Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vragen over LED-strips

Gestart door Laenderbahn027 dinsdag 03 juni 2014, 15:28:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vragen over LED-strips
Hallo,

1.
Kan iemand me vertellen hoe en waar precies je een ebay-Hong Kong LED-strip doorknipt?

2.
Kan/ mag ik de strips ook aansluiten op een soort van ringleiding, dat wil zeggen parallel in plaats van in serie? Of dien ik dan iedere strip van een aparte voeding te voorzien? Zoektocht op internet geeft aan dat dit zou moeten kunnen, maar ik heb net wat meer vertrouwen in dit forum...  :thumbup:

Als voeding gebruik ik de 12 V/ 5A adapter die ik meebesteld heb.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
William

Met vriendelijke groet,
William
Re: Vragen over LED-strips
Hoi!

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 03 juni 2014, 15:28:26
1.  Kan iemand me vertellen hoe en waar precies je een ebay-Hong Kong LED-strip doorknipt?

Ligt een beetje aan de versie die je gekocht hebt. Als er staat dat je ze per zoveel leds kan inkorten: Geen probleem. Staat een streepje (met een schaartje) op de ledstrip als het goed is. Meestal om de 3 ledjes staat dit streepje.

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 03 juni 2014, 15:28:26
2. Kan/ mag ik de strips ook aansluiten op een soort van ringleiding, dat wil zeggen parallel in plaats van in serie? Of dien ik dan iedere strip van een aparte voeding te voorzien? Zoektocht op internet geeft aan dat dit zou moeten kunnen, maar ik heb net wat meer vertrouwen in dit forum...  :thumbup:

Als voeding gebruik ik de 12 V/ 5A adapter die ik meebesteld heb.

Geen probleem. Deze mag je parallel zetten.

Groet Ronald.
Re: Vragen over LED-strips
Hoi Ronald,

Dank voor je snelle reactie. Ik zie geen schaartje of stippellijn, maar wel om de 3 LEDjes een stukje blanke strip waarop je (in mijn ogen) een nieuwe aansluiting zou moeten kunnen maken. Net daarvoor (komende vanaf het begin van de rol) zit een soort van soldeerbultje. Net erachter zit een blokje met daarop "151". Nu lijkt het mij dat wanneer ik maar door het blanke stuk knip, ik niet in de problemen kom. Correct?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Vragen over LED-strips
Opa-Bullcat
gast

Re: Vragen over LED-strips
kan je er een foto van maken? misschien dat het dan verduidelijkt, ik ben namelijk zelf ook wel geintereseerd in het hoe en wat van die strips.
Re: Vragen over LED-strips
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Vragen over LED-strips
Hi William,
ik heb strips op rol in twee uitvoeringen

Bij de bovenste staat een schaartje en de onderste heeft een streep waat je kunt knippen.
Als je goed knipt houd je aansluitpunten voor je draden over.
Je kunt strips in een veelvoud van (vaak)3 leds parallel op een 12volt bron aansluiten.
Maak anders eens een foto dat zegt meer.

Hans was me net voor.

grt Piet.
Re: Vragen over LED-strips
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Vragen over LED-strips
Op de ledrol zitten de leds ook (in setjes van 3 in serie) parallel aangesloten, parallel aansluiten is dus geen probleem.
Re: Vragen over LED-strips
Opa-Bullcat
gast

Re: Vragen over LED-strips
Dank je Piet hier kan ik later iets mee.
Re: Vragen over LED-strips
Hallo,

Bedankt voor alle reacties wederom. Aangaande de foto: ik heb nagenoeg dezelfde als de bovenste op de foto van Piet, daar kan ik dus mee vooruit, super!

Dan nog het volgende: hoeveel A "trekt" 1 LED, of een set van 3? Dit in verband met de keuze van de stekkers. Nu gebruik ik Speakon-stekkers. Een beetje overgedimensioneerd wellicht, maar wel handig. Ik vind ze alleen een beetje groot en zat aan audiostekkers te denken. Maar goed, als die maar geschikt zijn voor 1 A, kan dat dan wel en tot hoeveel LEDjes kan ik dan gaan?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Vragen over LED-strips
Gevonden! Op papier 0.4A /m...

Als stekker/ bus zou ik ook zogenaamde Cinch-materialen kunnen gebruiken. Is niet goedkoper, maar wel iets fijner gebouwd. Kunnen tot 2A aan, dus pak 'm beet 5m LED-strip.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Vragen over LED-strips
dat moet geen probleem zijn. Ik heb dinstekkers er tussen zitten.

Groet Ronald.
Re: Vragen over LED-strips
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Vragen over LED-strips
Ik gebruik deze stekkers:

En het bijbehorende chassis deel.
In sommige audio installaties lopen 10 talle Amperes dus mijn ledjes trekken ze ook wel.
Bijkomend voordeel je kunt de polariteit niet verkeerd om schakelen, als je in het donker onder je tafel zit te klooien.

grt Piet.