Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

toch weer twijfels met 7045 aansluiting

Gestart door robinpk woensdag 30 april 2014, 21:12:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
toch weer twijfels met 7045 aansluiting
Ik krijg het niet voor elkaar deze relais goed aan te sluiten.

Hoe ik het ook aansluit , een trein in het blauwe gedeelte rijdt niet, deze zou door de schakelrails, afbuigend  van de wissel naar rechts worden aangestuurd.
Ook met het fototje kan ik niet veel wijzer, Wiki en Internet geraadpleegd
Help

Robin
Re: toch weer twijfels met 7045 aansluiting
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: toch weer twijfels met 7045 aansluiting
Vanaf de 7045 ontbreekt de rode aansluiting naar de trafo vanaf het tweede busje (op jouw tekening die zonder stekertje).

John
Re: toch weer twijfels met 7045 aansluiting
John,
Bedankt voor de reactie. Maar de 7045 is niet het zelfde in Wintrack als de 7245 of de 7244.
Ik heb 2 blauwe en een rode, de gele gaat naar de trafo. Ik neem aan dat de 2 blauwen de onderste roden zijn en de enkele rode de bovenste is. Toch rijdt de trein niet na het paseren van de schakelrail of de contacktrail onder, ookal mis ik hier de aansluiting, omdat ik er niet uit kom.

Robin
Re: toch weer twijfels met 7045 aansluiting
Robin,

Een 7045 is een relais dat volgens mij de stroom die de rode draad aanvoert, wisselend schakelt naar de beide busje die voorop het kastje zitten.
Om het te laten werken moet je het n.m.m. als volgt aansluiten :

1.  blauwe draden van de 7045 aansluiten op de contacten van de schakelrails
2.  rode en gele draad van de 7045 op de trafo op resp. rood en geel van de trafo.
3.  de rode draden van de beide aansluitrail 5111 naar de busjes op de voorzijde van de 7045
4.  de bruine draden van de aansluitrails uiteraard naar bruin op de trafo.
5.  als de wissel mee om moet kun je die parallel op de contactrails aansluiten. Maar de contactrail die net na de afbuiging zit, zit wel erg kort op de
     wissel. Veroorzaakt die dan geen ontsporingen ?

Je moet proefondervindelijk even vaststellen welke busjes van de schakelrails een puls geven als de trein rijdt ( beide busjes werken nl. niet gelijk, maar rijrichtingafhankelijk ). Voorts moet je natuurlijk de juiste aansluitrail op het juiste busje van de 7045 zetten.
Re: toch weer twijfels met 7045 aansluiting
Alphons,

Hartelijk dank voor je uitleg, ik heb een tekening in Wintrack gemaakt, zoals het zou moet zijn.
Ik heb uit andere uitleg begrepen, dat de busjes aan de zijkant eigenlijk voor de bovenleiding zijn. Ik weet echter niet of jij het zo werkend hebt. Ik zal zo spoedig mogelijk dit uitproberen om te kijken of het werkt.
Ik zal erover berichten.

Robin
Ps. weet iemand waar ik het symbool voor de echte 7045 in Wintrack kan vinden
Re: toch weer twijfels met 7045 aansluiting
Robin,


Ik heb het zo niet werkend, maar zoals jij het nu hebt getekend ( ik zie overigens het verschil tussen tek. 1 en 2 niet) gaat het niet werken.
Alle rode draden zijn met elkaar verbonden, dus de trein rijdt overal.


Als we over dezelfde 7045 praten, zie bijgevoegd plaatje, dan zie je aan de voorkant 2 busjes. Daar komt wisselend de spanning op die de rode draad aanvoert. Dus de rode draad aan de trafo en de draden uit de 2 busjes naar de secties die stroom moeten krijgen bij bediening van het relais.
Re: toch weer twijfels met 7045 aansluiting
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: toch weer twijfels met 7045 aansluiting
Ik kan je niet meer volgen met je opmerking over de 7045 en 7245 (in Wintrack).

Zoals ook Fonzo schrijft moet een 7045 aansluiten.
Ik refereerde aan het eerste aansluitschema (dus met nr 35).

Wat je wil bereiken met het schema met de keerslus is mij niet duidelijk.

John
Re: toch weer twijfels met 7045 aansluiting, MET OPLOSSING
Bedankt John, Alphons,

Het is precies wat jullie zeiden, gevoelig voor richting en verbinden met schakelrail.
Ik heb de oplossing maar even opnieuw in tekening gebracht voor het geval anderen ook problemen ermee hebben.

De 7045, is nu de 7245, maar wordt NIET aangegeven in de symboollijst in Wintrack, dit even ter verduidelijking. Daarom heb ik hem maar handmatig getekend. De 7245 is mij te verwarrend (in W.T)
Dit plan is opgenomen voor mijn schaduwstation.

Robin