Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018

Gestart door PietMarklin vrijdag 16 mei 2014, 20:51:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Ik had het ook al in mijn draadje genoemd maar ik denk zet mijn vraag hier ook nog maar even neer.

Momenteel ben ik bezig om mijn wissels en seinen digitaal te kunnen schakelen. Ik gebruikte nog steeds de oude blauwe schakelkastjes.
Inmiddels heb ik mijn MS1 omgeruild voor een MS2 en met de MS2 is het mogelijk om magneetartikelen digitaal te schakelen. Als decoder gebruik ik de DR4018 van Digirails.

Mijn M-rails wissels heb ik inmiddels werkend via de DR4018 en werkt prima, echter krijg ik mijn seinen niet digitaal geschakeld. Ik gebruik hiervoor de Viessmann 5552. Als ik de DR4018 weer vervang met de oude blauwe schakelkast van Marklin (+ een massadraadje van de schakelkast naar de trafo) werkt het schakelen van de Viessmann 5552 weer prima.

Ik heb e.e.a. in een schema gezet (zie plaatje onder). Weet iemand wat ik hier niet goed doe?
Gr. Pieter
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Ik neem aan dat je al hebt geprobeerd op dezelfde uitgang een wissel te laten schakelen?

Geef even wat meer info over adressen en onder welk protocol je de boel probeert aan te sturen.
Je schema ziet er zo op het eerste gezicht goed uit.
Ik zie alleen niet waar de lampjes van het sein hun stroom vandaan krijgen.Maar dat heeft niets met het schakelen te maken.

Robin
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Hallo Robin,
Klopt, als ik de wissels er op zet i.p.v. het schakelkastje van Viessmann (5552) dan schakelt de wissel wel.
Ik stuur ze aan met mijn MS2: het nummer (of adres?) die ik gebruik voor de seinen is 1 t/m 6.
Ik heb op mijn MS2 de optie DCC aangezet voor magneetartikelen. Als ik motorola kies dan werken de wissels ook niet. (de seinen via de 5552 ook niet)

De seinen zijn aangesloten op een (gelijkstroom) stroomkring en staat idd op zich los van het schakelen. Voor de duidelijkheid deze stroomkring niet op het schema gezet. De stopsectie is aangesloten op de MS2 waar de SIGNAL van de DR4018 ook weer op zit. Staat denk ik ook los van het schakelen.

Gr. Pieter
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Hoi Piet,

Sluit eens een lampje aan op een uitgang van het Viessmann relais.
Schakelt deze dan wel aan/uit?

Let wel dat het relais zorgt voor een gesloten stroomkring.
Is dit de bedoeling? De blauwe kastjes geven namelijk een puls ipv continue stroom.

Groeten,
Ton.
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Sluit dat relais eens op een werkende wisseluitgang aan. Of schakelt die test wissel op het sein icoon / adres ?

Je seinen zitten dan op adres 7 en hoger? Of is dat een andere decoder ?

Robin

Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Beste Pieter,

Je kunt de schakeluitgangen voor de seinen ook even meten met een multimeter, er moet er in ieder geval één geen weerstand geven (er moet dus altijd één lampje branden), als je dan schakelt, dan moet de andere geen weerstand geven.

Groet, Anne W
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Volgens mij mis ik een aansluiting bij het sein, waar vandaan krijgt deze zijn spanning? Voor mijn gevoel is het kringetje zo niet rond.

Je kunt overigens dat lichtsein ook rechtstreeks aansluiten op de decoder die kan gewoon seinbeelden aansturen.
Snap even niet waarom er bij een digitale baan een stukje rails stroomloos gemaakt moet worden.

Groetjes
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
De Viessman 5552 reageert niet op de DR4018 omdat de DR4018 bij het schakelen een positieve puls geeft, terwijl de 5552 een negatieve puls verwacht (de 5552 voldoet hiermee niet aan de DCC normen).
Mijn oplossing: maak te 5552 open (de twee kleine kruiskoopjes bovenop). Er zit een printje in met twee relais, twee weerstanden en vier diodes (D1 tm D4), zie de afbeelding. Soldeer de diodes voorzichtig los. Draai ze 180 graden om en soldeer ze weer vast. Sluit het kastje en testen maar.
Let op: er bestaat ook een modernere variant van de 5552 waarin SMD componenten gebruikt worden. Die kreeg ik er wel uit, maar niet meer erin. Gewoon een draadbrugje er in gezet en het werkt ook prima, maar alleen als je met gelijkstroom schakelt.
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Hallo Jaap,
Bedankt voor de tip. Ik denk dat dit de oorzaak is en ga dit binnenkort uit proberen.
Alle anderen ook bedankt voor het meedenken. :thumbup:
Gr. Pieter
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Als je de 5552 toch openmaakt, let dan op de relais. Met een loepje (of hele goede ogen) kun je de productcode ontcijferen.  Kijk vervolgens eens op de website van bijvoorbeeld het grote Duitse electronicaparadijs. Deze relais worden daar aangeboden vanaf 3 euro / stuk. Weerstandje erbij, twee diodes en een stukje strokenprint, tien minuten solderen en reken uit je winst...
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Hallo Allemaal,

Heeft hier iemand een voorbeeldje van? Ik zou nl. best zo'n printje willen maken.

