Hoi Raven,
Ik heb net even je sporenplan zitten te bekijken, maar er zijn wel een aantal verbeter punten.
Als eerste een trein die uit je schaduwstation komt, kan nooit meer terug naar je schaduwstation. Tenzij de trein kop maakt in het station of ergens anders op de baan.
Maakt hij kop dan moet die trein bijna een heel rondje maken tegen de treinen loop in. Waardoor alles dan stil moet blijven staan om geen ongelukken te krijgen.
een trein die van boven naar onder door je station (op de linker poot) rijdt, zal altijd die kant op blijven rijden. Geldt ook voor treinen die omgekeerd door dat station rijden.
En ook hier geldt wil hij naar het schaduwstation, dan moet hij bijna een hele ronde op verkeerd spoor rijden., om naar het schaduwstation te gaan.
Dan is de trein wel gekeerd maar kan hij niet meer de andere kant op rijden. (Je hebt geen keerlus). Alleen door kop te maken gaat dat lukken.
Maar dat zal een probleem zijn voor getrokken treinen en goederen treinen. Om over stoomtreinen nog maar niet eens te spreken.
Misschien is het beter om niet het rondje te maken, maar voor beide uitgangen van het station een schaduwstation te creëren.
Of een groot schaduwstation, maar met de mogelijkheid om naar alle kanten uit te rijden.
Korte uitleg. Ik zou het dubbelspoor links onder laten zakken ipv te stijgen. Hierdoor krijg je een mooie daling naar je daar aan te sluiten schaduwstation.
Het enkelspoor dat nu naar beneden gaat daar, die zou ik laten stijgen zodat je daar naar je zijlijn station kan gaan. Wel moet er dan nog een betere verbinding met het station gecreëerd worden.
Aan de bovenkant van je station (nog steeds op de linkerpoot) zou je bruggen kunnen gebruiken om over de sporen van het station te gaan en daarachter dan de tunnel ingang.
Ook dat spoor (het spoor dat je station aan de bovenkant verlaat) zou ik naar beneden laten lopen. Dan heb je een mooie ruimte om te dalen en je houd veel ruimte over voor je schaduwstation(s).
Het zijlijntje kan nu ook de bergwand in (na de brug over de sporen) om dan weer op dezelfde plek als nu tevoorschijn te komen, richting je zijnlijn station.
Eventueel kan je net zoals nu het dubbelspoor een stukje zichtbaar houden.
De schaduwstations kunnen boven elkaar liggen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Bouw je een groot schaduwstation, dan wordt het een compleet ander station dan dat er nu geplant is.
Bij plaatje:
1 de ingang naar schaduwstation.
2 ook ingang naar schaduwstation.
3 de brug over de stationssporen van de zijlijn.
4 extra verbinding tussen het station en de zijlijn.
De verbinding via de engelse wissel de zijlijn zou hiermee komen te vervallen.
Met vriendelijke groet,
Peter