Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR 85 vertoont slijtage

Gestart door Anne W zaterdag 07 juni 2014, 23:13:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
BR 85 vertoont slijtage
Mijn Br 85, 37097, begint na intensief gebruik op mijn eigen baan en op de Sliberberg Strecke van de MSG/Den Bosch een specifieke slijtage te vertonen: de pen waarmee het gedeelde frame zo danig aan elkaar zit dat er zijdelings wel beweging is, maar verticaal niet, heeft speling gekregen.

Deze lok trekt bij mij 10 onderlossers met kolen en hij moet, net als in het echt, twee redelijk steile hellingen met bochten er vlak na (het is immers modelspoor) overwinnen, maar dat gaat niet echt goed meer, het achterste deel van het frame komt wat omhoog en duwt ook het voorste deel wat omhoog, waardoor de 3 middelste wielen uit de rails raken.

Voor dat ik de lok helemaal ga demonteren om te kijken of het de pen is (die is te koop) of het gat (die is niet te koop), wilde ik me oriënteren op oudere modellen, maar de Märklin databank gaat niet ver genoeg terug.

Wie kan me helpen aan catalogusnummers van oudere modellen, Digitaal, Delta of Analoog maakt me niet uit, zo lang het frame en de tandwielen maar hetzelfde zijn.

Haast jullie langzaam, m.i.v. morgen ben ik een aantal weken "uit" het modelspoorwezen.

Groet, Anne W
Re: BR 85 vertoont slijtage
3308 1985-1995 Elekt.Omschakeling DCM II 85 006 DRG Zwart
8308 1985-1995 DC DCM II 85 006 DRG Zwart, Hamo
3708 1992-1995 Dig.6090 DCM II 85 006 DRG Zwart, Telex
3309 1983-1995 Elekt.Omschakeling DCM III 85 007 DB Zwart, Telex
3809 1983-1995 DC,Dig. DCM III 85 007 DB Zwart, Telex, Hamo
3709 1992-1995 Dig.6090 DCM III 85 007 DB Zwart, Telex
33081 1997 Delta DCM II 85 001 DRG Zwart
37095 2002-2003 Dig.6090x DCM III 85 006 DB Zwart
37096 2005 Dig.6090mfx DCM III 85 009 DB Zwart, Witte-Windleitbladen


Mvg,
Peter
Re: BR 85 vertoont slijtage
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

online
Re: BR 85 vertoont slijtage
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BR 85 vertoont slijtage
Hallo Anne !

De pen is waarschijnlijk dezelfde als die van de BR 50, is misschien makkelijker te vinden.

Grtz Tony
Re: BR 85 vertoont slijtage
BR85 37097 pen 234 510
BR50 37840 / 844/ 844  pen 234 510


Mvg,
Peter
Re: BR 85 vertoont slijtage
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 85 vertoont slijtage
E234510 - Welle 10 Stück
6,00 ? Unverbindliche Preisempfehlung(VPE: 10) E Ab Werk lieferbar. :thumbup:
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR 85 vertoont slijtage
Ineens begon de lok te waggelen, een nadere inspectie leert me dat de drijfstangen niet meer met elkaar in lijn liggen, dus is er iets in de tandwieloverbrenging "verschoven".



Inmiddels heb ik de lok kompleet gedemonteerd, waarbij mij bleek dat de twee delen van het frame niet zonder demontage van de tussenas te scheiden is (het asje zit aan één kant in het achterste stuk en aan de andere kant in het voorste stuk), een eerste inspectie leert dat het pennetje er nog redelijk rond uit ziet (lees meten met de schuifmaat)

Nu ligt het geheel schoon te worden in de wasbenzine, daarna maar eens kijken wat er kan gebeuren, ik heb in Houten een 3709 zien liggen...

Groet, Anne W
Re: BR 85 vertoont slijtage
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: BR 85 vertoont slijtage
Hallo Anne W,

lijkt erop dat van vooraf gezien de wielen op de assen van de 4e en vermoedelijk ook 5e aandrijfas verdraaid zijn, de drijfstang hoort normaal rechtdoor te lopen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR 85 vertoont slijtage
Beste Walter,

Het beeld is aan beide zijden identiek, omdat alle wielen in een tandwieltrein zitten moet het zitten in het tussenasje tussen wiel 3 en 4, op het tandwiel van wiel 3 zit een tandwieltje, die zit op een asje wat naar de andere kant van het frame gaat, daar zit weer een tandwieltje die het tandwiel van wiel 4 aandrijft.

