuurlijk bereikbaarheid. Dit zijn voor (mij) belangrijke criteria. De heeft geleid dat de baan niet groter kan worden dan 3 X 2 meter.

Zoals het nu eruit ziet, moet ik terugkomen op mijn eerste opmerking dat ik geen klimspiraal wil. Aangezien ik wel met verdiepingen wil werken en de maten van de baan enigszins beperkt zijn, kom ik hier niet onderuit. Niet overal zal met dubbelspoor worden gewerkt. De klimspiralen zullen enkel bestaan uit R2 bochten. De treinen zullen omhoog en omlaag gaan via dezelfde spiralen.


Misschien dat ik vandaag al een gedeelte van mijn plan kan posten.

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Hallo allemaal,

Hier de eerste plannen voor mijn nieuwe baan:

Allereerst het laagste niveau:


Dan het tussen niveau:


De spiralen:


Het station:


Het BW en klein rangeerterrein:


Totaalplaatje:


3D:


En natuurlijk het bestand.

Aanpassingen en veranderingen altijd mogelijk  :D

Grt JP
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Ziet er goed uit je railplan.
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ook ik moet er aan geloven. Fase Locloods verbetering

Hallo JP !

Waar dienen in je 3D tekening rechtsvoor die 2 aftakkende doodlopende sporen voor ?
Wanneer je die weglaat (en de wissels) heb je nog iets wat op een paradebaan lijkt, zeker als je een ruime bocht maakt.
Er ligt al zoveel rails.  Ik denk dat je baan er mooier van wordt.

Grtz Tony