Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"

Gestart door ronaldk maandag 26 mei 2014, 19:55:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Waarom dit draadje?
Ik  speel al een tijdje met de gedachte om een aantal berichten samen te voegen tot één draadje over de bouw van mijn baantje Poggendam. De informatie in de diverse berichten staan wel op heelveel plaatsen. Dat wil zeggen in heelveel verschillende draadjes. Toch maar de boel hier een beetje aan het bundelen.

Het complete verhaal is natuurlijk te vinden bij de buren. Dat blijft voor mij het hoofddraadje maar het zal hier geen 1 op 1 kopie worden van het verhaal bij de buren. Het blijft een beetje vreemd een 2-rail-baan op een 3-rail-forum ;) Dus soms hier wat meer info , soms daar wat meer info.
In een aantal berichten een korte uitleg over de baan en zijn of haar onderdelen tot zover. Een echte "bijpraat sessie" om tot de stand van zaken te komen. Veel informatie is te vinden in de diverse berichten, daarom zullen ook veel links naar die berichten gemaakt worden.
De methodes en technieken die ik bespreek zijn niet moeilijk. Ik doe het meestal ook voor de eerste keer. Wel is het zo ik uitgebreid probeer en experimenteer. Lukt het niet de eerste keer dan gewoon herstellen of helemaal opnieuw beginnen. Maak proefstukjes of probeer op kleine stukjes de techniek uit.  Het is niet zo heel moeilijk allemaal :D

Waarom Poggendam?
Mijn eerste baan was een ambiteus plan. Meerdere lagen (minimaal 3, rondrijden, brede modules van 122 centimeter. Een dubbelsporige spriaal, 50cm hoog. En dan nog een bergbaantje met tandradsysteem. Mooi allemaal en al behoorlijk ver gekomen. Ondanks dat het ontwerp goed doordacht was. Helemaal uitgetekend in CAD. Het was allemaal mooi voorbereid. De bouw ging ook vlot totdat de kleinere dingen begonnen te irriteren. Het was niet meer leuk. Wat dan niet? Delen niet goed bereikbaar, kruipdoor sluipdoor om overal te komen. Boven je macht werken om  te solderen om de boel aan te sluiten. Baan te laag, onderdoor kruipen om aan de andere kant te komen. Nee, dat moest anders. Maar hoe? Naar de Leipziger Messe geweest om op een baan te passen. Op de beurs gepraat met diverse personen. Dat gaf mij de doorslag. Na een geslaagde beursoptreden op de messe van Leipzig de knoop doorgehakt.  Ik begin helemaal opnieuw met een nieuwe baan. De oude baan is afgebroken en in de tuinhaard verdwenen.

Meer info:

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Deel II

Het ontwerp.
Poggendam is eenvoudige pendelbaan. Dus eigenlijk niet meer dan een station met een fiddle-yard. Naar het voorbeeld van Karst zijn baan en meerdere kleinere banen op het BeneluxSpoor-forum. De baan is opgebouwd in modules. Een ontwerp gemaakt voor de modulebakken en de complete baan. De bakken zijn helemaal af. Dat betekent met een achterwand en fries voor de verlichting.

De hoogte was een probleem bij de vorige baan, dat niet weer. Het idee van overgenomen om op  IKEA-stellingen te gaan bouwen. Met een hoogte van ongeveer 1,20m en een breedte van 50cm is dat een goede werkhoogte en basis voor de baan. Lekker makkelijk omdat ik onder de stellingen nu ook nog wat bergruimte heb voor alles. Dat werkt wel ontzettend makkelijk.

De boel uitgetekend en uitgewerkt in CAD. Dan de boel bij een interieurbouwer op maat laten zagen. Dan is het net een bouwpakket van de zweedse meubelgigant en kan je zo in elkaar zetten. Een mooi rood kleurtje geven en de boel is gereed voor de eerste rails.

Meer info:

Besturing.
Eenvoudig. De baan wordt helemaal digitaal (DCC). Voor het sturen van de loks en de wissels wordt een Roco Multimaus gebruikt. Voor het eventueel rijden met Koploper of een ander pakket wordt het een en ander al wel voorbereid: de bezetmelders komen al onder de baan te zitten. Ook is al een S88XpressNetLi aanwezig, deze zorgt voor de koppeling tussen de bezetmelding, de centrale en computer.

Het sporenplan.
Eenvoudig is het sleutelwoord. Een eenvoudige enkelsporige zijlijn die je zo vaak in Duitsland tegen kwam. Dan is natuurlijk het eindpunt van de lijn het interessantste. Dus niet meer dan een station en een fiddleyard zoals reeds aangegeven. De fiddleyard heeft 4 sporen. Het station heeft er drie sporen waarvan 2 perronsporen. Een losplaats en een goederenspoor. De kleine loods is aanwezig voor het overnachten en om klein onderhoud aan loks te doen. Een segmentdraaischijf zorgt voor de mogelijkheid om om te lopen. Een kleine kolenbunker en een waterkraan maken het geheel af.

Met dit sporenplan is er genoeg ruimte voor wat rangeerwerk met wat goederenwagens, een paar lokjes. Daarnaast is er ruimte om te rijden met kleine dieselwagen als een VT98 een V100 met een stuurstandwagen. Het jaren 60 - 70 gevoel bij de bundesbahn. Zo nu en dan zal er wel een verdwaalde uit een ander land of TP langs komen.

