Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

SCARM vraagje

Gestart door Treinzoeker zondag 08 juni 2014, 17:31:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SCARM vraagje
Treinzoeker
gast

SCARM vraagje
Dag,

zojuist heb ik SCARM gedownload en er wat mee zitten fröbelen. Is het nu mogelijk om SCARM te verplichten om alleen aansluitingen toe te staan die in werkelijkheid ook kunnen bestaan (zonder dat de rails uit elkaar gaan staan)?

En heeft SCARM ook de volgende functie: 'wanneer er twee losse raileinden zijn doe dan een voorstel hoe deze te verbinden' ?

Zie bijgaand plaatje. Ik zou graag de rails in de twee rode cirkels met elkaar (laten) verbinden.



Bij de instellingen heb ik al opgegeven dat de tolerantie zo laag mogelijk moet zijn.

Groet, Patrick
Re: SCARM vraagje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: SCARM vraagje
Dag  Patrick,

De eerste vraag heb je zelf al beantwoord.
Aangezien je in het echt ook wel iets kan schuiven,
Heeft dat inderdaad met de hoogte van je tolerantie te maken.

Op vraag twee moet ik ontkennend antwoorden, voor die
Functie moet je bijv bij wintrack zijn. Ik heb geen idee of scarm
Dit in de toekomst nog gaat invoeren.

Groet,

Simon
Re: SCARM vraagje
Guido
gast

Re: SCARM vraagje
Hoi Patrick,

als ik het goed gezien hebt gebruik je scarm voor M rail.
Bij M rail van scarm wordt M rail software niet meer ondersteund.
m.a.w. een functie zoals "passend"maken bestaat niet binnen scarm.

een troost is wellicht ook dat dit ontwerp niet passend is te krijgen met M rails.

Als je de bochtwissel 5141 direct op de eerste bochtwissel laat aansluiten en dan 2 keer de 5129 gebruikt lopen de rechte rails weer paralel.
(je hebt alleen iets meer tussenruimte bij de sporen.

Warme groet
Guido
Re: SCARM vraagje
Pjedro
gast

Re: SCARM vraagje
Hoi Patrick,

Natuurlijk is dit pas te maken! Kijk maar!
Zie plaatje.

Citeer
een troost is wellicht ook dat dit ontwerp niet passend is te krijgen met M rails.

Als je de bochtwissel 5141 direct op de eerste bochtwissel laat aansluiten en dan 2 keer de 5129 gebruikt lopen de rechte rails weer paralel.
(je hebt alleen iets meer tussenruimte bij de sporen.

@Guido

Ik weet niet wat jij geprobeerd hebt Guido? Maar geen enkel probleem om dit passend te krijgen. Zie plaatje.
Maar je hebt wel gelijk eigenlijk want met een bochtwissel 5141 is het inderdaad niet passend te krijgen, want die bestaat niet.

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: SCARM vraagje
Treinzoeker
gast

Re: SCARM vraagje
Dag allen,

veel dank voor jullie reacties.

Is het nu zo dat jullie door ervaring weten welke bocht/radius waar kan passen, of is er een eenvoudiger te begrijpen logica in het leggen van de rails? Zou je kunnen zeggen: 'wat je wil leggen kan je ook leggen'?

Groet, Patrick
Re: SCARM vraagje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: SCARM vraagje
Dag Patrick,


Het is allebei nodig. Door veel plannen te maken, (heb r heel veel uitgetekend en gepland) leer je vanzelf het een en ander,
wat voor wissels passen enzovoorts. Als je vaak bij anderen meekijkt leer je vanzelf wat trucjes. Een voorbeeldje is dan
dat je geen bocht en tegenbocht achter elkaar mag leggen (ontsporen). Dat lijkt wat kleintjes, maar is belangrijk.


Ga gewoon lekker tekenen, dan komt dat vanzelf wel. Soms is het gewoon een kwestie van uitproberen.
Op je laatste vraag: ik denk dat je altijd heel ver kan komen, maar dat ligt ook aan de gebruikte rails.
K-rails heeft bijvoorbeeld flexrails, die kan je dus makkelijk leggen en bewerken. C-rails daarintegen is vrij star, oa door de bedding.


Groet,


Simon
Re: SCARM vraagje
Pjedro
gast

Re: SCARM vraagje
Hoi Patrick,

Met ervaring kom je heel ver.
Maar soms is creativiteit benodigd en dat kan je ook oplossen door de verschillende mogelijkheden uit te proberen.
Daar krijg je dan weer veel ervaring mee en draai je je hand nergens meer voor om.

Ook met C-rails is veel te bereiken, maar dan zal je ook moeten durven in je rails te zagen. Daarmee kun je dan weer stukjes creëren, die er absoluut niet zijn in de C-rails geometrie.

Met vriendelijke groet,
Peter
weer...een nieuw SCARM vraagje
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
weer...een nieuw SCARM vraagje
 :)
Vraagje... 8) ja... ik ben ook aan het stoeien met een nieuw baanplan.

