Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rail Away

Gestart door Gerard dinsdag 13 mei 2014, 12:55:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rail Away
Gerard
gast

Rail Away
Voor de liefhebbers: deze en komende week worden er weer afleveringen van Rail Away uitgezonden.
Elke maandag t/m donderdag op NL-2 vanaf 19:50 uur of 19:55 uur.
Re: Rail Away
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail Away
Het is jammer dat het geen nieuwe afleveringen zijn,

Gisteren was het een herhaling uit 2008
grt Piet.
Re: Rail Away
Gerard
gast

Re: Rail Away
Dat weet ik, maar er zullen mensen zijn voor wie dit compleet nieuw is.
Re: Rail Away
Aliebengalie
gast

Re: Rail Away
Volgens internet zijn er de volgende dvd's.
Maar , men heeft het over de150e aflevering...... :D

Rail Away - 01 t/m 49

Rail Away 00 Pilot afleveringen (Rail Away bestaat 15 jaar.
                     Deze dvd bevat twee afleveringen, die aan het begin stonden van de succesvolle serie
Rail Away 01 (Namibië, Zimbabwe, Zuid-Afrika)
Rail Away 02 (Sri Lanka, Tunesië & Israël)
Rail Away 04 (China, India & Vietnam)
Rail Away 05 (Zuid-Oost Azie, Canada & Mexico)
Rail Away 09 (Duitsland, Hongarije en Roemenie)
Rail Away 12 (de Verenigde Staten)
Rail Away 14 (Egypte en Brazilië)

Rail Away 47 (Slowakije, Tsjechië en België)
Rail Away 48 (Taiwan, Finland en Canada)
Rail Away 49 (Lugano, Lissabon en Innsbruck)

En dan heb je ook nog:

Rail Away-Schotland: Edinburgh - Inverness (2008)
Rail Away-Ierland: Dublin - Wexford (2013)
Rail Away-Special Zwitserland 2
Rail Away-Italië Ligurialijn
Rail Away-Cuba-Taiwan-Groot Brittannië
Rail Away-3x USA
Rail Away-3 afleveringen Canada-Oostenrijk
Rail Away Slowakije -België- Taiwan
Rail Away Tsjechië Praag-Decin

Rail Away Stoomtreinen 1 - Oostenrijk en Duitsland
Rail Away Stoomtreinen 2 - Groot-Brittannië
Rail Away Stoomtreinen 3 - Portugal, Polen en Schotland
Rail Away Stoomtreinen 4 - Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en China

Rail Away Special Zwitserland - dubbel dvd
Rail Away International 3 - Polen, Australië and Brazilië

Voor veel afleveringen online te bekijken:

http://www.eo.nl/tv/railaway/

Op het www zijn zeker nog veel meer afleveringen te zien , dan de hierboven genoemde afleveringen.

Mvg: Alex


Re: Rail Away
Roeny
gast

Re: Rail Away
Een paar weken geleden was er een filmploeg/opnameploeg meegegaan op de trein bij een klasgenoot van mij. Ze maakten toen opnames van de Betuwe-route.
Dus wat betreft nieuwe afleveringen.. wie weet :)

Jeroen
Re: Rail Away
Lid sinds: 2008

offline
Re: Rail Away
Dank voor de tip! Hierdoor viel vandaag in de rit tussen Thessaloniki en Alexandroupoli. Een reis die ik twee weken geleden ook echt gemaakt heb. Was mooi om het vanuit de cabine te zien  ;)

Groet,

Dennis
Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Dit zag ik op Facebook staan:

Nog nooit eerder gebeurd: 5 NIEUWE afleveringen in 1 week.
Alles is nu bekend, dit zijn ze (19:55 uur, Nederland 2):
25/08 Zwitserland: Fluëlen-Göschenen-Realp-Furka
26/08 Noorwegen: Monsjøen-Bodø
27/08 Engeland: Thirsk-Whitby
28/08 Nederland: 4 seizoenen special
29/08 Nederland: Amsterdam-Haarlem-Rotterdam


Doe er je voordeel mee :wink:.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Hallo Gerard,

Dank, ik laat de DVD recorder mee snorren!

Groet, Jasper
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Bedankt voor de info. Via uitzending gemist ook nog even de aflevering van gisteren bekijken. :thumbup:
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Dat wordt uitzending gemist bekijken als het slecht weer is op m'n vakantieadres.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Rail Away en Erik de Zwart waren bij KVDB (voor wie een sterke maag heeft).

http://www.eo.nl/tv/knevelenvandenbrink/artikel-detail/erik-de-zwart-bob-van-de-houwen/

Gr, Ben.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Ik heb zojuist de aflevering bekeken, was best wel leuk om te zien.