Meer info: Update 18: Verder met de rails

Verlichting.
De verlichting van de baan gebeurd met LED. Dit was een overweging nadat ik de bakken reeds gemaakt had. In eerste instantie wilde ik gebruik maken van TL-balken. Daar was de constructie ook op berekend. De overstap naar LED maakt mogelijk dat ik via DMX en een DMX-player een dag en nacht ritme kan instellen. Nu is het eenvoudige er wel een beetje vanaf, als je zo met DMX en dag/nachtritme bezig bent. Het maakt wel de baan af en een nieuwe uitdaging om het goed werkend te krijgen :)

Meer info:
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Deel III

De bocht om.
De hoekbak is aardig gelukt. Maar de scherpe hoeken zaten mij niet helemaal lekker. Dit moest aangepast worden. Een paar een voorbereidende zaken gedaan zoals het buigen van staal voor een hoekstuk. En wat freeswerk voor de hoekplaten. En zo gaan we heel netjes de bocht om.

Meer info: Update 21: De bocht om

Bedrading
Een pijnpunt bij de meeste banen. Sommige houden van netjes werken en alles goed georderend. Anderen plakken alle draden zo onder de baan. Een complete spaghetti boel. Dat is niet handig voor het oplossen van storingen. Ik wilde het dit keer iets anders aanpakken. Alles redelijk netjes onder de baan bevestigen. Met plakvoetjes en Ty-ripes netjes aan de bak hangen.

Zoals aangegeven is de bedrading behoorlijk aan de maat: 0,50mm2 voor de verbinding naar de rails. 1,00mm2 voor de "ringleiding". Daarnaast begint het onder de twee bakken van de stationsmodule met onder meer de bezetmelders, de decoders voor de servo's en verlichting, de servo's voor de wissels, de servo voor de segmentdraaischijf, de aansturing van de losse elementen en de draden naar de diverse onderdelen.

De bakken worden onderling doorgekoppeld. De koppelingen moeten wel een beetje stevig zijn, hufterproof, zo gezegd. Daarom gekozen voor het XLR-systeem. Hiermee kan je een goede verbinding maken. De kosten hiervan zijn lager of te vergelijken met de geijkte oplossingen.

Meer info:

Een paar tussendoortjes.
Niet altijd gaat alles in een bepaalde volgorde. Ik klooi ook een beetje aan. Daarom nog wel eens wat projectjes en proefjes tussendoor om het een en ander uit te proberen. Veelal om bepaalde technieken en kleine zaken af te maken. Zoals het aanpassen van de stootblokken en ook nog een paar putten van artitec ingebouwd.

Meer info: Update 13: Stootblokje pimpen

Slakkenput.
Bladerend door de duitse modelspoorbladen kwam ik op het idee om het depot compleet te maken. Daarvoor moet het hele proces van kolen en water innemen bekeken worden. Een onderdeel daarvan is het ontslakken / as verwijderen uit de lok. Daarvoor heeft men op het BW een slakkenput. Na wat zoek werk is het een artitec putje geworden.

Meer info: Projectje slakkenkuil Artitec

De inspectieput met verlichting.
Een lokloods zonder "inspectieput" is ook niets. Daarom weer een artitect-putje meegenomen. Deze is voor de lokloods. Men moet wel wat licht hebben in de put. Daarom zijn hier wat SMD-LEDjes in aangebracht. Een eerste experiment met deze vorm van leds.

Meer info: update 24a: Opnieuw een tussendoortje

Ballasten en begrassen.
Een baan zonder ballast is niet wat. Voordat we aan de grote bakken gaan beginnen een paar proefstukjes. Eerst wat testen hoe het werkt en hoe het gaat. Het eerste stukje viel tegen. Te hard, te egaal. Na wat zoekwerk in de bakken met modelspoorspullen nog wat ballast van Woodland gevonden. Een mix gemaakt van de diverse kleuren en soorten. Dat beviel goed en daar doe ik nu de gehele baan mee. Naast het ballasten ook nog aan het experimenteren met begrassen. Met de vliegenmepper methode aan de slag. Dat gaat ook wel goed. Na een aanpassing van de vliegenmepper zodat hij iets meer spanning levert gaat het begrassen beter dan anders.

Meer info:

Segmentdraaischijf:
Een baan moet wel een blikvanger hebben... Een draaischijf is meestal een geijkte oplossing daarvoor. Zo ook bij mijn baan. Ik vond altijd al de segmentdraaischijven een aparte oplossing. Heeft wel iets aparts. Daarom moest er ook één bij mij komen. Na een aantal opties bekeken te hebben zoals zelfbouw toch maar gekozen voor een gebouwde draaischijf. Deels moet je nog diverse onderdelen maken en in elkaar zetten, zoals de aandrijving en de aansturing.

Meer info:
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Deel IV

De lokloods
Iedereen kan wel een standaard bouwpakketje in elkaar zetten. Ook ik moet dat kunnen :) De lokloods is mijn slachtoffer. Naast het bouwen wil ik het ding ook aanpassen. De deuren moeten open en dicht kunnen. Wat verlichting erbij dan is het helemaal af. Tijdens het bouwen ga je nog eens passen en meten. De aanbouw van de loods zit half achter de loods. De loods staat op de rand van de modulebak. Niet echt handig dus. De aanbouw maar verplaatsen. Deze is naar het midden gegaan. Daar een paar ramen verwijderd, een muur doorgebroken. De aanbouw aangepast en geplaatst. Dat geeft een extra ruimte in de loods.

