Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Waterschade aan de treinbaan

Gestart door Joeri woensdag 11 juni 2014, 01:15:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: waterschade aan de treinbaan
Het nieuw dak ligt er op tevens enkele dragers vernieuwd waardoor het plafond volledig afgebroken moest worden, dus de waterschade daaraan zal enkel op foto's nog te zien zijn, maar kon niet anders, ik had geen zin om het maanden te laten binnen regen omdat de expert nog niet is langs geweest.
Teven heb ik een mail verstuurd naar de verzekering om de bevestiging en bewijs op mail te krijgen dat ik mijn baan niet mag herstellen, maar ze antwoorden gewoon niet.
Heb ze gemeld dat hoe langer alles blijft liggen zonder reparatie, mijn schade steeds groter word.

De puko's van c rails roesten er op los en bij de m rails is het nog slechter, seinen doen het niet meer, wisseltongen die weigeren, faller motoren die blokkeren.

Heb nu al meer schade dan is opgegeven. :(



Re: waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: waterschade aan de treinbaan
ja en zolang ze niet geweest zijn word het er niet beter op
maar een ding je weet in elk geval als ze zijn geweest dat er geen onverwachte dingen meer te voorschijn komen
alles wat aangetast kan zijn zal dan ook wel kapot zijn
dus ga er maar van uit dat het een compleet nieuwe baan word

maar in elk geval is nu je dak gelukkig weer dicht, ben ik toch wel benieuwd wie dit geregeld/betaald  heeft, ik mag aannemen de verhuurder?


in elk geval succes in deze zeer rotte tijd

Gr Ed
Re: waterschade aan de treinbaan
Het dak van  de heb ik zelf betaald, dat was de enige manier om het snel dicht te krijgen.

Voor het dak aan mijn huis zelf heb ik het materiaal van de verhuurder wel betaalt gekregen maar moet het r zelf opleggen en het werk word niet vergoed dat is voor de franchise kost zegt ze.

Groeten,
Joeri
Re: waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: waterschade aan de treinbaan
Ik weet helaas niet hoe het daar in Belgie zit maar hier zou de verhuurder overal voor op moeten draaien, niet dat het altijd gebeurd zeker niet bij particuliere huur, daarom ben ik vorig jaar ook verhuisd
maar ik hoop dat je alles uiteindelijk vergoed krijgt

Succes en sterkte Ed
Re: waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: waterschade aan de treinbaan

Het is te hopen dat je niet veel huur betaalt, Joeri .

Maar eigenlijk slaat het nergens op, dat de eigenaar zijn wettelijke plichten niet nakomt.
Overleg eventueel eens met een jurist of advocaat wat je mogelijkheden zijn.

Er zijn namelijk mensen die de eigenaar een officiële brief sturen, waarin ze aankondigen dat ze geen of maar gedeeltelijke huur betalen, totdat het probleem is opgelost.

Het is wel erg vervelend, dat je dit soort dingen er nog eens extra bij krijgt.

Grtz Tony
Re: waterschade aan de treinbaan
Vandaag omdat ik geen antwoord krijg op mijn mails naar de verzekering nog eens gebeld, mijn dossier zit al bij de zaakvoeder en ze zou bellen naar de maatschappij om te weten wanneer ik mag starten met de reparatie omdat ik gemeld heb dat de schade vergroot door roest en oxidatie door te moeten wachten.

Ze belde me terug met het antwoord dat ze de hun eigen maatschappij niet kunnen bereiken :?

Morgen zal ze nog eens bellen.

Ondertussen ben ik toch al begonnen met het klein steenpuin afkomstig van de gaten die in het dak waren weg te zuigen.
Het begint mijn voeten uit te hangen, iedereen die ik ken met schade heeft de expert al op bezoek had, zelfs voor de mindere dringende gevallen, dus mag hij bij mij ook komen vind ik.
Re: waterschade aan de treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: waterschade aan de treinbaan
Hoi Joeri.
Bijzonder vervelend dat dit allemaal zo moeilijk verloopt.
Natuurlijk wil je zo snel mogelijk puin ruimen en alles proberen te herstellen maar helaas moet de schade-expert toch eerst de schade zien.
Dus nog even geduld en zoveel mogelijk er achteraan blijven zitten. (bellen dus!)