Groet, Jasper
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Goedemorgen Jaap,

Ik heb op de beurs 2 van deze relais aangeschaft. Van het weekend ingebouwd en..... hij doet het niet. Ik heb gezocht en gezocht en vanmorgen jou post gelezen over dit probleem. Ik heb de diodes omgedraaid en ja.... Nu doet ie het wel! Heel erg bedankt voor deze enorme hulp! Ik ben er erg blij mee. Mijn polariteitschakelaar functioneert hier nu probleemloos. Mijn loks kruipen werkelijk over het wissel heen. Nogmaals bedankt. En inderdaad ik zal voortaan wat sneller op ons mooie forum kijken en daar dan ontdekken dat de oplossing er heel erg duidelijk stond!  8o :thumbup:

Jasper
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Ik heb geen 5552,  om welke relais zou het gaan?

Met dank en groet,

Jan Willem
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Citaat van: Jaap Schippers op zaterdag 07 maart 2015, 22:00:39
De Viessman 5552 reageert niet op de DR4018 omdat de DR4018 bij het schakelen een positieve puls geeft, terwijl de 5552 een negatieve puls verwacht
Vreemd, de handleiding zegt juist dat de relais met een wissel- of positieve gelijkspanning bediend kunnen worden. De middelste aansluiting van de spoel moet dan wel aan de min liggen, en ik denk dat daar het probleem zit. Ik heb het net met een 9V batterij geprobeerd, de spoel moet inderdaad een plus krijgen!
NB.: 9V is voor de ene spoel genoeg, de andere reageert er niet op. Vreemd...

Diodes omsolderen kan met de nieuwe versie nog wel, alleen moet je dan nieuwe diodes (geen SMD) in de vrije gaatjes plaatsen. onder de printplaat solderen.

De nieuwe versie bevat ook een ander type relais, nl. zwarte. Codes: 90616Y en TQ2-L2-12V.




De weerstanden zijn 270 ohm.
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Citaat van: Erik Baas op donderdag 17 januari 2019, 22:49:25
De nieuwe versie bevat ook een ander type relais, nl. zwarte. Codes: 90616Y en TQ2-L2-12V.
Datasheet Panasonic TQ2-L2-12V

Citaat van: Erik Baas op donderdag 17 januari 2019, 22:49:25
Vreemd, de handleiding zegt juist dat de relais met een wissel- of positieve gelijkspanning bediend kunnen worden.
Dan heb jij een andere handleiding dan ik, want de mijne zegt het anders, namelijk "Let op bij gebruik van DC":
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Ik zeg hetzelfde als de handleiding, alleen andersom: "aansturen met een positieve spanning" is gelijk aan "de gemeenschappelijke aansluiting aan de min".  ;-)
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Als ik je goed begrijp, dan gebruikt Viessmann geen Märklin kleurcode (maar wel de zelfde kleuren draad):

Märklin:
- bruin is massa (of min)   
- geel is licht (16V)
- blauw is schakeldraad

Viessmann:
- bruin is licht (plus 16 v)
- geel is de gemeenschappelijke massa (min)
- blauw is schakeldraad

En om misverstanden te voorkomen, voeg je wat diodes toe ?
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
* Draden/kleuren: klopt.
* Diodes: nee, die zitten al in de 5552. Dat is juist de reden dat
** a: het relais ook op wisselspanning werkt, en
** b: de plus en min niet verwisseld mogen worden.
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Helder. Helderder kan haast niet.  :thumbup:
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Gegroet allen,
Ik heb nu ook een paar van deze 5552 in de voorraad gevonden, 1 met omkeerbare diodes. Die werkt na omdraaien. Mijn 1e twee oude Mseinen, waarvan de mechanische omschakeling via spoelen en schakelaartje niet meer werkten, worden nu prachtig op kleur en tijd door Koploper aangestuurd. Weer een stapje gemaakt.
Drie anderen met smd diodes, die moeten dus vervangen worden, maar met welk type dan? Niet kritisch?

