Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bezetmelder op een wissel

Gestart door Christian P maandag 16 juni 2014, 15:43:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelder op een wissel
Hoi allemaal,

Weet iemand of het mogelijk is de c-wissels van Märklin zo aan te passen zodat ze ook als bezetmelder kunnen gebruikt worden?
Ik heb namelijk al mijn rails doorgeknipt behalve de wissels. Bij iTrains kan je een bezetmelder op een wissel programmeren.
Maar kan dit dus ook met de c-rails van Märklin en even simpel als de gewone rails?

alvast dank voor jullie hulp

Christian
Re: Bezetmelder op een wissel
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bezetmelder op een wissel
Een wissel als bezetmelder in iTrain ??????
Het is in iTrain of een wissel of een bezetmelder.
Re: Bezetmelder op een wissel
Misschien heb ik mezelf niet goed uitgedrukt. Het is een terugmeldingssignaal op een wissel die hierdoor ook de wissel bezet kan maken.

Het is perfect mogelijk om in iTrain op een wissel een signaal van een S88 op aan te sluiten. Dus als een trein zich op de wissel bevindt, dan staat ook de wissel op bezet.
Als de laatste wagon met zijn laatste wielen nog op de wissel staat en voor de een of andere reden staat de trein stil, dan is deze wissel vrij en kan een andere trein er over met botsing als gevolg.
Vandaar dat ik wilde weten of de linker en rechterrail op een C-wissel van Märklin gescheiden kan worden.
Re: Bezetmelder op een wissel
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bezetmelder op een wissel
Je kan een bezetmelder aan een wissel (of wisselstraat) koppelen.
Zodra die bezetmelder bezet is zal deze de wissel niet vrij geven maar bezet houden, te zien aan het slotje.

Dat is iets anders dan van een wissel een bezetmelder maken.
Re: Bezetmelder op een wissel
Ik ben hier ook mee bezig geweest, het is een hoop werk om je c rail wissels geschikt te maken voor bezetmelding.

Je moet niet alleen alles tussenbrugjes doorknippen (zoals je dat ook doet bij je gewone rails) maar er zit ook een brugstuk aan de bovenzeide van je wissel tussen de rechtdoorgaande spren en de afbuigende sporen, hier lopen de wielen van de trein over heen. Die zul je dus ook op de één of andere manier moeten isoleren.

Het beste is gewoon een keer met een wissel aan tafel te gaan zitten en het wissel eens rustig bestuderen, ik heb het er bij gelaten.

Groeten jan willem
Re: Bezetmelder op een wissel
Tussen de railstaaf en het bewegende deel zit een stalen doorverbinding. Ter hoogte van het scharnierpunt.
Daar moet je isoleren / doorslijpen.
Ik heb het zelf ook gedaan. In mijn topic staat nog wat info met een foto waar je precies moet zijn.

Mvg Robin
Re: Bezetmelder op een wissel
Dank je Robin en Jan Willem!!! Dat was het antwoord dat ik hoopte te krijgen.
Re: Bezetmelder op een wissel
laat je ook ff weten of het allemaal is gelukt?? ben daar namelijk wel nieuwsgierig naar..  ;)
Re: Bezetmelder op een wissel
Links van de bovenste bewegende tong is te zien wat je extra moet doorslijpen.
Om het hele hart van de afbuigende staaf(in dit geval) te isoleren.

Robin
Re: Bezetmelder op een wissel
Citaat van: iTom op maandag 16 juni 2014, 17:23:37
Je kan een bezetmelder aan een wissel (of wisselstraat) koppelen.
Zodra die bezetmelder bezet is zal deze de wissel niet vrij geven maar bezet houden, te zien aan het slotje.


Als complete leek heb k dan de volgende vraag: kan een wissel dan ook aan meerdere secties gekoppeld worden en kan de wissel dan afhankelijk van de stand wel of niet als bezet worden gehouden?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Roger
Re: Bezetmelder op een wissel
Dat ligt er puur aan waar je de draad eraan soldeert.
Je zou ook afhankelijk van de stand een spoorstaaf melder of massa kunnen laten zijn.

Robin