Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

2 spiralen

Gestart door Treinzoeker zondag 08 juni 2014, 13:45:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 spiralen
Treinzoeker
gast

2 spiralen
Dag,

sinds enige tijd ben ik weer gegrepen door modeltreintjes. Ik overweeg om een baan te bouwen in een 'verloren hoek'. Ik zal de maten eens opmeten en kijken hoever ik kan komen. Maar voordat ik dat doe: in mijn puzzelen/fantasie wil ik twee niveau's maken. Zie graag het bijgevoegde, schematische plaatje (het verloop van de banen in groen en geel moet ingevuld worden, het gaat in dit topic even om de basale verbinding tussen de twee gebieden middels spiralen).



Het gele gebied zal niet zichtbaar zijn (ligt onder mijn bed), het groene gebied zal wel zichtbaar zijn (gedeelte ligt op plaat naast mijn bed). De verbinding tussen de twee gebieden zou lopen via twee spiralen.

Vraag: heeft iemand dit systeem weleens gebouwd of gezien? Hoe groot is de diameter van zo'n spiraal? De bedoeling is dat er ook, zeg, een NS Koploper doorheen kan rijden. Het hoogteverschil dat overbrugd moet worden is plm 50 centimeter.

Bij voorbaat dank voor het meekijken! Groet, Patrick
Re: 2 spiralen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: 2 spiralen
beste patrick,

Ik zou voor de stijgende spiraal minimaal een R3 bocht nemen en voor de dalende volstaat een R2.
M'n ontwerp bestaat ook uit 2 enkele spiralen en in beide spiralen doe ik ook nog een recht stuk rails van ca 18 cm ertussen.
Ipv een cirkel dus meer een ovaal.

gr. Ruud 
Re: 2 spiralen
Treinzoeker
gast

Re: 2 spiralen
Dag Ruud,

dank voor je reactie. Ik heb in Wintrack getekend wat ik begrijp dat jij wil zeggen.



Klopt dit? Groen is het laagste punt, blauw het hoogste (ik weet niet hoe ik dat Wintrack moet aangeven), het omcirkelde moet een normale 18 cm rail worden, maar dan kwam eea in het plaatje niet goed uit. De railafstand totaal is nu 4,5 meter, dus 12 cm kan er al gestegen of gedaald worden zo. Ik wil de spiralen beide kanten op kunnen berijden trouwens.

Groet! Patrick
Re: 2 spiralen
Wasmi
gast

Re: 2 spiralen
Als je die 07 vervangt door een 5106 (normale rechte), dan verlies je 3x een 5200 om te klimmen, je komt immers al een kwart bocht eerder direct boven je onderste niveau. Beter zo laten lijkt me.

Walter
Re: 2 spiralen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: 2 spiralen
klopt.

2 x normale rechte rail geeft in ieder geval stijging en de loc stijgt ook makkelijker naar boven.

gr. Ruud 
Re: 2 spiralen
Treinzoeker
gast

Re: 2 spiralen
Wasmi, Ruud, als ik jullie goed begrijp, dan spreken jullie elkaar toch tegen? Ruud, jij zei me toch juist die 5106 wel te gebruiken?
Re: 2 spiralen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: 2 spiralen
Patrick,

Ik rij C rail en volgens mij heb jij M rail, dus om het algemeen te houden , had ik het over een recht stuk rails en dan moet je denken aan lengte van 17 of 18 cm.

de klimspriaal bestaat dan per lus uit 6 x bocht, aan beide zijden een recht stuk rail en dan weer 6 bochten enz enz .

gr. Ruud
Re: 2 spiralen
Treinzoeker
gast

Re: 2 spiralen
dank Ruud, had ik het toch goed begrepen wat jij als eerste hebt bedoeld.

groet, Patrick