Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

WISSELS

Gestart door GTIBert donderdag 05 juni 2014, 20:59:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
WISSELS
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
WISSELS
Ik heb wissels die slecht schakelen.
Als ik het minicontact doorverbind gaat het goed.
Nu is mijn vraag of ik deze mini contacten mag door verbinden zonder dat er iets doorbrand?

Wie kan me hier bij helpen.


Gr. Bert
Re: WISSELS
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: WISSELS
Hallo Bert,

Als je de wissels via een pc schakelt mogen de schakelaartjes eruit.
Bedien je ze met de handmatige schakelkastjes dan moeten ze blijven zitten.
Deze schakelaars zijn bedoeld om verbranden van de spoel tegen te gaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: WISSELS
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: WISSELS
Als je zeker weet dat je niet lang op een knop van het schakelkastje zult (laten, kinderen?) drukken, dan mag de eindschakelaar er ook uit.

Groet, Anne W
Re: WISSELS
WP3R
gast

Re: WISSELS
Citaat van: degeluidsman op donderdag 05 juni 2014, 22:16:36
Deze schakelaars zijn bedoeld om verbranden van de spoel tegen te gaan.
Ja en nee. De schakelaartjes zitten er niet om de spoel op zich te beschermen, ze zitten er wel om heel je hebben en houden te beveiligen!
Het zal Märklin worst wezen dat er een spoeltje doorbrandt, wat maakt het ten andere uit, het schakelaartje is nog sneller kapot dan dat er een spoel zou doorbranden, met andere woorden de betrouwbaarheid gaat er maar door achteruit. Als nu de schakelaar kapot is of de spoel is kapot, de wissel schakelt niet meer en de aandrijving wordt doorgaans in zijn geheel vervangen.
Maar Märklin moet de schakelaartjes er wel steken om zijn product te mogen verkopen, want als er een spoel verhit kan daardoor brand ontstaan in bijvoorbeeld de vele kunststof en hout die op een modelbaan meestal aanwezig is in de buurt van een wisselspoel. En een brand op een modelbaan is al gauw een brand van de hele kamer of zelfs het hele huis.
Iemand die adviseert om de schakelaartjes te verwijderen geeft dus eigenlijk hele slechte raad, zet zelfs aan tot onveilig gedrag, en 't is maar de vraag als iemands huis er door afbrandt hoe dan het gesteld is met de aansprakelijkheid.
Ik zou dat in ieder geval niet willen geadviseerd hebben op een publiek forum waar de brandverzekeringen mee kunnen lezen.
En al helemaal niet vertellen dat ik de beveiligingen heb uitgeschakeld waardoor het brandrisico van mijn woning vergroot.
En ja, ik heb een verleden in de brandpreventie van een heel groot bedrijf waar met argusogen gekeken wordt of er ergens potentieel gevaar voor brand bestaat door oververhitting van elektrotoestellen.
De kosten van de verzekeringspremies zijn in grote bedrijven zelfs omgekeerd evenredig met de brandlast.
Hoe meer beveiliging je kunt aantonen hoe minder je betaalt.
En iemand die rotzooit met beveiligingen vliegt in de industrie direct aan de deur.
Ik vind het vreemd dat dit hier nog nooit verteld is terwijl er hier toch heel veel techniekers meelezen die toch zouden moeten weten waarvoor die schakelaartjes er echt zitten.

Groeten,

Willy
Re: WISSELS
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: WISSELS
Zolang de aandrijvingen via een decoder worden aangestuurd door de centrale is het geen probleem. Daar komt geen pc bij te kijk.

@Willy (Of een ander oud forumlid?),

Mooi verhaal maar ik betwijfel sterk of je zover moet doordenken, juridisch heb je waarschijnlijk gelijk maar of we ons daar nu over zorgen moeten maken bij onze hobby met kleine aanpassingen? Kijk eens naar de M-rail, daar zit ook geen eindschakelaar op.

