Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Andere panto's voor marklin 3326 (ns 1631)

Gestart door marklintim woensdag 21 mei 2014, 16:57:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Andere panto's voor marklin 3326 (ns 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Andere panto's voor marklin 3326 (ns 1631)
Hallo allemaal,
Volgens mij zit ik hier niet goed voor deze vraag maar het moet maar even.
Ik heb een 1600 in mijn collectie (zie foto 1).
Ik heb er wel eens over nagedacht maar zou het mogelijk zijn om er andere panto's erop te zetten zoals die van foto 2? En ook dat soort koppelingen? Foto 3
Ik hoor het wel van jullie.
P.s. Ga niet beginnen over gaten boren of weet ik wat gewoon zo simpel mogelijk anders krijg ik het niet voor elkaar.
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Hallo Tim?,

dit zal geen probleem zijn: de panto's zitten met een schroefje door het dak vast, dus schroefje los, andere panto erop en klaar is Tim. De koppelingen zitten in een houdertje geklikt en zijn dus ook eenvoudig te vervangen door een ander type. Van die koppelingen ben ik niet helemaal zeker, mogelijk heeft een oudere versie koppelingen uit één stuk, maar in dat geval is de hele koppeling te vervangen door een houdertje en daarin gaat dan weer je nieuwe koppeling. Je winkelier kan je hierbij zeker helpen. Succes ermee!
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Hallo hvanschaik,
Ik heb er wel eens naar gekeken maar de panto's hebben een andere voet dus kunnen ze wiebelen en de koppelingen ik heb nog 1 zo'n constructie maar danmoet je gaan dslopen in dat draaistoel.
Re: Vraagje marklin 3326 1631
In dat geval zou ik het laten zoals het is. Aanpassingen zijn altijd mogelijk, maar soms past het nu eenmaal niet 1 op 1.
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Tim,

Ik heb kort geleden dezelfde loc van een andere koppeling voorzien.

In de doos zitten als het goed is twee metalen NEM schachten bijgevoegd waar je het andere model koppeling in vast kan klikken.

Het slopen is een kwestie van schroefje los draaien, koppelingshaak er af en de schacht er op zetten.
Dit is heel simpel!

Gr. Fred.
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Hallo Fred,
Heeft u daar mischien foto's van en van die NEM schachten? Ik heb hem 2e hands gekocht op een beurs en er zat alleen een boekje bij maar niet iets anders zoals die NEM schachten.
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Hoi Tim,

In dit topic en dit topic staat ook veel info met foto's over deze koppelingen.
Het gaat hier om het artikel 302660.
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Hallo Ad,
Bedankt hier heb ik zeker wat aan dan kan ik eindelijk die haak koppelingen verwijderen en mischien dubbeltractie rijden met een Duitse V200 zijn daar ook dat soort koppelingen voor (3021)?
Dan nog de panto's ik zat zoiezo aan een andere kap tedenken omdat hier wat beschadigingen opzitten en dan het liefst een kap van de 3526 1657 of 1601 ofzo iets. Die hebben toch al van dat soort panto's maar die zijn 21cm over de buffers en deze lok 20cm. Maakt dat nog uit of heeft dat geen probleem? Of ronden ze het nu anders af omdat er een komma getal uitkomt?
Ik hoor het wel weer.
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Hallo allemaal,
De 3326 is 20 cm over de buffers maar als ik een andere kap erop wil van 3526 staat dat die 21 over de buffers is. Kan die op het onderstel van 3326 gemonteerd worden? Of krijg ik daar problemen mee ? Bv: doorschijnen verlichten. Ik hoor het wel.
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Tim,

De kappen zijn uitwisselbaar, geeft geen problemen!

Gr. Fred.
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Oké Fred bedankt.
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vraagje marklin 3326 1631
Een hoop beweringen in dit draadje.

De kap van de 1631 is de enige in zijn soort waarbij een standaard 1-potige pantograaf is gemonteerd. Hierbij is op de bovenbouw ook een andere plaats van de isolatoren gesitueerd dan bij alle andere NS-varianten. Dus zonder meer een andere pantograaf plaatsen is niet mogelijk.
De kap is uitwisselbaar met alle andere 16/17/1800 uitvoeringen. Echter de versies met sluitlichten zullen niet gaan zonder verdere aanpassingen, wegens lichtlekkage en andere lichtgeleiders.
De haakkoppeling bij de 1631 is standaard. Bij enkele 1600's (de 1652, 1657) werden extra metalen NEM-schachten (302660) meegeleverd. Daarna werden de kunststof NEM-schachten (404020) geplaatst. De metalen NEM-schacht koppelt 2 mm korter dan de kunststof versie. In de NEM-schacht moet vanzelfsprekend nog een koppeling worden geplaatst.