Kosten die je maakt om provisorisch te repareren of kosten om grotere schade te voorkomen, kun je ook declareren.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: waterschade aan de treinbaan
Joeri,


Heb je iets aan dit artikel ?


Ik heb nl. kort in België gewoond en ook iets meegemaakt. Toen ik dit liet zien was de verhuurder snel geneigd te betalen.
Re: waterschade aan de treinbaan
Voor het gedeelte met de verhuurder, dat heb ik zelf betaald ( nieuw dak) was de discussie met de verhuurder beu en anders zat ik nu nog in het water.

Maar nu voor de inboedel is het mijn eigen verzekering die met mijn voeten speelt, ik denk dat zodra deze zaak is afgehandeld ik ze aan de deur zet en een andere maatschappij neem, ga ze straks nog eens bellen, tot zo er onnozel van worden, ze beloven om deze morgen meer info te geven betreft het wachten voor het herstel maar je hoort ze gewoon niet, en mijn mails antwoorden ze ook niet op, ik had graag de bevestiging op mail  gezien dat ik niets mag doen zolang de expert niet is langs geweest, zodat hij daarna niet kan zeggen dat er schade is door het zo te laten liggen.

Kan er nu alleen maar op toezien hoe alles verder roest en kapot gaat  :(
Re: waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: waterschade aan de treinbaan
Heej Joeri !

Is er geen adres waar je gewoon persoonlijk naar toe kunt gaan ?
Mijn zoon was ook lang met de verzekering bezig ( 8 maanden !) via mail en telefoon, maar toen ik met hem meeging naar het kantoor, was het rap geregeld. Niks boos gedaan ofzo, gewoon teleurgestelde, wanhopige klant gespeeld  :P

Grtz Tony
Re: waterschade aan de treinbaan
Citaat van: Tony op woensdag 09 juli 2014, 13:16:22
Heej Joeri !

Niks boos gedaan ofzo, gewoon teleurgestelde, wanhopige klant gespeeld  :P

Grtz Tony

Dit mag ik horen.
Re: waterschade aan de treinbaan
Zojuist enkel maal gebeld tot ik antwoord heb gekregen en heb resultaat!
Ik mag de reparatie starten de expert komt niet eens kijken, ze hebben genoeg aan de foto's waar ik een uitvoerige beschrijving had gedaan van de schade.

Ze gaan het geld overmaken op de rekening, toch eindelijk goed nieuws en nu starten aan de repair!! :P
Re: waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: waterschade aan de treinbaan
Dat zijn goede berichten om te horen Joeri. :thumbup:
Re: waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: waterschade aan de treinbaan
Joeri,

succes met de reparaties en sterkte met alles wat je tegenkomt,
let er op extra foto's te maken van dingen die je nu nog tegenkomt.
sterkte


Gr Ed
Re: waterschade aan de treinbaan
zetten ze dat ook even op mail  :help:
Re: waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: waterschade aan de treinbaan
Joeri, wat goed dat je nu aan de slag kunt.
Succes met het ruimen en
natuurlijk met de opbouw van de (nieuwe?) baan.
Re: waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: waterschade aan de treinbaan
Dat zal voor jullie een hele opluchting zijn, Joeri !

Succes met puinruimen en de nieuwe start.

Grtz Tony

Re: waterschade aan de treinbaan
Eindelijk goed nieuws.
Succes met de wederopbouw van je nieuwe baan.
Re: waterschade aan de treinbaan
Dank u voor de steun!

Mijn Marklin laadkraan heb ik al volledig uit elkaar gehaald en behandeld met w40, de 2 motors volledig open gedaan en nieuwe koolborstels in gezet en ze snort weer.