Met groet,
Jan Willem
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
1N4002 is ideaal, maar als je goedkoper aan 4003 t/m 4007 kunt komen (zoals bij Ali)... ;-)
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Leuk dat dit onderwerp na al die jaren zo nu en dan weer even behandeld wordt  :D

Ik vroeg me nog wel af, zijn er nog goede alternatieven voor de Viessmann 5552 zonder dat je diodes hoeft om te solderen?
(Dus aansluiten op bv de DR4018 met plug en play en hupsakee)
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Er zijn mensen die beweren dat ik onzin uitkraam, en dat je me moet negeren. Ik gun ze die mening.
De Viessmann 5552  is inmiddels doorgedrongen in de 3-rail wiki, en een van die de dingen die je daaruit kunt leren, is wat voor elektronische relais er zitten in een Viessmann 5552....

Dat zijn universele (bistabiele relais) van allerlei verschillende fabrikanten, oftewel wat er toevallig net te koop was, en dezelfde pinbezetting had, en dus past op dezelfde print. Als je het hebt over relais die dit kunnen, en nu leverbaar zijn via onze Chinese vrienden en hun afnemers: Hongfa HFD2. Datasheet, Reichelt, Conrad.

Afijn, je hebt er nu ook meteen een prijsindicatie bij.
In een Viessmann 5552 zitten er 2 (en wat diodes die je kunt missen als kiespijn).

Ik kan je allerlei andere relais types aanbevelen, maar die zijn alleen nog soms leverbaar, en dan < € 1 per stuk.
Er zit lood in en mag dus van de Europese Unie om milieuredenen niet meer worden verkocht.
Reken je dan niet rijk, je hebt er nog een euro-printkaart bij nodig (van rond de € 0,50 tot € 7,50 per stuk afhankelijk van de grootte), soldeer, een soldeerbout  en een hoop geduld.

De meerwaarde van een Viessmann 5552 is een educatief 3d-geprint kastje dat ook meteen uitlegt hoe de schakeling werkt. Voor een beginner is dat nooit weg. De prijs die een beginner betaalt, is dus ook wat hoger. Laten we zeggen, minimaal een factor 10.
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Je verteld zeker geen onzin hoor, althans dat neem ik aan.  :D
Ik was even nieuwsgierig of er nog andere fabrikanten naast Viessmann dergelijk relais op de markt brengen en dan wel volgens het DCC protocol.

Van deze versie van Viessmann heb ik de diodes omgedraaid en vast gesoldeerd en dat werkt op zich ook prima.

Ik gebruik het om en een sein te schakelen tussen groen/rood en gelijktijdig een stukje rails wel/niet stroomloos te maken als de trein moet stoppen voor het rode licht. Ik zie ook geen andere oplossingen voor dit aangezien een centraal station niet weet welke specifieke trein er langs rijdt.


Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Citaat van: PietMarklin op zondag 05 december 2021, 16:08:01
Van deze versie van Viessmann heb ik de diodes omgedraaid en vast gesoldeerd en dat werkt op zich ook prima.
Klopt, dat is nou eenmaal een eigenschap van de DR4018
(schakelen tegen de plus-draad is eigen aan veel digitale apparaten).
De Viessmann 5552 is gemaakt als analoog relais, en moest dus schakelen tegen massa (de min-draad).

Vandaar dat je die diodes moet omdraaien (of gewoon weglaten ...)
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Vandaar dat je die diodes moet omdraaien (of gewoon weglaten ...) ??

Als ik het goed begrijp: Smd diodes wegknippen (als solderen niet lukt) en met een draadje overbruggen??
Dat gaat me nog wel lukken denk ik....
Intussen verwijderd en overbrugd, werkt!

Met groet,

Jan Willem
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Hallo jan Willem,

Je vraag is of de diodes verwijderd kunnen worden en of het overbruggen met bv een draadje volstaat. Ik had begrepen dat dat zo is. Dus de diodes kunnen weg en de beide eilandjes overbruggen met bv een draadje. Mits je via het DCC protocol schakelt (positieve puls?)

Echter, ik heb de moderne variant van de Viessmann 5552 en dus met smd-componenten. Maar het lukte mij om deze om te draaien dus hoefde ik ze niet te overbruggen mbv een draadje en heb daar dus geen ervaring mee.

Maar goed, ik zou zeggen, gewoon proberen. "The proof of de pudding is the eating"  :D
Re: Aansturen Viessmann 5552 lukt niet met DR4018
Vanmiddag per ongeluk kortsluiting gemaakt met de Viessmann 5222 maar daar lijkt hij niet tegen te kunnen. De relais 90616Y/TQ2-L2-12V is kadoek en geeft geen teken van leven meer....  :-(
Maar daar moeten die dingen toch tegen kunnen lijkt mij? Heeft iemand hier ook ervaring mee ?