Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"

Gestart door ronaldk maandag 26 mei 2014, 19:55:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
Goed ook maar eens het plankje voor de Multimaus gereed gemaakt. Daarnaast lopen prutsen met het Arnold Digital Keyboard. Wat experimenteren met de diverse digitale onderdelen is nooit echt verkeerd  O:-D Daar leer je veel van  :) Hier zal je het gehele verhaal en een extra plaatjes vinden: Poggendam: Plankje Roco Multimaus en Arnold Digital Keyboard

Groet Ronald.
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
Dat ziet er netjes uit Ronald  :thumbup:  :thumbup: :thumbup:

XLR connectoren heb ik in mijn leven vaak in mijn handen gehad en gesoldeerd, met 50.000 stuks ga ik het niet redden  :)

Wel een tip om de tyreps beter af te knippen, hier kun je lelijk aan openhalen.
Er zijn speciale kniptangetjes voor, maar ook met een gewone kniptang is het te doen met een trucje maar hoe leg ik dat nu uit  :O

Of je haalt een stanly mes er langs.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ?Bahnhof Poggendam" Endstation der Linie
Dank je wel Peter.

Ik moet inderdaad nog beter afknippen. Ik heb er een tangetje voor. Gelukkig hoef ik er niet zo vaak bij :) Maar leg mij je methode maar een keertje uit.  :thumbup: Daar ben ik wel benieuwd naar.

Groet Ronald.
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
Ja Peter, daar zijn we wel benieuwd naar. :P
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
Zo... Maar even wat spul links en rechts bij elkaar zetten  :D Als vervolg op Een experimentje maar eens verder met dit dioramatje. Eerst een oude Fleischmaan wagon een pimpen en aanpassen met andere containers.











De plankjes gesneden en deze kunnen nu geplaatst worden. Het zal wel niet helemaal volgens het voorbeeld zijn maar. Alleen maar metaal is ook niets  :D



Dan ziet het er zo uit. Even plaatsen op het diorama. Nog wat extra stuiken. Een werker en de boel is toch wel gereed.







Diorama is gereed. Nu nog even wat laten drogen voor dat alles op zijn plaats blijft. Het droogt gelukkig "onzichtbaar" op  :D Het diorama is vooral voor het testen van de bestratingen / verhardingen geweest. Het ging mij vooral of het systeem tussen en naast de sporen goed werkte. Of het ook een beetje goed eruit ziet. Dat blijkt nu wel.
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
Lekker knoeien altijd leuk. :thumbup:
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
Ziet er goed uit Ronald  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
Hi Ronald,

Leuk dit kleine proefstukje met de "von haus zu haus" containers.
Heb er zelf meerdere van.
Is dit stukje scenery om foto's te maken?

groet
Harald
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
ha Harald,

Citaat van: Haradigi op donderdag 27 december 2018, 20:34:48
Leuk dit kleine proefstukje met de "von haus zu haus" containers.

Ja, ik heb er nog ergens een stel van liggen. Ik ben er wel wijs mee. Het is altijd wel aardig om daar mee te prutsen.

Citaat van: Haradigi op donderdag 27 december 2018, 20:34:48
Is dit stukje scenery om foto's te maken?

Eigenlijk niet. Het was echt een experiment voor de verhardingen. Dus de Stelconplaten en de platen tussen en naast de rails. Dat wilde ik goed uitzoeken. De hoogte van de Stelconplaten en die tussen de rails is nu exact hetzelfde. Je krijgt dus nu hele mooie overgangen tussen het spoor en het industrieterrein. Dit wil ik mogelijk ook gaan toepassen op mijn eigen baantje. Ik wil een iets van een laad en losplaats maken.

Nu staat het ding bij Bentink Modelspoor, zie ook Waar waren we mee bezig-draadje

Dus het krijgt nog wel een vervolg.

Groet Ronald.
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
Citaat van: ronaldk op zaterdag 29 december 2018, 08:31:48

Nu staat het ding bij Bentink Modelspoor, zie ook Waar waren we mee bezig-draadje


Straks eens effe kijken of het wel zo mooi is als op de plaat. :D
Re: ?Bahnhof Poggendam": Een proefstukje om wat te testen
@citaat Op de plaat zijn ze altijd mooier  :D Doe de heren (en dames) daar de groeten en veel plezier daar. De oliebollen en koffie zijn lekker.  ;)  :D

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Ronald,

Een vraagje: hoe bevalt, na al die jaren, de eenvoud van het pendelen en rangeren? Mis je het rijden niet, het komen en gaan van treinen, die lekker even "de benen kunnen strekken"?

