Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (en nu zoals het hoort)

Gestart door veen maandag 26 mei 2014, 21:21:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Vorderingen in de bouw. Op naar het 1ste nivo
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties en Erik, dank je wel voor de info! Zoals eerder geschreven vond ik het in een treinspullendoos van mijn pa. Hij is in zijn werkzame leven materiaalchef geweest bij de Luchtmacht dus ik denk dat de tape uit zijn magazijn komt.

@Tony: op dit moment ben ik aan het testen met servo's van Digikeijs en als ik deze geplaatst heb gaat het scenery feest beginnen! Kijk er nu al naar uit. En dan kan ik ook eindelijk weer eens een rondje rijden  ;).

Groeten,
Niels
Re: Vorderingen in de bouw. Op naar het 1ste nivo
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Vorderingen in de bouw. Op naar het 1ste nivo
Niels,

Ik heb Frictiontape van Van Cleef gegoogled en ik heb het adres en de verpakking gevonden.
Let op het plaatje met het adres even op de datum linksboven.

groeten,

Henk
Re: Vorderingen in de bouw. Op naar het 1ste nivo
Hallo Henk,

da's wat je noemt "ouwe meuk"....en na al die jaren nog plakken als de beste  :D. Ach ja, vroeger, toen maakten ze nog eens spullen  ;).

Maar dat het zo oud zou zijn had ik niet gedacht. Mijn vader is ook van een iets latere lichting maar ik zal hem zondag eens vragen waar hij de tape precies vandaan heeft. Bedankt voor de research  :thumbup:.

Groet,
Niels
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Goedenavond beste mede forumleden,

Na een hele lange periode niet meer actief geweest te zijn op het forum heb ik eindelijk weer tijd en, nog belangrijker, ruimte om weer aan de hobby te beginnen.

De afgelopen maanden zijn wij zeer druk geweest met het opknappen en verkopen van ons huis en verhuisd naar een nieuw huis. De treintafel belandde in de schuur maar nu heeft hij in het nieuwe huis een mooie plek in de garage. De afgelopen weken heb ik lekker op het forum rondgestruind en weer ideeën opgedaan wat heeft geleid tot een nieuw baanplan. De ruimte die ik heb is niet heel groot maar volgens mij heb ik wat ik wens: kunnen rijden met niet te lange treinen, wat rangeerwerk en ruimte voor scenery. Het idee is tijdperk III, IV in een mooi Zuid Duits landschap. Eventueel een wijngaard, heuvels/bergen en een klein landelijk dorpje waar de tijd stil staat, de zon schijnt en het stadse leven ver weg is  B).

De komende tijd ga ik de treintafel verder opbouwen met spanten en houten stroken waar de rails opkomen. Ik maak mijn schaduwstation met C-rail en mijn zichtbaan met K-rails. Ik rij digitaal met Koploper. Echt hard zullen de werkzaamheden niet gaan want mijn werk vraagt redelijk wat vrije tijd van me maar de vorderingen die ik maak zal ik zeker laten zien in dit draadje. En uiteraard heb ook ik nog vragen zat over vooral elektronica dus die zal ik ook zeker in mijn draadje voorbij laten komen. 

Ennuh, reacties op mijn baanplan zijn natuurlijk altijd welkom. Even ter verduidelijking: van het schaduwstation heb ik geen ontwerp gemaakt. Vanaf het gele spoor ga ik naar nivo 2 waar ik via een tunnel naar nivo 3 en het station rijd. Ik ben nog even aan het twijfelen of ik het hou bij een kopspoor of toch de keerlus aanleg. Hier is eventueel ruimte voor.

Ik kijk uit naar jullie reacties,
Hartelijke groet, Niels

Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Dag Niels.

Geheel bekomen van de verhuis-perikelen ga je nu beginnen aan een nieuwe start met een modelbaan :thumbup:
Ik wens je daar veel succes en natuurlijk ook veel plezier bij :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Dag Niels,

Het baanplan ziet er wel oké uit. misschien zou je één of meerdere schaduwstations kunnen toevoegen om de treinenloop wat interessanter te maken :idea:

Op deze oppervlakte kun je wel iets leuks bouwen. Mijn baam heeft ongeveer dezelfde afmetingen. Ik ben benieuwd naar de vorderingen :thumbup: :)
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Hallo Niels

Dat beloofd iets mooi te worden, heb mijn baantje ook in de garage staan lekker rustig.  :P
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Hoi Niels,

Fijn dat je eindelijk de ruimte hebt voor een eigen baan, ga maar snel aan de slag dan kunnen mijn treinen bij jou de assen even strekken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Ha die Niels.
Fijn om te horen dat je "klaar" bent met de nieuwe woning en je nu geheel kunt storten op de baanbouw! O:-D
Baanplan ziet er prima uit en wanneer je de baan klaar hebt lekker met de scenery aan de gang.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Niels,

Leuk om te lezen dat je weer aan een baan gaat beginnen. :thumbup:
Succes met de verdere plannen en de bouw van je mooie ontwerp. :)
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Uche Uche Uche, afgestoft en nieuwe plannen
Hallo Niels, even een paar opmerkingen op je baanplan.....

