Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

module baan met meerdere opties

Gestart door marklinmanus zondag 01 juni 2014, 12:18:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
module baan met meerdere opties
Hallo allen
Daar ik nog al van alles wil en het liefst zo veel mogelijk, alleen de volgende dag denk ik daar weer heel anders over.
Vandaar dit ontwerp.
Hiermee kan ik alle kanten op en is niks te te gek, alles past op elkaar.
In het ontwerp liggen overal een 094 in het midden van het uiteinde van alle tafels.
In praktijk is dat een 188 doormidden gezaagd.
Ik zou dus 2x tafel 2 aan elkaar kunnen maken en rijden, tafel 4 er tussen en er is een station.

Alleen met tafel 5 ben ik niet helemaal tevreden maar ik moet in het midden uit komen vandaar.
Als iemand daar nog een mooiere oplossing voor heeft .
het tra bestand zit erbij

Re: module baan met meerdere opties
Leuk idee!  Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat het landschap netjes doorloopt. Maar losse bakken zorgen er voor dat je per bak de maximale detials kan uitwerken. En na drie bakken kun je al rijden.

Groeten Maarten
Re: module baan met meerdere opties
ik kan na 2 tafels al rijden
Re: module baan met meerdere opties
Leuk idee... Alleen de lengte van de modules: Die zijn soms wat lang, mogelijk zal je daar meerdere bakken voor moeten gebruiken.

Succes!

Groet Ronald.
Re: module baan met meerdere opties
Fan!

Ik ben het helemaal met Ronald eens. Neem maar eens een lat van ruim een meter, of timmer er eens een paar in de vorm van een rechthoek met een lengte van ruim een meter. Daar moet je niet teveel mee willen sjouwen. Een keerlus worden zo al snel twee bakken, evenals je station.

Hoeft geen enkel probleem te zijn voor de ontwerpwizard :-).

Met vriendelijke groet,
William
Re: module baan met meerdere opties
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: module baan met meerdere opties
Al mijn bakken hebben een maximummaat van 124 cm bij 62 cm, want dan zijn ze nog hanteerbaar.
Hele grote modules kan wel, maar dan is het alleen voor heel af en toe omzetten.

Groet,
Bert
Re: module baan met meerdere opties
Hallo
Ik dacht een leuk idee ik ontwerp even een module baan maar daar komt dus toch wat meer bij kijken.
De maten worden dan wel variabel want heb lijkt mij rekening te houden met mijn wissels.
Re: module baan met meerdere opties
Citaat van: marklinmanus op maandag 02 juni 2014, 06:45:49
Ik dacht een leuk idee ik ontwerp even een module baan maar daar komt dus toch wat meer bij kijken.

Inderdaad het is niet "even" een modulebaan ontwerpen ;) Wat ik al aangaf: de afmetingen zijn te groot. Ga uit van standaard maat. Deze maat moet je zo kiezen dat je hem alleen kan dragen en dan overal tussendoor kan: Zoals de deur en het trapgat. Want de afmetingen van 124 bij 62 cm zijn nog groot zat. Kan je als deze compleet is ook niet meer alleen dragen. Zelf is mijn maximale maat 40 bij 120 cm.

Citaat van: marklinmanus op maandag 02 juni 2014, 06:45:49
De maten worden dan wel variabel want heb lijkt mij rekening te houden met mijn wissels.

Dat kan goed. Het mooiste is als je van "grof" naar "detail" ontwerp. Dus eerst de grote lijnen, hoe moet het lopen. Dan pas op spoorgeometrie-niveau gaan werken. Dan de bakken ontwerpen (grootte e.d.), eventueel daar weer het sporenplan op aanpassen.

Bedenk dat je altijd in een rails kan zagen. Dus helemaal vast aan "vaste maten" zit je niet.

