Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht

Gestart door Treinzoeker zaterdag 14 juni 2014, 18:16:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Dag,

zojuist even een nieuw aangekocht, tweedehands locje op mijn analoge baan gezet. De trein reed een paar rondjes prima, vooruit en achteruit totdat ie stilviel. Ben er even mee naar de Märklindealer gegaan, blijkt de ESU Lopi decoder doorgebrand.

Hierbij het verzoek of iemand in Utrecht me zou willen helpen bij het terugbouwen van de loc naar analoog, ik ben een absolute beginner en weet niet hoe dit moet. Een nieuwe decoder erin is niet nodig/zinvol, want ik rijd toch analoog.

Bij voorbaat veel dank!!!  :thumbup:   Patrick
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Dat zal niet meevallen, in jou loc zit een gelijkstroom motor.
Waarschijnlijk heeft er een te hoge spanning op gestaan tijden het schakelen tussen voor en achteruit.
Gebruik je een blauwe of witte transformator .


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Hey Patrick,
Vervelend als je nieuwe lok er zo mee ophoudt. Toch denk ik dat een nieuwe Lokpilot er inzetten de eenvoudigste oplossing is.  Als ik je een advies mag geven zou ik een er een expert naar laten kijken om uit te vinden waarom de decoder defect geraakt is, dat te herstellen en er dan een nieuwe inzetten.

Experts zijn er genoeg op dit forum en een nieuwe decoder kost je ongeveer 25 Euro.

Succes.

Albert.

Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Hi Peter, hoe weet je dat er in mijn loc een gelijkstroommotor zit? Ik gebruik een witte/grijze trafo. Ik heb inderdaad geschakeld met de loc, voor- en achteruit...

Er zit nu een ESU Lopi 4.0 in. De Märklindealer sprak over 120 euro om de loc weer rijdend te krijgen!?

Gegroet, Patrick
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Een lopi 4 werkt niet met een wisselstroom motor. ;)

Over welke lok hebben we het eigenlijk? En van welk merk.

Mvg, Robin
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Het gaat om deze loc (niet dit exemplaar):

http://www.ebay.nl/itm/Marklin-3147-DB-Diesellok-BR-212-349-5-im-OKT-/160667011913

gekocht bij iemand hier op het forum. Als het een gelijkstroom-motor is, dan kan deze toch überhaupt niet rijden op een wisselstroom-transformator?

Groet, Patrick
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
In de oude situatie zat er een spoel in de loc waar het anker omheen draaide, als je via een lp decoder rijd is de spoel vervangen door een permanent magneet waardoor de motor een gelijkstroom motor is geworden.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
I see... maar de motor kan dan nog steeds met een wisselstroomtrafo gevoed worden? Nee toch?
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Nee... dat komt omdat er onderdelen vervangen zijn. De ingebouwde Esu decoder zorgde ervoor dat je hem op een analoge baan kon gebruiken. Koop een nieuwe (esu) decoder van 20-25 euro en vervang het ding. De kleuren van de draadjes zijn de laatste jaren echt niet veranderd. Dus je kan gewoon de boel hetzelfde houden....

Groet Ronald.
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Misschien lees ik te letterlijk, ik snap nog niet alles geloof ik. Ter verheldering een paar vragen:

-een ingebouwde esu lopi maakt van een oorspronkelijke wisselstroommotor een gelijkstroommotor, klopt?

-kan een wisselstroomtrafo een gelijkstroomtrein laten rijden?

-als niet: hoe kan het dan dat de trein toch reed?

-als wel: komt het daardoor dan dat de decoder is doorgebrand, zoals hierboven Peter suggereert, doordat er teveel spanning is komen te staan op de motor?

Dank! Groet, Patrick


Groet, Patrick
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Hallo Patrick,

om de meeste Marklin locomotieven om te bouwen met een Esu Locpilot wordt de veldspoelmagneet vervangen door een Hamo magneet, en enkele spoelen verwijderd, verder wordt het relais vervangen door een decoder, dus voor terugbouw naar Analoog zouden deze teruggeplaatst moeten worden.

Toch denk ik dat veel ombouwers de orginele spullen nog hebben liggen, dus het materiaal zou de kosten niet hoeven zijn, 120
Euro zou dit zeker niet hoeven kosten. Misschien is er hier op het forum best een mede hobbyist te vinden die jou hieraan wil helpen.

Een eigenschap van veel digitale decoders is dat ze een hekel hebben aan de hoge spanningspuls van de oude blauwe Marklin transformator, bij analoog gebruik kunnen ze dan opgeblazen worden,

met vriendelijke groet,

Walter



Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Nee,

Citaat van: Treinzoeker op zaterdag 14 juni 2014, 19:45:18
-een ingebouwde esu lopi maakt van een oorspronkelijke wisselstroommotor een gelijkstroommotor, klopt?

