Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Advies

Gestart door Florian woensdag 21 mei 2014, 17:08:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies
Florian
gast

Advies
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met een treinbaan.
Maar daar moeten ook lichtjes en dergelijke bij.
Hoe kan ik deze het best aansluiten? Ik heb al een marklin trafo die ik kan gebruiken.
Grtz. Florian 15 jr.
Re: Advies
nobody
gast

Re: Advies
Lampjes van 16 volt aansluiten aan de bruine en gele trafo uitgang.
Re: Advies
Lid sinds: 2013

offline
Re: Advies
Of een aparte trafo, zodat je de lampjes aan kunt sluiten op de rode en bruine uitgang. Dan kun je de lichtsterkte instellen met de draaiknop. En dan kun je ook lampjes met een lager voltage aansluiten. Ik heb nog een witte 32VA trafo te koop.
Re: Advies
Florian
gast

Re: Advies
Ik heb in derdaad ook een witte marklin trafo met draaiknop.
Deze gebruikte ik eerst voor mijn trein baan maar ik rij nu digitaal.
Daarom wil ik deze er voor gaan gebruiken.
En moet ik nog iets van een klemmplatte van fleischmann gebruiken om de draadjes aan vast te maken waar na deze naar de trafo kunnen?
Grtz. Florian
Re: Advies
Lid sinds: 2010

offline
Re: Advies
Dat kan... maar je kan ook de boel aan elkaar solderen en een krimpkousje erom heen. Of een eigen klemplaat maken. Zelf maak ik dat soort klemplaatjes door een printplaatje met schroefklemmetjes in elkaar te solderen. Daar kan bijna niets mis aan gaan ;)

Groet Ronald.
Re: Advies
Florian
gast

Re: Advies
Oke dankjewel!
Re: Advies
Lid sinds: 2013

offline
Re: Advies
Of de verdeelplaat van Märklin: http://www.hobby-treinen.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/2/7209_verdeelplaat.1.jpg
Da's artikelnummer 7209. Het kan ook met kroonsteentjes.
Re: Advies
elma5482
gast

Re: Advies
Nogal kostbaar, die verdeelplaatjes van Märklin
Dit is veel goedkoper
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/211049/Verdeelplaat-24-voudig-2-polig-Geel-Bruin-Rood?ref=searchDetail
5 plaatjes met 120 aansluitingen voor een tientje
Cees
Re: Advies
Lid sinds: 2013

offline
Re: Advies
Hee, goeie tip!
Re: Advies
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Advies
Nog altijd duur en onbetrouwbaar. Ringleiding aanleggen en draden vast solderen.