Groeten Ronald.
Re: module baan met meerdere opties
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: module baan met meerdere opties
Hoi Herman,

Als je niet van plan bent om met de modules op stap te gaan, maar alleen thuis wilt gebruiken, is de bak grootte minder belangrijk.
Jouw verhaal lezende, wil je alleen modules om de baan in een handomdraai te wisselen.
Als je de boel op wielen zet, kun je de configuratie zonder veel moeite aanpassen.
Ook zou ik kijken of je niet beter dubbelspoor tussen de module overgangen kan maken.
Je kan dan veel meer treinverkeer mogelijk maken en het speel plezier vergroten.
Re: module baan met meerdere opties
@Ad: Dat valt nog te bezien.... het is minder strak dan als je er heel vaak mee gaat slepen. Wat ik al aangaf: ook in huis zit je met beperkingen zoals deuren en trapgaten. Het zou zonde zijn als je een modulebaan gebouwd hebt om er dan achter te komen dat je de bakken niet kan verhuizen (intern of extern). Dan had je net zo goed op de "conventionele manier" kunnen bouwen ;)

Even voor het idee: Het op de kant zetten van een twee gekoppelde modules van 1,20 en 0,60 bij 40cm en 60cm hoog (dus totaal 180x40x60cm) is niet altijd even gemakkelijk. Dat is mijn persoonlijke ervaring. Het gaat wel, maar de krengen los op zijn kant zetten of even weg zetten gaat gemakkelijker ;) Soms ben je wat lui  :D

Groet Ronald.
Re: module baan met meerdere opties
Hallo
mijn grootste zorg is de ruimte, simpel gezegd ontbreekt dat.
Mijn idee is om af en toe de baan op te stellen en daarna weer op te ruimen en dan in div varianten.
Een andere dag met een module te werken aan scenery om het vervolgens weer in de hoek op te ruimen.
Vanuit die gedachte gewerkt en toen kwam dit eruit.
Als ik het dubbel spoor maak moeten zij dit allemaal worden zodat alles weer goed aansluit.
Daarin is enkel een stuk makkelijker .
ik kreeg dit idee ben gaan zitten en binnen 2 uur was dit het resultaat, ik was er best tevreden over en heb verder nog niet gekeken over de andere mogelijkheden.
Re: module baan met meerdere opties
Citaat van: marklinmanus op maandag 02 juni 2014, 09:07:47
Mijn idee is om af en toe de baan op te stellen en daarna weer op te ruimen en dan in div varianten. Een andere dag met een module te werken aan scenery om het vervolgens weer in de hoek op te ruimen. Vanuit die gedachte gewerkt en toen kwam dit eruit.

Dan is het goed om een keer te kijken naar de lengte van de bakken. De breedte is dan een stukkie minder van belang :)  Ik ben dus ook overgestapt op modules, zie Bouw Poggendam. Ik heb bewust gekeken naar bak, afmetingen die voor mij hanteerbaar zijn. Vooral ook omdat ik nog weleens de bak apart wil bewerken zoals bij het ballasten: Update 30: Ballasten. Dan heb je het voordeel van: Even de bak erbij pakken, ballasten en weer terug leggen / zetten :) Ik kon rustig zittend ballasten en aan alle zijden erbij komen  :thumbup:

Citaat van: marklinmanus op maandag 02 juni 2014, 09:07:47
ik kreeg dit idee ben gaan zitten en binnen 2 uur was dit het resultaat, ik was er best tevreden over en heb verder nog niet gekeken over de andere mogelijkheden.

Het is ook helemaal niet onaardig plan. Je moet alleen nu iets verder nadenken over de indeling van je bakken... En wat voor jou nog hanteerbaar is.