Aan de linkerzijde verlaat je het station met een dubbelspoor die in een tunnel verdwijnt om er dan als enkelspoor weer uit te komen. Dat is een beetje onzinnig. Als het je bedoeling is
om een opstelspoor te maken, dan zou ik gewoon een enkelspoor het station in laten gaan en een (meegebogen) wissel in de tunnel situeren. Dat maakt het spannend en zo kan een trein in de tunnel wachten op een trein uit een andere richting. Het lijkt dan net of ze langer onderweg zijn. Daarbij kun je steeds 1 trein in de "berg" laten wachten, tot de andere vanuit een andere richting binnenrijdt, die dan weer op zijn beurt gaat wachten.
Een andere optie is om het paradevak dubbelsporig te maken en de wissel naar enkelspoor aan de rechterzijde in de tunnel te positioneren.
Verder zou ik de keerlus met het enkelspoor aan de rechterzijde door middel van een tunnel, geheel uit het zicht maken en proberen daar nog een opstel- /passeerspoor te maken, zoals aan de linkerkant. Dat maakt je plan realistisch.
Re: Verhuizing van garage naar eigen treinenkamer
Beste mensen,

Hartelijk bedankt voor de fijne reacties. Ondanks een langer moment van radiostilte van mijn kant heb ik niet stilgezeten. Ik ben namelijk verhuisd van de garage naar een eigen treinenkamer waar ik meer ruimte en meer daglicht (ook wel lekker, af en toe een zonnetje op de treinbaan en in de kamer ;)) heb. Het was een idee van mijn ega en na mijn tegensputteren (een goed idee moet je af en toe niet te snel omarmen, stel je voor dat het toch niet doorgaat  :)) de daad bij het woord gevoegd en voor de nieuwe ruimte een baanplan bedacht en een houten open constructie gebouwd. De baan wordt gebouwd in een u waarbij de uiteinden van de U breder uitlopen dan de rest van de baan. Binnenkort heb ik tijd om foto's te maken en te plaatsen wat ik weer met veel plezier ga doen. Om een eerste indruk te geven; de afmetingen zijn 1,20 x 1,20 meter (uiteinde U), 1,40 x 0,60 meter, 2,20 x 0,60 meter en 1,80 x 1 meter.
Misschien wat lastig voor te stellen maar binnenkort foto's en die spreken meer dan woorden  :).

Komende dagen ga ik me drukken maken over een probleem van een mijn locs: een net aangeschafte V221 uit de startset 29720 die na vrolijk een aantal rondjes gedraaid te hebben op mijn snel gelegde testovaal geen sjoege meer geeft. Wat het is, I don't know  :?Misschien een defecte decoder, geen juiste MFX aanmelding op mijn Ecos of de massa draad van de loc; de komende dagen maar eens onderzoeken.

Hartelijke groet,
Niels
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer
Hoi Niels,

Eindelijk is het zover, je eigen treinen kamer  :thumbup: :thumbup:

Kom maar op met die foto,s.

Minder dat je loc het niet meer doet, daar kun jij de oorzaak vast wel van achterhalen.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer
Hi Niels,

Er zijn wel meer hier die nieuwsgierig zijn ....  ;)

groet
Harald
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer
Hoi Niels,

dat is goed nieuws.
Een heel eigen treinenparadijs :thumbup:.

Groeten Sander
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer
Niels,

Net als mijn voorgangers schrijf ik kom maar op met de foto's van je treinenpaleisje. :)
Hopelijk lukt het je om de mooie loc uit startset 29720 weer rijdend te krijgen.
Re: Verhuizing van garage naar eigen treinenkamer
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verhuizing van garage naar eigen treinenkamer
Niels,

Citaat van: veen op donderdag 11 mei 2017, 23:20:37
Het was een idee van mijn ega en na mijn tegensputteren (een goed idee moet je af en toe niet te snel omarmen, stel je voor dat het toch niet doorgaat  :)) de daad bij het woord gevoegd en voor de nieuwe ruimte een baanplan bedacht en een houten open constructie gebouwd. De baan wordt gebouwd in een u waarbij de uiteinden van de U breder uitlopen dan de rest van de baan. Binnenkort heb ik tijd om foto's te maken en te plaatsen wat ik weer met veel plezier ga doen. Om een eerste indruk te geven; de afmetingen zijn 1,20 x 1,20 meter (uiteinde U), 1,40 x 0,60 meter, 2,20 x 0,60 meter en 1,80 x 1 meter.
Misschien wat lastig voor te stellen maar binnenkort foto's en die spreken meer dan woorden  :).