Morgen weer verder stukje voor stukje, eerst met de elektronica , wisselaandrijvingen en seinen, de scenery is voor het laatst.

groeten,
Joeri
Re: waterschade aan de treinbaan
Joeri
Veel moed met de wederopbouw van je baan.
De administratieve molen van de verzekeringen draait traag maar hij draait tenminste.
Geduldig afwachten is de boodschap maar wekt toch wel enige frustratie op.
Re: waterschade aan de treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: waterschade aan de treinbaan
Joeri,

Dat is goed nieuws, veel plezier met de wederopbouw en herstellingen.
Als ik jou was, zou ik er voor zorgen dat dit geen tweede keer kan gebeuren.
Maak bijvoorbeeld een houten frame met plafond boven je baan met playwood platen en eventueel plastic erop tegen lekkage.
Re: Waterschade aan de treinbaan
Grasmatten zijn kaal geworden na een beurt met de stofzuiger, kermis attracties zal vernieuwen worden deze zijn te erg aangetast, al enkele wissels en seinen terug in werking, het gaat traag, beetje bij beetje.

C rails gekuist met ontsmetting alcohol heeft geen slip aan de wielen zoals contactspray wel heeft.

Samen met mijn zoon werken we ons nu te pletter om de baan zo snel mogelijk weer rijklaar te krijgen, met 2 kun je elkaar wat moed geven :)
Re: Waterschade aan de treinbaan
Langzaam maar zeker langzaam kom alles dus weer in orde. :)
Re: Waterschade aan de treinbaan
Hoi Jouri,

Wat een goed nieuws!
Heel veel succes met de reparatie/ opbouw!! :D

mvg

Stephan
Re: Waterschade aan de treinbaan
Door de grootschaligheid van de schade zullen de meeste maatschappijen vermoed ik zoals in het verleden nog gebeurd, beneden een bepaald bedrag zelfs geen expert sturen en zul je de herstellingsfactuur mogen indienen.]

Am i right or am i right ?  :-)

Guy
Re: Waterschade aan de treinbaan
Ze komen niet kijken, het bestek dat ik zelf gemaakt heb zal gebruikt worden zei hij.
Ik zal toch maar pas zeker zijn als het op mijn rekening staat, vertrouw die gasten  niet erg meer.


Vandaag gezien, dat zoals ik vreesde het gedeelte vezelplaten die in de baan gebruikt zijn door het water opgezwollen zijn en de bevestigings schroeven vallen er zo uit.
Re: Waterschade aan de treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waterschade aan de treinbaan
Citaat van: Joeri op vrijdag 11 juli 2014, 03:14:59
C rails gekuist met ontsmetting alcohol heeft geen slip aan de wielen zoals contactspray wel heeft.
Alcohol bevat ook water, je kunt beter wasbenzine gebruiken, dat ontvet en reinigt beter.
En contactspray laat een laagje achter op de rail dat zorgt dat de boel gaat slippen, niet gebruiken dus.
Succes met de wederopbouw. :thumbup:
Re: Waterschade aan de treinbaan
alles droogmaken met een doek en fohn
dan inspuiten met WD40 of  en contactspray
daarna de bovenzijde van de railstaven reinigen met wasbenzine of railgum vlak voor je de rail weer gaat neerleggen
Re: Waterschade aan de treinbaan
Weet er soms iemand hoe ik mijn bewegende Viessmann figuren terug aan de praat krijg.

Ze bewegen bijna niet meer, vocht en vuil zal wel de oorzaak zijn, de aandrijving zit in de cylinder kan er dus moeilijk aan.
Re: Waterschade aan de treinbaan
Is het niet veel verstandiger de figuren meteen weg te doen en te vervangen? Of wordt dit niet vergoed?
Re: Waterschade aan de treinbaan
Kan je die cilinder niet openen ?
Re: Waterschade aan de treinbaan
opsturennaar viesmann en een reparatie offerte vragen
als deze hoger dan 40 % is van de nieuwwaarde is het beter nieuw te kopen
maar je moet even nagaan bij welk percentage totall geld
je hebt dan wel een offerte
Re: Waterschade aan de treinbaan
De viessmann figuren staan niet op het schadebestek, werkte toen nog  :(

Vandaag nog een liter wasbenzine en WD 40 gaan kopen, zal nodig zijn.

Geluidsmodules zijn mijn zoon zijn werk, al wat onder de baan hangt heeft storingen of werk niet meer, maar in de meeste gevallen is het gewoon de stick formateren en ze werken terug.

