Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan ontwerp gebaseert op Ludwichsthal

Gestart door Raven85 donderdag 05 juni 2014, 12:38:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan ontwerp gebaseert op Ludwichsthal
Beste mede modelspoorders,

Ik ben al een tijdje bezig met het proberen te ontwerpen van een baan. Ik heb een ruimte van 3 x 3 meter tot mijn beschikking, groot genoeg voor een leuk baantje dacht ik zo. Na een en ander geprobeert te hebben liep ik een beetje vast. Tot ik een tijdje terug hier op het forum een baan ontwerp genaamd Ludwichsthal tegen kwam. Dit baan ontwerp sprak mij meteen aan.

Ik heb dit overgenomen en aangepast aan de mij beschikbare ruimte en wensen. Ik wilde sowieso een schaduwstation en een nevenlijntje in het plan. Het plan is ontworpen in wintrack 8, ik zal het bestand bijvoegen.

Het is de bedoeling dat de hoofdbaan wordt voorzien van bovenleiding. Op de hoofdbaan zal gereden worden met electrisch, diesel en stoom. Er zullen zowel personen als goederen treinen gaan rijden. De personen treinen zullen 3 wagons tellen en de goederen treinen zullen ongeveer de zelfde lengte hebben. Het zijlijntje zal geen bovenlijding hebben, er zal hier alleen diesel of stoom rijden. Het tijdperk zal III/IV zijn en het geheel zal in M rail gelegd worden. Dit omdat ik hier nou eenmaal van vroeger uit veel van heb en ik de kosten een beetje wil drukken.

Ik heb gezien de ruimte niet de mogelijkheid om achter de baan te komen maar aangezien ik aardig lang ben en het meeste spoor op een hoogte van 90 cm ligt denk ik dat ik de 112cm breete wel weet te overbruggen om toch overal bij te komen. Bij het korste gedeelte van de U heb ik de ruime om onder de tafel te kruipen om eventuele problemen daar op te lossen. Ik weet dat het niet ideaal is maar ik wil de ruimte zo veel mogelijk benutten om spoor te kunnen leggen.

In het plan heb ik met uitzondering van het zijlijntje overal een doorrijd hoogte van +/- 10 cm aangehouden zodat ik geen probleem ondervind met de bovenleiding. De stijgingspercentages zijn ongeveer 3% of minder, maar nooit meer dan 3,2%

Ik wil het geheel digitaal aansturen d.m.v. koploper. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik hier nog geen kaas van heb gegeten. Ik heb me al wat ingelezen op het forum en de wiki en zoals ik het denk te begrijpen dien ik de baan in te delen in blokken voor de bezetmelding. Hier zou ik graag wat advies in hebben in hoe de baan het gemakkelijkste in te delen.

Ook wil ik graag seinen plaatsen, maar ook hier ben ik nog niet in thuis. Ik zal me hier verder in gaan verdiepen maar hulp hierbij is altijd welkom!

Graag jullie mening over dit plan en eventueel suggesties over hoe dingen anders of beter kunnen.

Met vriendelijke groet,

Raven
Re: Baan ontwerp gebaseert op Ludwichsthal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan ontwerp gebaseert op Ludwichsthal
Mijn beste Raven.

Baanplan is slim bedacht, reikwijdte niet  :P
Ergens bij kunnen is niet , ergens iets kunnen doen.
Wanneer je daar achter komt, op het moment dat je baan al een heel eind gevorderd is, dan is het meer dan vervelend.
Dit is een welgemeend advies...Ben benieuwd hoe het verder gaat !

Grtz Tony
Re: Baan ontwerp gebaseert op Ludwichsthal
Hoi Raven,

Ik heb net even je sporenplan zitten te bekijken, maar er zijn wel een aantal verbeter punten.
Als eerste een trein die uit je schaduwstation komt, kan nooit meer terug naar je schaduwstation. Tenzij de trein kop maakt in het station of ergens anders op de baan.
Maakt hij kop dan moet die trein bijna een heel rondje maken tegen de treinen loop in. Waardoor alles dan stil moet blijven staan om geen ongelukken te krijgen.
een trein die van boven naar onder door je station (op de linker poot) rijdt, zal altijd die kant op blijven rijden. Geldt ook voor treinen die omgekeerd door dat station rijden.