De vraag is dus niet gerelateerd aan het werken met modules, of het bouwen van de baan, maar meer aan het speelplezier, het rijden zelf, wat deze baan je biedt.

Alvast bedankt voor je antwoord!

En zo is gelijk dit mooie draadje weer eens naar boven gehaald ;-).

Groeten,
William
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi!

Veel beursbanen waar ik meegewerkt heb waren ook "pendelbanen" dus daar had ik al ervaring mee. Het pendelen bevalt goed. Ik merk dat ik voornamelijk wat aan het prutsen ben met de kleinere treinen, dus wat rangeerlokjes e.d. Wat af en aankoppelen. Wat wegzetten. Dat soort dingetjes. Geen echte dienstregeling of zo. Dus lekker met de hand. Dan een simpele multimaus is meer dan voldoende. Daardoor wil ik wel iets van een schakeltableau maken. Dat werkt wat makkelijker denk ik dan met de multimaus. Daarnaast merk ik wel dat ik nu aan het landschap verder wil werken. Bakken afmaken. Dan is er ook iets te zien bij het rijden  :D

Het echte benen strekken deed ik soms nog bij de BNLS-baan van de buren. Dan nam ik een zooi loks en rijtuigen mee. Die reden dan lekker mee in de poule van treinen. Daarnaast heb ik nog een "testbaan", de neefjes en nichtjes baan waar rondjes op gereden kunnen worden.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Ronald,

Een vloerbaantje is idd snel gelegd... Toch twijfel ik of een modulebaan mij voldoende voldoening geeft. Aan de andere kant: als je de ruimte niet hebt voor een grotere baan, heb je weinig keuze ;-).

Bedankt voor je terugkoppeling  :thumbup:

Groeten,
William
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Ronald,

Nog een vraag (aangezien het volgens mij niet terug te vinden is in je draadje): hoe hoog zijn je modules eigenlijk? Ik zit namelijk te kijken wat er allemaal onder moet komen. Denk aan servo's, een verdwaalde S88 wellicht... Minimax gebruikt 10 cm, maar Nordmodul zit al op min. 16 cm. Jij lijkt me lager te zitten. Geen ruimtegebrek tegengekomen, ook niet met de segmentdraaischijf?

Groeten,
William
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi William,

Het staat ergens in mijn bouwdraadje bij de buren. Zelfs een doorsnede. Moet even zoeken  O:-D De hoogte totaal is 130 - 132cm boven de vloer. Dit is een mooie hoogte. Het moet voor mij echt niet hoger. Dan is voor mij te hoog. Ik kan mij voorstellen dat voor anderen het iets hoger kan.  Maar ik heb dus 5cm vrije ruimte onder de plaat. De plaat is zelf 15mm. Dus totaal 65mm voor bijvoorbeeld de draaischijf. Het is wel even passen en meten soms  :D :D  Dan is het even kijken of het past. Zelf heb ik nog geen echt probleem gehad. Bij de bezetmelders heb ik een extra plankje om wat hoogte te winnen voor de draadjes er onder. Dan gaat het allemaal goed.

Bij andere bakken zou ik voor een iets hogere constructie kiezen. Dan heb je iets meer ruimte. 150 - 160mm vind ik iets te massief.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Ronald,

Idd, bijv. 10 cm moet voldoende zijn én niet te massief ogen.

Bedankt weer voor je antwoord!

Groeten,
William
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Even het stof afblazen van dit draadje. Niet echt een vlotte bouwer  :) Zo te merken  :D Goed, er zijn nog mensen die mogen werken en nog andere zaken die wat prioriteit hebben.

