Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?

Gestart door Guido zondag 08 juni 2014, 14:55:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Beste forum leden,

Sinds ruim 18 maanden ben ik druk met mijn Marklin, analoge baan met M rail.( wisselstroom uiteraard)
Ik rijd uitsluitend met Marklin stoomloks epoche II en III.
Regelmatig zie advertenties van andere merken met fraaie exemplaren van andere merken.
Dit geld voor zowel de loks, maar ook voor de wagons.
Wie kan me advies geven waar op te letten bij andere merken, naast dat ze op wisselstroom werken.
Wat moet aangepast worden? Bv de koppelingen , wielmaat, de grote van de wielen?
En zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten?

Alvast dank,
Groet
Guido
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Als hij fabriek-af gemaakt is voor 3-rail (digitaal), dan mag je er gewoon van uit gaan dat het geschikt is voor je marklin m-baan.
Koppelingen kun je tegenwoordig allemaal verwisselen.

Maak geen gebruik van oude transformatoren! Deze kunnen de decoders opblazen.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Dank,
Rsosworth, maar het gaat uitsluitend over analoge modellen.
Ik rijd uitsluitend analoog op m rail.
Ik wet bv niet over nog analoge modellen nieuw gemaakt worden.

Groet
Guido
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Marklin, Roco leveren al hun 3 rail loc,s af met decoder, dan kun je nog steeds analoog rijden maar loopt de stroom door de decoder.

Nieuwe echt kompleet analoge loc,s worden volgens mij niet meer gemaakt.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Hoi Peter,
Dank voor de info.
Maar gaat dat wel goed?
Ik heb gelezen ( ergens op dit forum) dat bij de rijrichtings verandering  er een hoge puls (24 volt) gegeven wordt door de transformator en dat er nogal wat decoders zijn die daar niet goed tegen kunnen.

Mede daarom heb ik liever "gewone" analoge loks.
Andere vraag, ik neem aan dat de wisselstroom modellen van andere merken ook een sleper hebben?
En dat de wiel afstanden passend zijn voor M rail.

Groet
Guido
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Ik dacht dat de oude blauwe transformators in ieder geval niet meer te gebruiken zijn ivm een te hoge stroom uitgang.

Dus een witte transformator zou veiliger zijn, volgens mij gaat het dan tijdens het omschakelen goed.

Wisselstroom modellen hebben altijd een sleper en de juiste afstand, Marklin is ooit alleen als wisselstroom fabrikant begonnen, Roco was een twee rail fabrikant maar leverd nu ook wisselstroom modellen met de juiste assen en sleper.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Peter dank voor je antwoord.

Weet jij toevallig ook hoe het met de koppelingen zit?
Groet
Guido
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Citaat van: Guido op zondag 08 juni 2014, 15:23:59
Dank,
Rsosworth, maar het gaat uitsluitend over analoge modellen.
Ik rijd uitsluitend analoog op m rail.
Ik wet bv niet over nog analoge modellen nieuw gemaakt worden.

Groet
Guido

Zoals Peter ook al zegt zijn de 3-rail modellen tegenwoordig niet analoog, maar kunnen wel rijden op een analoge baan. Er wordt door de 2-rail fabrikant gebruik gemaakt van een decoder om de (analoge) wisselstroom om te zetten naar een gelijkstroom die de gelijkstroommotor nodig heeft. (om het zogezegd even in begrijpbare taal neer te zetten :) )

Bij normaal rijden is er geen probleem, maar de omschakelpuls kan de decoder opblazen.
De nieuwere transformatoren die gemaakt zijn voor 230v leveren de juiste spanning voor de schakelpuls. Dan is er geen probleem.

Tegenwoordig maken de meeste fabrikanten zowel 2-rail als 3-rail modellen.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Citaat van: Guido op zondag 08 juni 2014, 22:32:10
Peter dank voor je antwoord.

Weet jij toevallig ook hoe het met de koppelingen zit?
Groet
Guido

Zie mijn eerste bericht. Er is een NEM normering. Koppelingen zijn uitwisselbaar  ;)
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Citaat van: Guido op zondag 08 juni 2014, 19:29:56
Hoi Peter,
Dank voor de info.
Maar gaat dat wel goed?
Ik heb gelezen ( ergens op dit forum) dat bij de rijrichtings verandering  er een hoge puls (24 volt) gegeven wordt door de transformator en dat er nogal wat decoders zijn die daar niet goed tegen kunnen.