Deze constructie vind je op alle Märklin loks die een gedeeld frame hebben, ook de tandwieloverbrenging moet "beweegbaar" zijn.

Ik zal morgen een foto maken, groet, Anne W
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: BR 85 vertoont slijtage
Beste Anne,

Wielstand is niet correct , Walter geeft dit al aan, het voorste wiel daar heeft het contrra gewicht
een andere stand als de overige contragewichten een zelfde stand hebben , ivm de inwendige 3e cilinder in t eggie
En de drijfstangen behoren in 1 lijn te liggen, heb m zelf ook.....

Succes,

Gr, Jan
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR 85 vertoont slijtage
Beste Jan,

Zou jij op de één of andere manier eens kunnen bepalen hoeveel speling de verbinding tussen de twee delen heeft in verticale zin?

Nu het pennetje er uit is kon ik de tandwielverbinding tussen wiel 3 en het tussenasje verzetten, zo te zien staan de wielen van voor en achter nu weer in dezelfde stand, maar hoe de fout dan ontstaan is, is dan weer de vraag, te veel speling in de pen-gat verbinding is de eerste kandidaat.

Foto's volgen, groet, Anne W
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: BR 85 vertoont slijtage
Anne,

heb even gekeken en gevoeld en tussen de delen zit bij mijn lok geen speling , naar welke richting dan ook.
draaipunt is vrij van speling , plaatjes bijgevoegd zoals het er uit ziet.
Ik vermoed toch een wiel verplaatsing t.o.v. de as(sen) bij jouw lok.
Gr, Jan
Re: BR 85 vertoont slijtage
Anne, kijk eens op de Duitse ebay bij startset 29840 daarin vind ge de BR 85010 met fullsound . Misschien is dat de oplossing.
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR 85 vertoont slijtage
Beste Jan,

Hartelijk dank voor de moeite, er hangt me ook bij dat de zaak redelijk spelingsvrij was, toen de lok nieuw was.





De wielen staan inmiddels weer in lijn, er moet dus een tandwieltje één tand verschoven zijn.

Dit gevoegd bij wat ik zie aan de tandwielen doen mij vermoeden dat het draaiend gedeelte van de lok gewoon versleten is, ik ben bezig hem weer in elkaar te zetten, daarna zal ik moeten bepalen wat ik moet doen.

Ik vind hem  na vijf jaar intensief gebruik (thuis en bij de MSG/Den Bosch) wel snel versleten, maar ja ik ben wel verwend door mijn 30 jarige loopbaan bij Caterpillar.

Groet, Anne W
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2008

offline
Re: BR 85 vertoont slijtage
Hoi Anne,

Jammer van de problemen.
Maar wat is jouw definitie van intensief gebruik?
Elke dag een uurtje is toch al gauw meer dan 1800 uur.
Ik heb trouwens geen idee wat de levensduur zou mogen zijn.

Groeten,
Ton.
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR 85 vertoont slijtage
Beste Ton,

Ik weet ook niet wat ik mag verwachten aan levensduur, maar ook mijn V36, V200 en Re 4/4 II hadden last van versleten tandwielen, ik heb het idee dat de aandrijvingen met wormwielen en tandwielkastjes een wat langere levensduur hebben.

Mijn "verwenning" komt uit "time between overhaul" van 20.000 vollasturen

Groet, Anne W
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR 85 vertoont slijtage
Vandaag heb ik de lok weer rijvaardig gemaakt en op de rails gezet, na een test over een combinatie van twee wissels zag ik het volgende beeld:



Inderdaad, de stand van de voorste 3 wielen is weer verschoven t.o.v. de achterste 2 wielen

De oorzaak zit in het tandwiel tussen wiel 3 en 4 die de tandwieltrein "overbrengt" van de ene kant naar de andere kant, het tandwiel ziet er erg versleten uit.