Groet Ronald.
Re: module baan met meerdere opties
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: module baan met meerdere opties
wat op dit moment heel veel ruimte inneemt, zijn je opstelsporen.
Heb je er al over nagedacht om die met een spiraal naar beneden te brengen?
Zelf heb ik ooit ook een modulebaan ontworpen, maar toen ik klaar was, kwam ik erachter dat het veel te veel ruimte innam.
Ben benieuwd of het jou lukt.


gr Simon
Re: module baan met meerdere opties
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: module baan met meerdere opties
Hou er ook rekening mee dat als je een bak wil verwijderen je ruimte aan de zijkant nodig hebt.
Dus van muur tot muur is niet handig.
En als de bakken op schragen komen wordt het iets makkelijker dan op poten(wat ik ga doen)
maar wel zo dat je de poten vast zet met slotbouten ring en vleugelmoer zodat je niet
met poten komt te zitten die vast zitten.
Zowel hier als bij de buren zijn goede oplossingen te vinden.
Re: module baan met meerdere opties
@simon opstelsporen tafel 1 zijn een optie, leek mij wel zo handig voor als er met de jaren meer treinen komen.
Vraagje is het beter om rails  door te zagen of zo te plannen dat je railuiteinde precies op de overgang komt.
bij C-rail moet je rail knikken om uitelkaar te halen en met ballast enzo moet dat wel gaan
Re: module baan met meerdere opties
Van het weekend bedacht:

Wanneer je één kant van de C-rail afzaagt (dus de uitstulpingen) en de andere kant niet, dan kun je ze vrij eenvoudig in elkaar schuiven. Zo creëer je zeg maar een "mannetje" en een "vrouwtje".

Met vriendelijke groet,
William
Re: module baan met meerdere opties
Ok dus maar 1 mannetje vrouwtje in plaats van 2.
Re: module baan met meerdere opties
Waarom verbinden? Gewoon recht tegenover elkaar houden. De bakken worden onder bak electrisch aan elkaar verbonden. Niet via de rails. Dat zou ik niet doen.

Groet Ronald.
Re: module baan met meerdere opties
Mee eens, Ronald, maar het helpt wél met het richten. Dan komt dit niet zo precies en er is geen tussenstuk nodig.

Met vriendelijke groet,
William
Re: module baan met meerdere opties
Weer even wat zitten rommelen in wintrack
Re: module baan met meerdere opties
en het doorgaand station
Re: module baan met meerdere opties
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: module baan met meerdere opties
Ik zou er voor kiezen pm het station toch smaller te maken en de gebouwen op een aparte module te plaatsen.

Hoe wil je het schaduw station onder de andere gaan plaatsen qua verbinding? Ik ben er zelf ook nog niet uit.

Ik kan alleen mijn modules van 124 bij 62 redelijk makkelijk tillen. Ik zet ze vaak met de scenery naar elkaar en koppel ze voor het vervoer. Mijn nieuwe splitsing is zelfs als een kleine puzzel ontworpen, zodat er 4 modules van 122 bij 61 overblijven, die ik 2 aan 2 koppel. De hoofdvakken krijgen wel een grote afstand, want er komen fabrieksschoorstenen op van 32 cm hoog. Deze worden zo geplaatst, dat ze tussen de andere scenery op de andere module komen.

Groet,
Bert
Re: module baan met meerdere opties
Ok dus waar de huisjes komen te staan ook apart.
Over dat schaduwstation, misschien met schaag waarbij er tussen de poten 90cm zit zodat de bak rust op de steunbalken tussen de poten.
Re: module baan met meerdere opties
Het komt wel heeeel precies, dus denken dat de rails het wel opvangt.  Deze is niet sterk genoeg om de bakken de richten.  Zoals reeds geschreven zorg voor een sterke, degelijke verbinding tussen de bakken en maak de elektrische verbinding mbv stekkers.  Ik gebruik zelf de oude 4 pens telefoonstekker.

Groeten Maarten
Re: module baan met meerdere opties
Citaat van: treinbert op dinsdag 03 juni 2014, 00:52:31
Hoe wil je het schaduw station onder de andere gaan plaatsen qua verbinding? Ik ben er zelf ook nog niet uit.

Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Je zorgt ervoor dat je met een klimspiraal naar benedenkan en dat het genoeg ruimte tussen het schaduwstation en de baan zit. Dan leg je de modules op een frame boven het schaudawstation.

Karst heeft ooit ideeën gehad om zoiets uit te voeren: Atelierbaan - (baanplan h0) een modulebaan met vast schaduwstation om een keer van thema te wisselen. Ook kees-jan heeft dat al een keer laten zien, dat draadje kan ik zo niet vinden.

Groet Ronald.
Re: module baan met meerdere opties
Is het een vreemd idee als ik de rails niet verzaag?
De bakken kan ik in het formaat maken wat gewenst is met daarop los de rails (c-rail is al geballast)
Re: module baan met meerdere opties
Bakken op twee niveaus
Zoek eens op het forum naar het project van Doef.

Niet verzagen
Daar ga ik in eerste instantie ook van uit, maar lukt niet altijd...

Overigens lijkt jouw idee, inclusief de manier van verbinden, veel op de zogenaamde "ModAc-boxen". Zie ook o.a. http://www.pdfio.com/k-2455269.html.

Met vriendelijke groet,
William
Re: module baan met meerdere opties
Hallo even een kleine update.
Ben bezig het plan opnieuw te maken met bakken van 90x72.
2x de 188 en 2x de 172 is 72cm vandaar
Re: module baan met meerdere opties
Dan wellicht 60 x 108, want 108 is 3x 188 en 3x 172?
Re: module baan met meerdere opties
We zijn lekker aan het rommelen
Re: module baan met meerdere opties
Hoi Herman,

Leuk hè, zo spelen met modules :-). Vooral de keerlus met 3-railwissel vind ik top. Kleiner kan bijna niet! Gebruik je 24130- bochten?

Ga je ook nog eens bouwen? Er komt zoveel kijken bij modules (althans, ik zag veel beren op de weg, maar heb er voor mijzelf al een aantal gevangen. Mocht je tips nodig hebben, just ask!

Mvg,
William
Re: module baan met meerdere opties
Zeker maar we zijn er nog niet.
Bouwen? de tijd zal ons dat leren.
Ik denk dat 90x72 iets meer mogelijk heden voor mij heeft.
Ook een andere keerlus geprobeerd (ja ik gebruik R1)
Nu kan ik door 1 module te vervangen van doorgaand station naar kopstation.
Re: module baan met meerdere opties
En het station met de draaischijf is ook gelukt
Re: module baan met meerdere opties
We blijven maar door puzzelen
Re: module baan met meerdere opties
Hi marklinmanus,

heb je van die laatste variant ook een .tra bestand misschien? Ik vraag het met name vanwege je rangeerterrein dat ik graag van dichtbij zou willen bekijken. Zit zelf nog te puzzelen en fantaseren over het soort baan dat ik zelf zou kunnen gaan bouwen. Ik moet het baanbouwen in software dus nog helemaal onder de knie krijgen.    :)


Bij voorbaat veel dank, groet, Patrick
Re: module baan met meerdere opties
Bij deze
Re: module baan met meerdere opties
veel dank, het ziet er mooi uit! heb je dit rangeerterrein al eens uitgelegd?
Re: module baan met meerdere opties
uh nee veel verder dan ontwerpen ben ik niet gekomen.
Re: module baan met meerdere opties
Beste Marklinmanus,

Je post vaak nieuwe topics met interessante ontwerpen oa deze. Zit er nog voortgang in ben nl nieuwsgierig naar de uiteindelijke keuze.

Groet Bert
Re: module baan met meerdere opties
Hoi Bert
Het blijft bij ontwerpen voorlopig, waarom? Een gebrek aan tijd geld en ruimte.
Af en toe een ontwerpje maken beleef ik ook veel plezier aan en kost helemaal niks en een ander haalt daar weer inspiratie uit.
Als de tijd daar is de juiste keuze maken uit een van de vele ontwerpen die ik door de tijd heen gemaakt heb en ik kan aan de slag.