Maar daar gaan we dan. :D De hele dag achter een computer geeft niet altijd energie. Om de gedachten weer wat te verzetten wat aan het freubelen. Zo nu en dan de tijd gevonden om wat aan de baan te freubelen. Een beetje aan de hobby  :) Je krijgt er weer wat energie en zin in. Wat prutsen met styreen, verf grasjes en ondergrond, het is weer lekker om te doen. Dus hopelijk blijft het nu een beetje door freubelen. Dan komt er nog iets af  :D

Eind 2019 - Begin 2020
Ik zie dat ik een aantal berichten die bij BNLS staan hier niet staan. Even een bijpraatsessie houden  :D

Productie overwegen: De aanleiding om het überhaupt met het produceren van overwegen was mijn eigen baan. Ik wilde wat kleine overwegen hebben met een houtmotief. Ik vond de andere oplossingen en alternatieven niet aantrekkelijk. Dan maar zelf aan de gang. Goed, na het ontwikkelen en wat proefstukjes verder volledig op de productie gestort  :D Daardoor liep het inbouwen op de baan vertraging op  8o  :D Nu eindelijk de zin en tijd gevonden om de boel in te bouwen.

Eerst slopen en inbouwen: De rails los krijgen en voorbereiden voor het inbouwen. zie bericht Poggendam - Slopen en inbouwen

Inbouwen van de overweg: Na het slopen kan ik de overwegen gereed maken en inbouwen. Naast het inbouwen ook aan de slag met "asfalt" voor het maken van de verschillende paden: zie berichten Poggendam - Klaar maken en inbouwen en verder afwerken Poggendam - Verder afwerken

Weer wat verder afwerken: Na het inbouwen en de eerste asfaltpaden ga ik verder met het ballasten van het spoor en de afwerking van de bermen. Daarbij plant ik graag de pollen en struiken van Martin Welberg. Mooi spul om de boel mee te aan te kleden. zie bericht Nog wat verder afwerken

Later meer .... Najaar 2020
Na de bijpraatsessie verder waar we nu zijn. Eerst de ondergrond wat verder afwerkt. Het bekende zand / ballast werkje. Het echte afwerken daarvan doen we wel als de omgeving als meer aangekleed is. Voor de rest is het vooral wat bijplaatsen van groenpollen. Mooi spul van Martin Welberg om weg te poten. Je zet zo snel even wat polletjes weg. Mooie bloempollen, wat graspollen, onkruidpollen. Goed, dat zal de komende tijd gewoon door blijven gaan. Het verschil met hoe het was is wel goed te zien. Mooi combineren van werk met de grassmaster en dan het spul van Martin is goed mogelijk.  :thumbup:

Poggendam-2020-009


Na de ondergrond is het verder met de aankleding. Op een depot met wat accu-wagens moeten wat kastjes en aansluitingen komen om de accus te kunnen bijladen. Niet echt iets gevonden waar ik mee uit de voeten kan. Gelukkig had ik een partijtje styreen overgenomen. Dus Ronald gaat wat prutsen met styreen  ;D

Poggendam-2020-001-freubel

Poggendam-2020-002

Poggendam-2020-003

Poggendam-2020-004

Hekwerkje freubelen
Dan nog een hekje in elkaar geflanst. Het hekje bestaat uit eenvoudige betonnenpalen en wat draad. Het mag er wel wat oud zien.

Eerste even uitleggen waar de palen moeten komen.

Poggendam-2020-005

De draden worden gemaakt van koperdraden uit een 0,50mm2 draad. Even voorzien van een wat bruine kleur met de knikkerbus.

Poggendam-2020-006

De draadjes door de gaatjes rijgen en dan de boel plaatsen:

Poggendam-2020-007

Poggendam-2020-008

Niet echt verkeerd voor wat prutswerk  :) Straks nog verder afwerken  :) Tot zo ver....
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Kleine projectjes en technieken, altijd leuk.  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hi Ronald,

Weer goed bezig alleen zou ik dat draad voor het hekje even laten "schikken" dan is het een stuk strakker.

groet
Harald
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
 @citaat / Harold: Dank voor je reactie. Bewust niet gedaan. Ik hoef geen strak draadwerk te hebben. Het moest juist wat "rommelig" uitzien. Het is niet echt een strak weiland waar het voor is  ;) Als je goed kijkt zitten niet alle draden over de gehele lengte. Dus een beetje rommelig mag zeker.  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 26 oktober 2020, 07:17:16
Kleine projectjes en technieken, altijd leuk.  :thumbup:

Zeker Ben! Dat maakt de hobby ook zoveel veelzijdig. Naast het grove grote werk en de techniek kan je ook hier mee lekker aan het klooien zijn. Ik mag dat graag doen. Een baan is in dat opzicht nooit echt af.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Leuk gedaan Ronald! Geeft een lekker rommelig sfeertje, best realistisch dus.

