Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin overweg en wissels

Gestart door Hannelore zondag 11 mei 2014, 13:38:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin overweg en wissels
Hallo,

Tot op heden had ik een overweg van Marklin die goed werkte.

Sedert een poging voor een aantal uitbreidingswerken voor een grote baan ben ik begonnen met een aantal wissels tussen te leggen maar daar begonnen de problemen.

Probleem 1: De overweg blijft nu constant oplichten en maakt een tikkend geluid.  De slagboompjes gaan tikje per tikje naar beneden. Zelfs met de wissels er van tussen te halen en de oude configuratie terug te leggen blijft dit.

Probleem 2: Hoe kan ik ervoor zorgen dat de wissel kunnen geplaatst worden  en welke verbinding moet ik dan doorknippen of isoleren op de wissel.

Alvast bedankt voor constructieve antwoorden.

BTW het zijn C rails
Re: Marklin overweg en wissels
Er zitten rails bij met een rood puntje.Dat moet aan beide zijdes van je overweg aan dezelfde kant zitten.
Alle rails die je daar tussen zet moet je de linker van de rechter railstaaf isoleren/ scheiden.

Dit doe je door aan de onderkant van de rails het bruggetje weg te knippen, slijpen.
Eigenlijk maak je dus een bezetmeldrails zonder draad eraan.

Om wissels te gebruiken moet je nog wat extra verbindingen weghalen. Kijk even in mijn bouwtopic in de index op pag.1
Daar staat een verwijzing naar wat wissels die ik heb aangepast.

Maar zorg eerst maar dat ie weer als vanouds werkt.
Is dat tikkende geluid als iets dat aanloopt? of de tik van kortsluiting? Mogelijk maakt er iets per ongeluk contact of ligt er een draadje in de weg onder je overweg.

Succes.

Robin
Re: Marklin overweg en wissels
Alvast bedankt voor deze reactie.


Wat doe ik dan met de contactrails met die blauwe pijltjes erop? Of waar moet ik die plaatsen.

Dat van die wissel bekijk ik ook een keer.

Moet je dan die lipjes op de wissel ook doorsnijden en van boven losmaken zoals op je foto?

En als de wissel het laatste stuk is voor de overweg weer moet opengaan steek je dan op de beide een isolatortje?

Kan je de wissel dan nog functioneel gebruiken voor de beide richtingen omdat op je foto blijkbaar dat keuzeschakelaartje voor de verschillende richtingen verzet is?

Re: Marklin overweg en wissels
Hannelore,

Ik zei rode stippen. Zijn dat tegenwoordig blauwe pijltjes?

Sorry, ik ben niet helemaal thuis in hoe zaken tegenwoordig geleverd worden.

Die contactrails zijn het begin en eind vanaf waar de overweg in werking wordt gesteld. Als het goed is is het hele stuk tussen die twee rails aan een kant geïsoleerd? Zodra hier een trein op komt gaat de overweg dicht?
Die zet je dus op het punt dat je wil dat de overweg dichtgaat.
Klopt dit of werkt die van jullie anders?
Doe anders eens een artikel nummer van de overweg. Dan kijk ik even mee in de handleiding.

Robin
Re: Marklin overweg en wissels
Aliebengalie
gast

Re: Marklin overweg en wissels
Klopt , deze kunnen ook blauw zijn....met het pijltje.....heb zelfs nog nooit die rode gezien....of ik moet kleuren doof zijn... :D

Mvg: Alex
Re: Marklin overweg en wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin overweg en wissels
Ik geloof dat de rails met de blauwe pijltjes alleen maar één scheiding geven, je moet dan een tweede erbij zetten om een aan beide zijden geïsoleerd stuk railstaaf te krijgen, het is een duur alternatief voor het zelf maken van een aan beide zijden geïsoleerd stuk railstaaf, tenminste als het om C-rails gaat.

Groet, Anne W
Re: Marklin overweg en wissels
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Marklin overweg en wissels
Alex,

bij de m-rails staan er mooie rode stippen op deze rails bij de c-rails weet ik het niet dar heb ik ze niet van

Gr Ed
Re: Marklin overweg en wissels
Dan ben ik met de mrail in de war.  :?

Ik heb ze zelf niet ik heb zelf de rails wat aangepast waar nodig.  >:-D

Robin
Re: Marklin overweg en wissels
ik werk met een oude faller relais en twee contactrails (kan ook met schakelrails)