Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

SJ X2000 model van Jeco

Gestart door Sverige woensdag 14 mei 2014, 15:11:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SJ X2000 model van Jeco
 Hallo,

Ik kon het niet laten maar bij mijn laatste bezoek aan Zuid-Zweden ben ik ?even? naar Stockholm gereden om daar bij MJ Hobby een exemplaar van de Jeco X2000 te kopen.
De X2000 is het paradepaardje van de Zweedse spoorwegen (SJ). Het is een hoge snelheidstrein die wel 275 km per uur kan rijden. Doorgaans komt hij gemiddeld niet boven de 150 km uit omdat de spoorbanen in Zweden vaak bochtig zijn en niet altijd geschikt voor hoge snelheden.
De trein is heel luxe, met een stopcontact aan elke stoel voor je laptop of telefoon.
Er was al WiFi in die trein toen wij daar nog niet eens van durfden te dromen. Eén rijtuig is ingericht als zelfbediening bistro met een groot assortiment lekkere dingen.
Als je precies 90 dagen voor vertrek een kaartje koopt via internet dan geldt er een speciale prijs.
Ik ben een keer van Gotenburg naar Stockholm gereden (470 Km) voor de belachelijke prijs van ? 19,00.  Ja kan trouwens alleen mee als je een zitplaats hebt (zoals bij elke intercitytrein in Zweden)
Je hoeft dus nooit te staan, kan NS nog wat van leren.
Het model heeft 17 geluids- / lichtfuncties. Oa. Verlichte rijtuigen knipperende rode achterlichten etc. Echt een mooi model.
Hieronder foto?s van de voor en achterzijde van het model.
Als je zoekt op Google met: X2000 dan vindt je diverse filmpjes, o.a. ook van de Amerikaanse versie zoals die voor Amtrack heeft proefgereden en ook in China.
Als je zoekt op: jeco X2000 dan zie je filmpjes en foto?s van het model.
PS. Ik heb de grijze uitvoering, dat is de nieuwste kleurstelling

Gr. Marcel

Re: SJ X2000 model van Jeco
Hoi Marcel,

Ik heb deze trein in 1993 in Washington station gezien, erg fraaie trein! Ben benieuwd hoe deze er in model op de baan uit ziet.

x2000 1.jpg

x2000 2.jpg

(Foto's: eigen werk Frank-103)
Re: SJ X2000 model van Jeco
 Hoi Frank,

Leuk dat je hem daar in het echt hebt gezien.

Hierbij een link naar een filmpje waarop in Amerika gedemonstreerd wordt hoe de trein kan kantelen in de bocht en daardoor een hoge snelheid kan behouden.http://www.youtube.com/watch?v=B37I2wd2Pxg

Hierbij nog een link waar je goed kan zien hoe hij er in Zweden in het echt uitziet.
http://www.youtube.com/watch?v=D1ESlapaGbA
Gr. Marcel
Re: SJ X2000 model van Jeco
Hallo Marcel,

Als je een verhaal verteld vertel het dan goed en leg geen verbanden die nergens op slaan(iets met NS en zo).
Hier staat beschreven wat voor een trein dit is:  X 2000

Grt, Ronald.
Re: SJ X2000 model van Jeco
Hallo Ronald,

Het is beslist niet mijn bedoeling om op iemands tenen te gaan staan, excuses als jij dat zo voelt.
Het enige wat ik bedoelde te zeggen is dat je in Zweden in een intercity altijd een zitplaats boekt en als ik in Nederland met de trein reis, ik vaak hele stukken moet staan.

Ik ken de X2000 goed, maar bedankt voor die link. Heel interessant.

gr. Marcel
Re: SJ X2000 model van Jeco
Aliebengalie
gast

Re: SJ X2000 model van Jeco
Beetje slecht geslapen Ronald.....staat toch niets verkeerd geschreven.......kan NS nog wat van leren ......is dat zo erg dan?
Iedereen leert hier gelukkig  regelmatig nog wat van elkaar.
En dat heb je zeker bij deze bedrijven (spoorwegen) gelukkig ook.
Zie al dat je moet staan zo'n 500 km....... :D
Maar gelukkig hebben we hier die afstanden niet..... :D

Mvg: Alex
Re: SJ X2000 model van Jeco
Bij de hogesnelheidtreinen die ik ken (tgv, thalys, eurostar, ice) moet je altijd een zitplaats reserveren, misschien ivm de langere reisafstand tussen twee haltes, maar in ieder geval ivm de veiligheid.