Ik probeer een grondplaat de tekenen, kan dit alleen met de muis ?, erg lastig..
Of kun je ergens maten invullen (bij wintrek wel )
Of mis ik deze tool ergens.

groet jan.
Re: SCARM vraagje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: SCARM vraagje
Persoonlijk vind ik het fijner zo, maar goed:
nee je kan geen maten invoeren, alleen tekenen.
Een idee is als je heel precies wilt zijn, om even in te zoomen op de hoeken en dan even verslepen...
Desnoods je raster tijdelijk aanpassen.


Met zo'n functie kan je veel meer vormen tekenen dan met Wintrack, om eerlijk te zijn.
Re: SCARM vraagje
Pjedro
gast

Re: SCARM vraagje
Hoi Simon,

Met Wintrack kan je elke vorm die je maar wilt tekenen voor een grondplaat.
De randen van je tafelbereik kun je ook gewoon rond maken als je dat wil, of parabool vormig. Allemaal geen probleem.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: SCARM vraagje
BR98-10
gast

Re: SCARM vraagje
Peter,

Tafel tekenen doe je door de X en Y coördinaten van de snijpunten van de lijnen in te voeren bij "Gereedschap" en dan "Gereedschapskist".
Je kunt dan elke vorm maken, ook met schuin verlopende  lijnen maar rond niet

Cees
Re: SCARM vraagje
Pjedro
gast

Re: SCARM vraagje
Hoi Cees,

Dat weet ik, maar Simon zei dat de functie in Scarm meer kan dan Wintrack.
Dat is dus duidelijk niet zo.

De werking is anders, absoluut, en als je coördinaten invoert dan kan dat makkelijker zijn in bepaalde gevallen.
De een vind dit makkelijker en de ander dat.

Maar om nu te zeggen dat Scarm teken functie meer kan dan Wintrack, nee daar ben ik het niet mee eens.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: SCARM vraagje
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re: SCARM vraagje
 :)

Heren, bedankt voor Uw reacties. :thumbup:
Ik ga hier mee verder stoeien....

Parallel liggen van c- rails op bv. 64,6mm zit er ook niet op volgens mij.?
Of wel..?


Groet Jan
Re: SCARM vraagje
BR98-10
gast

Re: SCARM vraagje
Peter,

Dat zou best kunnen. Ik weet dat niet omdat ik nimmer met Wintrack gewerkt heb.
Ik neem zonder meer aan dat een freeware programma minder mogelijkheden heft dan software waarvoor betaald moet worden.

Jan,

Toch wel.
Eindpunt van het laatste railstuk aanklikken zodat dit rood gekleurd is.
Dan onder "Bewerken" naar "Parallel startpunt" en je kunt de hartafstand alsmede links of rechts ingeven
Of anders even tijdelijk twee wissels gebruiken en later als het ontwerp gereed is verwijderen.

Cees

Cees
Re: SCARM vraagje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: SCARM vraagje
Citaat van: Pjedro op zondag 05 oktober 2014, 01:06:29
Hoi Simon,

Met Wintrack kan je elke vorm die je maar wilt tekenen voor een grondplaat.
De randen van je tafelbereik kun je ook gewoon rond maken als je dat wil, of parabool vormig. Allemaal geen probleem.

Met vriendelijke groet,
Peter.


AUCH! Dat wist ik niet  :-( :-(  Ik zal mn woorden terugnemen ;). Ga ik dan eerst maar eens proberen, vond t altijd al n getob...
Re: SCARM vraagje
Lid sinds: 2011

offline
Re: SCARM vraagje
Ook een vraagje is scram voorzien voor MAC
ik dacht van niet Hé

Ivan
Re: SCARM vraagje
PietM
gast

Re: SCARM vraagje
Zit als beginneling even mee te lezen en heb een vraagje over Scarm:

Geeft die bij het ontwerpen ook aan welke rails-nummers je daar voor moet gebruiken bij het ontwerpen?
Voor de goede zaak van orde, ik heb Scarm nog niet en alles zit nog vers in de doos wat de baan betreft.
Re: SCARM vraagje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: SCARM vraagje
Citaat van: PietM op dinsdag 04 november 2014, 18:22:22
Geeft die bij het ontwerpen ook aan welke rails-nummers je daar voor moet gebruiken bij het ontwerpen?

Bedoel je of railnummers zijn weergegeven in het plan?

Citaat van: ivan op dinsdag 07 oktober 2014, 20:39:05
Ook een vraagje is scram voorzien voor MAC

Concludeer zelf:
'Are there versions of SCARM for Mac or Linux?
No. SCARM is available only for Windows.However, SCARM may run on Linux using Wine emulation environment. Wine can be deployed on Mac platforms too, so that may allow SCARM to be installed and used on Apple Mac. See how in the link below.
ote SCARM is not supported on operating systems and platforms other than PC/Windows.'
Van SCARM
Re: SCARM vraagje
PietM
gast

Re: SCARM vraagje
Citaat van: Simon v.d. Tang op dinsdag 04 november 2014, 18:55:25
Bedoel je of railnummers zijn weergegeven in het plan?

Heb ondertussen al de handige "lessons on video" gevonden en is mijn vraag al beantwoord.
Is allemaal even flink zoeken waar ik allemaal moet zijn.