Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Decoder met geheugenproblemen

Gestart door Populier dinsdag 08 juli 2014, 18:14:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder met geheugenproblemen
Vandaag wilde ik met de M67613 de grote Amerikaanse PA 6005 SP even in Koploper de snelheid ijken. Lok heeft ruim 2 jaar in z'n doosje liggen slapen. Dus netjes en voorzichtig de lok uit de doos gehaald, op de baan gezet en de lok in de IB opgeroepen op zijn standaard adres 60. Tenslotte was die op dat adres gaan slapen nietwaar. Helaas geen sjoegen.... misschien toch op adres 59 gezet ivm. de +4 functies??  Nee dus. Lok overgebracht naar het programmeerspoor en adres 60 erin gezet en ja hoor lok reageert en is weer tot leven gewekt!
Mijn vraag (Peter) hoe kan de decoder zijn adres vergeten? Of was zijn winterslaap nog bezig.

groet Hennie

ps gelet op het gewicht van de lok moet die dit niet te vaak doen want daar kan mijn rug niet tegen. ;)
Re: Decoder met geheugenproblemen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Decoder met geheugenproblemen
Geheugenprobleem?
Zelf misschien vergeten dat je op het laatst het adres hebt aangepast (en niet hebt opgeschreven)?  :D
Re: Decoder met geheugenproblemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Decoder met geheugenproblemen
De configuratie van decoders wordt opgeslagen in nvram, dat is ramgeheugen die lange tijd zonder energie kan, maar ook daar komt een eind aan.
Dus het is helemaal niet zo raar dat dit gebeurt en is een klein beetje afhankelijk van het merk van de decoder hoe lang het duurt.
Ik heb hier een ESU die zelfs na 3 jaar nog zijn settinges had.
Maar een Zimo was ze na 11/2 jaar al kwijt.

grt Piet.
Re: Decoder met geheugenproblemen
Piet,
Ik heb geen idee wat M in de lok heeft gestopt maar na het programmeren op de standaardwaarde (60) loopt die weer prima. Anders was er allang een lopi in gegaan :D
Eric-Paul,
Dat valt uiteraard niet uit te sluiten gezien de leeftijd, maar daar hebben ze van dat mooie electronische 14 kolommenpapier voor. Al moet ik toegeven dat door mijn huidige revival die lijst ook niet meer geheel up to date is >:-D

groet Hennie