Echter vraag ik me af of er geen fout in de aflevering zat, op het traject Arnhem-Dieren werd verteld dat er die dag een aantal Mat'54 (hondekoppen) stellen reden, volgens mij waren dit echter Plan V's (i.i.g. geen Mat'54). Maar zo'n grootspoor kenner ben ik ook niet. Is er iemand die de aflevering ook gezien heeft en mijn bevindingen kan bevestigen/ontkennen?
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Klopt, de Mat'64 Apekop werd betiteld als Mat'54 Hondekop.

2e fout was: de Betuweroute werd Betuwelijn genoemd.
De Betuweroute is de goederenlijn en de Betuwelijn is de route van de passagierstreinen.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Bedankt voor je reactie Gerard, had ik dat 1e toch goed opgemerkt. Het 2e is onopgemerkt door me.

Het is dan wel erg jammer van Rail Away, zeker omdat zoiets in de aflevering die in eigen land opgenomen is zit.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Ja, ze hadden iets zorgvuldiger moeten zijn.
Misschien maken ze zulke foutjes ook wel in buitenlandse afleveringen, maar valt het ons niet op.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Wie weet ja...
En het grote publiek (lees: de mensen die kijken zonder treinenkennis) zal zoiets toch niet merken.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Klopt, in 1 of 2 afleveringen over Zwitserland maakten ze ook geografische foutjes, o.a. verkeerde regio- of plaatsaanduiding.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 28 augustus 2014, 21:39:53
En het grote publiek (lees: de mensen die kijken zonder treinenkennis) zal zoiets toch niet merken.
Precies.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Naast de Mat '54 en '64 verwarring liep de continuïteit niet echt lekker. Een IRM (4 delig) vertrekt uit het station, wordt vanuit de lucht gevolgd maar dan zie je twee gekoppelde treinstellen IRM gefilmd en later zie je een 6 delige versie voorbij komen op de plaat vastgelegd via een camera langs het spoor en andersom...

Het waren verder wel mooie plaatjes.

Tom
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Ja dat zijn voor de spoor hobbyist nare vergissingen, maar voor de argeloze kijker niet opvallende verschillen.

Dat doet railaway met andere treinen in het buitenland ook hoor, als de kleurstelling maar klopt is het op de montagetafel snel goed.

grt Piet.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Kinderhand is gauw gevuld. 'k Ben verheugd dat in ieder geval de spoorwegen in ons landje belicht worden.
Rail Away is niet bedoeld voor nietentellers... ;)
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Maar toch om een Plan V met een hondekop te verslijten....
De samenstelling van een trein wordt door alle afleveringen vrij mee omgegaan.
Toch is het een mooi programma, rail Away en blijft het jammer dat Bahn TV uit de lucht is.
Op you tube is ook veel moois te vinden.
Cees
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Citaat van: Cees B op donderdag 28 augustus 2014, 23:00:58
Maar toch om een Plan V met een hondekop te verslijten....
Dat is -denk ik- wel enigszins verklaarbaar.
De Hondekop was in zijn tijd erg populair, o.a. vanwege het comfort en voor een leek lijken de Mat'54 en Mat'64 vanwege hun neus veel op elkaar. Een vergissing is dus snel gemaakt.
Al valt het me van uitgerekend Rail Away wel erg tegen...
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Ach Hondekop of Apekop... 't Blijft een hachses... ;) NOT.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Even terug komend op de Hondekop/ Apenkop.

Als je tegen een 'gewone' Hollander vraagt die niks met het spoor heeft wat de bijnaam van de mat 64 is en je laat hem/haar daarbij een plaatje van dit treinstel zien.
Krijg je 10 op de 10 keer het antwoord de Hondekop.
De bijnaam voor de mat 64 is volgens mij nooit echt onder het voetvolk gekomen.

Ben benieuwd naar de aflevering van morgen.

