Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!

Gestart door marklintim zaterdag 31 mei 2014, 00:11:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
Hallo allemaal,
ik heb een motorpost marklin 3389. Daar zit geen verlichting in.
Ik ken iemand die de marklin 33891 heeft.  Daar zit een lampje in.  Ik wil geen ledstrip maar gewoon een lampje zoals in 33891.
Maar ik weet niet welk lampje dat is en hoe je die moet aansluiten.
Kan iemand mij helpen?
alvast bedankt.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Hallo Tom.
Een lampje aansluiten lijkt niet zo moeilijk.
Maar er komt toch nog wel het een en ander bij kijken.
Als 1e de vraag , hoe rij je.
Analoog of digitaal .

Een lampje aansluiten analoog is gewoon een geschikt lampje kopen die in ieder geval de omkeerspanning van +/- 21 volt aan kan.
Een lampje voor digitaal gebruik moet minimaal 18v kunnen hebben.
Let hierbij wel op dat hij bij digitaal gebruik enig sinds wat kan flikkeren.
En gloeilampjes gebruiken enigsinds toch aardig wat stroom.
Een led lampje vele malen minder ..... maar daar komt iets meer voor kijken.

Kijk is of iemand je uit de buurt waar je woont je wilt/kan helpen.
Helaas staat je woonplaats niet vermeld.

Wens je veel suc6.

Mvg: Alex

 
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Hallo Alex,
ik rij gewoon analoog en het is een analoge motorpost. Maar het gaat om het soort lampje wat ik nodig heb (artikelnummer) en hoe je hem moet aansluiten op de omschakeldecoder. Ik heb een 32 VA trafo op mijn lijstje staan dus het komt helemaal goed met de spanning.
zoiets als op afbeelding 1
Foto geleend van Google.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Analoog: steeklampje 600080 (19V).
Digitaal: steeklampje 610080 (22V).


Mvg,
Peter
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Als het goed is heeft je Mp een printje waar op staat 29491. Daar zitten een rode en zwarte draad op en daar kun je je lampje aan hangen. Consequentie is dat deze altijd brandt.

Steekfitting met draden: 27 67 70
Steeklampje: 61 00 80

Gr, Ben.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Ben,
Klopt helemaal het nummer staat er inderdaad op. Zoals ik al zij rij ik analoog dus ik mag aannemen dat het lampje niet brand als en geen spanning op de rails staat of als er rood sein is.
En wat bedoeld u met steekfitting met draden?

Peter,
Bedankt voor de artikelnummers volgens mij moet ik die analoge gebruiken.
Bedankt.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Hallo allemaal,
Bijna vakantie dus ik ga binnenkort weer ff shoppen :P
Maar eerst nog even, ik rij gewoon analoog en ik kreeg van Peter 2 lampjes doorgestuurd. Een analoge en digitale. Ben die schrijft een steekfitting en steeklampje maar de digitale. Maalt het uit welk lampje ik neem of niet? Want ik hou NIET van miskoop!
Alvast bedankt.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Tim, het lampje voor digitaal bedrijf heeft een rood vlekje onderin het voetje.
Of je probeert ze allebei en de analoge zal het meest fel branden.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Oké bedankt als de analoge het felst brand ga ik daarvoor
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag het lampje en de steekfitting gehaald die wilde ik gaan aansluiten maar er zit een orandje draad aan een grijze draad aan de fitting. En de rode en zwarte draad zitten niet aan het printje met dat nummer maar aan de andere waar moet ik die nou aanmaken?
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Wat de draadkleuren aan je fitting betreft: dat maakt niet zo veel uit. Ze zijn nl geïsoleerd van de kunststof behuizing, en ze zijn ieder aan één van de pennetjes gesoldeerd. (als je deze zonder draden koopt, ben je maar 1,60 kwijt)
Maar:
oranje is bij Märklin (van loc-frame geisoleerde massa) => +
grijs is bij Märklin de met rijrichting (vooruit) geschakelde -
Voor achteruit is dit geel.

Je kan de ene draad aan bruin solderen, (massa / printbaan, waar ook het schroefje aan zit) en de andere aan de rode. Deze zitten beide op de verzamelprint, waar ook je bovenleidingschakelaar op zit.
De soldeerplaats van de andere draad is de middelste aansluiting van de bovenleidingschakelaar.

Gr. Marcel
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Hallo allemaal,
Ik heb alles gedaan in volgorde wat loc 1200 had beschreven het lampje erin gemaakt. Maar er zijn nu 2 problemen. De lok ziet het verschil niet meer van op bovenleiding rijden of gewoon via de rails. En als ik de lok omschakel dan brand het ligt wel is dat ook op te lossen? Ik hoor het wel.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389
Waarschijnlijk heb je de verbinding tussen één van de pootjes van de wisselschakelaar onbedoeld met tin verbonden.
De rode draad moet aan het middelste solderpunt van de schuifschakelaar zitten.