Mede daarom heb ik liever "gewone" analoge loks.
Andere vraag, ik neem aan dat de wisselstroom modellen van andere merken ook een sleper hebben?
En dat de wiel afstanden passend zijn voor M rail.

Groet
Guido

Guido,

De Märklin loks in delta of digitaal kunnen sowieso tegen de 24 puls. Dat is een ontwerpeis binnen Märklin.

Betreffende andere merken die gebouwd zijn voor 3-rail zal dit ook zo zijn. Met weet immers niet of de koper analoog of digitaal rijdt.

Als je een lok zelf ombouwt met een digitale decoder, moet je wel opletten of de 24 V verdragen wordt. Staat vaak al in de specificaties.

Maar gezien je analoog wilt rijden zal ombouwen niet de issue zijn.

Nog even dit, de oude (blauwe) trafo's werden gemaakt met een netspanning van 220V. In de loop der jaren is de netspanning verhoogd naar 230V. Dan wordt de uitgangsspanning ook hoger. Daarom zijn ook de witte trafo's gekomen.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Dag Guido,

Echte analoge locs zijn natuurlijk nog te verkrijgen op beurzen en bij veel handelaren.
Deze hebben vaak inruilmaterieel en via een winkel is dat meestal betrouwbaar. (zoniet, verkoopt tie weinig, je komt er dan maar 1x >:-D)

Veel van mijn materieel en rails heb ik 2e hands via winkels gekocht, hooguit moet het schoon gemaakt en geolied worden.
De winkels hebben dat vaak zelf al gedaan, even navragen.

Veel succes.

Wil Tweeendrie
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Hartelijk dank voor jullie reacties  :P

Als ik het probeer samen te vatten kom tot het volgende:

Er zijn meerdere werken die ook wisselstroom modellen aanbieden ( bv  Brawa, Roco, Fleismann).

De loks passen probleemloos op M rail, de breedte van de wielen is geen probleem.
Wel de koppelingen vervangen !

Digitale modellen van andere merken kunnen de rijrichting puls van de transformator probleemloos aan, mits het de nieuwere witte transformators  (230 volt) zijn.
Alle wisselstroom modellen zijn standaard voorzien van een sleper.
En er is voldoende aanbod van tweede hands analoge loks op beurzen en op internet.

Zijn er nog speciale punten van aandacht volgens jullie?

Warme groet,
Guido

Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Citaat van: Guido op maandag 09 juni 2014, 00:10:47

En er is voldoende aanbod van tweede hands analoge loks op beurzen en op internet.


Dat wordt dan goed zoeken, 98% van het analoge aanbod is 2rail.

Gr, Ben.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Niet geheel mee eens.

Afgelopen weekend op een (vrij grote) rommelmarkt bij 4 stands Marklin en 1 gelijkstroom spul.

Er is best wel veel 2dehands wisselstroom analoog, want dat oude degelijke M* spul wil maar niet stuk gaan....

Groeten,

Jan
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Citaat van: i_m_johny op maandag 09 juni 2014, 07:54:55
Niet geheel mee eens.

Afgelopen weekend op een (vrij grote) rommelmarkt bij 4 stands Marklin en 1 gelijkstroom spul.

Er is best wel veel 2dehands wisselstroom analoog, want dat oude degelijke M* spul wil maar niet stuk gaan....

Groeten,

Jan

Ik vind het oude spul van Marklin, van voor het digitaal tijdperk geen porem. Lomp, grof en een hoop herrie. En dat is vaak te vinden op de rommelmarkt.
Daarom inderdaad een goed idee te kijken naar andere merken.
Wat btreft de koppelingen, niet ieder merk heeft NEM. schacht op de lok zitten. Soms moet je de universeele beugelkoppeling gebruiken. Of natuurlijk zelf een NEM schacht eraan gaan maken.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Citaat van: Maarten op maandag 09 juni 2014, 09:12:41
Ik vind ...
Da's jouw mening :thumbdown: en gelukkig geen feit ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 09 juni 2014, 10:25:00
Da's jouw mening :thumbdown: en gelukkig geen feit ... :wink:


Die  :thumbdown: is wel erg aanmatigend, Erik!
Bedoel je dat ook zo?
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Citaat van: i_m_johny op maandag 09 juni 2014, 07:54:55

Niet geheel mee eens.

Afgelopen weekend op een (vrij grote) rommelmarkt bij 4 stands Marklin en 1 gelijkstroom spul.

Er is best wel veel 2dehands wisselstroom analoog, want dat oude degelijke M* spul wil maar niet stuk gaan....