Gr Mike.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Citaat van: mikeloper op donderdag 28 augustus 2014, 23:29:27
De bijnaam voor de mat 64 is volgens mij nooit echt onder het voetvolk gekomen.
Klopt, die bijnaam is alleen bij 'insiders' bekend.
CiteerBen benieuwd naar de aflevering van morgen.
Hier nog eentje.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Hallo Iedereen,

Ik ben het met de vorige schrijvers eens. Het programma Rail Away heeft een grote reputatie, wordt gemaakt in Nederland en dan de fout maken van een Mat 54 en een Mat 64. Er zit wel 10! jaar verschil tussen. Maar ik moet wel zeggen. Ik vond de uitzending erg leuk om te zien. Zeker ook omdat ze door mijn geboortedorp gingen en door mijn huidige dorp!

Groet, Jasper
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Citaat van: mikeloper op donderdag 28 augustus 2014, 23:29:27
Even terug komend op de Hondekop/ Apenkop.
Apenkop is misschien volgens het groene boekje correct, maar de originele bijnaam was/is Apekop
Bron ===> klik
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Citaat van: nobody op donderdag 28 augustus 2014, 22:49:25
Rail Away is niet bedoeld voor nietentellers... ;)
Citaat van: nobody op donderdag 28 augustus 2014, 23:52:09

Apenkop is misschien volgens het groene boekje correct, maar de originele bijnaam was/is Apekop

:mrgreen:
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
 :thumbup:
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Los van de foutjes die mij overigens niet zo boeien is het toch langzamerhand wel heel erg oubollig geworden. Om de 10 seconden shots van bijtjes, bloemetjes, schaapjes of koeien. En kijk eens naar de mooie herfstkleuren van de bomen bla bla bla....

Vaag verhaal over een opdruklok en een steile klim. Laat het dan ook zien of begin er niet over.

Ik had gehoopt dat de nieuwe afleveringen wat "spannender" zouden worden. En wanneer komt het goederenvervoer een keer aan bod?

Gr, Ben.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Het programma heet "rail away".  Vrij vertaald : spoor wat rond.

]Het programma heeft volgens mij niet als doel informatie te geven over treinen, maar is meer bedoeld als
"touristische informatie" en wordt niet gemaakt voor treinpuristen . Dat blijkt ook wel uit de informatie die
wordt gegeven in de afleveringen. Gaat vaak over de geschiedenis en de omgeving. Staat ook op de
site van de EO :  Er is aandacht voor treinen, landschappen en culturen.

Als je Bob van den Houven (de stem van Rail Away) moet geloven in de aflevering van Knevel & Van de Brink 
dan wordt ook de rust die het programma uitstraalt door de kijkers geroemd.

Mijn oude moeder van 85 kijkt zelfs ook en die kan geen trein van een bus onderscheiden :P .
Haar motivatie : "eindelijk eens geen geweld, maar leuke filmpjes over gebieden waar ik nog nooit ben geweest.
Veel leerzamer als al die films waar elkaar de hersens wordt ingeslagen. Heel leerzaam."
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Hoi Fonzo,

Geef je moeder dan een echte "hardcore"-treinenfilm. >:-D
Bv. over Altbau-Dampflocs.
1 week later moet ze dan alle betreffende Baureihes op kunnen dreunen.

Over Railaway: eigenlijk is waar de aflevering ook speelt de opzet iedere keer hetzelfde.
Trein vertrekt, shot uit de lucht - hee nu zie ik een andere trein - kerkje hier, schaapje daar,
trein fluit een keer, machinist aan het werk, trein komt aan en dat was het weer.
Zoals Spoorman zegt....tijd voor een Railaway 2.0?
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Citaat van: Spoorman op vrijdag 29 augustus 2014, 08:50:43
...is het toch langzamerhand wel heel erg oubollig geworden. Om de 10 seconden shots van bijtjes, bloemetjes, schaapjes of koeien.
Vaag verhaal over een opdruklok en een steile klim. Laat het dan ook zien of begin er niet over.
Ik had gehoopt dat de nieuwe afleveringen wat "spannender" zouden worden. En wanneer komt het goederenvervoer een keer aan bod?
Ben, van mij mogen ze, maar ik vrees dat als ze dat gaan doen, de kijkcijfers zullen kelderen en het programma van de buis zal verdwijnen.
Wat dat betreft, vindt je op o.a. Youtube veel meer interessante video's/reportages dan dat je ooit op TV zult zien.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Ik vind treinen leuk, maar ze zijn niet mijn lust en mijn leven. Ik vind ook de "oudbolligheid" heerlijk. Rustige infotainment om even de schouders te laten zakken... Maar ja, ik ben ook voorstander van slow-TV.