Gr. Marcel

Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Hallo allemaal,
Bedankt voor de NEM schachten voor de 1631 ik. Heb ook 2 DB V200 loks marklin 3021 en ik zou deze graag in dubbeltractie willen laten rijden. Zijn er (of bestaan er of zijn het dezelfde als voor de 3326?) NEM schachten voor? Ik hoor het wel.
P.S. Als ik iets van gaatjes moet boren zoals in de foto van NEM schachten voor oude 1200 ga ik er NIET aan beginnen want dat krijg ik (en mijn vader ook niet) nooit mooi voor elkaar omdat we daar geen gereedschap voor hebben. Dus kom niet aan met boren zagen enzo!
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Nooit voor elkaar? Jawel, Gewoon proberen!

De rode streep zaag/snij je (het is plastic). Vervolgens precies in het midden een 'puntje' drukken met een priem (Midden aftekenen doe je door 2 diagonalen erop te teken met bijvoorbeeld een potlood) en als je licht puntje hebt gedrukt uitboren met eerst een klein boortje (bijvoorbeeld 2mm) en daarna bijvoorbeeld 3mm en dan 4mm. Boren doe je met de hand, kost wat moeite maar zit het wel mooi in het midden.
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Rode streep? Boren? Plastic? Bedoeld u zelfbewust ofzo of een nemschacht aanpassen? Ik begrijp er totaal niks van. Sorry :-( mischien wilt u het nog een keer proberen?
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Kijk voor de rode streep op de foto .
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Als je het niet begrijpt, en/of er tegenop ziet het zelf te doen, dan kan ik in dit ene geval de NEM-schacht ook kant en klaar leveren.
Doch de aangepaste (ingekorte) 404020 is ingekort, bedoeld om een haakkoppeling van de oude NS 1200 te vervangen. Hier moet dan ook nog een 701630 bij gekocht worden.

De NEM-schacht 404020 wordt standaard gebruikt op de nieuwere 1600 ed.
De NEM-schacht 302660 (metaal) werd geleverd bij de 1652 en de 1657. Er is ook nog een koppelingsveer 218210 nodig, (één per kant) welke al bij de oude haakkoppeling aanwezig is. Zoals ik al zei: de metalen NEM-schacht koppelt 2mm korter dan de kunststof versie.

Gr. Marcel
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
De 3021 heeft afwijkende koppeling die zich met een U vorm om de onderkant van de kap heen "kronkelt".
Dit komt omdat in de kap geen uitsparing zit voor de koppeling.
Hier is geen kant en klare oplossing voor beschikbaar in de vorm van een koppeling schacht, zoals bij de eerste versies van de 1600 en de oude 1200.
Je zal dus moeten knutselen.
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
 :OHallo,
#jhonny: nu zie ik het bedankt ik had al gekeken (niet goed dus) nadat wijven erover begon.
#marcel bedankt maar zoals Ad al zij zit er een u kronkel in (zie foto) als dat ook kan neem ik (onder overleg van m'n ouders) het aanbod graag aan.
#ad klopt inderdaad ik had al een donkerbruin vermoeden dat het zelfbouw werd. Als er al een bestaat van kunstof lukt het denk ik nog wel door het te verwarmen (moet het wel termoplas zijn)
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Een NEM-schacht voor een 1631 kan ik zo van de plank halen,
(aan jou de keuze, of dit metaal of kunststof moet zijn)

Een NEM-schacht voor een Br 220/V200 (3021) zal ik op maat moeten maken.
Dit is iets minder eenvoudig. Ik zal komende dagen even kijken naar de uitvoerbarheid hiervan.

Gr. Marcel
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Hoi Marcel,
Bedankt voor het aanbod en ik neem aan dat ik het wel weer hoor als het is gelukt. Ik zal ff overlegen met mijn ouders als die akoort gaan neem ik het aanbod graag aan.
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Hallo Tim,

Ik heb hier een artikel over allerlei kortkoppelingen en hier een artikel over de bestelnummers van Märklin. Ik hoop dat je er wat mee kan.

