Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ombouw delta decoder naar esu

Gestart door michel cv zaterdag 21 juni 2014, 07:54:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw delta decoder naar esu
goeienmorgen ik heb een stoomlok br03 marklin delta ik zou deze graag ombouwen naar esu met geluidsmodule
is dit moeilijk om te bouwen of moet ik ook de moter 5 polig plaatsen  of is de bedrading zo over te steken
mvr Michel cv
Re: ombouw delta decoder naar esu
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ombouw delta decoder naar esu
Moeilijk is je eigen mening. Aangezien je wilt ombouwen naar sound, zeg ik alleen doen als je ervaring hebt.

Motor dient omgebouwd te worden naar een gelijkstroommotor, dat betekend of een permanent magneet plaatsen van Hamo of Esu, of een 5p hoogvermogen motor.

Bedrading is NOOIT ZOMAAR over te steken wegens verschillende normering in de bekabeling kleur. Märklin gebruikt een eigen kleuren schema.
Re: ombouw delta decoder naar esu
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw delta decoder naar esu
Michel,

Voor een betrouwbaar digitaal bedrijf adviseer ik je om de loc eerst helemaal te ontdoen van motor, decoder en bedrading etc.
Vervolgens het frame van de loc in een badje met wasbenzine grondig te reinigen.
Haal dan wel eerst de antislipbandjes eraf en doe er, na het reinigen en drogen, nieuwe om.
Besteed ook aandacht aan de assen en spuit met een injectiespuit de asbussen goed schoon.
Als je de huidige motor met een ESU magneet om bouwt, dien je het anker en motorschild ook goed te reinigen in de wasbenzine.

Als alles goed schoon en weer droog is, kun je weer opbouwen.
Plak de decoder met dubbelzijdige tape op de bodem van de tender en geleid de oranje, grijze en witte draad naar de loc.
Bouw de nieuwe 5 polige motor in en sluit de bedrading aan volgens de ESU kleur codering.

Voor de massa kun je het beste een massapunt in de tender maken, waar je de zwarte draad op aansluit.
Je moet ook een massadraad van een soldeerlip onder één van de schroeven van het motorschild, naar dit massapunt brengen.
Re: ombouw delta decoder naar esu
Eigenlijk is dat jammer dat er zelfs in de kleur codes geen eenvormigheid bestaat.
Re: ombouw delta decoder naar esu
Tja ESU moest zonodig een ander Kleurschema invoeren!

Alexander.
Re: ombouw delta decoder naar esu
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw delta decoder naar esu
Laten we in dit topic de kleuren discussie maar even voor wat ze is?
Re: ombouw delta decoder naar esu
Citaat van: michel cv op zaterdag 21 juni 2014, 07:54:44
ik heb een stoomlok br03 marklin delta ik zou deze graag ombouwen naar esu met geluidsmodule
is dit moeilijk om te bouwen of moet ik ook de moter 5 polig plaatsen  of is de bedrading zo over te steken

Wat wijbe al aangaf: Kijk goed in de handleiding van de decoder. Welk draadje waar aan moet. Je zal mogelijk goed moeten kijken naar de ruimte die beschikbaar is. Is er genoeg ruimte voor de speaker enzovoort... Mogelijk moet je wat frezen e.d.

Citaat van: Johnnytrein op maandag 23 juni 2014, 06:59:37
Eigenlijk is dat jammer dat er zelfs in de kleur codes geen eenvormigheid bestaat.

Die is er wel voor DCC-decoders. Alle fabrikanten die DCC willen implementeren in hun decoders dienen daaraan te voldoen. Meer informatie is te vinden op de website van NMRA: Recommended Practice RP-9.1.1: DCC Electrical Interface & Wire Color Code for DCC en Recommended Practice RP-9.1.1:S-9.1.1 Electrical Interface & Wire Color Code (S-9.1.1.pdf) 2013 Under Review .

Citaat van: Marklin op maandag 23 juni 2014, 22:55:42
Tja ESU moest zonodig een ander Kleurschema invoeren!

Even geen onzin uitkramen Alexander! Voor DCC zijn er RP's voor de bedrading. Kijk ook in de links hierboven. Als er afwijkingen zijn dan geldt dat veelal voor Märklin modellen omdat Märklin een hele tijd zijn eigen weg is gegaan in de digitale wereld. Met de komst van DCC in hun decoders zal ook Märklin (moeten) overstappen op de standaard kleurcodes bij DCC.

Groet Ronald.
Re: ombouw delta decoder naar esu
GND is NIET de massa die Ad bedoelt maar dit is de decodermassa ofwel de nul-Volt-aansluiting.
De massa die Ad bedoelt is de baanmassa (de railstaven) en dus ook het chassis van vele M*loks.
Een decoder werkt al door slechts 4 draden aan te sluiten:
1. Zwart - baanmassa en chassis van de lok
2. Rood - sleper-aansluiting
3. Oranje - Motor-aansluiting 1
4. Grijs - Motor-aansluiting 2

Waarbij er wel een condensator mag blijven zitten tussen de twee motor-aansluitingen,
maar de andere condensatoren dienen verwijderd te worden

Let er dus op dat de betreffende draden uitsluitend verbinding maken met de punten zoals omschreven.

Rijdt de lok, dan kan je verlichting gaan aanleggen:
De voorkant van de lok heeft naast de plus-aansluiting (blauwe draad) de witte draad.
Voor lampjes niet belangrijk maar wel voor LEDs: de blauwe draad leg je aan een weerstand en de weerstand aan de lange draad van de LED.
De witte draad leg je aan de korte draad van de LED.
Voor de gele draad geldt precies het zelfde verhaal behalve dat het gaat over de verlichting aan de achterzijde van de lok.

Nu kan je uitproberen of de verlichting in de rijrichting werkt.
Is dit precies andersom dan verwissel je de oranje en grijze draad.

opmerking: de standaard verlichting in een analoge lok is al standaard verbonden met het chassis.
dit werkt wel, maar je hebt dan:
1. niet de volledige spanning beschikbaar
2. de verlichting gaat willekeurig knipperen zodra er Motorola-Märklin-signalen binnen komen, de spanning is dan niet stabiel
Het beste is dus de verbinding naar het chassis verbreken en de blauwe draad gebruiken.

Voor zover ik weet zijn de genoemde kleuren bij alle ESU-decoders hetzelfde.

grv Huub