Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)

Gestart door AlbertJan woensdag 21 mei 2014, 17:55:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Beste forumleden.
Omdat de verkoop van ons bedrijf niet zo opschiet, de treinbaan al grotendeels is afgebroken en ik toch wel graag mijn vrije tijd met modelbouw bezig wil zijn, heb ik een tijdje geleden bij toeval een kermis modulebaan kunnen kopen.
Toevallig zag ik deze op een veiling te koop staan en ik dacht, gewoon proberen te kopen en daarna zie ik wel wat ik ga doen.
Ik kon de kermis eerst bezichtigen en dat was maar goed ook, een aantal attracties waren kapot en sommigen werkten niet meer.
Maar ja, ik zocht een "uitdaging" en dus bij deze gevonden en uiteindelijk ook weten te kopen! O:-D
Een aantal weken daarna ook nog het "restant" van deze modelbouwer kunnen kopen, waarin nog vele ,vaak incomplete attracties zaten met héél veel losse onderdelen en vrijwel alle handleidingen.

Natuurlijk eerst alles aangesloten en kijken wat nog werkte, de meeste (led) verlichting (duizenden! 8o) deed het en bij een aantal moesten de speciale loop- en knipper installaties opnieuw aangesloten worden, daarna geïnventariseerd welke module (van de 4) het eerste in aanmerking kwam om weer volledig in bedrijf te komen.
Begonnen met module 1 (logisch hè? :D) en daarvan eerst het reuzenrad onderhanden genomen, o.a. aansluiting, verlichting, smeren, missende onderdelen enz.
Deze draait nu weer perfect, de Led verlichting brandt weer en alle gondels zijn weer compleet, alleen een paar Leds doen het niet meer.

Al wel gelijk een vraag.
Niet alle ledjes doen het nog, hoe kun je eenvoudig controleren welk ledje kapot is?
  :idea:

Even een paar foto's voor het idee.







Van de hele kermis staat een prachtig filmpje op Youtube :

(Deze kermismodules zijn tussen 2009-2011 gebouwd voor tentoonstellingen door www.modelbouwkermis.nl)

De bedoeling is om de hele kermis weer werkend te krijgen.

Wordt (hopelijk) vervolgd! :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Hi AlbertJan,

Prachtig spul en filmpje, weer eens iets anders.

Leds zijn gemiddeld 1,2 Volt staan alleen of ook vaak in serie (met serie weerstand) op een voed. spanning.
Heb je een lage spanning of b.v. 1,5 V batterij met wat draadjes en zo op de LED om te testen.
Bij b.v 4 LED's dus 4 x 1,2 Volt = 4,8 volt aan batterij van 4,5 V ect.
Heb je geen regelbare (instelbare) voeding of oude stekker-voeding van een telefoon.

groet
Harald
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Dag AlbertJan,

wat een uitdaging om hieraan te beginnen. ik hen net de bewegende beelden gezien, ziet er fantastisch uit!!!

veel succes,

groet Johan
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Wat leuk AlbertJan weer eens wat anders veel speelplezier toegewenst. :thumbup:
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Hoi albertjan,
Een vraagje,
Hoe zijn die leds aangesloten in het rad van het reuzenrad.
Ik weet dat de modelbouwers gebruik maken van sleepringen waardoor er stroom kan gegeven worden aan stilstaande naar beweegbare objecten.
Is dat hier ook?
Zo ja zou u dan misschien een foto ervan willen maken zodat ik het in de toekomst op mijn reuzenrad kan toepassen??
Groet John
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Dag AlbertJan,

Dat wordt een heel andere uitdaging!
Ook in dit spul kan je al je ziel en zaligheid kwijt, zoals ik vaak gezien heb op de Intermodellbau.

Terug naar jouw probleem:

Het eenvoudigste is een multimeter, waarop een "Led-meting" zit.
Te koop bij Velleman, gebruik ik al jaren.