De verlichting gaat branden zo gauw je spanning op je rails zet. (ongeacht rijrichting)

Gr. Marcel.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
Hallo allemaal,
Ik ging even een paar foto's maken maar toen ik de kap eraf haalden heb ik hem even laten rijden zonder kap foto's gemaakt kap er weer op. Hij herkent nu wel weer het verschil van op bovenleiding rijden of via de rails. Alleen het lichtje heeft altijd voeding nodig van de rails. Als de lok op bovenleiding rijd brand het lichtje niet. Maar wel als je de voeding via de rails openzet. Hier de foto's voor de duidelijkheid.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
Dat je verlichting niet brandt bij boveleiding-bedrijf klopt.
Je hebt hem nl niet aangesloten aan de middelste pin van je keuzeschakelaar voor bovenleiding / sleepcontact.
En dan krijg je dat....

En wat meer afstand geeft scherpere foto's. Daarna "uitsnijden" en plaatsen.

Gr. Marcel
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
Oké bedankt voor de tip van de foto's maar welke draad moet ik nu aansluiten op de middelste pin of maakt dat niet uit?
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
De draad die naar het massa/soldeerpunt met de bruine draad gaat is goed.

Gr. Marcel
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
Toch nog een vraag.
I heb lopen zoeken  maar ik kan niks vinden. Ik wil dat het lampje niet bBrand als ik van rijrichting verander. Net zoals bij de 33891. Wee tf iemand toevallig of dit mogelijk is en hoe ik dit dan moet doen?
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
In dat geval kan je de stroom betrekken van de geel en grijze draad, en de oranje als retour nemen.
Je dient echter wel een (sper-)diode per draad te plaatsen vanaf de gele / grijze draad naar je lampje.
Doe je dit niet, dan brandt in de toekomst je gele en rode verlichting tegelijk.
De extra gele / grijze draad aansluiten op print voor de weerstanden.

Gr. Marcel
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
Hallo Marcel,
Stom dat ik het nu pas lees maar moet er niet een makkelijkere manier zijn?
Er zit naast dat grote plaatje met die schakelaar nog een kleiner plaatje. Daar zit al een diode op. Maar daar zit ook (net als aan de fitting) een grijs en een oranje draad aan. Die zijn afkomstig van de front en sluitlichten. Als ik de oranje draad op de oranje van dat kleine plaatje soldeer en de grijze op de grijze moet het toch goed zijn? O is dat het niet?
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
Hallo Marcel (en de rest),
Stom dat ik het nu pas lees maar moet er niet een makkelijkere manier zijn?
Er zit naast dat grote plaatje met die schakelaar nog een kleiner plaatje. Daar zit al een diode op. Maar daar zit ook (net als aan de fitting) een grijs en een oranje draad aan. Die zijn afkomstig van de front en sluitlichten. Als ik de oranje draad op de oranje van dat kleine plaatje soldeer en de grijze op de grijze moet het toch goed zijn? O is dat het niet?
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 alles zit erin maar het werkt niet naar behore
Ja, dat zou kunnen.
Maar ik soldeer in principe niet aan rijrichtingsschakelaars, maar een stapje verder.

Maar waar het om gaat, is dat door de extra 2 diodes de stroom alleen naar je lampje loopt, en de grijze draad niet de gele draad van stroom kan voorzien. Want dan zouden aan weerszijden de gele en rode leds branden.

Op je rijrichtingsschakelaar zijn voor zover ik weet de diodes niet met elkaar verbonden. Anders zouden op de gele en de grijze geen wisselend signaal staan. Dus mag je ook geen zg draadbrug plaatsen.

Dus 2 diodes opsnorren van type 1N4002  (meen ik even uit mijn hoofd)

Gr. Marcel
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
Hallo allemaal,

Ik rijd nu bijna een jaar met het lichtje zoals ik wil. Er is nog een probleem. Het lampje gaat branden als de trein van rijrichting verandert en dat hoort niet. De led's doen dat ook niet.
In de wiki kwam ik dit linkje tegen:
http://wiki.3rail.nl/index.php/Märklin_3389
Onder bij andere foto's is toch echt de binnenkant van een analoge motorpost te zien met het lampje. Nou ga ik er vanuit dat marklin deze ook niet heeft laten branden tijdens het schakelen. Hoe heeft marklin de draadjes aangesloten. Welk draadje welke kleur. (Geef alsjeblieft een kleur ipv massa +/- etc) aan welke kleur draad moet het ene draadje van de fitting en aan welke kleur de andere zodat het lampje niet brand tijdens hij veranderen van rijrichting. Het gaat trouwens om een analoge lok op een analoge baan gestuurd door een trafo marklin 6647. Wie o wie kan mij helpen???