Re: SJ X2000 model van Jeco
Mooi treinstel. Jeco is mij totaal onbekend, is het technisch een beetje op orde?

Gr, Ben.
Re: SJ X2000 model van Jeco
Citaat van: Spoorman op woensdag 14 mei 2014, 19:28:59
Mooi treinstel. Jeco is mij totaal onbekend, is het technisch een beetje op orde?

Het is een goed merk. Qua prijs valt het 100% mee. Niet echt veel goedkoper of duurder dan bekendere merken. Perfect op schaal. Ik heb een T44 van Stedahult zien rijden op mijn eigen baantje. Deze liep heel netjes. Een standaard decoder erin, wisselende front en sluitseinen standaard.

Citaat van: Sverige op woensdag 14 mei 2014, 17:02:58
Het enige wat ik bedoelde te zeggen is dat je in Zweden in een intercity altijd een zitplaats boekt en als ik in Nederland met de trein reis, ik vaak hele stukken moet staan.

Over de vergelijking tussen SJ en NS: Tja... ooit eens aangedacht om buiten de spits te gaan reizen?  ;)  :D Het Nederlandse Spoorwegnet is meer een metro-net dan de lange afstanden in Zweden, Duitsland of Frankrijk. Dus dat je hier moet staan omdat er geen plek is en niet hoeft te reserveren is niet zo heel raar.  Wat Frank al aangeeft, voor de hogesnelheidstreinen in Nederland moet je ook een plaats reserveren.

Wat ik echt mis in de bespreking: Hoe is het model, hoe is het verpakt? Hoe zit het model technisch in elkaar, de binnenkant. Hoe rijdt het model, enzovoort. Ik zie nu alleen maar twee foto's van de winkelvitrine. Een beetje jammer.

Groet Ronald.
Re: SJ X2000 model van Jeco
Alex,

Nee hoor, prima zelfs. Ik word alleen een beetje kriegelig als altijd de NS er bij wordt gehaald.
Of dat in andere landen het veel beter gaat.
Laat hun maar eens zoveel treinen rijden op een paar verkante kilometer.

Grt, Ronald.
Re: SJ X2000 model van Jeco
Hoi Ben,

Ik zal binnenkort eens een paar foto's van de binnenkant op het forum zetten.

Hier een link naar de website van MJHobby, dat is de winkel van Jeco.
Jeco heeft trouwens ook een eigen site, maar het is hetzelfde bedrijf.
MJHobby = de gewone winkel en Jeco= de webwinkel.
Daar kun je zien dat elk lullig deeltje ook los te bestellen valt.
Krijg je in ieder geval te zien hoe e.e.a. in elkaar zit
Je hoeft geen Zweeds te kennen want je kan ook andere talen kiezen.

http://www.mjhobby.se:8061/sublist.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&page=1

De trein loopt geweldig mooi, heel stil en kan ook heeeeeeel langzaam zonder horten en stoten.
Ik heb alleen nog een probleem met de verlichting. Alle andere functies (van de 17) werken wel al goed.
Maar daar moet ik gewoon even rustig de tijd voor nemen, komt wel goed want in de winkel deed ook alles het.
Er zit een Zimo decoder in.

Op de homepage van deze site vindt je onder Scandinavische modellen alle Zweedse en Noorse treinen.

PS. om een idee van de prijzen te krijgen: 100 kronen is 11 cent

Gr. Marcel
Re: SJ X2000 model van Jeco
Lid sinds: 2006

offline
Re: SJ X2000 model van Jeco
laten we euro er van maken en geen cent .

Anders koop je loc's voor 2,50 euro 
Re: SJ X2000 model van Jeco
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=8&key=x2000

X2000 AC/DC
Tekst (omschrijving) in Engels en Zweeds
prijzen in SEK en ?

Jeroen
Re: SJ X2000 model van Jeco
Goed gezien!

Ja inderdaad, ik heb me vergist, 100 kronen is ? 11,-
Ik zat met 1 kroon in mijn hoofd en dan had het wel geklopt.
Dat heb je als je een dagje ouder wordt :)

Gr. Marcel
Re: SJ X2000 model van Jeco
Ja, die verkoopt het ook.
Dat is die zaak waar ik een speciale DM3 met Ma nr. 37755 heb besteld.
zie het draadje bij bespreking Märklin H0 modellen
Dit is ook zo'n prachtige grote zaak die door 3 broers wordt gedreven als een zwaar uit de hand gelopen hobby.
Jammer dat Luleå (spreek uit Luuleejoo, met de klemtoon op de uu) zo ver noordelijk ligt.