Ook het tandwiel tussen as 4 en 5 ziet er slecht uit



Het pennetje tussen het voor- en achterframe heeft geen slijtage, wat betekent dat de gaten uitgesleten zijn.

Alles bij elkaar genomen heb ik besloten de lok netjes in een doos te zetten (tot een moment dat ik er tijd voor vrij maak) en op zoek te gaan naar een vervanger.

Groet, Anne W

Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR 85 vertoont slijtage
Is het gat opboren en een bus erin persen een oplossing ?
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR 85 vertoont slijtage
Beste Dick,

Ja, dat is een oplossing, maar dat samen met nieuwe asjes en tandwielen en het daarvoor benodigde gereedschap en de benodigde tijd maken dat ik dat project op de lange baan schuif.

Groet, Anne W
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR 85 vertoont slijtage
Hallo Anne,

Fijn dat deze loc in de toekomst voor een opknapbeurt in aanmerking komt  :thumbup: Heb zelf ook nog een BR 85 van de 1e serie  die Märklin maakte (3309)  en die rijdt nog steeds naar behoren zijn rondjes.
Re: BR 85 vertoont slijtage
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 85 vertoont slijtage
Hoi Anne,

Wat me opvalt is dat de wielen niet zoveel slijtage vertonen, als dat ik zou verwachten bij het zien van de slijtage van het scharnier.
Mijn 3084 heeft nog een goed scharnier, maar toont veel meer slijtage op de wielen.
Of zou dat door de belichting van de foto's komen?
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR 85 vertoont slijtage
Beste Ad,

Nee, de wielen zien er nog goed uit, ik weet ook niet of die hard kunnen slijten, het "aandrijfwerk" wordt toch gedaan door de wielen met bandjes.....

Vandaag even bij Trein 2000 in Breda wezen kijken, daar staat nog zo'n "dubbelpak" (37098), maar die hebben al de nieuwere MFX decoder en die rijdt niet zo mooi op 27 stappen als de oude Märklin/ESU decoder op 28 stappen.

Groet, Anne W
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR 85 vertoont slijtage
MTE/Vlaardingen had nog een BR 85, catalogusnummer 37097 staan, besteld en gisteren in Houten opgehaald, vandaag even getest, rijdt, maar verrassing: hij rijdt niet stap voor stap op Motorola 28 stappen, wel stap voor stap op Motorola 27 stappen, maar belabberd.

Mijn conclusie is dan: deze lok heeft al de nieuwere Märklin decoder en niet de oude Märklin/Esu decoder, daarin wordt ik gesterkt door de handleidingen, de oude heeft als datum 0109 en de nieuwe 0111.

Maar als ik de onderdelenlijsten met elkaar vergelijk dan zijn de decodernummers gelijk.....

Ik was toch al van plan om de decoder van de oude lok over te zetten in de nieuwe lok, dus dat is geen probleem (ook de "leiterplatine" heeft hetzelfde nummer), maar de luidsprekers hebben een verschillend nummer.

Dus luidt de vraag aan onze Märklin Deskundigen: toen Märklin overging van de oude Märklin/Esu decoder naar de nieuwere Märklin decoder is er toen ook iets veranderd in de impedantie van de luidsprekers?

Binnenkort, eerst naar Werkendam, een paar foto's van de tandwielen, dan zie je echt hoe erg de oude versleten waren.

Groet, Anne W
Re: BR 85 vertoont slijtage
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR 85 vertoont slijtage
Zoals beloofd foto's  van de tandwielen van de nieuwe lok, vergelijk dat maar met de foto's van 17 december.





Groet, Anne W
Re: BR 85 vertoont slijtage
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: BR 85 vertoont slijtage
Hallo Anne,

net weer naar het plaatje van de oude loc gekeken, je ziet in de laatste foto daarvan ook het tandwiel tussen de 4e en 5e aandrijfas scheef staan, ik denk dat alle tussentandwielen tussen 3e, 4e en 5e as vervangen moeten worden, zeker het ene tandwiel tussen 3e en 4e as. Ik denk dat de oorzaak van de problemen niet uit slijtage komt, maar doordat de 4e as te wijd staat waardoor de tandwielen zijn gaan klapperen.

met vriendelijke groet,

Walter