Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

diverse merken decoders

Gestart door gotischeboog vrijdag 06 juni 2014, 12:05:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
diverse merken decoders
gotischeboog
gast

diverse merken decoders
Voor de (H0)modeltreinen van tegenwoordig zijn vele merken decoders vin de handel. Mijn vraag is: hoe herkent men het MERK, b.v. ESU of Uhlenbrock, van de decoder? Meestal heeft men van doen met een zwart pakketje met een draadboompje al dan niet voorzien van een NEM plugje en dat zegt niet veel over het merk en b.v. de problemen die je kunt verwachten. Het ene merk werkt  nu eenmaal beter dan het andere. Er zit namelijk nogal wat verschil in prijs en het instelgemak van de diverse merken. Wie helpt me verder?
Mvg Ad.
Re: diverse merken decoders
Hallo ad,

door CV8 uit te lezen hierin staat de merkcode van de fabrikant op het internet is wel een lijst te vinden met deze code's
zie deze url

Groeten,
Piet
Re: diverse merken decoders
Lid sinds: 2008

offline
Re: diverse merken decoders
Maar dat werkt bij DCC-decoders, niet bij MM1 of MM2-decoders.
Re: diverse merken decoders
Hallo Huub,

Dat werkt volgens mij bij alle multiprotocol decoders maar ik kan het mis hebben

groeten,
Piet
Re: diverse merken decoders
Lid sinds: 2008

offline
Re: diverse merken decoders
Jawel, want die kennen ook DCC.
Re: diverse merken decoders
gotischeboog
gast

Re: diverse merken decoders
T.a.v. Piet: Het is wat lastig als je b.v. op een beursje een decoder gevonden hebt zonder org. verpakking. Dan kan ik die CV niet uitlezen. Of je wilt er een overnemen van een particulier die niets van digitaal weet. Zijn er geen uiterlijke kenmerken? Hoe herken je dan motorola en de mutiprotocol decoders als ze beide b.v. 8 aansluitdraden hebben?
Mvg Ad.
Re: diverse merken decoders
Beste Ad,

Helaas is dat niet mogelijk. Je zal een centrale nodig hebben waarbij je dus kan testen of de decoder reageert op DCC en/of motorola-protocol. Dat is een klein nadeel als je een tweedehands model koopt zonder enige extra info :)

Groet Ronald.
Re: diverse merken decoders
Even in het fotoboek gekeken naar decoders die het MM / MFX-protocol ondersteunen, dus niet meegetelt het aantal decoders die alleen het DCC-protocol onderteunen.
Verschillende merken / types standaard decoders: 203
Speciale typen Marklin decoders: 190
Laatste heeft betrekking op mechanisch layout, elektrisch layout  en of functionaliteit.


Mvg,
Peter