Groet, Jasper
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Jasper, Tim en iedereen,

Op diezelfde site die Jasper geeft, staan hier een hoop PDF artikelen, waarin het gebruik van al die kortkoppelingen worden toegelicht. Wel allemaal in het Duits.
In Folge 8 staat ook een 1600 genoemd.
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021
Hallo allemaal,
Bedankt voor de sites hulp. Ik heb wel wat aan de site voor de 1600 kom ik er wel maar voor de V200 niet. Ik wil de kap graag heel laten en er geen randje uit hoeven slijpen.
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Nog een linkje voor je gevonden met een antwoord van Keuterman. Weliswaar uit 2007, maar toch....
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Hallo,
Bedankt voor de sites en links ik wist al hoe je het moest doen voor de 1600 maar ik heb ee later mischien nog wel wat aan. Er staat ook iets in over de V200 met NEM schachten. Maar deze man/vrouw heeft het gedaan door de kap te vernielen en dat wil ik niet!
Iemand nog een ander idee?
@marcel is het nog gelukt of nog niet geprobeerd?
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Dag Tim,

Met belangstelling het draadje gevolgd, want ik had al jaren hetzelfde probleem.
En ik hoopte hier de oplossing te zien d.m.v. een kant en klare kortkoppeling.

Het is mij echter enige maanden geleden gelukt om als proef een kortkoppeling aan de V200 te fabriceren m.b.v. evergreen strips en een afgezaagde kortkoppeling van M*. Dus geen normschacht. Als je dat doet, steekt de koppeling nog verder voor de buffers uit dan de standaard koppeling. De afstand tussen de buffers met een kort gekoppelde wagen is 7 mm i.p.v. 13 mm met de normale koppeling. Korter lukte niet. En in het treinverband is dat goed te zien.

Als je de handigheid hebt om te boren met 2 mm boren en te zagen en te lijmen is het te doen. Maar het is gefriemel.
Ik heb helaas op dit moment geen foto's/fototoestel, dus ik kan je niets laten zien. Dat zal nog wel een paar maanden duren.
Inmiddels rijdt deze V200 braaf zijn rondjes, de ene keer met kort gekoppelde en dan weer met standaard wagens.

Je draadje heb ik gelockt, dus ik kom hier op terug, zodra ik weer kan fotograferen.


Met vriendelijke groet

Wil Tweeendrie
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Laat ik de vraag anders stellen
Het hoeft geen nemschacht te zijn maar wel een andere (kort) koppeling zodat de 2 V200 loks in dubbeltractie kunnen rijden.
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Tim, zoals al eerder hier vermeld is, is er geen standaard oplossing.
Je kunt zelf proberen een koppeling uit één stuk te maken en die bestaande vervangt.
Je kunt dan altijd de oude koppelingen weer terug bouwen.
Meet eerst eens op wat de minimale afstand moet zijn tussen de buffers in een de krapste boog, of wisselstraat.
Knip van een stuk (stevig) blik een strookje uit, met een blikschaar.
Boor aan elk uiteinde een gat net zo groot als bij de originele koppelingen.
Buig het plaatje in badkuip vorm, zodanig dat deze vlak na de schroefbevestiging naar beneden buigt, onder de kap van de lok gaat naar de tweede lok en daar weer onder de kap omhoog buigt en met hen vlak uiteinde weer vast schroeft onderaan de tweede loc.
Hieronder een eenvoudige tekening.
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Hai Tim en Ad,

Een prima oplosing voor het probleem van Tim.

Zoals je vermeld Ad, de afstand zal afhankelijk zijn van de krapste boog die de loc's moeten doorlopen.
En het zal wat handwerk geven voor Tim. Succes!

Denk er wel aan dat bij het opdrukken de buffers iets dichter bij elkaar komen.