Interieur lokloods.
Wat gaan we daar mee doen? Je ziet veel lokloodsen zonder enige inrichting op de baan staan.  Dat kan ook anders.  De baan is niet zo heel groot en ik zet er toch geen honderd huisjes op. Daarom aan de slag gegaan met het maken van verlichting in de loods, extra onderdelen zoals een werkbank en stellage.De werkbank en stellage is uit de hand gemaakt. Gewoon een aantal profielen aan elkaar gesoldeerd, een plankje erop, schilderen en we zijn gereed. De lokloods verder aankleden met wat onderdelen van preiser zoals een draaibank e.d. Dan nog wat personeel aan het werk zetten.  Nou, één is lekker aan het koffie drinken de ander is nog een lasklusje afmaken voor de koffie.

Verlichting lokloods.
De verlichting bestaat uit SMD-leds in diverse dingen verwerkt: De inspectieput, de boven verlichting in de loods zelf, de  zelfgemaakte TL-balk boven de werkbank. De boel is volledig apart schakelbaar. Voor dit soort werk moet je gewoon een beetje met ledjes spelen, gebruik verschillende kleuren. Geef een ledje een schilderbeurt en/of pas de waarde van de voorschakelweerstand aan. Dan kan je de sfeer goed aanpassen aan de omgeving. In de loods zijn de ledjes meestal in serie geplaatst, maximaal 4 stuks. Daarnaast zijn ze voorzien van 4,7 kOhm of 10 kOhm voorschakelweerstanden.

Om het  "plastic" -uiterlijk van de loods te verminderen is de binnenkant geschilderd. Dit is omdat de buitenmuur meestal niet zo aan de binnenzijde te zien is. De kleur is grijs / wit gelaten om het een beetje op pleisterwerk te laten lijken. De buitenkant is voorzien van een poederlaag met verweerpoeders. Hierdoor werk ik ook meteen de lijmresten weg.

Meer info:
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Deel V

De water- en kolenkraan
De waterkraan is zo eenvoudig dus ook al eerste aan de beurt geweest:

De waterkraan.
Een kleine aanpassing. Hij moet kunnen draaien. Even met een boortje de de buis uitboren. Dat kan het gemakkelijkst met een handboortje. Een staaf vastlijmen in het bovenstuk en doorvoeren. Dan kan aan de onderzijde het bewegings mechanisme gemaakt worden. Met een servo kan de boel aangestuurd worden. Hij moet nog wel vervuild worden. Hij glimt nu iets te veel. :)

De kolenkraan.
Na de lokloods en de waterkraan is de kolenkraan met kolenbunker aan de beurt.  Nu zijn we ook weer helemaal bij in de bouwfase van de baan.
Dit standaard bouwpakketje van Auhagen ook maar niet eens via de handleiding in elkaar aan het zetten. Een beetje verbouwen mag wel. In de kolenkraan komt interieur, personeel, verlichting en de boel moet werken. Dat wil zeggen: de kraan moet kunnen draaien en de bak moet op en neer kunnen. Dat betekent een grote plannen in een kleine ruimte. 

Het heeft al een paar uurtjes gekost om tot dit resultaat te komen zoals op de foto's. Het lijkt allemaal niet veel :) Het huisje is aangepast, de ramen die erbij zaten vond ik niet mooi. Ze zijn een beetje grof. de ramen zijn uit de bouwkit van de lokloods en aangepast op het huisje. Aan de binnenzijde zijn een aantal muurtjes gezet om wat nummers te verbergen. Daarnaast het draaimechanisme aangepast om het te kunnen laten draaien.

Het huisje is niet nog gereed. Er moet nog wel veel werk verzet worden zoals schilderen, in elkaar zetten van de twee losse onderdelen, de locatie op de baan moet voorbereid worden, de (servo)aandrijvingen moeten gemaakt worden.

Tot zover :) Tot een volgende update :)
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Ik zal dit draadje maar eens gaan volgen.  :thumbup:
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi,

Mooi dat je hier ook post alhoewel ik de bouw al bij de buren volg. :thumbup:

Check even deel III, een aantal links kloppen niet helemaal.

Gr, Ben.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
@Ben: Dank u. Een ] vergeten :) Het was allemaal zo versnippert over dit forum. Dat het een keer gebundeld moest worden. In ieder geval zijn ze hier nu bij  :D

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi,

Wat een herkenbaar, en ook goed geschreven verhaal! Jij pakt het nog een beduidend aantal tandjes beter aan dan ik... ;-). Ik blijf je volgen, want hier kan ik wel het een en ander van leren. Als ik dan toch weinig tijd heb om te bouwen, dan maar leren!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hallo William,

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 27 mei 2014, 08:13:23
.....Jij pakt het nog een beduidend aantal tandjes beter aan dan ik... ;-)......