Trouwens Modellbahnshop Lippe verkoopt ook Jeco, alleen zijn ze soms wat duurder.

http://www.modellbahnshop-lippe.com/gattung/Jeco/141-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-gatt-nl-p-0/gattung.html


Citaat van: Roeny op donderdag 15 mei 2014, 09:18:15
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=8&key=x2000

X2000 AC/DC
Tekst (omschrijving) in Engels en Zweeds
prijzen in SEK en ?

Jeroen
Re: SJ X2000 model van Jeco
Lid sinds: 2010

offline
Re: SJ X2000 model van Jeco
Hoi,
Las vanmorgen je bericht, ben in Huddinge en ben even in de winkel gaan kijken, vitrine staat er nog net zo als op de foto, winkel ziet er aan de buitenkant niet uit, maar als je binnenkomt kijk je je ogen uit  8o 8o (veel speciaal gereedschap en scenery) Ik tenminste wel, bij ons in de buurt zijn haast geen treinenwinkels (Zeeland) Ga als ik hier ben ook altijd even kijken bij www.trainshop.se  is ook vlak in de buurt. een kleine winkel maar heeft veel oudere en speciale modellen van Märklin.  Ben een keer in de kelder geweest onder de winkel en daar zie je overal en rondom grote stapels Marklin loks staan. Beide winkels hebben deze week een Märklin infodag.

groeten uit Zweden
Jan Kees
Re: SJ X2000 model van Jeco
Hej Jan Kees,

Dat is leuk. Ik was er vorige week en ik ben ook bij Trainshop wezen kijken. Daar heb ik vorig jaar nog een RC3 lok  37418 van Märklin met een groot aantal geliuidsfuncties via de webwinkel gekocht.


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: SJ X2000 model van Jeco
Zoals beloofd een prent van het binnenwerk.
De onderkant bestaat uit een massief metalen bok waarin in het midden de motor is geplaatst bij (1).
De wielen worden aan twee zijden aangedreven door middel van een kardan (2) die verbonden is met een haakse koppeling (3)
De aansluiting van kardan en koppeling is flexibel. Het H-vormige kunststofplaatje dat vast zit bovenop de koppeling zie je meedraaien met de wielstellen.
Aan de achterkant onder de luidspreker zit een zelfde constructie.
De wielstellen worden dus zowel voor als achter aagedreven.
Dat zorgt waarschijnlijk ook voor de soepele rij-eigenschappen: Kan zeer langzaam optrekken zonder horten en stoten zoals de RC2 en RC3 van Märklin nog al eens doen.
De lok weegt ca. 350 gram .
Onder het rechthoekige plaatje aan de voorzijde (5) bevinden zich de leds van de verlichting.
De opbouw had wat beter mogen zijn. De pantografen komen gemakkelijk los en daarmee ook de piepkleine isolatoren (4) die ik maar zal vastplakken voor ze verdwenen zijn.
4 stuks per pantograaf.
Al met al een gaaf model.
De totale lengte van de lok met twee rijtuigen en het achterste deel met stuurcabine is 104 cm. Er is ook een bistrorijtuig te krijgen maar mijn baan is daar niet groot genoeg voor. En uiteraard meer rijtuigen met ook andere nummers.

De nummers tussen haakjes hierboven verwijzen naar de nummers op de foto's
Gr. Marcel



Re: SJ X2000 model van Jeco
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: SJ X2000 model van Jeco
Jammer dat mijn naamgenoot hier enkel als gast is geregistreerd. Ik had nog wel wat meer info willen hebben over dit treinstel.
De bistro wagen is reeds in mijn bezit.
Mvg
Marcel
Re: SJ X2000 model van Jeco
Ruim 9 jaar niets meer over geschreven.
Re: SJ X2000 model van Jeco
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: SJ X2000 model van Jeco
Ik ken iemand, een Duitser weliswaar, die er ook een heeft. Kan wellicht eens wat voor je vragen.
Re: SJ X2000 model van Jeco
Ik weet niet of ik iemand er een plezier mee doe, maar ik heb de foto's van deze trein in Washington station in 1993 weer geplaatst, en in dit bericht deze trein in Stockholm in 2016. Erg fraai treinstel vind ik het!

DSC_0630.JPG

DSC_0617.JPG

DSC_0629.JPG