Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nog een draaiorgel.

Gestart door Gerard dinsdag 20 mei 2014, 22:49:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nog een draaiorgel.
Gerard
gast

Nog een draaiorgel.
Typisch Nederlands, zo?n draaiorgel. In bijna elke (middel)grote stad kom je ze wel eens tegen, op markten of in winkelcentra bijvoorbeeld. Dus ook Driehoven krijgt er eentje.

Vorig jaar vond ik bij toeval op het www en op Wikipedia een aantal voorbeelden van fronten van draaiorgels. Ik heb er 4 uitgezocht en ze opgeslagen met de bedoeling er later wat mee te gaan doen. En toen ineens was er dit topic, en daardoor herinnerde ik me dat ik ook zoiets van plan was.
Allereerst moest er een onderstel komen, en die vond ik op 3 mei jl. uiteindelijk in Houten.


<het onderstel>


<het front>

Het front plak ik op een stukje karton en dat schilder ik aan de achterkant lichtbruin. Daarna behandel ik voor- en achterkant met matte blanke lak.

De achterkant (de kast) maak ik ook van karton. Gewoon recht-toe-recht-aan en dan ook lichtbruin schilderen. Aan de achterkant komt geen draaiwiel of opening waar de boeken in komen: daar zie je straks toch niks van.


<de eerste losse onderdelen (het rechterfront is reserve)>


<het eerste stukje karton staat op de trailer - 1>


<het eerste stukje karton staat op de trailer - 2>


<het tweede stukje karton staat ook op zijn plaats - 1>


<het tweede stukje karton staat ook op zijn plaats - 2>


<de kast is dicht - 1>


<de kast is dicht - 2>

Nu kan het gladschuren van de kast beginnen, zodat die straks lichtbruin geverfd kan worden.


<de achterzijde van de kast, daar waar de boeken in geplaatst worden>


<kast en front - 1>


<kast en front - 2>

Om eerlijk te zijn: dit draaiorgel is helaas niet geworden wat ik ervan verwacht had :sad:, op termijn komt er dus een andere. Maar voorlopig zal Driehoven het er even mee moeten doen.


<1>


<2>

Nu zoek ik nog een mannetje met een "centenbakkie".
Re: Nog een draaiorgel.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nog een draaiorgel.
Leuk gedaan en zoiets mag in een Nederlandse stad absoluut niet ontbreken!! :thumbup:
Dikke pluim voor het maken hiervan en het idee!

Groetjes,

Antal
Re: Nog een draaiorgel.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nog een draaiorgel.
Hi Gerard,

Toevallig moest ik maandag in ons leukste Museum (in Utrecht) zijn en vergeleken met die orgels daar vind jouw draaiorgel goed gelukt.
Mocht zelfs ook nog met de hand draaien dus een draaiwiel moet er aan de achterkant ook nog op.
Alleen vind ik je orgel te dik, de meeste draaiorgels zijn een stuk smaller, misschien zelfs wel de helft van de aanhangwagen.
Als je dat dunner maakt ziet het er een stuk slanker uit.
Nu nog een MP3 spelertje o.i.d. onder de baan ....  :)

groet
Harald
Re: Nog een draaiorgel.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nog een draaiorgel.
Er rijdt geloof ik geen tram in Driehoven, toch?  >:-D


bron
Re: Nog een draaiorgel.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Nog een draaiorgel.
Ik zie geen draaiorgel op de foto. Alleen de schakelwals van de tram die op straat ligt.  :D

Gr.  Charlie
Re: Nog een draaiorgel.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nog een draaiorgel.
Dan lieg ik met die foto dus in commissie (*blozend-smiley-invoegen-doet*).

En heeft die Dirk op zijn website ook niet bepaald echt gelijk.....
Re: Nog een draaiorgel.
Meer over draaiorgels (en het vervoer ervan) ===> klik
Re: Nog een draaiorgel.
Citaat van: Antal op dinsdag 20 mei 2014, 22:56:45
Leuk gedaan en zoiets mag in een Nederlandse stad absoluut niet ontbreken!! :thumbup:
Dat dacht ik ook.
CiteerDikke pluim voor het maken hiervan en het idee!
Bedankt voor je compliment.

Citaat van: Haradigi op woensdag 21 mei 2014, 10:36:18
Toevallig moest ik maandag in ons leukste Museum (in Utrecht) zijn en vergeleken met die orgels daar vind jouw draaiorgel goed gelukt.
Mocht zelfs ook nog met de hand draaien dus een draaiwiel moet er aan de achterkant ook nog op.
Dat draaiwiel zet ik er niet op omdat je de achterkant toch niet te zien krijgt.
CiteerAlleen vind ik je orgel te dik, de meeste draaiorgels zijn een stuk smaller, misschien zelfs wel de helft van de aanhangwagen
Als je dat dunner maakt ziet het er een stuk slanker uit.
Als je de aanhanger ziet waarop die gebouwd is zal je tot de conclusie moeten komen dat het in dit geval niet anders kon. De aanhanger was in zijn vorige leven een auto-ambulance.
CiteerNu nog een MP3 spelertje o.i.d. onder de baan ....  :)
Wie weet.

Citaat van: frenkievee op woensdag 21 mei 2014, 11:32:02
Er rijdt geloof ik geen tram in Driehoven, toch?  >:-D
<afbeelding>
Nee, juist daarom zijn de trams in Driehoven vervangen door bussen. Trams schijnen spontaan uit elkaar te vallen (zie de reactie van Charlie :mrgreen:).