De rijbaan is voor een stukje al weer in bedrijf, de luxkuis wagons zijn nu rondjes aan het rijden, de wagons met stofzuiger, de borstelwagon en de puko kuiser.
Re: Waterschade aan de treinbaan
Joeri,

Toevoegen aan schadebestek en opsturen naar verzekering.

Guy
Re: Waterschade aan de treinbaan
Ze hebben vandaag de schade gestort op de rek. :)
Re: Waterschade aan de treinbaan
Allé goed hé.
Dekt dit bedrag je volledige treinschade ?
Als er nog schade opduikt kun je dit ook altijd opsturen.
Voorlopig dus nog niet aftekenen voor afsluiting dossier.

Guy
Re: Waterschade aan de treinbaan
Als er geen lijken meer uit de kast vallen, zal de schade min of meer gedekt zijn.

Er zijn wel een paar zaken waar van ik nu pas zie dat ze schade hebben, andere die ik dacht dat ze verloren waren weer kunnen herstellen met wat werk en nieuwe onderdelen.

De kermisattracties heb ik zojuist besteld, daar is de schade te groot voor herstel.

Zal spoedig eens enkele foto's plaatsen van het herstelwerk.
Re: Waterschade aan de treinbaan
Stuur even een bericht dat je met herstel bent aangevangen
Meld dan dat er een vervolg op onzichtbare schade kan volgen,ivm niet zichtbare oxidatie en sluiting in delen ,door dat er geen test mogelijk was om alles te controleren voor demontage
Re: Waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Waterschade aan de treinbaan
Ondertussen zijn we volop bezig met het herstellen van de baan. De grootste storingen in geluidsmodules, verlichting, etc. zijn verholpen. Maar dan komt de scenery.
Vooral onze kermis is zwaar getroffen, aangezien deze karton met geprint motief als ondergrond heeft. Op de meeste plaatsen staat deze bol en is hij dus volledig vervormd. Daarom zijn we nu bezig met alles weg te halen, een grondige poetsbeurt te geven, een nieuw karton leggen en alles weer terug.

Hieronder staan enkele 'voor en na' foto's van onze herstellingen.

1. Dit stuk van de kermis is voor het grootste deel (buiten de randen) vernieuwd. Alles werkt weer, alleen aan mijn Geisterbahn is nog wat werk. (kapot knipperlampje, RGB LED weer vastplakken, draden aan speaker solderen)

2. Het gras is vuil geworden van het water. De grote lijmplekken en gaten die je ziet zijn van Viessmann figuren of ons barbecue vuur. Hier is dus al begonnen met het verwijderen van sommige 'mensjes' en andere scenery.

3. Zo ziet het er dus uit als alles weer weg is. Rechts en achteraan zie je nog meer bestrating en onze schiffschaukel-attractie. Deze hebben we al opnieuw gekocht, maakte deel uit van het bestek.

4. Ook deze scenery moet eraan geloven...

5. Attractie wordt weggenomen.

6. Zie volgend bericht..
Re: Waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Waterschade aan de treinbaan
Binnenkort volgen er ook nog foto's die genomen zijn direct na de hagelbui.

6. Links zie je dat er alweer een nieuw deel van bestrating is voorzien. Rechts zie je een lege plek waar vroeger onze draaimolen stond. Deze zat helemaal vast maar gelukkig heeft mijn vader (Joeri op het forum) hem weer losgekregen.

Ondertussen is alle bestrating  en het gras vernieuwd en kan begonnen worden met het terugplaatsen van de 'mensjes' en scenery.
Re: Waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Waterschade aan de treinbaan

Ondertussen zijn alle grondplaten vervangen en is het gras opnieuw aangelegd. De scenery kan er weer op. We hebben ondertussen weer wat scenery en onderdelen voor onze LGB baan binnengekregen, maar ook een nieuwe Schiffschaukel ! Wat een verschil met de foto hierboven !

Een filmpje hiervan vind je hier:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50957.msg898115#msg898115
Re: Waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Waterschade aan de treinbaan
Vandaag weer wat verder gewerkt aan de kermis...


