Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Brawa S2/6 in uitvoering Pfalzerbahn (1910): zwarte of rode wielen?

Gestart door Laenderbahn027 zaterdag 24 mei 2014, 22:35:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa S2/6 in uitvoering Pfalzerbahn (1910): zwarte of rode wielen?
Hallo,

Vanaf 1910 reed de S2/6 in de kleuren van de Pfalzerbahn, dat wil zeggen bruin met ... wielen. Juist, dat is mijn vraag. Brawa heeft twee varianten uitgebracht. 1x met rode wielen (als eerste) en later nog eens met zwarte wielen. Het verhaal met rode wielen heb ik terug kunnen vinden in een uitgave van Eisenbahn Journal, maar betekent dit dat de versie met zwarte wielen niet waarheidsgetrouw is? Of is men er later achter gekomen dat juist zwart de betere kleur is? Ik heb het hier niet over vervuiling ofzo.

Voor de volledigheid: 40265 heeft de zwarte wielen, 40251 heeft de rode wielen.

Ik hoopte eigenlijk dat iemand met de nodige literatuur hier een antwoord op zou kunnen geven...

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Brawa S2/6 in uitvoering Pfalzerbahn (1910): zwarte of rode wielen?
Volgens een topic op het Drehscheibe online forum, is alleen de uitvoering met rode wielen waarheidsgetrouw, zie Drehscheibe
Re: Brawa S2/6 in uitvoering Pfalzerbahn (1910): zwarte of rode wielen?
Hoi Dick,

Inderdaad, die verwijst naar hetzelfde citaat. De zwarte wielen zouden een antwoord zijn voor de mensen die een alternatief willen voor het '80-er jaren Lemaco-model.

Op Stummi is echter een draadje waar deze quote eveneens vermeld wordt, maar waar iemand ook vermeld dat Brawa zélf aan heeft gegeven in communicatie dat de laatste variant met zwarte wielen waarheidsgetrouw zou zijn. Hier staat verder echter geen bronvermelding bij.

Met vriendelijke groet,
William