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Hallo Ad,
Ik begrijp wat u bedoeld het is alleen de bedoeling dat de loks ook los gekoppeld kunnen worden maar hier kom ik er wel mee uit. Ik denk dat ik daarvoor de koppeling van foto 1 ga gebruiken.
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Hallo Tim,

Zoals beloofd zou ik hier nog wat van mij laten horen en zien.
Inmiddels een camera gekocht geschikt voor macro-fotografie.
Er zit alleen een handleiding bij van 110 blz. Deze "even" bestuderen en dan zijn er foto's van de kortkoppeling voor de V200. Nog een paar weken geduld,

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
 ;) :thumbup: :thumbup: :thumbup: :D
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Dus rond de jaar wissel weten en zien we meer.  :thumbup:
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Haha.
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Dag Tim en alle andere volgers,

Inmiddels kan ik redelijk overweg met de camera en wat foto's gemaakt hoe de kortkoppeling zijn werk doet.

Doordat het mechaniek van de kortkoppeling ontbreekt (het langer worden in een boog) zal er door deze kk altijd iets meer ruimte blijven tussen de buffers. Maar het ziet er veel beter uit.
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
En dan volgen hier de foto's van de kortkoppeling.
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Zoals je ziet, heb ik Evergreen strip (17 mm) gebruikt voor de koppeling en als kk de bovenste op de foto..
Niet de normale kk gebruiken, want deze heeft te weinig body om te lijmen. Het boutje M2x6 kwam uit de "voorraad". Geen idee meer hoe ik daar aan ben gekomen. Maar dat zal op beurzen te koop zijn.
Ik lijm dit plastic met secondenlijm. Wel altijd aceton bij de hand hebben, om je vingers zonodig los te weken.
Op het stukje van 17 mm komt een stukje van 5 mm om onder de kap door te kunnen.
De kk op 2,5 mm afkorten en vast lijmen.
Het gaatje voor de schroef boren met 1,9 mm, dan zit het schroefje goed klem in het plastic. De koppeling moet kunnen bewegen en het schroefje scharniert dan a.h.w. in het draaistel.

Dat is mijn oplossing en zoals je op de foto's ziet, ziet dit er een stuk beter uit.
Het is nog geen echt buffer aan buffer rijden, maar daar zie ik geen oplossing voor.
Tot mijn verbazing blijkt de lijmverbinding het al een paar jaar te houden, ondanks het kleine contactvlak.

Succes en mocht het niet lukken verneem ik het wel, misschien kan ik dan wat voor je betekenen.

Enne, Johnny, toch ietsje sneller dan de jaarwisseling :-) :D.

Met vriendelijke groet

Wil Tweeendrie
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
hallo wil tweeendrie,
hartstikke bedankt ik zal het eens proberen. wat is het artikelnummer van de koppeling?
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NEM-schachten voor DB V200 3021?
Het is de koppeling uit de set 7205.
De koppeling heeft zelf het nummer 701570, maar het kan ook 701580 zijn.
Re: Andere panto's voor marklin 3326 (ns 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Andere panto's voor marklin 3326 (ns 1631)
Hallo allemaal,
Om nog eens teru te komen op mijn eerste vraag:
Ik wil al ruim 1 jaar andere/mooiere panto's hebben voor op de 1631. De panto's die op deze lok zitten hebben een andere voet dan de panto's die op de motorpost zitten. Nou kwam ik laatst de marklin 7208 tegen. Dit is zo'n mooie panto die ik zoek, heeft het zelfde voetje.
MAAR, deze panto is grijs. Dan kan je zeggen even een klein schilder klusje. Ik denk niet dat je overal lekker bij komt. Dus voordat ik hieraan begin vraag ik jullie: zijn deze panto's ook in het zwart? Of kan je wel de panto's die op de mp zitten gebruiken? Dan zou ik graag ook nog artikelnummers erbij willen zodat ik ze kan bestellen.

Alvast hartelijk bedankt.
Re: Andere panto's voor marklin 3326 (ns 1631)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Andere panto's voor marklin 3326 (ns 1631)
Als je het draadje nog een keer zou hebben doorgelezen, weet je dat de srtoomafnemers van de motorpost en de 1600 enz (behalve de 1631) gelijk zijn.

De 7208 is een stroomafnemer van de voorserie, de Br 120.0.
Deze heeft 4 isolatoren. Misschien past die... Maar is wel iets lomper dan die op de overige 1600's zitten.

Ik heb er hier een paar 7208 liggen. Zondag zou ik wel kunnen kijken of die past.
En is het zwart bestaan ze niet. Is een panto, specifiek voor de br 120 voorserie. (3173 oid in de TEE kleuren)

Gr. Marcel