Vooral niet teveel tegensputteren want dan gaan ze twijfelen.

Citaat van: veen op donderdag 11 mei 2017, 23:20:37
Misschien wat lastig voor te stellen maar binnenkort foto's en die spreken meer dan woorden  :).

En het nieuwe baanplan natuurlijk!
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's
Beste mensen,

Bedankt voor alle reacties en: belofte maakt schuld dus een aantal foto's van mijn nieuwe tafel.
Nog even een statusupdate van de V221: die doet het niet  :( :?. Wel al meerdere dingen geprobeerd maar helaas, geen beweging in te krijgen.













Hartelijke groet,
Niels
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (maar wel overdwars ;-)
Niels,

Foto's met de smartphone gemaakt?
Dan de volgende keer de smartphone een kwartslag naar links draaien.
Ik zou even een foto maken om te testen.

Heb dit "probleem" ook gehad.
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (maar wel overdwars ;-)
Dank je wel Henk  :thumbup:. Ga ik ff uittesten.

Hartelijke groet,
Niels
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (maar wel overdwars ;-)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (maar wel overdwars ;-)
Hoi Niels,

Met pijn in mijn nek je foto,s bekeken, je hebt een leuke kamer voor de hobby  :thumbup: :thumbup:
Ik dacht dat jij in de garage zou gaan bouwen, maar zo te zien heb je met de vuist op tafel geslagen an mag je toch een kamer in huis betrekken.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (maar wel overdwars ;-)
Dat de foto's gedraaid zijn, heb je zelf gedaan. Zie afbeelding 1.
Is gemakkelijk op te lossen met b.v. het gratis programma "paint". Zie afbeelding 2.

Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (maar wel overdwars ;-)
Ik had er geen last van dat de foto's gedraaid waren. Ben er gewoon even bij gaan liggen  :D :thumbup:

Idd zoals nobody al aangaf is dit eenvoudig te verhelpen. En anders sleep de foto's even naar je buroblad (tenminste op de mac) en draai ze daar even in de voorvertoning.

InIeder geval Veen schiet het al weer lekker op in de wat ruimer opgezette kamer :thumbup:
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (nu zoals het hoort)
Beste mensen,

Om te voorkomen dat mijn mede forummers door mijn toedoen een paar dagen met nekpijn rondlopen heb ik de foto's gedraaid (het stoorde mij ook dus aanpassen!). En ze staan er gekleurd op  :), al zeg ik het zelf.

Wim, bedankt voor de tip: pas ik de 90° rotatie aan in het toestel of moet de foto alsnog aangepast worden in paint (of Picasa wat ik gebruik). Nu heb ik het namelijk aangepast in Picasa door de foto's goed op te slaan.

En Adrie, lekker leggen is af en toe niks mis mee  :D.

Hartelijke groet en allemaal weer bedankt voor de reacties,
Niels
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (en nu zoals het hoort)
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik om enkele foto's te bekijken op mijn desktop mij zou kunnen neerleggen. Dat leek mij te veel gedoe dus bedankt om ze even goed te zetten. :thumbup:
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (nu zoals het hoort)
Citaat van: veen op woensdag 17 mei 2017, 13:22:02
Wim, bedankt voor de tip: pas ik de 90° rotatie aan in het toestel of moet de foto alsnog aangepast worden in paint (of Picasa wat ik gebruik). Nu heb ik het namelijk aangepast in Picasa door de foto's goed op te slaan.
Ik heb geen ervaring met foto's maken met (smart) phones.
Kiekjes/video's maak ik met de daarvoor bestemde apparaten. (foto/video camera).
Ik vermoed dat de standaard instelling op jouw toestel "0 graden" rotatie is. En dat je het ooit gewijzigd hebt.
Ik zou 't weer terugzetten naar de standaardwaarde (0 graden) en bij het nabewerken de foto's al of niet roteren en dan
opslaan in je fotomap(pen).
Succes :important:
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (en nu zoals het hoort)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: verhuisd van garage naar eigen treinkamer met foto's (en nu zoals het hoort)
Ik heb een kantelbaar scherm, dus heb dat probleem nooit. Wel staat de tekst dan 90 graden gedraaid bij de foto, en dat is ook hinderlijk.

Dit is de huidige kamer


Dit was je ontwerp, en zo te zien, blijft dat zo, min of meer?
Misschien gespiegeld?
Geen spiraal aan de linkerkant?
Je tafelblad is de onderkant van de baan?
Je blijft bij het gebruik van 2221 (radius I)?
Je laat het blauwe spoor zoals het is?



Je hebt rechte wanden, en dat biedt voordelen die je bij een schuin dak niet hebt.
Je kunt dan veel meer met niveau's werken.