De foto die ik bedoel is gemaakt van een 3386 dat is een mp met heel vaak in het rood ptt post. Eentje die Peter (degeluidsman) heeft en meerdere van jullie. Wie kan mij helpen????
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
hallo allemaal,

hier in de wiki staat ook een foto van dat lampje. dan met een bruine en zwarte draad. zo had ik het ook aangesloten.
http://wiki.3rail.nl/index.php/Bestand:M%C3%A4rklin_3386-binnen.jpg
maar dan op de print met schakelaar. moet ik dit nou aansluiten aan de schakelprint. of brand dit lichtje ook tijdens het schakelen??
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
iemand??
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
Er is door Märklin één motorpost uitgebracht met een electronisch relais en interieurverlichting.
Dit gaat om de 3386 in  de Design-uitvoering. mP 3026 meen ik.
De 33891 heeft een deltadecoder, dus een andere aansluiting. Dat de interieurverlichting niet brand bij het omschakelen komt dus doordat de lamp anders is aangesloten EN het hier een Deltadecoder betrefd! Je moet geen appels met peren vergelijken.
De 3389 heeft geen interieurverlichting.

De interieurverlichting is met beide draden aangesloten op de verdeelprint, waarbij de bruine draad op bruin zit (Massa)
en de zwarte draad op rood welke naar het electronisch relas gaat.

Hierdoor zal bij het omschakelen van de rijrichting de interieurverlichting niet doven, maar extra fel branden bij de omschakelpuls ten gevolge van de verhoging van de rij-spanning.

Als je het nu nog niet begrijpt, is het misschien handig om in je vakantie een boekje over bassiselectronica te lezen. Daar kan je lang plezier van hebben.

M.v.g. Marcel
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
oke marcel bedankt. als ik het goed begrijp gebeurd dit dus ook in de 3386.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
Inderdaad Tim.

Als je eventueel de mP later naar digitaal wilt ombouwen, dan is één en ander beter te regelen.
Misschien is het een goede optie hier wat (vakantie-)geld in te investeren t.b.v een digitale regelaar zoals een Central-Unit 6021.
Hiermee kan je locs met 4 extra functies aansturen, maar ook in eerste instantie voldoende locs. Natuurlijk heb je ook decoders nodig.
Er zijn hele leuke dingen mogelijk.
Je kan bij mij een workshop volgen voor ombouw, printen maken en solderen.

gr. Marcel
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
dank je wel marcel. mij is verteld dat een 6021 hopeloos verouderd is en dat als je die niet hebt er niet aan moet beginnen. dus ik ga eens kijken voor een ms1 of ms2
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
 :thumbup: goed gedacht.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
Dag Tim,

Ik had je topic al weer een tijdje niet gelezen.

Ergens tussen 1997 en 1999 heb ik mijn eerste digitale startset gekocht met een 6021.
Daarna heb ik een Intellibox gekocht waardoor ik in staat was om twee treinen tegelijkertijd te laten rijden.
Inmiddels ben ik al weer zover dat ik de Intellibox vaarwel wil zeggen en deze wil vervangen door een ECOS2 omdat ik een aantal MFX-loks heb waardoor ik niet alle (geluids)functies kan benutten. Mijn 6021 gebruik ik nu alleen nog om lokdecoders te programmeren maar ook dat vind ik niet ideaal.

Mocht je geinteresseerd zijn om hier wat verder over door te praten en de (on)mogelijkheden van de diverse systemen te bespreken dan ben je van harte welkom.
Ik woon in Hoofddorp dus dat lijkt mij wel te doen.

Henk
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
johnny, wacht even, wat goed gedacht

henk, oke dankjewel hd is niet ver weg van hier idd
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
Verouderd, wel. Maar niet hopeloos.
En programmeren met een 6021 gaat beter dan MS 1 en 2 tenzij het alleen om het adres, snelheid en andere bassisdingen gaat.

Maar terugmelding is niet zo belangrijk in jouw geval, daar je nauwelijks of geen locs hebt met mfx-decoders.
Verder kan je met een MS1 en 2 minder locs aansturen, tenzij je de 60VA versie hebt, en die is niet zo goedkoop.
En het regelen van de snelheid van een loc werkt bij een 6021 wat prettiger en is standaard 60VA.

Succes met je keuze.
Re: verlichting marklin 33891 in 3389 hulp gevraagd!!!!!!!!!!!
Mijn reactie goed gedacht is een reactie op #28 dus ik ga eens kijken voor een ms1 of ms2