Wat is beter ;) Ik ben ook door schade en schande wijzer geworden. Het is goed kijken, praten en uitproberen. Vooral op beurzen praten met bouwers over de constructies. Zij weten wat de voor en nadelen zijn. Ik heb er geen moment spijt van om het zo te doen. :) Vooral de ruimte onder de baan is heerlijk. Kan veel zooi onder gezet worden ;)

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Zo vandaag weer eens bezig geweest.  Een deel van het lijstje voor de kolenkraan aan het wegwerken. Het gat gezaagd, een basis voor de kraan gemaakt. Alvast de planken van de kolenbunker voorbewerkt voordat ik ze op maat ga maken. Er lag nog een klusje op de plank. Het afmaken van de slakkendepot. Even een schilderbeurt gegeven en daarna met de poeders erover heen.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"

Dat lijkt me een heel mooie baan te gaan worden, Ronald.
Je hebt er een volger bij !

Grtz Tony
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Leuke ideeën opgedaan voor mijn stoomdepot.  Schitterend

Paul
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Deel VI

Weer een update.... De kolenkraan komt niet alleen te staan. De kolenbunker moet er ook nog bij. Bij het bouwpakketje zit een kolenbunker. Maar dat is eigenlijk helemaal niets. Veels te plastic uiterlijk. Ik wilde eerst alleen de kolen vervangen, maar dat idee is snel uit het hoofd gezet. Het moet maar helemaal zelfbouw worden.

Met roerhoutjes, (smalspoor) spoorstaven, de dremel, de boor en verf aan de gang gegaan om een kolenbunker in elkaar te zetten. De basis simpel: Spoorstaven in de bodemplaat, houtjes ertussen, kolen erin en de boel is klaar :) De boel een beetje aankleden en doen om het een beetje op de baan te kunnen zetten. Het is nog niet gereed. De aandrijving moet er nog in en nog wat details. Dat is de volgende stap. De foto's hier onder geven wel een beeld ;)

Meer info en foto's: Poggendam Update 34: de kolenbunker

Groeten Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Mooi!

Vraagje: heb je de ondersteunende staven aan de rechtopstaande gesoldeerd, of lijkt dit maar zo en is het gewoon gelijmd?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi!

Het lijkt allemaal maar zo ;)  :D De ondersteunde staven zijn alleen maar in de grond vast gelijmd.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Deel VII

Het lange weekend gebruikt om wat kleine zaakjes te regelen.

LED-verlichting
Allereerst bezig geweest met LED-verlichting. Na het maken van een LED-bak, zie ook LED-Bakje maken voor de schuur. Deze bak gaf heelveel licht. Eigenlijk ook wel goed voor de hobbykamer. Dat kan niet volgens de bak die ik gemaakt had. Nu maar eens een paar losse bakken gemaak, afmetingenoOngeveer 290x290mm. Draden verlengen en de boel doet het. De vier bakkies in totaal geven heelveel licht. De twee oude TL-balken hoeven echt niet meer gebruikt te worden. :)

Begrasssen
Al een tijd terug heb ik een extra bakkie gemaakt. De baan is daarmee 60cm langer geworden. Deze bak is natuurlijk al helemaal geschilderd e.d. Moet nog wel verlichting in. Dat komt nog. Goed, het bakkie is reeds voorzien van rails maar het begrassen en ballasten nog niet. Van het weekend maar eens mijn vliegenmepper erbij gepakt en de boel lopen begrassen.

Dus eerst een zandlaag aanbrengen, goed bedruppelen met voorstrijk. Even wat laten drogen. Spijker erin voor de aarde van de vliegenmepper. Opnieuw met voorstrijk bedruppelen. Dan de eerste laag van 2,5mm lange vezels aanbrengen. Daarna laten drogen. Na het drogen even met de stofzuiger erover om de losse vezels weg te halen. (een zakdoek voor de mond om vezels te kunnen opvangen en hergebruiken :) ) Na het stofzuigen opnieuw bedruppelen met voorstrijk. Dan met vezels van 4, 5 en 6mm aan de gang om het eindresultaat te krijgen. Dit wordt natuurlijk weer nabehandeld met de stofzuiger.

De voorstrijk lijmt het zand en de vezels goed aan elkaar vast. Het zal geen kant meer opgaan.

Polletjes
Nu we toch de vliegenmepper in de hand hadden en we moeten wachten op het drogen van de voorstrijk. Maar eens een extra experiment uitgevoerd. Dit naar aanleiding van een opmerking van Karst: "Ronald komt een 'paar' KiloVolt te kort zo te zien  :P ;) " Dat moet toch wel lukken. Dus aan het experimenteren met Houtlijm, diverse vezels (Noch en Anita Decor), voorstrijk en wat geduld. Dan zijn onderstaande foto's de eerste resultaten.

Tevreden? Uhm, ja eigenlijk wel. De 12mm vezels blijven ook lekker staan met de vliegenmepper. Dat valt mij niets tegen. Het resultaat op het proefstukkie was minder. Alleen het afhalen van de plaat moet wat later gebeuren. Niet direct na een uurtje of twee.

