Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Fout in catalogusbaan?

Gestart door Treinzoeker zondag 08 juni 2014, 21:12:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fout in catalogusbaan?
Treinzoeker
gast

Fout in catalogusbaan?
beste mensen,

één van die banen die in de Märklin catalogus stonden afgebeeld bevatten een fout. Ik bouwde 'm na in Wintrack en Scarm en beide pakketten geven op dezelfde plek een fout aan. Voor mij is deze baan van belang omdat ik juist deze wil bouwen (deze bestaat uit die oude begin- en uitbreidingssets).



Is er, behalve dat ze bij Märklin niet goed hebben opgelet back in the eighties, een verklaring te geven voor dit gebrek aan aansluiting op twee punten?

En hoe dit op te lossen? Of lost het probleem zichzelf op doordat er in elke baan wel een beetje speling zit?

Groet, Patrick
Re: Fout in catalogusbaan?
ik denk dat dat bij de m-rail geen problemen geeft.
dat oude spul heeft altijd wat meer speling als het moderne c-rail van tegenwoordig.
probeer gewoon het stuk met de wissels in elkaar te zetten, en ik denk dat het best mee zal vallen wat er als speling over blijft.
bij de bouw van mijn baan kwam ik er door gebruik te maken van een rolmaat dat de rails scheef liepen....
de treinen merken er niets van, die reden zonder enig probleem over de kleine openingen tussen de rails in...
met veel puzzelen is dat weer opgelost...
het is dat ik me er aan stoorde dat de rails langs de muur niet gelijk op liepen, maar iets of wat scheef...

groet Winno
Re: Fout in catalogusbaan?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Fout in catalogusbaan?
In de tekening van Märklin staat bij het Engels wissel 5207 een tweetal hele kleine railtjes ingetekend. Deze zie ik niet terug in je beide tekeningen. Ik denk dat je je probleem daarin moet zoeken.

Op deze afbeelding staan die kleine railtjes als onderdeel van de 5207:

Afbeelding via e-bay.
Re: Fout in catalogusbaan?
Hoi Patrick,

Precies wat Frenkievee zegt, je bent de kleine stukjes vergeten in te tekenen. Als je dat doet klopt het precies.
Bij de wissels tenminste. Ik zou ook nog zo'n klein stukje linksonder tussen bochtwissel en de bocht plaatsen, dan komt het bovenin precies uit.
Maar dat kleine stukje wat er geschoven zou moeten worden zou niet uit mogen maken. Het past evengoed.

Zie mijn tekening. Het tra bestand voor wintrack is versie 11. Als je een andere versie wilt hebben dan hoor ik het wel.

Dus het antwoord is. Nee geen fout in de Märklin catalogusbaan.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Fout in catalogusbaan?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Fout in catalogusbaan?
Hallo Patrick !

Dit ontwerp ziet er flitsend uit, maar is het absoluut niet.
Als je hier denkbeeldig met treinen op gaat spelen, kun je met 2 korte treintjes van plaats (station?) wisselen en in het midden ligt een
wisselstraatje waar je eigenlijk ook niks mee kunt.
Je kunt zo'n ontwerp ook wat groter uittekenen en dan met kartonnetjes (beetje op schaal) als locs en wagons eens gaan schuiven/rijden. Dan zie je zo de (on)mogelijkheden van een ontwerp.
Teken er gelijk ook eens wat gebouwen e.d. bij.


Een ander idee is; geef het formaat en de vorm van de tafel , de rail die je hebt, zet het in dit draadje en vraag naar leuke ontwerpen. Geef wel aan of je in lagen wil werken of niet.  Je zult versteld staan.
Grtz Tony
Re: Fout in catalogusbaan?
Treinzoeker
gast

Re: Fout in catalogusbaan?
Bedankt allemaal voor deze tips en aanwijzingen, Pjedro dank voor de wintrack!

Tony, ik denk dat je gelijk hebt. Ik zal eens kijken of ik deze baan nu wat kan aankleden en spannender maken.

Groet, Patrick
Re: Fout in catalogusbaan?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Fout in catalogusbaan?
Ha die Patrick !

Wat ik zeker zou doen, als ik jou was, is bijv. 20 rechte (goede)rails erbij kopen. Kost een tientje of zo, bijna niks dus.
Als je die even denkbeeldig in het laatste ontwerp in de strijd werpt.......
Aan de zijkanten 1 of 2 erbij (van boven naar beneden), heb je meer plek in het midden van het gedeukte ovaal.
In het midden 4 of 5 erbij  (van links naar rechts) , heb je meer rijlengte en meer plek om het rangeerterrein groter/breder te maken.
Zo wordt je baan (en de speelmogelijkheden!) groter, zonder dat je allerlei passtukjes hoeft te gebruiken.
Ik weet niet hoe groot jou hobbyruimte is, maar je kunt het zo op de vloer uitleggen, zelfs zonder het vast te klikken.
Zelf heb ik bij iedere baan die ik maakte, eerst de tafelruimte bepaald en ben dan gaan kijken wat ik daarop kon maken.

Grtz Tony
Re: Fout in catalogusbaan?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Fout in catalogusbaan?
Dag Patrick,


Ik ben het geheel met Tony eens. Kijk wat voor ruimte je hebt en maak dan een leuk ontwerp.
Kijk er maar eens goed naar, en dan zie je dat je er niks mee kan. Geen ruimte voor scenery,
twee inhaalspoortjes aan beide kanten van een station waar niet eens een trein kan staan,
geen fatsoenlijk perron, enz. Niet om het af te kraken, maar het is gewoon niet echt levensvatbaar.
Even in gedachten de normale ovaal. Je perron kan dan gelijk uit de bocht beginnen, dan kan je al veel meer kwijt.
Een bergje over een bocht, evt een schaduwstationnetje. Op dezelfde oppervlak kan je veel meer!


Geef even door wat je kwijt kan aan hoogte en oppervlak, samen met deuren, ramen en schuine kanten.


Simon