Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Expositie bij Spoorwegmuseum: Conrad

Gestart door jandeboer donderdag 22 mei 2014, 11:23:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Expositie bij Spoorwegmuseum: Conrad
Hier het persbericht:

Dit jaar vieren de spoorwegen in Nederland hun 175ste verjaardag. Reden voor Het Spoorwegmuseum om een belangrijke spoorwegpionier uit de begintijd van de spoorwegen centraal te stellen in een tentoonstelling. Frederik Willem Conrad (1800-1870) was de wegbereider van de eerste spoorlijn in Nederland, ontwerper van talloze spoorbruggen en bouwer van stations. Hij stond hoog aangeschreven in binnen- en buitenland, maar zijn rol is in de Nederlandse geschiedenis enigszins onderbelicht gebleven. De tentoonstelling 'Frederik Willem Conrad, spoorwegpionier' geeft een overzicht van het leven en werk van een veelzijdig man. De tentoonstelling is te zien van 21 juli t/m 21 september 2014.

Ingenieuze duizendpoot
Frederik Willem Conrad kwam in februari 1839 als ingenieur-directeur in dienst van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM). Er werd op dat moment hard gewerkt aan de aanleg van de eerste spoorlijn in Nederland tussen Amsterdam en Haarlem. Zijn voorganger had een ingewikkelde erfenis achtergelaten, men stuitte bij de aanleg van de spoorlijn op tal van problemen, Conrad moest dus met gezwinde spoed beslissingen nemen en toezicht houden op tal van zaken: de aanleg van een spoorbed, de rails zelf, de stoomlocomotieven en hun brandstof, de rijtuigen, de werkplaatsen voor het onderhoud van dat materieel, de stations, de spoorbruggen en het aan te stellen personeel. Daarbij liep hij tegen problemen aan die niet veel verschillen met de beslissingen die het huidige spoorbedrijf moet nemen. Zo kampte de beoogde leverancier van de locomotieven met een gebrek aan productiecapaciteit, was de levering van rails vertraagd, waren er problemen met het verwerven van grond en moesten er maatregelen genomen worden voor mogelijke geluidsoverlast. Zo kwam het dat Conrad de eerste geluidswal van Nederland bedacht om de rust van een beschermde eendenkooi te waarborgen. Ook moesten er beslissingen genomen worden over nieuwe communicatiemiddelen, zo werd Conrad een van de voortrekkers voor de aanleg van de Telegraaf in Nederland.

Ontwerpen

Met de aanleg van de verlenging van het tracé naar Rotterdam wachtte Conrad een opgave waarmee hij internationale faam zou verwerven: het ontwerpen en bouwen van in totaal 98 spoorbruggen die hij moest aanleggen om alle waterpartijen te overbruggen op de lijn Amsterdam-Rotterdam. Draaibruggen, vaste bruggen, rolbruggen, vijzelbruggen, kraanbruggen; met bruggen van allerlei aard zou Conrad zijn vaardigheden en veelzijdigheid volop etaleren. Hij deed dit zo goed dat zijn naam en faam over de hele wereld bekend werd. Zijn brugmodellen werden getoond op de eerste Wereldtentoonstelling in Londen in 1851, Conrad zelf werd gevraagd voor de prestigieuze functie als president van de internationale commissie van ingenieurs voor de bouw van het Suez kanaal. In 1870, op de terugreis na de opening van het Suez kanaal, overleed Conrad op 69-jarige leeftijd in een hotel in München.

Historisch belang
We moeten constateren dat de naam Frederik Willem Conrad bij het grote publiek niet veel bekendheid geniet. Opmerkelijk is dat zijn Britse evenknie, ingenieur Isambard Kingdom Brunel, bij de BBC verkiezing van 'Grootste Engelsman' achter Winston Churchill als tweede eindigde. In de Nederlandse verkiezing werd de naam Conrad geen enkele keer genoemd. Gezien zijn verdiensten voor de spoorwegen, en dus voor de ontwikkeling van de Nederlandse infrastructuur en economie, niet geheel terecht. Met de tentoonstelling hoopt Het Spoorwegmuseum meer bekendheid te geven aan de persoon Conrad en zijn werk.