Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ideale plaats voor seinen in een station.

Gestart door PietB vrijdag 05 december 2014, 16:26:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ideale plaats voor seinen in een station.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Ideale plaats voor seinen in een station.
Voor mijn baan ben ik bezig lichtseinen te maken, nu zit ik met de volgende vraag:
Wat is de ideale plek voor de (uitrijd) seinen?


Ik heb ze in het bovenstaande plan ingetekend.
Tussen de sporen komen rechte perrons, ze volgen dus niet de bochten.
De onderste drie sporen worden altijd met de klok mee bereden en de bovenste sporen tegen de klok in.
De twee doorgaande sporen zijn geen perronsporen maar doorgaande baan, daar zal dus in principe niet gestopt worden.

Graag jullie mening.
grt Piet.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Lijkt me in orde.
'k Weet niet op welke positie de locomotief/treinstel daadwerkelijk is gestopt.
De machinist moet goed zicht op het sein hebben. Dus niet naast een sein, maar ervoor.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Zo iets Piet? Ze staan nog los dus scheef.



Gr, Ben.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Volgens mij staan ze zo ook wel goed. Maar vergeet niet als je met bovenleidingen gaat werken dat de masten er niet voor komen te staan!
Mvg Frank
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Citaat van: Spoorman op vrijdag 05 december 2014, 16:49:35
Zo iets Piet? Ze staan nog los dus scheef.
Ik ben verre van een specialist, maar zouden in dergelijke situatie de seinen normaal niet op 1 lijn worden geplaatst? Dat zie ik toch op de meeste foto's van het grootbedrijf.
Nu lijkt het, en het is waarschijnlijk ook zo, dat je het laatste centimetertje van je opstelsporen wilt kunnen benutten, waardoor het toch een beetje rommelig overkomt.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Beste PietB .

Ik als oud Machinist, zou zeggen en wat meestal hier in Nederland gebruikelijk is, zoveel mogelijk lengte van het spoor gebruiken, perron/goederen sporen kunnen niet lang genoeg zijn.
Vind je het mooier om alle seinen in een lijn te zetten is dat geen bezwaar natuurlijk, maar bedenk hierbij dat het langste spoor dan korter wordt qua opstelling , dus het langste spoor wordt qua treinlengte net zolang als het kortste spoor, in jou tekening het onderste of bovenste spoor.

Succes Groet Cor
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Moet er ook geen beetje plaats gelaten worden tussen het sein en het er achter liggend wissel voor het geval een trein onverhoopt toch een stukje te ver doorrijdt?
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Citaat van: Spoorman op vrijdag 05 december 2014, 16:49:35
Zo iets Piet? Ze staan nog los dus scheef.
Ja dat lijkt een beetje op mijn plan, Ben.

Citaat van: nobody op vrijdag 05 december 2014, 16:31:39
Lijkt me in orde.
'k Weet niet op welke positie de locomotief/treinstel daadwerkelijk is gestopt.
Daar kan ik voor zorgen dmv de besturings software.
Ik wil de treinen in het midden van het laatste blok van 3 railsecties laten stoppen.
Voor ik ze ga plaatsen ga ik proef stops maken met elke trein om de exacte plek te bepalen

@Frank, ja daar ga ik rekening mee houden, ik wil portalen maken die minimaal 3 sporen overspannen.
En er komen geen bovenleidingdraden te lopen, ik vind dat nl zonder enige uitzondering lelijk.

@Fredi, je moet nu eenmaal ergens concessies doen en dat heeft te maken met beschikbare ruimte.

@Cor, ja ik heb twee getrokken treinen 1200 met 4 ICR en een 1100 met 5 PlanW rijtuigen en die komen als ze moeten stoppen alleen op het middelse spoor in beide richtingen en ik heb een Plan V en een Hondekop in de sneltrein dienst dus die mogen daar ook komen.
Plus een DE2 en een DE1 als stop en lokaalspoor dienst en die komen op de buitenste sporen.

grt Piet.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Hoi Piet, volgens mij staan ze prima opgesteld. Ik heb de seinen op mijn baan zo dicht mogelijk bij de wissels geplaatst om zoveel mogelijk perronlengte te behouden.
Gr Matje
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Hallo Piet,

De seinen staan zo prima opgesteld. Je kunt ze zo ver mogelijk naar het wissel opschuiven. Bedenk dat een trein altijd vóór het sein moet stoppen. Let er op dat bij een wissel de stoppende trein niet het andere spoor van het wissel blokkeert.