En ook hier geldt wil hij naar het schaduwstation, dan moet hij bijna een hele ronde op verkeerd spoor rijden., om naar het schaduwstation te gaan.
Dan is de trein wel gekeerd maar kan hij niet meer de andere kant op rijden. (Je hebt geen keerlus). Alleen door kop te maken gaat dat lukken.
Maar dat zal een probleem zijn voor getrokken treinen en goederen treinen. Om over stoomtreinen nog maar niet eens te spreken.

Misschien is het beter om niet het rondje te maken, maar voor beide uitgangen van het station een schaduwstation te creëren.
Of een groot schaduwstation, maar met de mogelijkheid om naar alle kanten uit te rijden.

Korte uitleg. Ik zou het dubbelspoor links onder laten zakken ipv te stijgen. Hierdoor krijg je een mooie daling naar je daar aan te sluiten schaduwstation.
Het enkelspoor dat nu naar beneden gaat daar, die zou ik laten stijgen zodat je daar naar je zijlijn station kan gaan. Wel moet er dan nog een betere verbinding met het station gecreëerd worden.
Aan de bovenkant van je station (nog steeds op de linkerpoot) zou je bruggen kunnen gebruiken om over de sporen van het station te gaan en daarachter dan de tunnel ingang.
Ook dat spoor (het spoor dat je station aan de bovenkant verlaat) zou ik naar beneden laten lopen. Dan heb je een mooie ruimte om te dalen en je houd veel ruimte over voor je schaduwstation(s).

Het zijlijntje kan nu ook de bergwand in (na de brug over de sporen) om dan weer op dezelfde plek als nu tevoorschijn te komen, richting je zijnlijn station.
Eventueel kan je net zoals nu het dubbelspoor een stukje zichtbaar houden.
De schaduwstations kunnen boven elkaar liggen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Bouw je een groot schaduwstation, dan wordt het een compleet ander station dan dat er nu geplant is.

Bij plaatje:

1 de ingang naar schaduwstation.
2 ook ingang naar schaduwstation.
3 de brug over de stationssporen van de zijlijn.
4 extra verbinding tussen het station en de zijlijn.

De verbinding via de engelse wissel  de zijlijn zou hiermee komen te vervallen.

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: Baan ontwerp gebaseert op Ludwichsthal
Bedankt voor het advies Tony! Toch ga ik de gok wagen met deze afmetingen. Als ik kleiner ga moet ik naar mijn mening te veel ruimte en mogelijkheden in leveren.
Re: Baan ontwerp gebaseert op Ludwichsthal
Peter, bedankt voor je inzichten.

Je hebt helemaal gelijk. Op deze manier kan de trein nooit gemakkelijk terug keren naar het schaduw station. Ik begrijp je uitleg en tekening. Ik twijfel alleen nog of ik bereid ben zo veel van het parade spoor op te offeren.

Het hondebot princiepe dat je voorsteld spreekt me erg aan. Hierdoor ontstaat ook een diverser trein verkeer. Ik ga eens kijken of het mogelijk is dit te realiseren en toch het rondje in takt te houden.

Genoeg stof om over na te denken, nog even terug naar de teken tafel  ;).

Groeten, Raven
Re: Baan ontwerp gebaseert op Ludwichsthal
Na de bruikbare opmerkingen van Peter ben ik nog eens goed naar het plan gaan kijken.

Ik wilde graag de mogelijkheid het rondje te rijden in takt houden, maar het probleem om van en naar het schaduwastation te komen oplossen. Zo doende ben ik tot de volgende aanpassingen gekomen.

Volgens mij kunnen alle treinen uit het schaduw station nu snel op de juiste baan komen en ook gemakkelijk weer terug keren naar het schaduw station.

Maar misschien zie ik nog iets over het hoofd, commentaar is dus welkom!

Groeten, Raven
Re: Baan ontwerp gebaseert op Ludwichsthal
En nog het wintrack bestand.
Re: Baan ontwerp gebaseert op Ludwichsthal
Beste Raven,

Ziet er goed uit. Ziet het ontwerp er nog steeds zo uit. Ben benieuwd.

Groet Bert
Re: Baan ontwerp gebaseert op Ludwichsthal
Bert, het ontwerp ziet er inderdaad nog zo uit. Ik ben ondertussen ook bezig met een ander ontwerp, als dat klaar is zal ik dat ook plaatsen.

Groeten Raven