De tweede mogelijkheid is uitproberen met een variabele voeding, die vanaf 0 volt kan "starten".
Dan langzaam omhoog draaien tot max. 3 volt, dan moet iedere led branden en sommige zijn al doorgebrand bij die spanning. >:-D (Ledjes van verschillende kleur hebben verschillende brandspanningen)

Nog een andere mogelijkheid is met een vaste spanning werken van bv 5 volt en dan in serie met deze voeding een weerstand van 33 k (33.000 ohm) aansluiten.

Brandt de led niet, dan steeds een lagere waarde voor de weerstand nemen, tot de led licht geeft.
Heeft dit nog geen resultaat, draden andersom aansluiten en van voren af aan beginnen.

Het is dat zo'n eind weg woont, anders kan je bij mij een dag/avondje cursus krijgen in het meten van ledjes en diodes.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt,

M.vr.gr.

Wil Tweeendrie
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Beste mensen.
Hartelijk dank voor de ideeën en tips! :thumbup:
Het is wel duidelijk dat Leds een nogal breed spectrum aan mogelijkheden bieden maar ook alerlei problemen oproepen, zeker wanneer je dit niet allemaal zelf bedacht en gebouwd heb! 8o
Maar daar ligt natuurlijk ook een bijzondere uitdaging.

@Harald en Wil.
Hartelijk dank voor de ideeën, dit ga ik zeker uitproberen.
(Wil, ik woon niet ver weg maar jij! :D)

@John.
Er zijn verschillende constructies om de bewegende delen van stroom te voorzien.
Inderdaad met sleepringen maar soms ook gewoon en koperdraadje tussen draaipunt en frame geklemd.
Ik zal dit nog eens precies bekijken en eventueel een foto van maken.

Voorlopig allemaal bedankt voor het meedenken! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Hum AlbertJan,

Iedereen gaat er gewoon vanuit dat je "even" een ledje kan doormeten die al in een attractie is ingebouwd. Ik denk dat daar een groot probleem zit. Het zal niet eenvoudig worden om de ledjes uit een model te slopen, deze te vervangen en dan weer terug te plaatsen.

Ik hoop voor je dat je na het uitbouwen van bepaalde strips eventueel nog bij de contacten van de LED kan komen dan zou je hem kunnen door piepen. Ik denk dat je per situatie aan de slag moet om te kijken hoe een led met andere leds is aangesloten en of je deze gemakkelijk los kan solderen. Als de boel verlijmd zit dan gaat het moeilijker. Het is altijd lastiger als je niet iets zelf hebt bedacht of als eerste gebouwd hebt. :)

Succes!

Groet Ronald.
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
1000 keer meer kans dat het te maken heeft met een slecht contact in de stroomvoorziening dan dat er effectief LEDs kapot zijn; laat de LEDs rustig zitten en concentreer je op de stroomtoevoer.
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Hi AlbertJan,

Mijn motto "Meten=Weten"
Uitsluiten wat werkt dan kom je vanzelf bij het probleem.
Wil anders wel een keertje komen helpen, een goede stoel en een bakkie koffie is genoeg.

groet
Harald
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Deze kermis is van een vriend van me geweest. En verkocht aan een hotel eigenaar destijds. Dat heeft helaas de kermis geen goed gedaan. Ook enkele attracties van mij zijn daar destijds naartoe gegaan.

Wel leuk om te zien dat het via via bij iemand van dit forum terecht is gekomen.

De leds zitten meestal in serries van 5 tot 7 stuks. Ligt een beetje aan de kleur van de led en de sterkte.
Met een multi meter kan je de niet brandende serrie's led voor led afgaan om te zien welke eventueel kapot is. Als het al niet heel de serrie is.

Deze kermis werd gebouwd tot een spanning van maximaal 16 volt wisselspanning.

een kapotte serrie verwijderen is een heel werk. En vaak is het probleem dat het plastic van het model smelt, omdat je vaak wat langer moet verhitten om de defecte leds te desolderen. Solderen is 1 seconden werk als het ware. Ik soldeer deze attracties op een warmte van 330 graden.

