Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Masseschleifer

Gestart door Ad48 dinsdag 17 juni 2014, 18:27:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Masseschleifer
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Masseschleifer
Heren, ik heb bij mijn lok 6400 aan de onderzijde een stuk van de masseschleifer afgebroken, is dit ernstig en waar dient deze voor. Alles werkt nml gewoon. Het is het gedeelte aan de bovenzijde en zit omgebogen tussen het plaatje en de wielen.

Wie weet hierop het antwoord? En hoe haal je de oude er onder uit? Ik heb dit geprobeerd maar het lukt van geen kanten.😔

Gr, Ad
Re: Masseschleifer-niemand?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Masseschleifer-niemand?
Meer dan 100 maal gelezen en weet dit niemand?😟

Gr, Ad
Re: Masseschleifer
Wasmi
gast

Re: Masseschleifer
Als je nog massa verbinding hebt tussen het draaistel en het frame is er in principe niets aan de hand. Mocht je slecht contact krijgen is dit een mogelijke oorzaak. Staat het onderdeel niet op de onderdelen tekening op de M* website?

Walter
Re: Masseschleifer
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Masseschleifer
Is een kliksysteem, net zoals de sleper. Kap afnemen en het draaistel geheel verwijderen. Dan kun je het beste bij de nokjes. Op mijn 6400 zit ie niet eens, het is dacht ik eigenlijk bedoeld voor de 2-railers. Neem aan dat je lok geen geissoleerde assen heeft.
Re: Masseschleifer
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Masseschleifer
Walter, hij staat op de onderdelenlijst, maar de lok rijd prima, hetzelfde als voorheen.😊


Wijbe, het staat wel beschreven dat je de sleper er zo met een schroevendraaier eruit kunt wippen, maar zo soepel gaat het niet. Ik heb het geprobeerd omdat ik een nieuwe sleper wil plaatsen maar hij geeft niets mee terwijl volgens de beschrijving dit de werkwijze is.😟

Gr, Ad
Re: Masseschleifer
Lid sinds: 2012

offline
Re: Masseschleifer
Om de werking van het onderdeel "Masseschleifer" te begrijpen hoef je niet meer te doen dan de naam te vertalen. Het is een contactstripje om stroom af te nemen vanaf het wiel of om massaverbinding te maken met het wiel. Deze slepertjes worden doorgaans gebruikt bij gelijkstroommodellen, die geïsoleerde wielen hebben. Op de onderdelenlijst van Märklin komt het onderdeel niet voor, misschien bij het Hamo-model?
Re: Masseschleifer
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Masseschleifer
hvanschaik, ik spreek amper Nederlands, laat staan dat ik dit moet vertalen😄.Hij staat bij Marklin op de lijst onder nr.212808. Dus is te bestellen maar als het bij 3rail niet nodig is, is dit niet nodig.
Maar bedankt voor de uitleg.👍

Gr,Ad

Re: Masseschleifer
Spoorman
gast

Re: Masseschleifer
Is de massaveer voor de stroomafname, ook bij 3rail  :) en te bestellen bij Marklin, index 34. Gaat helaas per 6 stuks. :thumbdown:

Het zit op 3 plaatsen geklikt en is wat lastig los te nemen.



Maar als je lok goed rijdt niks doen zou ik zeggen.

Gr, Ben.

Re: Masseschleifer
Lid sinds: 2012

offline
Re: Masseschleifer
Je hebt gelijk, Spoorman. Het nummer 34 staat iets verder rechts op de tekening ook bij de grote sleper vermeld, maar waarschijnlijk worden daar inderdaad toch de kleinere massaslepertjes mee bedoeld.
Re: Masseschleifer
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Masseschleifer
Het vervangen is inderdaad een gedonder zoals ik al zei. Daarom is het handiger om het hele draaistel los te halen met het schroefje, dan kun je er makkelijk bij.