De oorspronkelijke wisselstroommotor is aangepast dat het een gelijkstroommotor is geworden. Dat hebben alle digitale loks inzich. De decoder zorgt ervoor dat de wisselstroom omgezet wordt naar gelijkstroom voor de motor.

Citaat van: Treinzoeker op zaterdag 14 juni 2014, 19:45:18
-kan een wisselstroomtrafo een gelijkstroomtrein laten rijden?

Nee. Dat gaat de gelijkstroommotor niet fijn vinden.

Citaat van: Treinzoeker op zaterdag 14 juni 2014, 19:45:18
-als wel: komt het daardoor dan dat de decoder is doorgebrand, zoals hierboven Peter suggereert, doordat er teveel spanning is komen te staan op de motor?

De decoder kan slechter geworden zijn. Vooral als het een ouder type decoder is. Het is en blijft electronica.
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Weet iemand wat voor motor er dan in dit exemplaar zit?

Patrick plaats eens een foto van de motor.
Ik heb nog wel wat oude onderdelen liggen.(zoals de meeste van ons die ze ombouwen)
Die mag je er in komen schroeven.Ruilen we gewoon de motor om.
Ik weet alleen niet of er hier ligt wat er nodig is.

Robin
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Hallo treinzoeker,
Ook ik heb eventueel nog wel wat onderdelen liggen om terug te bouwen naar analoog.
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
In die loc zit oorspronkelijk een LFCM (grote schijf collector) moter

Cees
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Da's jammer.
Is de enige motor waar ik geen onderdelen van heb liggen.
Schakel relais past altijd dus als je daar op vast loopt geef je maar een gil.

Robin
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Dag allen,

erg bedankt voor de reacties! Voor nu twee vragen:

-moet er ook weer een LFCM motor ingezet worden? Of kan er ook een ander type in?

-als er een nieuwe ESU Lopi 4 in gezet wordt, loop ik dan niet het risico dat de zaak opnieuw doorbrandt binnen 4 rondjes?

Groet, Patrick
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
LFCM is wat past en er nu inzit. Is het type spoel dat op je draaistel zit.
Daar ontkom je dus niet aan. Of je er weer een spoel inzet  of de magneet erin houd het blijft dit type motor.

Als er geen oorzaak van het doorbranden bekend is loopje inderdaad dat risico.
Was het een nieuwe decoder? Je kan proberen garantie te claimen.

Ik ben wel benieuwd naar foto's. Misschien is er iets te zien dat sluiting heeft gemaakt.

Robin
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Ook ik ben wel benieuwd naar foto's van het binnenwerk.

Daarnaast ben ik bereid om er een nieuwe decoder in te zetten of een (analoog) omschakelrelais, afhankelijk van de motor dit er in zit. Dan hoef je alleen de onderdelen te betalen, tenzij het een omschakelrelais betreft welke ik hier nog heb liggen. Ik zal bijvoorbeeld geen geld vragen voor het werk zelf. Het blijft immers een hobby.
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Hallo allemaal,

Jullie zitten wel allemaal erg digitaal te denken, er kan ook gewoon een omschakelrelais van Uhlenbrock in, Fahrtrichtungsumschalter FRU. De 55500. Dat is veel eenvoudiger en is niet kapot te krijgen. Deze heb ik al in diverse loks zitten. ? 29,90.

Deze wil ik er hier wel in solderen, ik woon in Oud-Beijerland.

Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Die FRU is een duur ding, terwijl een lokpilot 4.0 multiprotocol het werk ook doet en veel meer kan.

Wat ik me afvraag, welke decoder zat er in de lok? Een DCC variant of een multiprotocol.
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
hi allen,

zal later, hopelijk vandaag, wel even wat foto's posten van het binnenwerk van de loc.

Dank voor het volgen van dit draadje!

Groet, Patrick
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Hier heb ik alle type analoge motoren nog wel liggen.

Dus je mag ook hier de lok weer voorzien van een wisselstroommotor met schakelrelais.
Maar ook kunnen we er weer een lokpilot inzetten.

Hoor het wel,

Groeten Sander
Re: Verzoek: hulp bij ombouwen digitaal naar analoog Utrecht
Dag Sander,


geweldig!! Is 'hier' Werkendam of Wijk bij Duurstede?

Ik zal ook de trafo meenemen, ik neem aan dat jij wel een multimeter zult hebben, gezien deze voorraad die je noemt?

Groet, Patrick