Groeten,
Roel
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Akkoord dat er altijd concessies moeten worden gedaan, en dan kom je automatisch altijd uit dat het sein zo dicht mogelijk bij het wissel wordt geplaatst.
Maar dan snap ik de reden van de vraagstelling niet, ik dacht dat het er hem om te doen was zo getrouw mogelijk het grote voorbeeld te benaderen.
Ik zou wel eens willen weten wat de voorschriften hieromtrent zijn, maar je vind daar precies niet makkelijk iets over, wel over alle seinbeelden maar niet over afstanden en de juiste plaats.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Citaat van: Fredi op vrijdag 05 december 2014, 19:49:41

Ik ben verre van een specialist, maar zouden in dergelijke situatie de seinen normaal niet op 1 lijn worden geplaatst? Dat zie ik toch op de meeste foto's van het grootbedrijf.
Nu lijkt het, en het is waarschijnlijk ook zo, dat je het laatste centimetertje van je opstelsporen wilt kunnen benutten, waardoor het toch een beetje rommelig overkomt.


Je hebt gelijk, het is ook een concessie doen aan de ruimte die ik heb. Dat zie je aan de 2 perrons die zo lang mogelijk zijn gemaakt. Overigens zijn er voorbeelden genoeg waar perrons en dus ook seinen niet op lijn staan, zie Rotterdam.


OV in Nederland

Modelspoor is een illusie. :D

Gr, Ben.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Citaat van: Spoorman op zaterdag 06 december 2014, 07:07:27
Modelspoor is een illusie. :D
Dat weet ik als geen ander.
Net zoals ideaal ;-)
Maar ik had gehoopt in een draadje over Ideale plaats voor seinen in een station meer te lezen dan enkel iets over compromissen en concessies.
Dus had ik gehoopt hier iets te kunnen bij leren en meer concreet wat de voorschriften zijn als de situatie ideaal is, met andere woorden als je plaats zat hebt.
Op internet vind ik daar niks over en ik kan mij toch niet voorstellen dat er helemaal geen voorschriften zijn.

Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Als ik plaats genoeg had zou ik kiezen voor dit, 5 seinen op zo te zien één lijn.


Signal Red
by Wiljo van Essen, on Flickr


Mysterious tracks...
by Wiljo van Essen, on Flickr

Gr, Ben.

Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Ben, dit is wat ik bedoel, als het kan zetten ze toch meestal allemaal uitgelijnd. Maar hier toch heel dicht bij het wissel (ik dacht dat zo iets in Duitsland ook gebonden was aan minimum afstanden, heb ik toch ooit ergens gelezen, over Nederland vind ik niks).

Zou het in jouw geval, als de foto zoals ik veronderstel van jouw baan komt, niet mooier zijn als je het middelste uitrijsein naar voor brengt, op dezelfde hoogte als het linkse sein?
Want ik veronderstel dat als het niet lukt ze allemaal op 1 lijn te zetten, ze dan in 2 de instantie toch gegroepeerd uitgelijnd worden voor zover het gaat, en dat ze dan maar in laatste instantie terugvallen op complete wanorde.

Allemaal in de veronderstelling dat je het zo goed mogelijk (lees geloofwaardig) wilt doen natuurlijk (en dat lijkt toch zo op wat ik voor de rest zie op de foto, dat is/wordt net echt).
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Ik heb ze wel op lijn gezet in het station, omdat ik dat mooier vind.
Het zijn dan ook maar 2 sporen per richting.
Wel zo dicht mogelijk voor de bocht.



Groeten,
Ton.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Alles op één lijn is natuurlijk ook mooier, maar ja de ruimte hé?
@Ferdi, misschien had ik de titel Ideale plaats voor seinen in een station op een modelbaan moeten noemen.
Maar ja dat vond ik zo voor de hand liggend. ;)

grt Piet.

Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Neen, neen Piet, de titel kies je zelf, maakt niet uit of er modelbaan in staat of niet, uiteraard is het voor de hand liggend dat je het over een modelbaan hebt, maar het is toch anderzijds ook niet verboden ze op een modelbaan zo waarheidsgetrouw mogelijk te plaatsen?
En ik zag de foto van Ben, want daar had ik het op, en dacht dat daar aan die opstelling wel iets te verbeteren viel, door bijvoorbeeld bij even lange sporen (en dat zijn ze toch als ze samen uitkomen op 1 wissel) de seinen op dezelfde hoogte te plaatsen.
We zijn hier toch niet enkel om mekaar te complimenteren dat het allemaal goed en mooi is, we mogen hier toch ook iets van elkaar leren hoop ik.
En ik had gehoopt hier te vernemen wat de richtlijnen zijn, want ik ken ze niet en vind ze niet; niet om ze slaafs toe te passen, maar om ze zo goed mogelijk toe te passen.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Citaat van: Fredi op zaterdag 06 december 2014, 11:12:02

En ik zag de foto van Ben, want daar had ik het op, en dacht dat daar aan die opstelling wel iets te verbeteren viel, door bijvoorbeeld bij even lange sporen (en dat zijn ze toch als ze samen uitkomen op 1 wissel) de seinen op dezelfde hoogte te plaatsen.


Dat kan nog. Ook het rechter dwergsein kan naar voren en in lijn met het rechter uitrijsein. Het zit allemaal met een stekkertje en een gaatje is zo geboord.

Gr, Ben.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Zo iets dan in de nog natte ballast.





Gr, Ben.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Ben,

Of het meer volgens het boekje is weet ik nog steeds niet, en, beetje vreemd toch,  niemand hier blijkbaar, maar ik vind het er alvast veel beter uit zien.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Heren,

Dit is echt volgens het echte spoorwereldje. Er worden ook daar geen grote doorschietlengtes toegepast. Het beveiligingssysteem is zo ontworpen dat een echt doorschietende trein vervolgens alle rijwegen blokkeert. Alleen kan dan niet voorkomen worden dat er een flank aanrijding met een reeds rijdende trein plaatsvindt. Vandaag de dag zijn deze seinen met ATB VV uitgerust waardoor ook bij een snelheid onder 40 km/h Een noodstop plaatsvindt.

Groeten,
Roel
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
dat ziet er netjes uit Ben

:thumbup:

gr Ed
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Ziet er zo inderdaad fraai uit.

Groeten,
Ton.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Piet,
Conform het seinreglement moeten blokseinen in een lijn staan, om vergissingen uit te sluiten.
Blokseinen hebben bij voorkeur geen relatie met peronlengte, Stopt een sneltrein voor een sein staat deze dus niet op een perron.
Aanvang blok // bloksein ligt max 100 meter uit elkaar, dus op jou baan 1 meter.
Cees
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Citaat van: Cees B op maandag 08 december 2014, 19:02:21

Conform het seinreglement moeten blokseinen in een lijn staan, om vergissingen uit te sluiten.


Is dat zo? Of bedoel je langs de vrije baan?

Tilburg:


Den Bosch:

wikipedia

Gr, Ben.
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Blokseinen zijn automatische seinen. Deze staan op de vrije baan. Daar zie je ze vaak ruggelings aan weerszijden van het dubbelspoor staan. Immers, op de meeste baanvakken is de beveiliging van het type dubbel-enkelspoor. Dat wil zeggen dat de treinen zowel links als rechts met de volledige beveiliging kunnen rijden. Is erg gemakkelijk bij werkzaamheden, een gestrande trein of bij vertragingen.

Op stations zijn de seinen bediend. Daar gelden andere regels voor de plaatsing van seinen, zoals in voorgaande stukjes al is aangegeven. Een machinist hoort wegbekendheid te hebben en weet dus precies waar de seinen op zo'n station staan.

Groeten,
Roel
Re: Ideale plaats voor seinen in een station.
Helder. :thumbup:

Woensdag krijg ik 10 blokseinen geleverd, 6 rechts en 4 links. Die gaan we dan eens netjes plaatsen.

Gr, Ben.