Iets om verder mee te hobbiën :)

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
hahaha ik woon in poggendam:P (varsseveld)
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Ronald ziet er goed uit dat gras met de vliegenmepper
wil wel weten wat voor zand je hebt gebruikt,
lees voor het eerst dat iemand zand gebruikt, .

mvg frans
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Frans,

Even over het zand, al meerdere vragen over gehad. Ik heb het wel vaker gezien eventueel in combinatie met zwarte grond, teelaarde. Het is een goedkoop materiaal om snel een nette ondergrond te krijgen. Bij de buren had ik had ik het al in een post neergezet, Begrassen: Miniupdate 28a. Een stukkie uit dat bericht:

Citeer
De ondergrond eerst voorzien van wat zand. (Let op even afgebakken in de oven op 200 graden voor het kwijt raken van schimmels e.d. Kan goed voor en na de pizza  :D  :D ) Zand wat onregelmatig aangebracht zodat er minimale hoogte verschillen ontstaan in de anders strakke grasmat. Daarna aan het begrassen geslagen. Na het begrassen het overige deel in de ballast gezet. Dan is dit het resultaat:

Het zand is gewoon van de bouwmarkt volgens mij, zand voor zandbed is de technische term. ;) . Ik had de zak nog liggen. Ook het ballast is voorzien van een zand-component. Dit is voor de fijne fractie van het ballast.

Over het gras: Opbouwen in laagjes is de methode en niet alles strak op de bodemplaat willen plakken. In het echt is de wereld ook niet strak en vlak. Zelfs een voetbalveld is niet vlak ;) Opbouwen dus van laag naar hoog. Van 2,5mm naar 6mm en langer. De kleuren moet je daar dus ook op aanpassen ;)

Over de vliegenmepper zelf: Je hoeft dus geen dure Noch-stok of ander apparaat te kopen. Dit is maar een paar euri aan materiaal. Wat verbouwen en je hebt een goede begrasser. Het nadeel is dat je niet hele grote stukken in één keer kan doen. En dat je met lange vezels iets moet opletten. Voor de rest kan je lekker uitproberen met zo'n vliegenmepper. Als het dan bevalt kan je alsnog een duurdere stok aanschaffen.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Miniupdate: Nieuw op het opstelterrein.

Ik ben gek op de wat aparte modellen en kleurstellingen. Daarom kon ik deze niet laten staan c.q. voorbij schieten: Een BR218 Touristik van Fleischmann. Mooi in de avondzon aan het wachten op de eerste dienst. Nu op zoek naar de bijhorende wagens of wachten op de trix van het najaar...

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Mooie lok Ronald, deze is er ook van Roco, zouden die ook de bijbehorende rijtuigen hebben?

Vrgr
Frank
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Ja, die hebben ze. Set 46900. De lok van Roco is geloof ik wel een ander nr :)

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
He Ronald,

Opvallende loc heb je daar, van Märklin zijn er ook wagens van te krijgen, moet je wel de wielen wisselen natuurlijk.
Op deze manier zie wel altijd nog wat van je vakantiegeld terug :P

Grtz Tony
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Oii Ronald

Dat set van Roco is de 45900 en daar horen ook nog twee wagons bij , de 45167 45168 .
Het set is wel 1:100 trouwens .
Roco brengt nu ook de zelfde wagons weer uit en dan "1:87 , onder de nummers 64163 64164 plus 1 losse wagon 64900 .
De Br 218 in Touristik kleuren Van Roco ( 72748 ) is ook opkomst , die komt in week 41  :thumbup:
De br 103 in Touristik kleuren is al leverbaar .

Mvg Jan .
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Citaat van: Tony op woensdag 11 juni 2014, 22:40:36
Opvallende loc heb je daar,

Dat is gelukkig niet mijn enige aparte lok :) Ik heb ooit al eens een maus-zug aangeschaft. Deze set is van trix. Het is gewoon lekker fout :D

Citaat van: Tony op woensdag 11 juni 2014, 22:40:36
van Märklin zijn er ook wagens van te krijgen, moet je wel de wielen wisselen natuurlijk. Op deze manier zie wel altijd nog wat van je vakantiegeld terug :P

Ik weet het. Ik ga waarschijnlijk toch voor de optie van Jan: De roco's. Dan mogelijk niet voor de "oude" set maar de nieuwe. Het is nog even bekijken. Ze worden wel aangeboden op Ebay.

@Jan: Ik zit nog te kijken welk nr de 218 heeft van Roco... Of dat dezelfde is als van Fleischmann. Volgens mij waren er twee loks van de serie 218 als Touristik-lok. Dus ik heb 50% kans ;)

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi RonaldK,

op een ander forum gekeken (en geleerd) van de uitdagingen die je hebt en had om de baan te realiseren. Een compliment is op zijn plaats! Je maakt gebruik van een lokale modelbaan leverancier. Waar wonen jullie dan en wie is het? Je kunt mij evt antwoorden in een PB.

grz

Joad
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hallo Paul,

Citaat van: joad op donderdag 03 juli 2014, 22:15:23
Je maakt gebruik van een lokale modelbaan leverancier.

Dat heb ik gedaan met mijn rails. Goed uitgezocht wat ik nodig heb, op een rijtje gezet. En daarna heb ik gekeken bij een aantal webwinkels zoals conrad en in duitsland. Daarna eens wezen babbelen in het winkeltje in de buurt. Een malle-pietje winkel waar ze bij Märklin een tijdlang niets van wilden weten. Hij heeft mij een offerte gegeven voor alles wat ik aan rails nodig had. Hij bleek dus goedkoper te zijn dan de webwinkels. En ik gun de kleinere winkelier ook nog wel wat en dan is de keuze snel gemaakt :) Goed dat komt ook dat je natuurlijk een grotere bestelling doet. Het spul kwam rechtstreeks bij Roco vandaan. Hij moest het ook bestellen. Als je van te voren weet hoeveel iets ongeveer gaat kosten dan heb je een onderhandelingspositie.