Groet Dennis
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
De foto's met de accuwagen werken aanstekelijk, de nieuw uitgekomen 515 520-5 (inmiddels verguisd bij de buren :D ) staat nog steeds op mijn lijstje aan te schaffen. Aken <--->  Maastricht, kan nog net op mijn NL baantje.

Gr, Ben.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
 @citaat / Ben: Vond het wel leuk om wat materieel bij te zetten. Anders blijft het ook zo kaal  :) Dit is de Kato / Lemke versie. Nummer 30803. Volgens mij ooit eens gekocht op een beurs (OnTraXS!) bij de Nederlandse importeur toen. Ik heb van Kato / Noch ook de Limburger Zigarre.  Nummer 73328. Mogelijk komen er nu nog wel wat Kato's in de handel vanwege de Roco. Ik zie nog geen noodzaak om een Roco aan te schaffen.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Ronald,

Leuk weer iets van jou baan te zien, het hekwerk met de draden op deze manier vind ik erg mooi staan, let lijkt wel of het er 30 jaar staat  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Nog maar eens een ander klusje afgemaakt...

Een Silberling stuurstand lag al weer een tijdje letterlijk op de plank. Ooit aan begonnen maar nog niet afgemaakt. Het is een klusje van niets om af te maken. Bijna alles was al gedaan. Ledjes, gewicht, reizigers, machinist, ledstrip en functiedecoder. Wat staat er nog te doen? Alleen nog wat draadjes aan de decoder solderen, de boel weer in elkaar zetten en de decoder instellen.

rk-poggendam 2020-010A

Na het in elkaar zetten is het aan de programmer hangen. Dit om de functiedecoder in te stellen. De frontseinen en sluitseinen doven nu geleidelijk en gaan geleidelijk aan. De binnenverlichting gaat nu aan met een "flikkering" als "TL-buizen". Dat is wel grappig. De boel maar even op de plaat gezet. Nog steeds de frontseinen niet als warmwit gedaan maar helder wit. Mogelijk dat ik er nog een keer een lakje over doe om het wat te dempen.

rk-poggendam 2020-011A

rk-poggendam 2020-012A

rk-poggendam 2020-013A

Weer een klein klusje afgehandeld.  :)

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Ha Ronald,

Ik zie dat je gebruik maakt van een lokprogrammer om de decoder in te stellen. Klopt het dan ook dat die tl-flikkering daarmee in te stellen is? Ik was afgelopen toevallig naar zo'n soort functie op zoek, maar heb die niet kunnen vinden in het lijstje met effecten. (In dat lijstje waar ook "Dimmable lights fade in / fade out")
Zou je dat willen delen?

Rijtuig ziet er verder goed uit hoor!

Groet Dennis
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Citaat van: d.vanaalst op dinsdag 27 oktober 2020, 22:57:38
Ik zie dat je gebruik maakt van een lokprogrammer om de decoder in te stellen. Klopt het dan ook dat die tl-flikkering daarmee in te stellen is?

Het is in hetzelfde rijtje te vinden: Neon-licht. Het is niet helemaal hetzelfde zoals de lichtdecoder van digikeijs het doet. Daarvoor mag je de strip opdelen.



Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Nice. Zijn dat mijn oude Piko Zilverlingen?  :)

Er gaat iets mis met de breedte / hoogte verhouding van je foto's: ze worden uitgerekt.

Gr, Ben.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
 @citaat @citaat:

Dank je wel, die had ik al gevonden, maar leek niets te doen. Misschien had ik de fade in vertraging te lang staan waardoor dat effect tenietgedaan werd.
Ik ga vanavond even prutsen.

Groet Dennis
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 28 oktober 2020, 08:15:36
Nice. Zijn dat mijn oude Piko Zilverlingen?  :)

Nee, deze niet  :) Die heb ik ook nog  B) Dit is een Roco: 45481 Deze zijn ook mooi. Ik heb een aardige collectie.  O:-D

Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 28 oktober 2020, 08:15:36
Er gaat iets mis met de breedte / hoogte verhouding van je foto's: ze worden uitgerekt.

