Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Moduleprobleem

Gestart door JanPieter zaterdag 18 augustus 2007, 10:11:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Moduleprobleem
JanPieter
gast

Moduleprobleem
Hallo mede-forummers,

Ik wilde graag binnenkort een projectje beginnen met een boerderij+erf. Nu werkt het op een modelbaan nogal onhandig, lijkt mij. Nu was dus mijn idee om er een module van te maken en die op mijn baan te plaatsen.
Maar nu het volgende...
Hoe kun je zo'n module goed in de baan laten overlopen? Ik neem aan dat je de module alleen op een stuk houd neer kan zetten, en dat staat nogal lelijk op je baan. Hoe kun je die bobbel wegwerken?

Mv.g. Jan-Pieter
Re: Moduleprobleem
Lid sinds: 2007

online
Re: Moduleprobleem
Hoi Jan-Pieter,

Ik ben zelf nog niet zover, maar hoe ik het zou doen is:
De onderkant van de module (het stuk hout dus) net zo dik maken als de plaat waar ie op komt te staan. Dan precies de grote van de module uitzagen in de plaat. Hier onder de randen 2 plankjes maken, je module verzinkt dan in de plaat en rust op de 2 plankjes aan de zijkant.
Hoe je het landschap zo moet maken dat je de randen niet meer ziet? Ehhh struiken e.d. wellicht? Iemand anders daar een antwoord op?

Groeten

Mark
Re: Moduleprobleem
JanPieter
gast

Re: Moduleprobleem
Is het misschien een idee om schuine wanden te maken zodat de boerderij op een soort terp staat  :?:
Re: Moduleprobleem
Lid sinds: 2007

online
Re: Moduleprobleem
Tsja er zijn veel oplossingen.
Maar is een terp niet iets specifieks nedelands? Wij hebben tenslotte nogal eens met wateroverlast te maken gehad nu en in het verleden, in de bv alpen denk ik dat ze daar minder last van hebben?
Zeg ook maar iets hoor, sta open voor correcties.  :D :D

Mark
Re: Moduleprobleem
JanPieter
gast

Re: Moduleprobleem
Mark,

In (Noord) Duitsland hebben ze ook behoorlijk wat terpen, in het zuiden wat minder. Vooral in de stre Oost-friesland staan er heel wat.
Re: Moduleprobleem
^Rook
gast

Re: Moduleprobleem
Citaat van: JanPieter op zaterdag 18 augustus 2007, 10:57:29
Is het misschien een idee om schuine wanden te maken zodat de boerderij op een soort terp staat  :?:

De rand tussen plaat en tafel is op allerlei manieren weg te werken (begroeing en bebouwing bijvoorbeeld). Verzinken is op zich natuurlijk het mooist. Als je de plaat bovenop de tafel legt en de randen netjes wegwerkt zul je toch al snel blijven zien dat de plaat er later op gelegd is. De countouren van de verhoogde rand zullen dit verraden :mad:

Dit kun je tegengaan door de plaat niet netjes recht af te zagen maar lekker bochtig en rommelig. Ook is het slim om de randen niet overal op dezelfde manier weg te werken, breng diversiteit aan. En het is zinvol om zowel op de losse plaat als ernaast/eromheen op verschillende plekken enig niveauverschil aan te brengen. Daardoor zal de rand van de plaat niet de enige verhoging zijn en zal deze dus natuurlijker in het landschap wegvallen.

Denk dat je zeker goed zit als je denkt dat het werken op een losse plaat handiger is, wens je succes met de uitvoering. Goed bezig JP 8) ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Moduleprobleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Moduleprobleem
Jan Pieter,

Ik zou dan, zoals Rolf al aangaf, het deel waarop je de scenery wilt maken, uit je tafelblad zagen.
Als je dan onder het ontstane gat, een paar latjes monteert, dan kun je de plaat weer in in het gat laten zakken, zodat hij op de latjes rust en je geen hoogteverschillen krijgt.

Je kunt dan de randen van de plaat met scenery, nog niet afwerken en nadat je de plaat met boerderij hebt teruggeplaatst, werk je de randen tot over de naden af met bijv gras e.d.
De naden kun je eventueel eerst opvullen, maar als de plaat demontabel moet blijven dan zou ik dit niet doen.

Een tweede mogelijkheid is, om de plaat met papier te bedekken, waarbij je het papier tot over de randen laat uitsteken.
Bij het terugplaatsen van de plaat, valt het papier, met daarop de scenery, over de naad en zie je niets van.