Voor de rest struin ik alles af, winkels (van 10 km tot 100+ km afstand. Als je in het oosten des land woont is 40 km niet veel....), beurzen (de bekenden), internet af (Webwinkels / Ebay DLD). Ik heb geen echte vaste winkel. Sommige ga ik wel vaker langs dan andere. Bepaalde winkels kom ik zeker niet meer, niet interessant voor mij, bijvoorbeeld omdat ze alleen maar de witte dozen van Märklin verkopen. Een showroom van een autodealer is dan nog voller. Daar houdt ik niet van, ik mag graag rondneuzen. Wat voor jou interessant kan zijn is eens kijken op deze site in google maps: Modelspoorwinkels in Nederland.

Voor de onderbouw maak ik ook gebruik van de "lokale" ondernemer. Een meubelmaker, uit een paar dorpen verderop, kon het hout leveren en precies op maat zagen. Dat scheelt voor mij een hoop werk en het is zeer strak. Het hout bij een meubelmaker is meestal stukken beter (lees: Rechter en vlakker) dan bij de standaard grotere bouwmarkt. Het was gewoon een bouwpakket van de bekende zweedse woongigant.

Maar ook daar hetzelfde principe als bij de rails gedaan. De plannen goed uitwerken en uitrekenen wat je nodig hebt. Dan goed rondkijken, wat telefoontjes plegen. Ook afstappen op bedrijven waarvan je denkt: Die werken niet met particulieren, soms is dan een beetje flexibel zijn met facturen handig ;)

Groeten Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Update 36: Geklooi met groen....

Genoeg spullen in huis om wat met groen te doen.  :) Dat was de conclusie na afgelopen Houten. Eens aan de gang gegaan met een klein "ruggetje" / steilrug langs de spoorbaan. Eens kijken wat dat gaat worden. De basis wordt het bekende piepschuim. Dat moet nog wel op maat gesneden worden.

Simpele aparaten zijn niet goed te krijgen. Het snijden met een mes is niet echt super. Dan maar bezig met een zelfbouw hitte draadsnijder... Daartoe was een oude kapotte föhn van mijn vriendin een dankbaar lijdend voorwerp. De hitte draad eruitgesloopt. Een U-tje gezaagd, draad er tussen gespannen, een oude trafo met 12 volt. De boel aansluiten en gaan snijden.... Nou dat ging voor 2 minuten, de draad brak en de trafo vond het ook niet echt lekker. Op zoek naar een andere oplossing: Even wat zoeken en waarom moeilijk doen als het relatief gemakkelijk kan? Een reserve snijdraad voor een proxxon styrosnijder. Dat werkt nu als een warm mes door de roomboter  :thumbup:

Na het snijden is het gewoon de standaard methodes: Met houtlijm vastlijmen, verf erop smeren, dan voorstrijk met zand om even vast te zetten. De rug even met wat "bosgrond" bestrooien. Daarna is het door met begrassen. Het standaard werk met 2,5mm en 6mm grasvezels. Nog even wat bomen en pollen. Dan zijn de foto's het resultaat.

Voor meer informatie en foto's: Poggendam: Een eerste groen projectje....

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Ronald,

Ik wist niet dat je ook groene vingertjes had.

Wat heb je voor loof op die bomen gebruikt. Ziet er lekker fijn uit namelijk.

Mvg Robin
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hallo Robin,

Dit keer heb ik de bomen gekocht. Het is van miniNatur. Een doos vol zeeschuim met al bladeren erop. Je moet de boel iets uit elkaar trekken en dan kan je het zo planten. Ik ga de volgende set zelf maken. Dit had ik al een tijdje in huis. Mooi spul maar volgens mij kan ik het zelf ook wel ;) :)

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Ronald is van alle markten thuis  :thumbup:
Ziet er goed uit  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Dank!  :thumbup: Peter, het is een kwestie van doen en proberen. Je moet er gewoon op rekenen dat je de eerste poging weggooit. Bijvoorbeeld het snijden van de steilrand. De snijder zelf wat bijna niet te krijgen of veels te duur. Dan maar even zoeken op internet en proberen. Kostte mij bijna een trafo maar nu werkt het ding gewoon lekker.

Het maken van het groen e.d. is gewoon lekker uitproberen. De opbouw is hetzelfde als anders. Dat is een bewezen methode bij mij en werkbaar ;)  Veel van de pollen die ik had ik al gemaakt. Die kan je dan mooi nu gebruiken als hoog gras onder de bomen. Zo werk je wat in het voren en heb je wat op voorraad. Ik ga gewoon weer wat pollen maken :)

De grootste zorg was of er een mooie overgang was tussen wat ik al had aangebracht langs het spoor en de steilrand. Dat is niet verkeerd gegaan. Nu nog verder detailleren.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Citaat van: ronaldk op vrijdag 13 juni 2014, 08:12:00
@Jan: Ik zit nog te kijken welk nr de 218 heeft van Roco... Of dat dezelfde is als van Fleischmann. Volgens mij waren er twee loks van de serie 218 als Touristik-lok. Dus ik heb 50% kans ;)
Groet Ronald.
Hoi Ronald,

Op een Duits blad zag ik de aankondiging van die BR 218 in touristik look met bijbehorende rijtuigen van een ander merk.
Het is een MC model en winkeliers aangesloten bij dat Duitse MC kunnen hem bestellen voor je, evenals de rijtuigen.