De kans dat een spoel doorbrand is al klein, en dat hij de boel in de fik gaat zetten is nog veel kleiner. Die kans is zo goed als verwaarloosbaar.
Re: WISSELS
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: WISSELS
Tegen die tijd dat je de knop lang genoeg ingedrukt hebt om brand te laten ontstaan,
ben je al gek geworden door de grote zoemherrie die ze maken.


btw, ik kan met mijn schakelkastjes van marklin de spoel ook langer laten gaan. maar kennelijk heb ik nog nooit zo lang ingedrukt dat ie eindafschakeling in werking trad.


gr Simon
Re: WISSELS
Wil Tweeendrie
gast

Re: WISSELS
Wijbe,

mijns inziens heb je volkomen gelijk.
Brand ontstaan door een spoel lijkt mij niet mogelijk. Ik heb een spoel doorgebrand gehad; sluiting naar massa van de blauwe draad in mijn schakelbord.
Gevolg: spoel stuk, plastic bielzen gesmolten, wissel niet meer bruikbaar. Voeding 19 v 100 watt trafo, dus genoeg vermogen om de boel op te blazen. En tijdens de bouw van de baan een tang op een wissel laten liggen en je dan maar afvragen waarom de loc niet wil rijden. Hetzelfde als hier boven vermeld, alleen de bielzen van de aftakking waren nu naar de klot.....  :-(

En ik heb een rookmelder op zolder gemonteerd én de baan is stroomloos als ik niet op zolder ben.
Ook dat is een manier van veiligheid. Nooit onbeheerd onder spanning laten staan.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: WISSELS
Lid sinds: 2008

offline
Re: WISSELS
Beste Willy

Je komt waarschijnlijk uit de safety wereld. Als ik ergens een hekel aan heb...............
Je verhaal is pure bangmakerij, om niets.
In deze wereld zijn we veel te veel bezig met bang maken van de mensheid, daar is religie ook op gebaseerd.

Ik hoop 1 ding dat dit je eerste en laatste bijdrage is mbt dit onderwerp!

groeten van teunis
Re: WISSELS
WP3R
gast

Re: WISSELS
Dus volgens jullie steekt Märklin die schakelaartjes er om zijn gebruikers te pesten?
Ik geloof dat niet, ze zitten daar echt enkel en alleen voor de brandveiligheid.
Wie het niet wil geloven gelooft het niet, maar je kunt maar gewaarschuwd zijn.
Ik vind het als ervaren technieker mijn plicht onbevoegden te waarschuwen en in te lichten, wat ik bij deze dus gedaan heb.
Onbevoegden zouden zich in deze materie beter onthouden lijkt mij.

Ik heb thuis bij het afsluiten van een brandpolis ook mijn modelbaan laten bekijken door een brandexpert van mijn verzekeringsmaatschappij en die had echt heel veel aandacht voor de elektrische bedrading en de brandlast.
Reken maar dat ze na een brand hetzelfde doen, als je centen moet krijgen of erger nog, als er slachtoffers vallen schrik je wat ze allemaal bekijken en nagaan.

Meer wil ik hier niet meer over zeggen, als je twijfels hebt vraag maar advies aan je verzekeraar.
Of beter nog, maak dat je beveiligingen die standaard aangebracht worden door de fabrikanten in orde zijn.

Groeten,

Willy
Re: WISSELS
Lid sinds: 2008

offline
Re: WISSELS
Citaat van: WP3R op vrijdag 06 juni 2014, 10:22:40
Dus volgens jullie steekt Märklin die schakelaartjes er om zijn gebruikers te pesten?
Willy


Beste Willy

Ga een ander forum "pesten"

teunis
Re: WISSELS
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: WISSELS
Wat een totaal uit de context getrokken en  bangmakend verhaal is dit zeg!
Ja die schakelaars zitten er voor de 'veiligheid' (30 jaar geleden) maar de huidige stand van de techniek om de wisselaandrijvingen is dus danig dat ze compleet overbodig zijn en alleen maar last veroorzaken.
Wissel decoders zijn in te stellen op de duur van de impuls die naar de spoelen gaat.
Maar goed het kan zijn dat WP3R dat niet wist, vandaar nog even dit krabbeltje.
Gewoon er uit met die zooi!
En gebruik je schakelaars gebruik dan terugspringende schakelaars (moment schakelaars).

grt Piet.
Re: WISSELS
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: WISSELS
Hi

Ik lees mee en ben ook nog eens een elektronica-techneut en ik doe het, volgens mijzelf, allemaal veilig en op mijn manier.
Onze hobby, hoe hoog de prijzen ook zijn, bestaat niet uit professioneel materiaal.
Over het wissel "probleem" en het hoe en waarom staat genoeg geschreven zowel hier als op andere forum's.
En da's allemaal niet voor niets dus schakelaars (bij digitaal) eruit.

groet
Harald


Re: WISSELS
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: WISSELS
Beetje onzin dit verzekeringsverhaal. Meer van belang is dat de elektrische leidingen op de juiste manier zijn  gelegd. Als iemand al zijn hobby spul, met de nadruk op hobby, koopt en aansluit, voldoet dit aan de eisen die gesteld zijn voor consumenten gebruik en goedgekeurd zijn. Een wijziging daarop is alleen van invloed op garantie. Zolang dit aan de laagspanningskant blijft, is er geen probleem. Meer zorgen kan je hebben over het zelf bouwen van voedingen waaraan aan de 220 (230) zijde wordt gerommeld.