Hum... Dank! Iets met Flickr. Zal eens kijken of ik daar iets aan kan doen. Edit: Aangepast  :) Even wat nieuwe foto's op de server gezet  :)

Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Zo... na het ene klusje nu het andere klusje. Al een tijdje aan het nadenken over een dieseltankstelle. De kleine diesels moeten ook ergen kunnen bijtanken. Het staat denk ik leuk op de baan. Steef had ooit al een tank voorzien van wat verwering. Dan moet er nog wel iets van een plaats komen waar de diesels kunnen tanken. Een eenvoudig overkapping een beetje abri-achtig. Een klein beetje jaren 60 tot 80 jaren. Eenvoudig. Een pomp onder een afdak.

Voor het dak wil ik iets van een golfplaat hebben. Aluminiumfolie moet maar de basis zijn. Lekker dun. De platen in de handel vind ik te dik. Dus maar eens met de laser aan de gang voor een malletje. Dat was een mislukking. Tenminste niet zoals ik het wilde hebben. Even nadenken ... Een oud truuk met de IDE-kabel... Dat moet het golfpatroon wel maken. Dus even op zoek.

Poggendam-2020-014

Ergens in de diepte van mijn bakken met computeronderdelen nog een IDE-kabel gevonden. Voor de IDE kabel even een plankje gemaakt.

Poggendam-2020-015

Folie erover heen. Dan maar de folie in de groeven drukken.

Poggendam-2020-016

Voor de stevigheid een stuk papier op plakken met alleslijm. Eerst geprobeerd om met een ander stuk folie een stevigheid er in te krijgen maar dat wilde niet. Dit is wel een aardig alternatief.

Poggendam-2020-017

De boel een tijdje onder druk zetten. Dan kan de boel goed aan elkaar hechten.

Poggendam-2020-018

Dan komt het er zo uit. Dat is op zich niet verkeerd. Een kleurtje geven en dan kunnen we er wat mee.

Poggendam-2020-020

Na het experiment met de golfplaat gaan we verder met het huisje om de pomp droog te zetten. Het wordt iets van een abri achtige construtie. Dus stalen frame met glas en golfplaten als dakbedekking. Lekker eenvoudig. Of had ik dat al gezegd :D

Na een snelle gedrachte om de abri van styreen profielen te maken schoot ik toch weer in het "oude vertrouwde". Tekenen en snijden. Het is een simpel ding.

Poggendam-2020-021

Drie wanden uittekenen meer niet. Even uittekenen en dan met de snijder een plaatje styreen aan gort gesneden. Alle delen twee keer om wat dikte in de constructie te krijgen. En dat moet later het glaszetten vergemakkelijken.

Poggendam-2020-022

Dan is het een kwestie van plakken. Nog wat verstevigingen aan brengen met wat profieltjes van styreen. Dan is het eerste deel gereed. Het glas komt later. Dat is een latere zorg.

Poggendam-2020-023

Even een passing op "locatie" met de toekomstige pomp erbij.De pomp komt uit een bouwpakketje van Faller. Daar morgen we ook nog wat aan verbouwen. De pomp wordt voorzien van een ledje. Dan kan je ook in het donker zien wat er getankt is. Wel zo handig. :) Dus een gat aan de onderzijde geboord, daar kan dan het draad door.

Poggendam-2020-024

Aan de SMD-led twee draadjes gesoldeerd. Bij SMD doe ik dat altijd door een stuk tape als ondergrond te gebruiken waar de SMD-led dan op vast ligt. Dat soldeert iets makkelijker. Dan is het even testen en kijken hoe het eruit komt te zien. Niet slecht.

Poggendam-2020-025

Poggendam-2020-026

Nu verder met de tankplaat ... die maar eens verder uitwerken.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Na de bovenbouw verder met de fundering. Het wordt een betonbak met daarover roosters. Hoe dat uit gaat pakken is nog even de vraag. De tankplaat bouw ik op uit MDF.

Poggendam-2020-027

Een ontwerpje gemaakt. In basis hetzelfde principe als bij de overwegen. Met een gat erin om de bak te creeëren. De bodem is een dunner plaatje MDF. Het ontwer met de snijder klaar gemaakt. Dan krijg je deze onderdelen waar we mee aan de gang gaan. 