Helaas zit ik nu even op een plek dat ik dat bewuste tijdschrift niet bij me heb, anders had je de nummers al gehad van mij ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hier de link en eventjes naar onderen gaan: http://www.mc-vedes.de/index.php?id=2175
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Groene vingers.  :thumbup:

Citaat van: ronaldk op zondag 13 juli 2014, 19:43:46

Dan maar bezig met een zelfbouw hitte draadsnijder... Daartoe was een oude kapotte föhn van mijn vriendin een dankbaar lijdend voorwerp. De hitte draad eruitgesloopt.


Ik heb niet zo'n vriendin. :D

Heb al eens een poging gedaan zo'n Proxxon ding te lenen. Uiteindelijk heb ik ook de oplossing gezocht in de figuurzaag methode met een stukkie weerstandsdraad van Conrad.

Gr, Ben.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hallo Ronald !!!

Dat ziet er perfect uit  :thumbup:
Je kan zo bij de groenvoorziening, dat smaakt vast naar meer  :P

Grtz Tony
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Hans,

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 13 juli 2014, 21:58:11
Op een Duits blad zag ik de aankondiging van die BR 218 in touristik look met bijbehorende rijtuigen van een ander merk.
Het is een MC model en winkeliers aangesloten bij dat Duitse MC kunnen hem bestellen voor je, evenals de rijtuigen.

MC is een soort van Nederlandse Techno. Ze brengen zoals sommige nederlandse winkeliers producten die speciaal voor hun gemaakt zijn op de markt. In dit geval is het een complete set Touristik, dus lok en wagons. Deze nummervarianten zijn dan exclusief bij de MC-dealers te krijgen. Ik zal eens bij een Nederlandse MC kijken of ze te bestellen zijn.

Citaat van: Spoorman op maandag 14 juli 2014, 08:47:36
Ik heb niet zo'n vriendin. :D

Ze gebruikt ze om de verf op schilderijen te laten drogen.... Door de lak e.d. gaan ze behoorlijk snel kapot. Of het moet komen dat ze van de Action komen ;) :)

Citaat van: Spoorman op maandag 14 juli 2014, 08:47:36
Heb al eens een poging gedaan zo'n Proxxon ding te lenen. Uiteindelijk heb ik ook de oplossing gezocht in de figuurzaag methode met een stukkie weerstandsdraad van Conrad.

Ik kon ze ook niet goed vinden. Zelfbouw met Proxxon-reserve-draad is een mooie oplossing :) Moet nog iets aanpassen ;)

Citaat van: Spoorman op maandag 14 juli 2014, 08:47:36
Groene vingers.  :thumbup:

Dank U! Iedereen kan het gewoon :) Een kwestie van uitproberen en testen... Goed naar anderen kijken, hoe die het doen ;) :)

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Ronald,

Je zit er naast om Mc te vergelijken met de Techno Hobby zooi, want die deden niet veel goeds voor de handelaren.

Niet dat wat MC doet altijd maar goed is, dat zeker niet maar qua grootte kan je het niet naast elkaar houden.

De Nederlandse MC is er niet wel handelaren die een MC lidmaatschap hebben, en daar houd het meteen ook bij op.

Zo kunnen ze wel uit hun abonnement bestellen, en nu je de nummers weet, moet je alleen op zoek naar een handelaar met zo'n MC lidmaatschap.

Het kan ook best zijn dat het niet in je buurt zit, want er zijn er weinig die ook de Duitse MC modellen bestellen.

Vaak kun je dat zien in de Duitse bladen, en ik zag daar ook een paar Nederlandse adressen bij zitten.

O.a. de Märklin Store in Amsterdam heeft het, maar of die ook de Roco lok of A.M.C.E. wagons heeft valt te bezien.

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Hans,

Als men geld wil verdienen ;) dan wil men meestal wel. En anders bestel ik net zo gemakkelijk in DLD. Dat is geen probleem. Ik wil wel de nederlandse dealers een kans geven. Of MC beter is dan Techno weet ik niet. Ik weet wel dat Techno ook "exclusieve producten" had.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Ronald,

Zelfs in die tijd van Techno Hobby stond ik in een winkel die daar aan mee deed, en de vertegenwoordiger vroeg heel genoeglijk waar we de modellen hadden staan.

Mijn antwoord erop dat ze die eerst maar eens moesten leveren, verstomde de uitspraken van die idioot van wie ik de naam maar even niet noem.

Ze maakten er echt een puinhoop van met dat boekje, want dingen die er in stonden van sommige fabrikanten, kwamen veel later uit dan de folder .

En ja dan is het logisch dat je de modellen nog niet hebt staan, terwijl de bestelling al vlak voor of na de speelgoedbeurs in Nürnberg de deur uit ging.

We hebben ik weet niet hoeveel klanten teleurgesteld gezien over die folder, en ook dat meldde we even.
Terwijl het ook anders kon, namelijk dat je de handen ineen slaat, over reeds bestaande modellen.