Dat er verschillende treinen voorkomt, ondanks dat men de indruk wilt geven dat men op een trein zit, kan wellicht een beetje storend zijn. Maar ik ga vanuit dat het te maken hebben met de logistiek en de economie van de produsent. Ik kan me niet voorstellen dat het bij voorbeld, bij de meer dan 700 km lange "Nordlandsbanen" handig is om bij elke bocht of brug een kameraman neer te zetten om van elke leuk moment dezelfde trein te filmen. Positief ervaar ik de inzet van helicopters en dat weegt voor mij weer op.

Voor mij mag Rail Away bestaan in de vorm dat hij nu heeft. Wens ik meer te leren van wat ik op Rail Away zie, is er legio mogelijkheden dankzijn o.a. internet om ekstra informatie te halen.

Mvg. Trond
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Citaat van: Spoorman op vrijdag 29 augustus 2014, 08:50:43
(...)is het toch langzamerhand wel heel erg oubollig geworden. (...)
Dat is jouw mening en dat mag. Maar ik denk dat het programma in deze opzet aanslaat, want anders was het allang van de buis verdwenen en waren er geen 170 afleveringen gemaakt.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Onlangs de 4 dvd boxen van Rail Away die te koop waren bij de bekende drogisterij het Kr...vat cadeau gekregen van mijn vrouw.
In elke box 4 dvd's met in totaliteit 46 afleveringen van elk ca. 25 minuten.
Elke avond voor het slapen gaan even een aflevering bekijken en in dromenland (soms) nog lekker even doortuffen. 
Een heerlijk slaapmutsje! :thumbup:
Ach, er zal dan af en toe een foutje in een aflevering voorkomen, het zij de makers vergeven wat mij betreft.
Ik bekijk elke aflevering als een geheel, dus de treinen, het vaak fraaie landschap en de info die over de streek wordt vermeld.
Maar een ieder zal/mag daar z'n eigen zienswijze over hebben.

Met vr. gr. Henk

Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Citaat van: Gerard op vrijdag 29 augustus 2014, 13:49:33

Maar ik denk dat het programma in deze opzet aanslaat, want anders was het allang van de buis verdwenen en waren er geen 170 afleveringen gemaakt.


Ik ben fan van Rail Away. Wat niet wil zeggen dat je niet langzaam wat kunt vernieuwen met behoud van het format. En dat is wat ze niet doen.

Gr, Ben.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
pfff wat een gezever over een paar foutjes!!!! :thumbdown:
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Het is dezelfde formule als de serie "weg van de snelweg", aardige kans dat het dezelfde lieden zijn die deze serie maken, waarbij de naam weg van de spoorweg een iets vlottere Engelse klank heeft gekregen met Rail away. Ik mag er in ieder geval graag naar kijken, van mij mogen ze zo doorgaan!
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Hoewel "weg van de spoorweg" ook ongetwijfeld spectaculaire plaatjes zal opleveren....
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Vanavond "weg van de tv" voor Knevel & vd Brink. Maar da's off-topic. ;)
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
eigenlijk meer dan 5 afleveringen want in de namiddag is er telkens ook eentje.Was vandaag vertrek vanuit nice en deze avond dan 2de deel nederland.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Een kleine correctie: dat is alleen op de vrijdagmiddagen op NL-2 om 13:20 uur.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Zou best junnen Gerard.Zie dat er maandag geen meer is.Morgen geeft EPG wel om 15.35.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Wat is EPG?
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
elektronische programma gids of eenvoudig de menulijst van de kanalen.Ik kijk nl via sateliet Gerard.Of via telenet kabel.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Aha. Bedankt voor de uitleg.

Ik heb weer wat geleerd. :thumbup:
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
@ICE3 en Spoorman:

ICE3: Ben geeft opbouwende kritiek, hij is fan, maar bemerkt onvolkomenheden.
Ben ik met hem eens dat de "formule" wat versleten is, zoals men dat in media-jargon noemt.
Iets kunnen ze wel met hun tijd mee gaan, bovendien is zo'n serie nogal tijdloos, er is al tig keer herhaald.
Niks mis mee nog altijd leuker en beter dan alle journaal-ellende, politiek geneuzel of Patty Brard vind ik!

Programma's zoals Blik op de weg, Opsporing verzocht enz. hebben hun formules ook stukje bij beetje gewijzigd.
Re: Rail Away (5 nieuwe afleveringen in één week)
Het leukste shot uit de aflevering van gisteren vind ik de fuut met een jonkie op haar rug.