Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030

Gestart door HelgevK vrijdag 02 januari 2015, 21:52:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Afgelopen dagen mijn MP 3030 NS Cargo (Ma 37892) nagekeken, aangezien het leek alsof het geluid niet meer werkte.
Echter na het afnemen van de kap hoorde ik wel geluid maar heel zacht. Toen de volume potmeter opgezocht. Die zou volgens het M foldertje van deze lok rechts naast de adres en andere twee potmeters moeten zitten. Echter zit over die plek een printje van de boven/onder stroom afname. Die los geschroefd, maar geen potmetertje te vinden waarmee ik het geluidvolume zou kunnen regelen.

Ik wilde niet alles los gaan maken of er soms iets onder de decoder print zou zitten, daarom richt ik me eerst even tot dit forum. Hopelijk heeft iemand een suggestie hoe ik het geluid dan wel zou kunnen regelen (harder zetten).

Verder functioneren alle digitale functies goed.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vriendelijke groeten,

Helge van Kalken 
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Hé, dat is toevallig. Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde 3030. Ik ben benieuwd naar de oplossing.
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
En als je de decoder los klikt uit de zwarte houder?
Zit daar niks onder?
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Dorst ik nog niet aan. Ik was bang dat de vasthoud randjes van deze houder zouden afbreken.

Groeten,

Helge
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Zit de potmeter niet aan de andere kant?

Gr. Marcel
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Ik ga dat in het weekend even bekijken. Als die potmeter inderdaad aan de onderkant zit, dan heeft de firma M welk een vreemde tekening gegeven van waar deze potmeter zou moeten zitten.

Dat wordt dan wel morgenavond want overdag heb ik mijn draaibeurt op de korenmolen in ons dorp.

Als ik de potmeter gevonden heb, dan laat ik het hier weten.

Alvast bedankt voor de reacties,

Helge
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
In de 3railWiki een foto gevonden van het binnenwerk.



Gr.  Charlie
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Hallo

Bij mijn loc was speaker defect, deze is door wen Conrad exemplaar van een paar euro verholpen groet, Walter
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Om aan potmeters te gaan draaien, omdat ze plotseling zomaar verkeerd zouden staan lijkt mij tamelijk onzinnig  :)
Maar je weet maar nooit......
Eerder zou ik denken aan de luidspreker of de elektronica waar het signaal vandaan komt.
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Het is wel zo dat het geluid zonder kap, veel scheller en minder volumineus klinkt.
Bovendien is het geluid alleen maar een schorre toeter, dus ik zou er niet teveel tijd en/of geld aan besteden.
Dan kun je beter een mSd met het geluid van de Eurailscout inbouwen, ==> klik (2de van onder).
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Beste Charlie,

bedankt voor de foto. Het binnenwerk ziet er inderdaad zo uit. Ik heb als eerste de rechter print (onder/bovenleiding omschakeling) losgechroefd. Daarna de decoderprint uit het omhulsel losgewurmd en het omhulsel, dat met een schroefje vast zit, losgemaakt. Toen kwam de geluidsprint vrij. En onder de achterste elco, zoals op de foto te zien, zit een potmetertje. Dit in verschillende standen uigeprobeerd, maar het geluid werd alleen maar zachter. Dus het loste niets op. De print heeft de volgende aanduiding: LS 602749 Ver 1.0 03/98.

Wel een zeer gebruiks onvriendelijke manier om een simpele "eind" gebruiker even zelf het geluidsvolume te laten regelen, zoals het op een simpele manier in het bijgevoegde gebruikers manual wordt aangegeven.

Dus nog geen oplossing voor mijn (en Gerard's) probleem.

Beste Walter (wissels) kun je me even doorgeven welke speaker je bij Conrad hebt gekocht om dit mogelijk op te lossen ?

Beste Kappa, bedankt voor de info betreffende de Euroscout mSd. Maar kan ik die decoder zo inbouwen in deze lok ? Ik ga morgen even luisteren naar het geluid van de Euroscout die ik ook in mijn verzameling heb.
Of mogelijk een nieuwe mSd voor de MP 3030 aanschaffen.
Zijn er schemaas van deze mSds ?

Als er meerdere ervaringen zijn, hoe dit op te lossen houd ik mij aanbevolen.

In elk geval bedankt voor de hulp tot nu toe.

Vriendelijke groeten,

Helge


Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Hallo,

voor een paar Euro ben je klaar, zie link naar 2010 met specificaties van de door mij bestelde speaker, deze werkt nog steeds naar behoren,

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26126.msg463854#msg463854

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Na jaren mijn Motorpost weer eens uit de kast gehaald en uitgeprobeerd. Ook bij deze heeft de speaker kennelijk de geest gegeven. Het geluid hoor je héééél zachtjes.
Wel makkelijk dat je door even te zoeken op dit forum meteen bij de oplossing komt.
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
hebben jullie de potmeters al eens een keer of 20 van het ene eindpunt naar het andere gedraaid ?
dat kan helpen als deze inwendig wat vervuild zijn, en daardoor een slecht contact hebben( te grote overgangsweerstand ) heb zelf zo wel vaker problemen in schakelingen opgelost (wel op een ander gebied).
ik weet niet wat voor speaker type hier in zit maar kijk ook een of je haarscheurtjes in de conus ziet,
als dat het geval is kun je hem inderdaad weggooien ,maar gezien het feit dat hij wel geluid geeft maar alleen zacht lijkt me dit niet het probleem (maar met elektronica weet je het nooit).
succes hoop dat het helpt
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Bij een BR103 van mij was het geluid na een lange periode van stilstand vrijwel niet meer hoorbaar. Na een aantal malen de potmeter heen en weer gedraaid te hebben was het normale geluidsniveau weer hersteld.
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Het probleem bij de motorpost is, dat er geen potmeter meer zichtbaar is en ook niet in zit. Kijk maar naar het begin van dit draadje.
Het geluid dat ik hoor, komt denk ik van de kaart en niet van de luidspreker. Mijn Motorpost is als nieuw en heeft jaren in de kast gestaan. Aan de luidspreker is, voor zover zichtbaar, niets bijzonders te ontdekken.

Heeft trouwens iemand al eens nagegaan wat een originele luidspreker kost via Keuterman?
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Geluid volume regelaar Ma 37892 MP 3030
Gisteren een nieuw luidspreker ontvangen (van de firma C*) die ik besteld had dank zij de link eerder in dit draadje. Heel simpel twee draadjes omsolderen en de luidspreker vervangen. Mijn Motorpost heeft nu weer prima geluid.