Alle figuurtjes weer teruggeplaatst op het grasgedeelte.


De led's zijn uit de contrasterende kerstboom gehaald en in een gewone spar gehangen. De ondertussen vuile struik is weg achter de Viessmann figuren.


Z'n bierglaasje in de hand van een figuurtje lijmen is verdomd moeilijk.


Even een kok toegevoegd.


En ondertussen is de nieuwe schommelbootjesattractie klaar met dank aan Joeri. Links de nieuwe, rechts de oude.


En dan is de rest van het plein aan de beurt.


Even dichterbij


Zo dat was het voor vandaag, als jullie tips of commentaar hebben, dan hoor ik dat graag !
Re: Waterschade aan de treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Waterschade aan de treinbaan
Hallo Joeri en Maxim.
Fijn om te lezen dat de verzekering uitgekeerd heeft en er al het nodige herstelwerk heeft plaats gevonden! :thumbup:
Natuurlijk kom je nog allerlei beschadigde dingen tegen maar waarschijnlijk is er ook nog wel het e.e.a. te repareren of weer te gebruiken.
Guy heeft wel gelijk, je kunt nog steeds schade doorgeven maar je moet wel het gevoel hebben dat dit ook reëel is, je hebt tenslotte ook nog wat spullen die waarschijnlijk nog te repareren zijn.

Mooi dat de kermis alweer een stukje opgebouwd is ,ik ben hier zelf ook mee bezig, repareren valt niet mee en vaak mis je dan toch bepaalde onderdelen.
Faller heeft (héél slim! 8o) voor sommige attracties reparatie setjes maar die zijn best prijzig.
Sommige attracties kun je beter opnieuw bouwen maar sommige zijn moeilijk te vinden.

Veel succes met de wederopbouw en veel plezier met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Waterschade aan de treinbaan
Hoi Maxim en Joeri

Ik zie dat je een heleboel prachtig hebt gerestaureerd.
Het ziet er weer prachtig uit.
Ook een opluchting dat de verzekering toch over de brug is gekomen.

Tony
Re: Waterschade aan de treinbaan
Langzaam maar zeker wordt het weer mooi allemaal.
Ik zou de oude attracties nog maar even bewaren voor de onderdelen.
Je weet nooit of je ze nog eens nodig zult hebben.

Groeten,
Ton.
Re: Waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Waterschade aan de treinbaan
We zullen uiteraard de oude attractie bewaren. Aangezien we weten uit ervaring dat bijvoorbeeld deco's erg vuil kunnen worden en verloren kunnen raken.  O:-D
Re: Waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Waterschade aan de treinbaan
 :important: Let op, deze post bevat veel foto's, trager laden is mogelijk !  :important:

Ik had eerder gezegd dat ik nog wat foto's zou uploaden die genomen zijn nét na de hagelbui.
Boter by den vis..

Let vooral op het natte gras, te herkennen aan de donkere kleur. Het wegdek is ook pikzwart en kapot. Voor de rest zijn er foto's te zien van de vochtplekken onder onze baan die nogsteeds niet weg zijn. Aan de bedrading hangen op de foto's waterdruppels, ook is een deel losgekomen.







































































Re: Waterschade aan de treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Waterschade aan de treinbaan
Ik zag een kastje van Tandy. Dat is lang geleden dat ik die gezien heb.

Verder triest om te zien.  :-(
Re: Waterschade aan de treinbaan
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Waterschade aan de treinbaan
@Olav

Het was me zelfs nooit opgevallen dat dit van het merk Tandy was haha ! De box waar deze op staat wordt gebruikt als subwoofer van m'n onweergeluiden. Als de subwoofer heel hard 'brult' zorgt de Tandy ervoor dat er een spot meeflikkert. De mat waar de Tandy op ligt werkt als 'filter' zodat hij enkel bij zeer luid onweer trilling waarneemt. Zo simuleren we bliksem.
(Achteraan hangt er ook nog een mini-stroboscoop, voor de afwisseling. :P)
Re: Waterschade aan de treinbaan
bestaad tandy nog (in belgie)