Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Kruisingen en splitsingen van etalagekarton.

Gestart door Wil Tweeendrie dinsdag 13 mei 2014, 12:25:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kruisingen en splitsingen van etalagekarton.
Goedendag allen,

Bij een ander topic had ik een foto van een T-kruising voor het FCS geplaatst. Dat topic ging over wisselaandrijvingen.
Omdat er vragen over de kruising zelf kwamen en die niets met wisselaandrijvingen te maken hadden, heb ik hier de foto opnieuw geplaatst met wat meer aanduidingen.

De splitsingen zijn aangegeven als W1 -> W4, de bediening hiervan is aangegeven met de pijlen.
Als afwerking moet er nog een laag papier op geplakt worden in de juiste kleur, zwart of grijs.

De rails onderin is een opstelspoor langs het perron van het dorpsstation.
Het dorp ligt zg. onder de doorgang, boven in beeld, door. In de toekomst moet daar achter in een kast een keerlus en stopplaats komen voor het verkeer.
Bij het spoor moet nog een bushalte gemaakt worden. De bus kan dan of naar het dorp of rechtdoor.
De wisselspoel rechts is inmiddels al lang vervangen door een wisselsteller van geheugendraad, zie hiervoor het volgende topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50230.msg885426#msg885426

De bediening moet met de wisselstellers gemaakt worden, maar dat moet ik nog verder uitwerken.
Ik had deze kruising al gemaakt, voordat ik precies wist, hoe ik de splitsingen zou gaan bedienen.
Maar met deze stellers gaat dat prima, zoveel ervaring heb ik inmiddels door de K-wissels.

Voor Jasper: van je vraag begreep ik niet helemaal welke plek je bedoelde op de T-kruising. Misschien kan je nu aangeven waar precies?


Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Kruisingen en splitsingen van etalagekarton.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Kruisingen en splitsingen van etalagekarton.
Hallo Wil,

bij deze dan de vraag nog een keer maar dan wat duidelijker. Als een auto/vrachtwagen/bus uit het tunnelportaal komt en rijdt richting wissel W1 dan komt het voertuig eerst een uitloopwissel tegen. Hoe voorkom je nu dat het voertuig foutief linksaf slaat en richting wissel W4 rijdt en dan als het ware gaat spookrijden? Ik hoop dat het nu duidelijker is. In ieder geval bedankt voor het beantwoorden.

Met vriendelijke groet, Jasper
Re: Kruisingen en splitsingen van etalagekarton.
Dag Jasper,

Toen ik mijn eerste startset gekocht had, kreeg ik het idee om niet te gaan frezen, (stof, kliederen met vulmiddel) maar om de wegen van etalagekarton te maken.
Dat gaf veel meer vrijheid/flexibiliteit in de aanleg dan de rijdelen die door Faller werden aangeboden en het is stukken voordeliger.  :)
Ik ben toen gaan experimenteren met rijdelen, splitsingen, kruisingen, samenvoegingen.
Ik ontdekte, dat de wagens, als de rijdraad ophoudt, eerst nog centimeters rechtuit rijden, pas daarna gaat de chauffeur in de cabine zijn eigen gang. :D

De oplossing om het spookrijden te voorkomen is eigenlijk eenvoudig: als de auto de tunnel inrijdt, houdt de rijdraad 5 mm voor de samenvoeging op. De auto rijdt door en de doorgaande rijdraad vangt dan de sleper op.
Komt de auto uit de doorgang, dan "ziet" de sleper de aftakkende rijdraad niet.
De afstand tussen de rijdraden (bij het puntstuk, om in spoorwegtermijn te spreken) moet minimaal de breedte van de sleper zijn.
Daarentegen bij de kruisingen zit er geen vrije ruimte tussen de rijdraden, Ze lopen als het ware gewoon door.

Groetjes

Wil Tweeendrie