Die waren dus al leverbaar, maar dat paste niet bij Techno Hobby, althans volgens de vertegenwoordiger.
Techno Hobby had best iets leuks kunnen worden, zonder die loze beloftes die bijna ieder jaar te zien waren.

Alsof men niet wilde leren van de gemaakte fouten :thumbdown:

Bij MC staat men ook niet op de banken met elke lok of wagon die daar verschijnt, maar ze maken niet de fout dat ze de aankondiging een jaar van tevoren gaan, doen met nog een jaar in het verschiet op het uitleveren en het overbekende wachten op de modellen.

Over het algemeen zijn die tijden daar veel korter, maar ook nu bij deze modellen betrap ik ze op een afwijking van het normale programma.
Ook de wagons van A.M.C.E. in het programma opnemen is gewaagd, want ook hier kunnen wel eens wachttijden ontstaan.

1 ding is zeker, met deze hobby moet je gewoon heel veel geduld hebben.

M.v.g.

Hans V200.0




Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Update 37: Verder met geklooi en bomen....

Verder met mijn groenprojectje waar ik in de vorige update mee ben begonnen: Ronald's geklooi met groen. Aangezien sommige dingen net zo makkelijk zijn om zelf te maken in plaats van te kopen. De steilrand gewoon weer op de bekende methode. Waarom veranderen als het goed werkt? Daarna maar eens aan de gang met wat bomen. Struikbomen wel te verstaan.

Wil je weten hoe het precies gaat? Lees dan verder via de volgende link: Update 37: De andere kant en wat struikbomen.... met een uitleg hoe je struikbomen maakt. Nog wel even twee fototjes.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"

Hallo Ronald !

Ik verwijder bij het zeegras met een pincet eerst alle blaadjes, en begroen ze daarna meteen.
Als ze gepoot zijn , schilder ik met een kwastje de nog zichtbare stammen en takken grijs/bruin.
Kan ook.

Grtz Tony
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Ja, de blaadjes... even vergeten eruit te trekken. Goed, we blijven zo even bezig ;) Door het spuiten ziet het al beter uit dan kaal. Bij het planten komt er toch groen onder  :D

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Over stammetjes gesproken (struiken hebben die vaak); ik zag in de Javastraat bij een toko gedroogde kersensteeltjes (schijnt medicinaal te werken in het midden-oosten), bijna 2,50? per baaltje. Maar perfect van kleur, vorm en dikte voor struikgewas.
Ik composteerde ze altijd als ik kersen at. Maar misschien een tip om ze zelf ook te drogen?
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Citaat van: Jan22 op zondag 17 augustus 2014, 00:07:14
Ik composteerde ze altijd als ik kersen at. Maar misschien een tip om ze zelf ook te drogen?

Het is een idee... Voor de struikjes hoeft het niet ;) Ze komen toch in gras te staan. Dan zijn ze toch nauwelijks te zien. Mogelijk voor andere doeleinden nog wel te gebruiken.

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Hoi Ronald.
Net even je hele topic over de bouw van je nieuwe baan gelezen en natuurlijk gelijk de plaatjes bewonderd! :thumbup:
Erg leuk om de nieuwe bouw helemaal vanaf het begin te kunnen volgen, zelfs de "rituele verbranding" oude baan is te zien! :D
Veel zelfbouw met prachtige details, je hebt daar duidelijk veel oog en gevoel voor.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Dank voor je bericht AlbertJan!

Citaat van: AlbertJan op zondag 17 augustus 2014, 09:51:30
Veel zelfbouw met prachtige details, je hebt daar duidelijk veel oog en gevoel voor.

Het is voor een kwestie van uitproberen en experimenteren. Nadenken passen, proberen en nog wel eens wat aan mensen (vriendin / vrienden / forumkennissen) laten zien wat ze er van vinden en om hun mening vragen. Als iets niet wil dan even opzij leggen. Dan komt er wel weer een idee boven borrelen om iets anders te proberen. Ik zit nu nog even te experimenteren met de kolenkraan.... Daar ben ik op iets onverwachts gestoten. De theorie en de testen leken aardig maar de praktijk lijkt het niet naar mijn zin. Je kent het vast wel  ;)

Citaat van: AlbertJan op zondag 17 augustus 2014, 09:51:30
Veel plezier en succes met de baanbouw.

Dank! Gaat goed komen!  :thumbup: Ik heb het als 10 jaren project!  :D

Groet Ronald.
Re: Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam"
Update 38: Iets nieuw maar toch vervallen....

Zo maar eens bezig geweest van een bouwpakketje.... Een mooi klein bouwpakketje van een vervallen schuurtje. Natuurlijk met mijn eigen draai aan het geheel gegeven. Dat alles met wat lijm, verf, polletjes en zand/bosgrond. Nu kunnen we weer verder met de rest van de modulebak. Nu merk je hoe handig het is om met modulebakken te werken. Deze staat heerlijk op een workmate en je kan dan overal mooi bij. Ook aan de achterzijde :) Maar nu eerst een klein bouwpakketje.

Meer foto's en uitleg? Kijk dan verder op de volgende link: Update 38: Iets nieuw maar toch vervallen..... Natuurlijk weer twee foto-tjes:

Groet Ronald.