Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

aansluiten verlichting op driepolige schakelaar

Gestart door Toelis dinsdag 27 mei 2014, 18:52:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiten verlichting op driepolige schakelaar
Ik kan me normaal gesproken met elektronica redelijk redden, maar ik kom hier ff niet uit.
Ik wil verlichting o.i.d. schakelen met het schakelaartje volgens bijlage.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet aansluiten.
Re: aansluiten verlichting op driepolige schakelaar
normaal gesproken het middelste contact en een van de andere 2.
Re: aansluiten verlichting op driepolige schakelaar
Waar komt de stroomdraad dan aan en waar de massa ?
Re: aansluiten verlichting op driepolige schakelaar
Simpel, 1 draad + of - naar de lampjes. andere draad naar de middelste pool van de schakelaar. Dan afhankelijk of je naar boven of naar beneden wilt de boel aan wil schakelen de draad aan een van de buitenste polen
Groeten van,
Rick
Re: aansluiten verlichting op driepolige schakelaar
Citaat van: Toelis op dinsdag 27 mei 2014, 19:13:48
Waar komt de stroomdraad dan aan en waar de massa ?

Dit soort vragen zijn niet van toepassing, je maakt een stroomkring met een lampje zodat het gaat branden.
Dan knip je 1 van de draden door en zet de schakelaar er tussen.
Maakt helemaal niks uit waar dit gebeurt.
Je zou wel het zelfde principe kunnen gebruiken als bij b.v. wissels en de aansluiting naar de nul Volt onderbreken met de schakelaar.
Maar dat hoeft helemaal niet.

Re: aansluiten verlichting op driepolige schakelaar
Dag Toelis,

Huub en Ricko hebben het goed uitgelegd hoe je verlichting schakelt met deze schakelaar.

Hierbij een tip: als je meerdere schakelaars ga gebruiken (dat gebeurt in de loop van de tijd), handhaaf dan wel hetzelfde principe. Bij veel schakelaars weet je bij een storing dan niet meer hoe alles is aangesloten.

B.v.: de bruine draad (massa) op het midden kontakt en vandaar met een andere kleur draad naar de lamp. Van de lamp weer met een gele draad naar de trafo.

Zo blijft het met veel draadjes overzichtelijk.

Succes

Wil Tweeendrie
Re: aansluiten verlichting op driepolige schakelaar
Het aansluiten van deze schakelaar is echt simpel , maar je moet wel eerst weten wat je P contact is ( daar sluit je de + draad op aan en de andere twee de schakeldraden voor de lampjes) . Wat het P contact is kun je (als er niks op de schakelaar staat) meten met een multimeter .

Ruud
Re: aansluiten verlichting op driepolige schakelaar
Heb het inmiddels voor elkaar. Dank voor jullie tips !!!