Poggendam-2020-028

Dan het spoor op blokken in de bak.  Ik had nog even een gedachte om het op te lossen zoals Artitec het had gedaan bij zijn inspectieputten.  Alleen die oplossing heeft heel veel frustatie opgeleverd. Iedere keer op jacht naar het goede gaatje voor de haken. Dat maar niet.  Ik had nog een stukje "betonspoor" liggen. Deze kan mooi gebruikt worden. Door het middendeel van de dwarsliggers er tussenuit te zagen. Dan ook nog aan de zijkanten een stuk eraf. Dan krijg je meer een beeld van een spoor op betonblokken.

Poggendam-2020-029

Eerst maar eens een proefplaatsing en kijken of het een beetje uitziet. Daar kwam de gedachte dat 2x 4mm te dik is. Ik had de gedachte dat het net zou kunnen door de opbouw. Goed, dat bleek niet zo te zijn. Net een millimeter te hoog. Dus even een 3mm bodem snijden. Die had ik niet meer gekleurd liggen. Dan maar even zelf op kleur brengen.

Poggendam-2020-32

Poggendam-2020-030

Aan de gang maar. Roco zaagje en dremel zijn dan je beste vrienden ;) Het spoor aanpassen.  Toch al wat bezig met de roosters. Ook een deel zeflbouw. De randen zijn van styreen, het gaas en de traanplaat zijn messingplaatjes. Dat was ook even kijken dat we in het midden geen sluiting veroorzaken. De messingplaten zijn iets minder breed dan de randen. Dan moet ik geen kortsluiting krijgen.

Poggendam-2020-033

in de put zelf maar eerst even de blokken voor de roosters plaatsen.

Poggendam-2020-034

Poggendam-2020-035

Daar rusten de roosters op. Inmiddels ook aardig met de roosters bezig geweest. Deze nu even passen voordat ik ze verder afwerk.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Chapeau! Geweldig om te zien hoe dit tot stand komt. Zoveel details en zoveel technieken en materialen, het is prachtig hoe jij dit combineert, Ronald. Het biedt weer veel inspiratie.

Groet,

Peter
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Verder met de verlichting.

In de abri wil ik iets van een TL-bak maken. Simpel van een profieltje met twee SMD-leds en en doorzichtig buisje.

Poggendam-2020-036

Poggendam-2020-037

Monteren in de abri. De draadjes langs de zijkanten naar beneden. In de fundering zitten al een paar gaten om de draden door te leiden.

Poggendam-2020-038

De pomp is inmiddels voorzien van een kleurtje. Dan de pomp voorzien van de led. Dat past allemaal net.

Poggendam-2020-039

De ruitjes zijn inmiddels geplaatst. Dat ging nog vrij gemakkelijk. De boel maar eens op de plek zetten en testen of alles wil branden. Het dak moet nog vast gezet worden.

Poggendam-2020-040

Na het vast zetten van het dak is het ding klaar om op de baan te zetten. Moet nog wel de draadjes even aan te passen door netjes een printje en een stekkertje aan te freubelen.

Poggendam-2020-042

Poggendam-2020-041

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
mooi knutselwerk  :favorite: ;


welk programma gebruik je om te tekenen?


mvg,
Michel
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
@Ramdani  :thumbup: Dank.

Ik gebruik Draftsight. Een franse autodesk Autocad kloon. Was eerst gratis voor thuisgebruik. Nu mag je daar een bedrag per jaar voor neertellen. Volgens mij is het voor MAC nog gratis. Mogelijk is er nog een oude versie voor Linux beschikbaar. Die was ook gratis in gebruik.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
De laatste loodjes voor de tankplaat.

Nu is het inbouwen in de baan. Eerst de exacte loctie te bepalen. Dan is het verwijderen van de oude rails en de ondergrond. Daardoor kom ik op de juiste hoogte uit voor het inbouwen.

