Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Aansluitschema verlichting op decoder m83.

Gestart door Irmo donderdag 19 juni 2014, 21:50:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Ik ga misschien binnenkort de verlichting in de huisjes en de lantaarnen langs de weg met de nieuwe m83-decoder van Maerklin-decoder 60831 schakelen.
Ik heb alleen nog geen schema gevonden hoe men de lampjes aansluit op de decoder.
Heeft iemand een schema of een idee hoe de lampjes worden aangesloten op de decoder ?
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Op het kroonsteentje van de uitgangen zit ook een spanningsingang.
Die moet je naar de verlichtingstrafo/voeding brengen.
Even zoeken op het forum.Er zijn al enkele voorbeelden van deze vraag.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Ik heb gezocht op het forum,  maar ik heb niks gevonden.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Als ik bovenin bij zoeken M83 in typ kom ik het volgende tegen.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49195.msg889874#msg889874

Daar doen ze denk ik precies wat jij ook wil gaan doen.

Mvg Robin
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Wanneer je standaard schakelde met een m83, zal deze maar kort een spanning op de uitgang zetten. Dit is bedoeld om objecten te schakelen zoals een wissel. Een wissel heeft immers maar kort een stroompje nodig om het verschuifbare gedeelte op z'n plaats te brengen. daarna is er geen beweging meer nodig (totdat jij weer wil dat hij anders moet staan ;) ).

Wanneer je een lampje wil laten branden wil je een constante spanning op een uitgang hebben staan. Zoals hierboven beschreven is dat standaard vanuit de fabriek niet het geval. In het betreffende topic, waar hierboven naar verwezen wordt, zie je dat er andere manieren zijn om de uitgangen te programmeren. Zo kan je ook een uitgang continue actief laten. Dit moet echter wel met een wat uitgebreidere digitale aansturing, door middel van het DCC protocol.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
De programmering zal geen problemen opleveren.
Ik heb een CS2 dus ik kan DCC programmeren.
Maar ik weet niet hoe het lampje op de uitgang van de decoder wordt aangesloten.
Wordt de gele draad van het lampje op het middencontact van de uitgang aangesloten en de massa op de groene klem.
Of wordt de gele draad van het lampje op een aparte trafo aangesloten en de massa op het middencontact van een uitgang met een bruine draad terug naar de trafo via de groene of rode klem.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Irmo, Zou je niet beter voor het schakelen van lichtjes in huisjes en lantaarnpalen een m84 aanschaffen ?. Klik naar de adresbalk kopiëren  Mvg.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Het continue schakelen van een spanning kan sinds de m-varianten ook met een 83 kastje en nog met een hoop meer varianten ook, plus dat het kastje goedkoper is.

En Irmo, ik denk dat bij een rode klem kan beginnen en dan retour naar de groene klem. Je wil niet buiten een schakeldecoders om je stroomkring dicht maken.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Het voordeel van een m84 is dat de stroomkringen galvanisch gescheiden zijn en je met verschillende spanningen kan werken. Kortsluitingen hebben geen invloed op je CS2. Met een m83 kan je wel bepaalde lichteffecten nabootsen maar is dit nu wat je juist wilt ? Je moet de voor- en nadelen afwegen.  Mvg.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Ah, dat de uitgangen gescheiden zijn van de ingang wist ik niet. Goed om te weten! (interessant zelfs)
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Vb. Hoe men een aansluiting zou kunnen doen met een m84. Hiervoor dien je wel  enkele wijzigingen aan te brengen aan het stootblok. Mvg.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Voor de prijs van een m84 koop je bijna 2x een m83.
De lichteffecten zijn dan mooi meegenomen.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Irmo, Hoeveel huisjes/straatverlichting denk je met een m83 gelijktijdig te verlichten ? Mvg.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Ik ga 1 locloods, 1 straatverlichting, depotverlichting en nu nog ongeveer 5 huisjes met de m83 verlichten.
Ik ga er 2x m83 voor gebruiken.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Ik ben niet zeker maar ik denk dat je maximum 1 verbruiker per poort mag aansluiten op de m83.
Doe je meer dan 1 verbruiker per poort, dan zou je CS2 wel eens in de problemen kunnen komen.
Met verbruiker bedoel ik Led's, lampen, motor enz.
Interessante lectuur is de M* Magazine 2014/3. De voorbeelden die ze aanhalen zijn steeds in het enkelvoud !

1 locloods, 1 straatverlichting, depotverlichting en 5 huisjes.
60831  2 x ? 39,99 = ? 79,98

n locloodsen, n straatverlichtingen, n depotverlichtingen n huisjes.
60841  1 x ? 69,99 = ? 69,99

Met de volgende opstelling kan je testen.
Re: Aansluitschema verlichting op decoder m83.
Ik gebruik voor de verlichting ook een M84. Dit werkt perfect, voor de stroomvoorziening van de verlichting maak ik gebruik van een oude Fleischman trafo.

De m83 gebruik ik voor schakelen van magneetartikelen. Ik rij met MS2, dus kan de M83 ook niet programmeren om de geavanceerde dingen te doen voor verlichting enzo.