Deze komende zondag 25 mei, hebben we een tentoonstelling in Wevershoof, de grootste kermis modelbouw expo tot nu toe.
De bouwer van deze kermis, en ik ook zijn daar ook aanwezig.

kijk voor meer informatie op www.turbostar.nl (niet mijn website)
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Dit ziet er erg leuk uit, zeker met de beweging en verlichting.
Keep up the good work!

Gr.Wim
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Beste forumleden.
Altijd fijn om wat extra tips, ideeën of hulp te mogen krijgen! :thumbup:

@Ashwin
Dit had ik eigenlijk kunnen weten, jij zit ook al behoorlijk lang in de kermismodelbouw en hebt op de vereniging en beurzen natuurlijk vele contacten.
Zelf denk ik dat de hoteleigenaar overleden is of misschien failliet is gegaan want alles wat hij bij elkaar verzameld had, is uiteindelijk verkocht.
Meerdere grote modulebanen, veel kermis- en circusbouw en nog vele losse delen.

Bedankt voor de (praktijk) tips, ik zal dit voorzichtig en met beleid proberen te doen.
Gelukkig heb ik aardig wat probeer stukken! :D

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Volgens mij inderdaad ook failliet, jammer maar helaas. Wel jammer om modellen waar je hard aan hebt gewerkt, om die in deze staat terug te zien (foto's op de veilingsite gezien). Daarom ben ik erg blij als ik zie dat je dit op gaat pakken, en dion ook als ik dit straks tijdens de opbouw vertel.

Mocht je nog vragen hebben, wellicht kan dion of ik je helpen, je stuurt maar een mailtje.
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.

Succes en geduld gewenst met het opknappen AlbertJan !
Is wel een mooie uitdaging.

Grtz Tony
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Beste geïnteresserde kermisklanten.
Alweer enige maanden geleden dat ik berichtte over de kermis modulebaan, ondertussen in de spaarzame vrije uurtjes ('s zomers is het altijd druk op de boerderij) alweer héél wat ledjes en verlichting aangesloten, tussendoor ook gelijk weer enige attracties in bedrijf kunnen stellen.

Hier het voorlopige resultaat:









Op elke module heb ik nu een aantal attracties in werking maar bij een aantal zijn er onderdelen kapot (ik heb al reserve modellen! O:-D) en/of de besturingsmodule.
De enige die nog helemaal niet wil, is de Power/Tower Freefall, waarschijnlijk is hier de besturingsmodule van kapot, heeft wel stroom en de motor draait maar verder niets! :-(

Hopelijk van de winter weer wat meer tijd om met deze kermis verder te kunnen gaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Hallo aj,

Dat ziet er kleurrijk uit.  :thumbup:
Goed te zien dat je hiermee bezig bent.
Betekent dat :
-je ogen toch weer /al zo goed zijn dat je met de leds ed kan werken,
- je ondanks de beslommeringen van het bedrijf, tijd vindt voor de hobby,
- Je in training blijft voor je toekomstige baan.

Succes met vervolg,

Erik
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Hallo Albert-Jan,

Je hebt zo een erg mooie kermismodule zeg :thumbup:. Mijn vrouw, gek van de kermis, heeft net met plezier ook meegekeken.

Erg gaaf om de kermis zo verlicht te zien. Succes met de verdere restauratie (als je hier zo van mag spreken ;))

groeten Martin
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Hoi AlbertJan,

Geweldig al die verlichte attracties, dat zie ik mezelf nog niet doen.
Je weet wel als ik oooit naar zolder..................................... dan hoop ik ook een kleine kermis kwijt te kunnen.


Mvg,

peter Degeluidsman.
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Hoi Albert Jan.

De Powertoren/ freeval.  Is n attractie met gebruiks aanwijzing.(weet ik uit ervaring)
Heb bij die van mij de nodige problemen gehad met de garen die erin zitten.
Was teil en te stug waardoor het uit de wieltjes ging.
Ook de geleide wieltjes willen de rubbere bandjes scheuren waardoor het blijft hangen.
Hopelijk helpt het.