Overigens is bij mij ook wel eens een spoel in rook opgegaan. Was ik snel achter daar de trein de verkeerde sporen bereed. De decoder was ook defect gegaan. Alleen een beetje stank en een bonk plastic. Het vermogen is te gering om erger te veroorzaken. Daarbij is de gebruikte bedrading niet in staat grote, gevaar opleverde, stromen te voeren voordat deze smelt. ;)

Tenzij je deze met 220 bedrading uitvoert natuurlijk. Dat worden leuke kabelbomen. :D

En dan nog, er zijn er weinig die de baan onbeheerd voor langere tijd laten rijden. ;)
Re: WISSELS
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: WISSELS
zelfs bij gebruik via gewone drukknopjes mag je ze eruit halen.Zet er dan gewoon in de aanvoerleiding een PTC tussen.Dan branden de spoeltjes ook niet door.Dit deden wij vroeger althans voor het digitale tijdperk.En eer er van zo'n spoeltje brand zal uitbreken dan zal het al heel erg stinken in je treinkamer. :-)
Re: WISSELS
Lid sinds: 2008

offline
Re: WISSELS
Het aanwezig zijn van de schakelaars is helemaal geen oplossing tegen doorbranden van de spoelen !

Als een aandrijving niet goed meer werkt en blijft ergens in het midden hangen, dan werken die schakelaars helemaal niet.
Je hebt dan helemaal niks aan die schakelaars en de boel kan toch gewoon uitbranden.

Om de spoelen te beveiligen kunnen we wel de CDU-schakeling bouwen, die zorgt er veel beter voor dat de spoelen (zonder schakelaars) niet verbranden, maar ook dit kan net als alle andere stukjes techniek defect raken.

De kans op desastreuze fouten is erg klein geworden, maar niet 0%.......

Ik laat het hier maar bij, maar met de melding van Teunis, die de spijker op de kop treft  :)
Re: WISSELS
Lid sinds: 2008

offline
Re: WISSELS
willy
jij brengt dus (als geen marklin specialist dus onkundige) alles voor reparatie even terug naat de fabriek of importeur
als je iets moet aansluiten als een wissel komt daar dus iemand voor langs bij de importeur vandaan  8o
Ik denk dat de ??hobbyisten?? meer kunnen dan M doet mbt repareren en oplossen en in ombouw
dat zijn de specialisten
Re: WISSELS
Spoorman
gast

Re: WISSELS
Marklin leest al jaren hier mee. Marklin weet al jaren van de problematiek af. Mijn vraag aan de deskundigen hier is dan ook: waarom zitten er nog steeds schakelaartjes in de aandrijvingen terwijl het functioneel veel problemen geeft? Wat zou daar voor filosofie achter zitten? En zou dat iets met een keurmerk te maken kunnen hebben? Of zou het.....?

Gr, Ben.
Re: WISSELS
WP3R
gast

Re: WISSELS
Allemaal leuke commentaar van ervaringsdeskundigen, maar waar ik niks over lees is dit: waarom bouwt Märklin die schakelaartjes waar zoveel ellende mee is en die de bedrijfszekerheid fors naar beneden halen (daar zijn we het toch over eens?) dan in als iedereen ze er moet uithalen.
Dat lijkt mij toch een heel raar gedoe.
Denk daar toch maar eens goed over na.

En het is helemaal niet mijn bedoeling onrust te zaaien zoals hier aangehaald wordt, ik heb daar niks bij te winnen of te verliezen.
Ik dacht gewoon, dit is hier een forum waar iedereen iets mag op zeggen, en als het zelfs gemeengoed is aan te sporen tot onveilig(er) gedrag, dan dacht ik dat het niet verboden kon zijn om een goedbedoeld veilig advies te geven, niet aan de mensen die er niks mee willen, maar voor de mensen die dergelijke vragen stellen omdat ze het niet zeker weten.