Maar dit topic gaat helemaal niet over Marklin...... De vraagsteller wil iets weten over 3rail analoog van andere merken.

Gr, Ben.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Hallo Guido !

Waar je bijvoorbeeld op kunt letten bij Roco locs ; kijk goed of alle onderdeeltjes er op of bij zitten en als je er een hebt gekocht, zorg dan dat je ze goed vast lijmt ( en dat kan niet met gewone plasticlijm waar je huisjes mee plakt ) superlijm bijv.
Daarbij komt dat je voorzichtig mee om moet gaan, het breekt gemakkelijk af.
Bij sommige  stoomlocs zit een electrische verbinding tussen loc en tender die gevoelig is.

Grtz Tony
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
in aanvulling op de vraag van TS: is het materieel door Piko, Roco, Rivarossi, Lima geleverd qua detaillering en dergelijke in orde? Märklin staat bekend om zijn getrouwheid aan het origineel. Piko krijgt goede reviews (bijvoorbeeld de hondekoppen op Groterdam), maar geldt dat naar mening van mensen hier ook voor Rivarossi en Lima? Bieden die twee merken mooi materieel?

Groet, Patrick
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Märklin is, in vergelijking met Lima en Rivarossi, qua detaillering een laatbloeier.
Degelijkheid ging bij Märklin boven detail. Dat is nu wel anders...
Maar waarom oordeel je zelf niet? Kijk eens rond op het internet en vorm je eigen mening. ;)
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Citaat van: Treinzoeker op woensdag 18 juni 2014, 11:18:02
in aanvulling op de vraag van TS: is het materieel door Piko, Roco, Rivarossi, Lima geleverd qua detaillering en dergelijke in orde?

Beter dan dat van de oudere Märklin-modellen. Wat al aangegeven is: Märklin bouwde op degelijkheid en kinderhandjes. De oudere modellen van de andere merken zijn ook niet altijd even gedetailleerd. De laatste jaren is het allemaal een stuk gedetaileerder geworden.

Citaat van: Treinzoeker op woensdag 18 juni 2014, 11:18:02
Märklin staat bekend om zijn getrouwheid aan het origineel.

Tuurlijk, wat jij wil geloven.  :D En als het model niet bij het orgineel past dan past men het orgineel aan. Dan klopt het allemaal weer  :D 

Waar andere merken, zoals Artitec, Philotrain, Roco, Fleischmann, Piko, Heljan, Ade, BraWa, enzovoort, al veel en veel langer richting 1:87 (vooral de lengteschaal) aan het overstappen zijn. Heeft Märklin een probleem daarmee: Veel Märklinrijders werken nog steeds met te krappe bogen (R=360mm) zowel in M-rails, K-rails als C-rails. Daar moet het materieel (loks en rijtuigen) op aangepast zijn. Je ziet steeds meer merken gewoon aangeven: Lok past door bogen vanaf radius 420mm of groter.

Citaat van: Treinzoeker op woensdag 18 juni 2014, 11:18:02
Bieden die twee merken mooi materieel?

Dat kan alleen JIJ bepalen. Wat ik mooi vind, kan jij ontzettend lelijk vinden. Dat is allemaal een kwestie van smaak. Neem een kijkje op de website van: Hornby. Dat is de eigenaar van de twee merken.

Ga eens achter het beeldscherm vandaan. Ga eens op onderzoek uit. Steek daar eens wat tijd in :) Kijk eens rustig rond op beurzen en winkels. Neem eens een lok van een ander merk in de hand. Bekijk hem uitgebreid. Laat hem eens rijden in de winkel of bij de handelaar. Alleen zo kan je een beeld vormen en tot een goed oordeel komen.

Groet Ronald.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Citaat van: Maarten op maandag 09 juni 2014, 09:12:41Wat btreft de koppelingen, niet ieder merk heeft NEM. schacht op de lok zitten. Soms moet je de universeele beugelkoppeling gebruiken. Of natuurlijk zelf een NEM schacht eraan gaan maken.

Hedendaagse modellen hebben wel altijd de nem-schacht. Tweedehands kan je natuurlijk oudere modellen kopen die geen nem-schacht blijken te hebben. Maar eigenlijk waren de meeste merken sneller met die schacht dan Märklin.