Poggendam-2020-043

Poggendam-2020-044

Even passen en meten:

Poggendam-2020-045

/an ook weer een ondergrond aanbrengen bij de betonbielzen. Achteraf had ik de MDF ondergrond iets moeten laten doorlopen. Dat is iets minder geklooi met een klein stukje ondervloer. Straks zie je daar niets meer van  :)

Poggendam-2020-046

Wat gaten boren voor de verlichting en de aansluitingen van de rails. Dan kan ik ook zien wat er onder de baan gebeurd. Er lopen al wat kabels daar. Een klein beetje geluk geeft een precieze passing tussen de draden. Dat gaat nog wat worden met de plaatsing van de lichtmasten :)

Poggendam-2020-047

De boel aansluiten en dan even testrijden:

Poggendam-2020-048

Weer een stapje verder .... Nu de rest van de omgeving afwerken.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hi Ronald,

Leuk hoor.

groet
Harald
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
mooi stukje huisvlijt Ronald.

waarom heb je de tankplaats zo dicht op de wissel gezet, heb je de resterende ruimte nodig voor vervolgprojecten?
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Erg leuk gedaan Ronald, er kan nu getakt worden en als er wat gemorst wordt valt dat in de opvangbak  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Ha hans,
Dank! Ik wilde hem niet zo dicht op de lokloods hebben. Dat was mij net iets te dichtbij. Er moet wat ruimte voor de lokloods zijn.  Achteraf had het mogelijk in het middelste spoor gekund. Het idee was een kleine tankplaat voor de diesel die er 's nachts staat. Zo bij de lokloods is het niet onaardig. Iets meer op het wissel. Het verhaal kan ook zijn dat de tankplaat later aangelegd is. Door de komst van kleine rangeerdiesels in plaats van oude kleine rangeerstomer.  :)

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Een volgend idee verder uitwerken ... een afscheiding maken.

Om het terrein af te sluiten ga ik een schutting van betondelen fabriceren. Eerst een proefopstelling maken. Eens kijken of het idee gaat werken. Dus even wat "knippen en plakken" en dan op de plaats zetten.

Poggendam-2020-049

Na de mockuptest is het uitwerken van het idee. Het idee is om met styreen en wat dun MDF aan de gang te gaan. Ik had ook voor karton of zo kunnen kiezen. Dit had ik sowieso liggen en denk dat ik daar wel mee uit de voeten kan. Styreen voor het H-profiel waar de betondelen in vallen. Het betondeel gaat bestaan uit MDF met een dikte van 2mm. Na het uittekenen en snijden van de onderdelen is het kijken of het idee gaat werken.

Poggendam-2020-050

In de fundering worden de H-profielen gelijmd. Tussen de H-profielen komen de delen. Deze nog even los om te kijken of het allemaal past. Na het passen wordt alles pas definitief.

Poggendam-2020-051

Poggendam-2020-052

Na het tijdelijk in elkaar zetten even plaatsen op de baan om te zien of het okee is. Daarna kan de boel definitief gemaakt worden.

Poggendam-2020-054

Poggendam-2020-053

Het lijkt niet onaardig. De dikte valt ook niet op. Valt mij niet tegen. Mogelijk zelfs iets te iel. Mooi verder met het schilderwerk e.d. Mogelijk nog wat "stukken uit het beton vijlen zodat het niet te strak is.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Goed idee Ronald,  :thumbup:

Schuttingen of afscheidingen zijn altijd een goed onderdeel op een baan.
Het kan dienst doen als viewblocker of de indruk wekken dat een baan niet zomaar ergens eindigt,
maar dat er nog en hele wereld achter ligt. In dat licht is het wellicht een optie om de schutting een cm los te
zetten van de achterwand en daar nog wat groen achter te plaatsen, zodat die indruk versterkt wordt.

Frans Peeters met de baan `den Overslag` weet ook goed hoe er gebruik van te maken. (2022 op Ontrax?)
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Klopt, ik heb al een plint tussen de bakken en de achtergrond. Er zit al iets tussen. Nog iets meer om wat groen kwijt te kunnen is ook niet verkeerd  :thumbup:
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Weer een stukje verder met de schutting.

Na de passing is het schilderen van de constructie. Alles uit elkaar halen en schilderen. Gewoon weer met de verf van modelmaster aan de gang.

Poggendam-2020-055

Poggendam-2020-056

De delen worden met een lichte dubbelzijdig tape tijdelijk vast gezet op de mat. Dan schuift het niet zo. Daarna de staanders in een roestkleurtje schilderen. Na de ene kant van de delen ook de andere kant schilderen. Daarna is het weer in elkaar zetten van de schutting.