Iedereen doet er uiteraard mee wat hij wil, ik heb mij vast ook al schuldig gemaakt aan onveilig gedrag, wie niet, maar heb eigenlijk nog nooit de nood gevoeld daar mee uit pakken in geuren en kleuren op sociale media  en anderen aan te zetten om hetzelfde te doen.

Maar ieder mag van mij doen wat hij wil, ik zou het enkel wat fijner vinden moest dat voor mij als nieuwkomer ook gelden.
Ik had mij mijn onthaal helemaal anders voorgesteld, ietsje vriendelijker bijvoorbeeld, want nu heb ik schrik om ooit nog iets te zeggen.

Wat ik mij vooral afvraag is waarom er zo heftig gereageerd wordt en er zovelen opschrikken van wat ik zeg, als jullie overtuigd zijn niks te misdoen moet je toch nergens bang voor zijn en agressief worden?

En neen, ik kom helemaal niet uit het kamp van de security, ik heb enkel op professioneel vlak als technieker heel veel contact gehad met verzekeringen, controleurs en veiligheid experten.
En ik ken zo een beetje hun gewoontes en streken, daarom geef ik altijd advies om met dergelijke materie voorzichtig te zijn. Daar is toch niks mis mee?


Groeten,

Willy



Re: WISSELS
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: WISSELS
Dag allemaal,


Eigenlijk had ik geen zin om me in de discussie te mengen maar vooruit.
We hebben nu kunnen lezen dat Willy zijn advies geheel goed heeft bedoeld (waarom ook anders).
Hij heeft een punt dat die dingen er in zitten.
De vraagsteller weet nu de voors en tegens, namelijk de schakelaar werkt niet, maar er kan over het algemeen geen brand ontstaan.
Iedereen heeft hopelijk zijn hart kunnen luchten.


Misschien kunnen we ophouden met bekvechten en elkaars mening respecteren.


Welkom Willy!


Groet,


Simon
Re: WISSELS
Spoorman
gast

Re: WISSELS
Discussiëren / meningen delen en bekvechten zijn echt 2 verschillende dingen. Als je vindt dat dit bekvechten is kun je beter naar het Libelle of watjes forum gaan. :)

www.libelle-forum.nl
http://forum.watjes.nl

Gr, Ben.
Re: WISSELS
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: WISSELS
De vraag blijft: is Bert nu geholpen met zijn vraag? 😟

Gr, Ad
Re: WISSELS
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: WISSELS
Het zou kunnen. Zoals al is aangegeven, de aandrijving kan ook doorbranden als hij halverwege vast komt te zitten.
Maar zoals al blijkt uit de jarenlange ervaring van andere die ze hebben weg gehaald, kan hij dat ook gewoon doen, met minimaal risico.
Of het daadwerkelijk zijn probleem oplost, is dan afwachten, maar dan kijken we weer verder.


Groet,


Simon
Re: WISSELS
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: WISSELS
Hallo allen,

willen jullie deze moderator met rust laten, zie titel van het draadje,   ;) , overigens haal  ik de overbodige//ondingen uitschakelingen eruit, terwijl ik toevallig heel wat kennissen in de verzekeringswereld heb, die Wissels heel goed kennen, misschien wat offtopic  O:-D

Naar mijn mening zijn ze niet ingebouwd vanwege brandveiligheid, maar vanwege de contactrails waarmee in het analoge tijdperk wissels geschakeld werden.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: WISSELS
Lid sinds: 2008

offline
Re: WISSELS
JUIST Walter

Je hebt mijns insziens gelijk met het contactrails tijdperk
Marklin heeft toendertijd "5 miljard" van die aandrijvingen met microschakelaars laten maken en daar putten ze nog steeds uit. Dus wel meelezen maar eerst die berg aandrijvingen verkopen.

Groeten van teunis
Re: WISSELS
Lid sinds: 2006

offline
Re: WISSELS
Hi,

De eindschakeling zit er onder andere in om de wisselstand te kunnen terugmelden via de witte drukknopkastjes, daar zit een ledje in welke gaat branden als de schakelaar in een bepaalde stand staat, overeenkomstig de stand van het wissel. Kun je zonder te kijken naar het wissel in b.v. het schaduwstation zien wat de wisselstand is. Verder is het algemene advies wil je een betrouwbare wisselaandrijving haal ze er dan maar uit, of nog beter vervang deze dure aandrijvingen met decoder voor een servo met servo decoder. Werkt altijd en is een stuk voordeliger.

Groetjes.