Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

verzwaren wagon

Gestart door tom4343 donderdag 16 augustus 2007, 22:25:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verzwaren wagon
tom4343
gast

verzwaren wagon
hoi,

misschien domme vraag maar ben nog maar net bezig met modelspoor:

wij hebben 2 Lima personenwagons, lang model dubbel wielstel.

et probleem is dat die 2 maar niet in et rechte spoor willen blijven.

vlg mij komt dat door de lengte en het lichte gewicht (kunststof).
de wagon wipt a.h.w. uit het spoor.

dus d8 ik: als ik die wagons nou verzwaar met b.v. stukjes lood, hebben jullie daar ervaring mee? is dit een oplossing? zo ja, hoe veel gewicht moet zo,n wagon dan hebben?

gr. van Tom en Yannick
Re: verzwaren wagon
Herminator
gast

Re: verzwaren wagon
Ik heb meteen mijn personenwagens gewogen, hieronder de resultaten:
Märklin (Silberlingen, schaal 1:100) gemiddeld 135 g.
Fleischmann (ICK, schaal 1:93) gemiddeld 150 g.
LIMA (Silberlingen, schaal 1:87) gemiddeld 145 g.

Kort de bocht rekenend zou je kunnen opvatten dat de LIMA wagens dus 165 g zouden moeten wegen (20 g meer) of de Fleischmannen 10 g minder.

Toen ik mijn koploper treinstel (2de hands) kocht zat de kop zonder motor vol met bouten en moeren ter verzwaring. Die hele handel heb ik eruit gehaald en eigenlijk nooit problemen met ontsporen gehad. Ook in mijn 30 cm personenwagens van LIMA heb ik geen verzwaring aangebracht, alleen mijn stuurstand silberling heeft 20 gram aan relais plus decoder voor de lichtwisseling op het 'voorste' draaistel staan. Wel heb ik van alles de geïsoleerde wielsets vervangen voor wisselstroom wielsets. Zowel met trekken als duwen rijdt alles perfect.

Indien je wilt verzwaren zou ik geen lood gebruiken maar eerst eens wat proberen met diverse maten moeren of bouten, dat is toch wat schoner en gezonder dan lood. Indien je wel lood wilt gebruiken smeer daar dan een laag verf overheen. Je kunt ook plaatjes metaal onder het interieur, op de wagenbodem leggen.

succes,
Herman
Re: verzwaren wagon
tom4343
gast

Re: verzwaren wagon
hoi,

ja, idd, beter om es wat te experimenteren met boutjes. ik heb ook geen idee hoeveel e.e.a. moet worden verzwaard.

en het gebeurd dus wel: wagons verzwaren begrijp ik uit jullie antwoorden.
zoals ik al zei: ben net begonnen en dus een volslagen leek.

v.w.b. de rails: Marklin M rails. zou best kunnen dat et aan de wielen ligt, heb met de andere wagons geen problemen, maar dat zijn wel korte wagons. ik kan me nl voorstellen dat zo,n lange wagom eerder in een bocht uit de rails wordt getrokken. of alle andere wagons van Marklin zijn weet ik eigenlijk niet, heb et hele zaakje 2e hands gekocht.

nou, dit was ff een re op bovenstaande,
gr van Tom
Re: verzwaren wagon
^Rook
gast

Re: verzwaren wagon
Hallo Tom,

Citaat van: tom4343 op vrijdag 17 augustus 2007, 10:34:02
en het gebeurd dus wel: wagons verzwaren begrijp ik uit jullie antwoorden.
zoals ik al zei: ben net begonnen en dus een volslagen leek.

Zelf ook een leek maar al wel veel gelezen. Verzwaren gebeurt inderdaad, ook bij locs/treinstellen. Hiervoor wordt bijvoorbeeld bladlood gebruikt.

Citeerv.w.b. de rails: Marklin M rails. zou best kunnen dat et aan de wielen ligt,

Van M-rails wordt gezegd dat deze gevoeliger zijn dan de nieuwere C-rails. Belangrijk punt zijn ook inderdaad echt de wielen. Heb al vele malen langs zien komen dat de Märklin wielen net iets anders zijn dan die van andere merken en dit is van groot belang voor een goede loop. Het vervangen van de wielen is in jouw geval dus zeker aan te raden, denk ik 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: verzwaren wagon
NSmarklin
gast

Re: verzwaren wagon
Ja dat klopt, wielen zijn vaak boosdoeners. Als je er goede wisselstroomassen onder hebt zitten en de ontsporingen blijven, dan zou ik eens naar het gewicht kijken. Ik prefereeer dan wel om het gewicht zoveel mogelijk boven de draaistellen te plaatsen.

Succes!

Jeroen
Re: verzwaren wagon
eric54
gast

Re: verzwaren wagon
Ik heb bij een bandenhandelaar platlood gekocht. Dat zijn strips met 12 blokjes van 5 gram die je kunt plakken. Eerst het benodigde gewicht bepalen door er te experimenteren met een aantal blokjes en daarna vastplakken. Zoek op internet naar plaklood voor velgen.
Re: verzwaren wagon
Ben den Hollander
gast

Re: verzwaren wagon
Platlood = plaklood.



Gr, Ben.
Re: verzwaren wagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verzwaren wagon
Is ook geen echt lood, want sinds 2005 is het gebruik van lood verboden en daarom gebruikt men nu zink of staal.
Re: verzwaren wagon
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: verzwaren wagon
 Voor dat je met lood gaat knutselen of verzwaren in het algemeen is het verstandig om eerst in je rijtuig of goederen wagen op een glasplaat te zetten en te kijken of alle wielen even goed contact maken.
Het komt ook wel eens voor dat een rijtuig of goederen wagen getordeerd is of is krom getrokken waardoor de problemen van het ontsporen ontstaan.  Dit geldt trouwens ook voor de rails K-rails en M-rails kunnen ook krom zijn waardoor dit gebeurd.
Kijk ook eens of het draai stel voldoende bewegingsvrijheid heeft ook hierdoor ontstaan ontsporingen.

Mvg. Marcel
Re: verzwaren wagon
Ben den Hollander
gast

Re: verzwaren wagon
Citaat van: Kappa op zondag 23 juli 2017, 08:43:54

Is ook geen echt lood, want sinds 2005 is het gebruik van lood verboden en daarom gebruikt men nu zink of staal.


Waar. Maar als je naar een bandenboer gaat en vraagt om wat plakzink of plakstaal kijken ze je een beetje raar aan denk ik.  :D
Re: verzwaren wagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verzwaren wagon
 @citaat :D
Re: verzwaren wagon
Lid sinds: 2010

offline
Re: verzwaren wagon
Hallo,

Ik gebruik lood uit de bouwmarkt zogenaamde lood-slab.
makkelijk te snijden met een stanlymes.

Groet Cor