Poggendam-2020-057

Na wat prutsen kom je op dit resultaat uit:

Poggendam-2020-058

Poggendam-2020-059

Nu kunnen we de schuttingen verder afwerken. Wat verweren mogelijk nog wat schilderen. Later plaatsen maar. Zo rustig doorgaan.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Een dingetje dat al een tijdje op de lijst stond. Het aanpassen van de voedingsbak. Kerstvakantie is begonnen... Vaak voor mij is dat het moment om wat te doen :D

Ik wil graag de z21 / multimaus ook op de voedingsbak hebben. Het is een oude PC-voeding. Die levert vooral 3,3 volt, 5 volt en 12 volt als uitgangsspanning. Ik maak nu gebruik van 3 lijnen voor 12 volt. Namelijk Witte ledstrips, RGB-strips en de hulpspanning onder de baan. In de huidige opzet heb ik de voeding bij de centrales apart zitten van de hulpspanning. Met de standaard 4 polige XLR-stekker wordt deze wel op het blok van de centrale gebracht.  De twee extra pinnen zijn dus nog vrij. Een mogleijkheid om een gelijkspanning op te zetten voor de z21 (en eventueel ook voor de multimaus). Deze heeft een gelijkspanning van ongeveer 17 tot 18 volt nodig. Met een DC Boost Step up Converter moet het wel lukken. Deze brengt de spanning omhoog naar de gewenste 17 volt. Ik tap hem af van de 5 volt lijn. Dan wordt deze lijn ook nog wat zwaarder belast dan wat meters en ledjes. De z21 heeft een versterker met een maximaal vermogen van 3A dat kan deze DC-DC Boost converter leveren. Voor centrales als de IB, Lenz is dit niet echt een oplossing. deze hebben wisselspanning nodig. De multimaus (versterker 10764 / 10761) zou wel moeten kunnen maar dan belast je de gelijkrichtersdiodes wel behoorlijk aan "een zijde". Al heeft Roco bij de laatste startsetjes van de multimaus een 18 volt gelijkspanning meegeleverd.

RK-poggendam-2020-060

De nieuwe (links) en oude deksel naast elkaar. Ik hoef alleen maar de deksel te vervangen. Dat scheelt weer wat werk. De deksel zit met een paar schroefjes vast.

RK-poggendam-2020-061

RK-poggendam-2020-062

Dan is het overzetten van alle metertjes, ledjes en schakelaars. 1 nieuwe meter, schakelaar en wat ledjes bij plaatsen.  Een extra schakelaar met de keuze van 12 volt of 17 volt op de uitgang. Mocht het ooit nog nodig zijn dan kan er naar 12 volt geschakeld worden.

RK-poggendam-2020-063

De DC-DC Step up Converter krijgt ook een plekje onder de deksel. Even afstellen op 17 volt uitgangsspanning en dan kan de deksel weer geplaatst worden. Dan is het nog even een kleine aanpassing bij de z21 maken. Een schakelaar met de keuze tussen "eigen voeding" en voeding via de centrale bak.

RK-poggendam-2020-064

Dan de test voor de z21. De ingangsspanning is iets van 5 volt voor de DC-DC Step up-printje. De app geeft netjes 17,0 - 17,1 volt op de baan aan. De treintjes rijden goed. Het is wel aardig om te zien dat het amperage behoorlijk kan fluctueren met wat er rijdt. In rust met 4 treintjes is het iets van 0,50A. Met twee of 3 treintjes (sound en oude meuk) gaat het aardig omhoog richting de 2A. Nu zullen de Chinese meters ook niet echt super betrouwbaar zijn. Het geeft een aardig beeld.

De adapter van de z21 kan worden opgeborgen. Scheelt weer een kabel naar de baan en een adapter. :)

Op naar de volgende klus.... De schutting afmaken :)

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Herkenbaar Ronald om tijdens de kerstvakantie dingen van je todo lijstje af te werken.

Je maakt er wel iets moois van  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Ook al eerder op het forum vermeld... maar bezig geweest met het digitaliseren van een BraWa Köfje.

RK-Poggendam-2021-009

Een verslagje van de ombouw is hier te vinden: Poggendam: Kuch Kuch ... umbau BraWa Köf II

Ook even nog een broertje en zusje op de foto:

RK-poggendam-2021-011

RK-poggendam-2021-012

Groet Ronald.