Iets anders is dat je niet altijd op modellen van andere merken zonder meer de Märklin kortkoppeling kan plaatsen. Die koppeling krijgt soms ruzie met de buffers. Märklin heeft dat opgelost door de buffers standaard hoger te zetten dan de norm voorschrijft (vaak ook in strijd met het grote voorbeeld) maar andere merken doen dat natuurlijk niet.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Ga ook eens 'vreemd' op MarktPlaats of eBay.

Zelf kan ik mezelf verdrinken in al die mooie plaatjes en overzicht van vele mogelijkheden.
Niet eens om te kopen (hoewel 'alleen kijken', niet mijn sterkste punt is  :D).
Maar zeker om merken te vergelijken, de diverse soorten die worden aangeboden (en prijstechnisch eens een slag te slaan).

Groeten,

Jan
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Ik ben één van de vele vreemdgangers op 3-rail gebied.

Heb een redelijk grote verzameling loks waarvan het merendeel ander fabrikaat dan M*: LIMA, LILIPUT, RAILTOP, RIVAROSSI, ROCO, HAG, BRAWA. Heb er absoluut geen spijt van en zijn mooier gedetailleerd ook en rijden ook stukken stiller!

Wagons van deze merken: aan te bevelen is om de assen uit te wisselen voor wisselstroom-assen.
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Voor mij geldt hetzelfde als voor Henk. Ik heb op het moment ook meer niet Märklin locs dan wel. Gewoon omdat ze vaak gedetailleerder zijn en vaak ook goedkoper dan een vergelijkbaar model bij Märklin.

Ik heb nergens problemen mee. Af en toe een sleper die ratelt maar dat is te verhelpen door een beetje te buigen..

Groeten Dewey
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Waar op te letten bij merk "vreemd gaan" ?
Citaat van: Has-bls op woensdag 25 juni 2014, 21:52:52
...... Heb een redelijk grote verzameling loks waarvan het merendeel ander fabrikaat dan M*: LIMA, LILIPUT, RAILTOP, RIVAROSSI, ROCO, HAG, BRAWA .......

Wagons van deze merken: aan te bevelen is om de assen uit te wisselen voor wisselstroom-assen.

Zelf ben ik op dezelfde wijze mijn verzameling aan het opbouwen.

LOC's: Vrijwel alles van Märlklin. Een aantal uitstapjes naar andere merken (ombouw Lima, Mehano en een nieuwe Piko) hebben we toch overtuigd van de kwaliteit van M*. Moet wel eerlijk vermelden dat ik niet iemand ben die heel erg op de details let. Maar het vooral leuk vindt om van alles wat te zien rijden.

Rijtuigen: Alle grote (+/- 26 centimeter) van LIMA. Voorzien van wisselstroom wielassen. Aanschaf prijs dus AANZIENLIJK goedkoper (heb laatst 5 stuks Benelux gekocht voor ? 50,00, waarvoor ik bij andere merken echt niet in de buurt kom). Maar absoluut voorzien van de Wisselstroom wiel-assen van Märklin (gekocht bij Conrad). Voordeel is dat de rijtuigen iets zwaarder worden, wat het rij-gedrag verbeterd en door de correct grootte van de wielassen (14 i.p.v. 14,4) het aanslepen in de (R1) bochten verdwijnt.

Verder nog een 3-tal hele mooie beierse TRIX 3-assige rijtuigjes en een 3-tal Roco's.

Wagons: Voorkeur voor de hele oude blikken Märklin exemplaren, die met de grote veren tussen de koppelingen. Zijn bij aanschaf altijd al voorzien van wisselstroom wielassen en zijn wat kleiner van formaat. Daardoor kan ik dus in een treinstel een groter aantal opnemen waardoor hij groter lijkt. Heb inmiddels een stuk of 30 van dit soort wagons. De PIKO's vindt ik ook heel stevig. Als je goed op MP zoekt verbaas ik me toch over aanbod. Ook daar al een flink aantal van. De ROCO's ook allemaal van het oude type, dus geen NEM schachten (wat weer de prijs drukt). Wel zelf voorzien van de M* wielassen. Onlangs KleinBahn ontdekt, waar ik nog een beetje over twijfel. Wel weer afwijkende modellen, dus een welkome aanvulling (met mate). Jouef vindt ik over het algemeen te grof, met uitzondering van één SpeicheWagen voor het TEE treinstel ( :D). Liliput is inmiddels ook gearriveerd op Station Heerlingen, nog even het rijgedrag afwachten.

Door dus terug te vallen naar de  'oude' voorraden in hobbyland, toch in staat om een leuke en afwisselende verzameling op te bouwen.

Groeten,

Jan