Gr.ton
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Hallo AlbertJan,

Mooi gedaan man, het ziet er op de foto's goed uit. :thumbup:
Dat zal jou en de oorspronkelijke bouwer goed doen.

Succes met de verdere restauratie, want zo kan je het wel noemen.

Groetjes,
tot op de volgende gastendag, dan zien we elkaar weer,

Wil Tweeendrie
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Hallo Albertjan,

geweldig om te zien dat er weer zoveel aan de gang zijn.
toen ik bij je was was het al een machtig gezicht, maar dar zal alleen maar verbeterd  zijn.

ga zo door en ik hoop dat je het allemaal voor elkaar krijgt


gr Ed
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Beste reageerders.
Hartelijk dank voor de tips, adviezen en andere reacties! :thumbup:

@Erik.
Met de ogen gaat het héél langzaam wat beter.
Na de (staar)operatie trifocale implantlenzen genomen en het er op dat het zicht dagelijks weer wat beter wordt.
Leds solderen lukt nog helemaal niet maar het repareren van de ragdunne lakdraadjes lukt (meestal) redelijk.
De maar niet lukkende verkoop van ons bedrijf en boerderij, geeft wel veel extra (onderhouds) werk terwijl de normale werkzaamheden gewoon doorgaan.
Dus weinig vrije tijd maar tussendoor kun je ook aardig wat doen en tijdens (zware) regenbuien is het lekker knutselen! :D

@Martin, Peter, Wil, Ed
Met iedere reparatie komt er weer wat licht of een werkende attractie bij, de kermis is een pracht onderwerp om even wat anders te doen.
Daarbij is het voor de bezoekers van ons bedrijf of modelspoorders (iedereen is hier welkom hoor! :) altijd een leuk moment om de kermis te bezoeken.
Dus Martin en echtgenote..........?!  :P

@Ton.
Ik had al meerdere keren gelezen dat de freefall tower een lastige attractie is en daarbij komt dat deze nogal zwaar "verankerd" (gelijmd dus!) op de module staat.
Jammer genoeg heb ik van deze attractie geen reserve onderdelen en dus ook geen andere besturingsmodule.
Ook heeft deze extra "loop" verlichting en zitten er nogal veel draadjes in verwerkt.
Ik ben eerst met de meest eenvoudige attracties begonnen en daarna komen Parijs-Dakar, mini-treintje, Octopussy, steile wand, Top-spin en freefall Tower.

Dus voorlopig nog werk genoeg en daarbij wil ik ook de rook- en geluids effecten weer terug! O:-D

Oh ja, tussendoor (omdat ik bang was niet verder te kunnen gaan met de kermis) nog "even" circus Krone overgenomen! O:-D
Ik wilde dit prachtige circus, na een desastreus faillissement, toch zien te behouden voor de toekomst.
In enigszins desolate toestand maar wel compleet inclusief al het personeel, materiëel en alle dieren!

Graag tot ziens op ons kermis- of circusterrein of gewoon bij een andere gelegenheid! :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.     
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Albertjan,

nu het circus er (weer) is moet ik toch maar weer eens een keer langsrijden en uitstappen om het te komen bezichtigen


gr Ed
Re: Eens wat anders dan een module modelspoorbaan.(en nog meer licht!!)
Beste Ed en anderen.
Op dit moment is zowel de kermis als het circus "even" verhuisd van garage naar onze oude kantine.
Voor geïnteresseerden voor koop van bedrijf en boerderij (i.v.m. een aantal bezichtigingen) en ook omdat de walnoten oogst begonnen is! 8o

Natuurlijk wordt alles weer aangesloten en in bedrijf gesteld maar het circus is voorlopig in winterslaap! O:-D
Hopelijk kan ik hier binnenkort een nieuwe opstelplaats voor creëren.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.